همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
تاثيرات مثبت عبادت بر سلامت روح و جسم انسان

بر سلامت روح و جسم انسان گفت: امروزه تقويت معنوي فرد بيمار به عنوان يكي از مراحل درمان شناخته مي شود.

به گزارش ، مرجان انصاري در خصوص تأثيرات قابل توجه عبادت بر روند بهبود و حفظ سلامت روح و جسم افراد اظهار داشت: عشق و نفرت، خشم و شهوت و آرامش و طغيان از جمله اميالي هستند كه هرگوشه از ذهن بشر را پر كرده و اگر هركدام نسبت به ديگران نقش پررنگ تري را ايفا كند، فرد از حالت تعادل خارج شده نحوه پانسمان هارتمن و حتي ممكن است دچار اختلالات شخصيتي شود.وي در ادامه گفت: از ديدگاه روانشناسي اسلامي حالات روح و جسم انسان به موازات يكديگر قرار دارند.حال اگر روح يك نقطه اتكاي امن پيدا كند كه به سبب آن آرام گيرد به يقين در سلامت جسم نيز تأثير مثبت قابل توجهي خواهد داشت.

عبادت به هر سبك و شكلي و در هر زماني كه انجام شود قدرت تأثيرگذاري بالايي بر آرامش روح و به تبع، ذهن انسان دارد كه ذهن، خود از عوامل مؤثر بر سلامتي و شادابي جسم است.

بنابر دلايل ذكر شده امروزه روانشناسان در تلاشند كه تقويت معنوي مراجعه كنندگان را به عنوان يكي از عناصر رشد فردي وارد پروتكل درماني وي كرده تا از اختلالات جسمي ناشي از مشكلات روحي جلوگيري كنند.

تأثير پانسمان اكتي كوت عبادت بر هورمون استرس
عبادت اتصال روحي بين انسان و يك منبع مطمئن ايجاد مي كند كه با ايجاد اين اتصال ذهن آرام شده و آرامش حاصل، به طور مستقيم روي غددي كه در بدن ترشح مي شوند تاثير مي گذارد.

كورتيزول (cortisol) يا هورمون استرس در مواقعي كه انسان در يك خطر واقعي قرار دارد ترشح شده و وظيفه بيدار كردن بدن براي فرار يا مواجهه در مقابل خطر را برعهده دارد.

ذهن نامتعادل همواره دستور توليد كورتيزول را صادر كرده كه اين موضوع باعث ايجاد اختلالات جدي ازجمله تپش قلب، فرسودگي استخوان، ريزش مو، پيري زودرس، پژمردگي پوست، مشكلات گوارشي و ضعف عمومي در اندام هاي داخلي و خارجي خريد پانسمان در بدن مي شود.

عبادت با آرام كردن روح و سپس ذهن اين چرخه معيوب را تسكين مي دهد به همين دليل افرادي كه عبادت و اعمال معنوي منظم انجام مي دهند از آرامش و شادابي خاص و همچنين انرژي جسماني بالايي برخوردارند.

عبادت منظم يكي از دلايل ترشح هورمون خوشبختي
از ديگر تاثيرات عبادت بر سلامت افراد مي توان به حس خوش بيني و اميدواري پس اتصال معنوي با خداوند اشاره كرد كه به اصطلاح مي گويند دلمان قرص شده است; در اين مواقع بدن هورمون سروتونين (serotonin) ترشح مي كند.

هورمون سروتونين كه نام ديگر آن هورمون خوشبختي است، خلق و خو را تنظيم كرده و سبب كاهش افسردگي، پرخاشگري و هيجانات منفي و افزايش احساس سرخوشي در فرد شده و حتي عفونت بدن اشتها را نيز كنترل مي كند.

پيدا كردن نقطه آرامش براي خواب راحت
از جمله احساسات منفي اي كه ذهن انسان را اشغال مي كند مي توان به حس تنهايي، رهاشدگي و پريشاني اشاره كرد انسان پس ازعبادت به يك نقطه آرامش حقيقي و يك منبع حمايتي خالص، اطمينان پيدا مي كند در نتيجه احساس و افكار منفي جاي خود را به آرامشي وصف نشدني خواهند داد.

ذهن آرام، خواب راحت را به دنبال دارد، كه نتيجه آن ايجاد يك چرخه سالم خواب و بيداري توسط هورمون ملاتونين يا هورمون خواب است كه باعث رشد صحيح سلول هاي مغزي و كاركرد بهتر حافظه مي شود.

ملاتونين در افرادي كه قبل از خواب به نوعي از عبادت پرداخته و ارتباط خود با منبع معنوي شان را تقويت كرده اند، به طور منظم محصولات زخم بستر و به ميزان كافي ترشح مي شود.

مرجان انصاري با اشاره به لزوم وجود عبادت در زندگي انسان گفت: عبادت مي تواند به شكل نماز، دعا، ذكر گفتن، زيارت رفتن يا هرشكل ديگري كه انسان را به خداوند متصل مي كند باشد اما به يقين هرانسان در تاريكي هاي زندگي، نيازمند روشنايي چراغ عبادت است.



منبع

تظرات ارسال شده