همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
14اشتباهي كه باعث موخوره موهايتان مي‌شوند

موي خيس مي‌تواند باعث آسيب ديدن و موخوره شود.

به گزارش : موخوره يكي از شايع‌ترين آسيب‌هاي مو‌ها است و بيشتر در ميان زنان وجود دارد. در اين حالت، لايه‌ي محافظ انتهاي مو از بين مي‌رود و مو شكننده و چند شاخه مي‌شود. موخوره دلايل متعدد و مختلفي دارد. براي جلوگيري از ايجاد موخوره از اين اشتباهات پرهيز كنيد.

موخوره يكي از شايع‌ترين آسيب‌هاي مو‌ها است و بيشتر در ميان زنان وجود دارد. در اين حالت، لايه‌ي محافظ انتهاي مو از بين مي‌رود و مو شكننده و چند شاخه مي‌شود. موخوره دلايل متعدد و مختلفي دارد. براي جلوگيري از ايجاد موخوره از اين اشتباهات پرهيز كنيد.

۱. هميشه موهايتان را بالاي سرتان مي‌بنديد

اگر هميشه موهايتان را بالاي سرتان يا به شكل دم اسبي در يك نقطه‌ي ثابت مي‌بنديد، بايد در مدل موهايتان تجديد نظر كنيد، چون اين كار مي‌تواند فشار زيادي به آن نقطه از سر شما وارد كند. با گذشت زمان، اين فشار باعث شكستن مو‌ها مي‌شود، به ويژه زماني كه مو‌هاي خيس تان را بالاي سرتان ببنديد.

كارشناسان توصيه مي‌كنند از كش‌هاي ساده‌اي براي بستن مو‌ها استفاده كنيد كه هيچ مانعي نداشته باشند و محل بستن مو‌ها در بالاي سر يا به شكل دم اسبي را تغيير بي براوون دهيد تا آن نقطه از سر هميشه تحت فشار نباشد.

۲. موهايتان را هر روز مي‌شوييد

شامپو‌ها چربي‌هاي طبيعي مو را از بين مي‌برند. وقتي موهايتان را بيش از اندازه مي‌شوييد، مو‌ها خشك مي‌شوند. هرچه مو‌ها بيشتر خشك شوند، بيشتر گره مي‌خورند. وقتي سعي مي‌كنيد اين گره‌ها را باز كنيد، اين كار باعث شكستن مو‌ها و موخوره مي‌شود.

۳. در استفاده از محصولات شفاف كننده‌ي مو افراط مي‌كنيد

تا زماني كه از محصولات مناسبي براي مراقبت از موهايتان استفاده كنيد، نيازي به استفاده‌ي منظم از شفاف كننده‌هاي مو نيست. در حقيقت، ضرر محصولات شفاف كننده بيشتر از فايده‌ي آن‌ها است. اين محصولات كه مو‌ها را به شكل عمقي تميز مي‌كنند، مواد مغذي آن را از بين مي‌برند و در نهايت باعث گره خوردن مو‌ها و تشديد موخوره مي‌شوند. شامپو‌هاي حاوي سولفات هم مو‌ها را خشك و آن‌ها را مستعد موخوره و شكننده مي‌كنند.

۴. در هنگام شستن مو‌ها از دست هايتان استفاده مي‌كنيد

براي جلوگيري از به وجود آمدن موخوره، در هنگام استفاده از شامپو و نرم كننده، به موهايتان محكم چنگ نزنيد. اين مسأله در زمان باز كردن گره‌هاي مو‌ها كارتان را سخت مي‌كند و باعث خشك شدن و ريزش مو‌ها مي‌شود. تنها يك بار موهايتان را با يك شانه‌ي دندانه درشت شانه بزنيد و سپس اجازه دهيد با سرازير شدن آب، مو‌ها آبكشي شوند.

۵. حوله را محكم به مو‌هاي خيس تان مي‌كشيد

اگرچه محكم كشيدن نمايندگي b braun حوله به مو‌ها به طور مستقيم منجر به موخوره نمي‌شود، اما اين كار مي‌تواند باعث گره خوردن مو‌ها شود. زماني كه سعي مي‌كنيد گره‌ها را باز كنيد، اين كار باعث شكستن مو‌ها مي‌شود. به جاي اين كار و براي جلوگيري از ايجاد موخوره مي‌توانيد بعد از حمام يك حوله به دور موهايتان بپيچانيد. اين كار باعث گره خوردن مو‌ها نمي‌شود، چون مو‌ها را به شكل آزاد و به سمت پايين قرار مي‌دهيد.

۶. موهايتان را وقتي هنوز خيس هستند شانه مي‌كنيد

مو‌هاي خيس نسبت به مو‌هاي خشك شكننده‌تر هستند بنابراين شانه كردن موي خيس مي‌تواند باعث آسيب ديدن آن شود. مو‌هاي خيس به دليل تغيير ميزان انعطاف پذيري شان، منعطف و كشش پذير هستند و مي‌توانند به راحتي پاره شوند. در حمام پيش از شستن نرم كننده، از يك شانه‌ي دانه درشت استفاده كنيد تا از گره خوردن مو‌ها و ايجاد موخوره جلوگيري شود. علاوه بر اين، كارشناسان توصيه مي‌كنند از اسپري‌هاي باز كننده‌ي گره مو و برس‌هايي كه دانه‌هاي پلاستيكي و منعطف دارند استفاده كنيد.

۷. موهايتان را از بالا شانه مي‌زنيد

بيشتر ما به طور ناخودآگاه شانه زدن موهايمان را از ريشه‌ي آن‌ها شروع مي‌كنيم. اما اين كار باعث گره خوردن بيشتر مو‌ها مي‌شود، چون گره‌ها را با فشار به پايين مو‌ها هدايت مي‌كنيم. در اينصورت، مو‌ها كماكان گره خورده باقي مي‌مانند. شانه زدن مو‌ها را از پايين آن‌ها شروع كنيد و اين كار را به تدريج چشم درد به سمت ريشه‌ي مو‌ها ادامه دهيد.

۸. از سري سشوار استفاده نمي‌كنيد

حرارت سشوار به مو‌ها آسيب مي‌زند. بيشتر ما سشوار را در فاصله‌ي بسيار نزديكي از موهايمان مي‌گيريم، به همين دليل حرارت سشوار مو‌ها را دچار سوختگي سطحي مي‌كند. براي جلوگيري از اين آسيب، سري سشوار را حتما نصب كنيد، چون نه تنها جريان هوا را هدايت مي‌كند بلكه بين تار‌هاي مو هم چند سانتي متري فاصله ايجاد مي‌كند.

۹. سال‌ها از سشوار قديمي تان استفاده مي‌كنيد

سشوار‌ها هم مثل هر وسيله‌ي ديگري يك عمر مفيد دارند. ممكن است تصور كنيد سشوار قديمي تان به خوبي كار مي‌كند، اما در واقعيت حرارت اين وسيله آسيب‌هاي جدي‌اي به موهايتان وارد مي‌كند. با گذشت زمان، سشوار‌ها در هنگام استفاده بيش از اندازه داغ مي‌شوند و به نظر مي‌رسد موهايتان سريع‌تر خشك مي‌شوند، اما در حقيقت سلامتي موهايتان به خطر مي‌افتد.

۱۰. در استفاده از وسايل حرارتي براي مو‌ها افراط مي‌كنيد

اگر هر روز از دستگاه‌هاي فركننده يا صاف كننده‌ي مو استفاده مي‌كنيد وقت آن رسيده كه عادت خود را ترك كنيد. اگرچه ما در ناحيه‌ي موهايمان حسي نداريم و نمي‌توانيم داغ شدن بيش از اندازه‌ي مو‌ها را احساس كنيم، اين به معني آن نيست كه تركيبات مغذي مو تحمل اين ميزان حرارت را دارند. كارشناسان توصيه مي‌كنند هر بار كه قصد استفاده از اين وسايل حرارتي را داريم از يك سرم محافظتي مو استفاده ژل ايكس كنيم تا ميان مو‌ها و وسيله‌ي مورد استفاده يك محافظ به وجود آورد.

۱۱. موهايتان را محكم اتو مي‌كشيد

اتوي مو را آهسته و يكنواخت به مو‌ها بكشيد. بيشتر ما اتوي مو را به سرعت و به شكل مكرر روي يك نقطه از مو‌ها مي‌كشيم. اين كار به مو‌ها آسيب مي‌زند. يك دسته‌ي باريك از موهايتان را جدا كنيد و قسمتي كه اتو مي‌كشيد را شانه بزنيد. هر قسمت از موهايتان را بايد تنها يك يا حداكثر دو بار اتو بكشيد.

۱۲. موهايتان را مرتبا كوتاه نمي‌كنيد

پيشگيري بهترين كار است، اما زماني كه موهايتان دچار موخوره شود ديگر هيچ محصولي نمي‌تواند آن را ترميم كند. تنها كاري كه مي‌توانيد انجام دهيد كوتاه كردن مو‌ها است تا آسيب كمتر شود. چون با اين كار موخوره‌ها به سمت بالاي مو‌ها پيشروي نمي‌كند و تشديد نمي‌شوند. هر ۶ هفته كوتاه كردن مو‌ها زمان مناسبي است، اما بسته به ميزان مراقبت از موها، اين زمان مي‌تواند كمتر يا بيشتر شود. حتي با داشتن مو‌هاي سالم هم نبايد بيشتر از ۴ ماه ميان دفعات كوتاه كردن مو‌ها فاصله باشد.

۱۳. بعد از رنگ كردن موهايتان آن را كوتاه نمي‌كنيد

رنگ كردن مو مي‌تواند بافت مو را تغيير دهد، به ويژه اگر موهايتان را از رنگي تيره تبديل به رنگي روشن كنيد. بعد از رنگ كردن موها، پايين آن حتما را كوتاه كنيد. اين كار به حفظ سلامتي مو‌ها و بهبود بافت آن كمك مي‌كند.

۱۴. موهايتان را با دستگاه ريش تراش كوتاه مي‌كنيد

تنها اسپري linovera زماني مي‌توانيد از دستگاه ريش تراش براي كوتاه كردن مو‌ها استفاده كنيد كه مو‌هاي بسيار ضخيم و سالمي داشته باشيد. دستگاه ريش تراش باعث به وجود آمدن موخوره مي‌شود، چون انتهاي مو‌ها را به شكل يك دست كوتاه نمي‌كند.

منبع: باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده