همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

كالري پياز؛ ۱۰۰ گرم پياز چقدر كالري دارد؟

كالري پياز

در هر ۱۰۰ گرم ۴۰ كالري است. اما اين مقدار در پياز سرخ كرده متفاوت است. تيامين، نياسين، ويتامين C، ويتامين K، فسفر و پتاسيم تنها بخشي از مواد معدني و ويتامين‌هاي موجود در پياز هستند.

كالري پياز
دكتر زخم|دكتر زخم - همه ما با خواص پياز براي سلامت بدن آشنايي داريم. از خاصيت آنتي بيوتيكي پياز تا تقويت سيستم ايمني بدن و ... حتي زماني كه پياز اشكتان را در مي‌آورد در حال شستشوي چشم و ضدعفوني كردن آن است! اما خوب است بدانيم ارزش غذايي و كالري پياز چقدر است؟ آيا همه بايد پياز را خام مصرف كنند؟ آيا پياز داغ نيز خاصيت پياز تازه را دارد؟ براي پيدا كردن پاسخ اين سؤال‌ها با دكتر زخمهمراه باشيد.

كالري پياز چقدر است؟

هر ۱۰۰ گرم پياز خام حاوي ۴۰ كالري است.
كالري پياز در اندازه هاي مختلف
يك برش نازك (حدودا ۹ گرم) ۴ كالري
يك برش متوسط (حدودا ۱۴ گرم) ۵ كالري
يك برش بزرگ (حدودا ۳۸ گرم) ۱۵ كالري
۱۰ حلقه ‍پياز ۲۴ كالري
۱ عدد پياز كوچك (حدودا ۷۰ گرم) ۲۸ كالري
۱ عدد پياز متوسط (حدودا ۱۱۰ گرم) ۴۴ كالري
۱ عدد پياز بزرگ (حدودا ۱۵۰ گرم) ۶۰ كالري

جدول ارزش غذايي پياز

ارزش غذايي پياز
مقدار ۱۰۰ گرم
كالري ۴۰
پروتئين ۱.۱ سوپرازورب سي گرم
چربي كل ۰.۱ گرم
كربوهيدرات ۹.۳۴ گرم
فيبر ۱.۷ گرم
شكر ۴.۲۴ گرم
كلسيم ۲۳ ميلي گرم
آهن ۰.۲۱ ميلي گرم
منيزيوم ۱۰ ميلي گرم
فسفر ۲۹ ميلي گرم
پتاسيم ۴ ميلي گرم
سديم ۴ ميلي گرم
زينك ۰.۱۷ ميلي گرم
مس ۰.۰۳۹ ميلي گرم
منگنز ۰.۱۲ ميلي گرم
سلنيوم ۰.۵ ميلي گرم
ويتامين C ۷.۴ ميلي گرم
تيامين ۰.۴۶ ميلي گرم
ريبوفلاوين ۰.۰۲۷ ميلي گرم
نياسين ۰.۱۱۶ ميلي گرم
اسيد پانتوتنيك ۰.۱۲۳ ميلي گرم
ويتامين B۶ ۰.۱۲ ميلي گرم
فولات ۱۹ ميلي گرم
ويتامين سوپرازورب پي B۱۲ -
ويتامين A -
بتاكاروتن ۱ ميلي گرم

كالري پياز سرخ شده چقدر است؟

هر ۱۰۰ گرم پياز سرخ شده يا پياز داغ حاوي ۴۱۱ كالري است.
ارزش غذايي پياز سرخ شده
مقدار ۱۰۰ گرم
كالري ۴۱۱
پروتئين ۳.۸۶ گرم
چربي كل ۲۵.۲۳ گرم
كربوهيدرات ۴۳.۵۸ گرم
فيبر ۲.۷ گرم
شكر ۵.۴۳ گرم
كلسيم ۱۱۵ ميلي گرم
آهن ۰.۷۸ ميلي گرم
منيزيوم ۱۹ ميلي گرم
فسفر ۱۵۸ ميلي گرم
پتاسيم ۱۶۷ ميلي گرم
سديم ۷۷۶ ميلي گرم
زينك ۰.۵۱ ميلي گرم
مس ۰.۰۷۵ ميلي گرم
منگنز ۰.۳۴۳ ميلي گرم
سلنيوم ۵.۷ ميلي گرم
ويتامينC ۱.۴ ميلي گرم
تيامين ۰.۱۱۱ميلي گرم
ريبوفلاوين ۰.۰۶۳ ميلي گرم
نياسين ۰.۶۷۳ لوهمن روشه ميلي گرم
اسيد پانتوتنيك ۰.۳۲۵ ميلي گرم
ويتامين B۶ ۰.۱۳۳ ميلي گرم
فولات ۴۲ ميلي گرم
ويتامين A -
بتاكاروتن ۲ ميلي گرم
ويتامين E ۴.۹۲ ميلي گرم
ويتامين K ۵۵.۸ ميلي گرم

خواص پياز

پياز يكي از مواد غذايي سرشار از ويتامين و مواد معدني مانند كلسيم، سلنيوم و منيزيوم است. اين ماده غذايي خواص زيادي براي بدن دارد. در ادامه به برخي از مهم‌ترين خواص پياز اشاره كرده‌ايم.

۱. بهبود سلامت قلب

پياز حاوي آنتي‌اكسيدان‌ها و فلاونوئيد‌هاي بسيار است. اين ماده غذايي عملكرد قلب را بهبود مي‌دهد. پياز فشار خون را كاهش مي‌دهد و مانع از ايجاد پلاك‌هاي متعدد درون شريان‌ها مي‌شود؛ بنابراين كساني كه پياز مي‌خورند، نسبت به سايرين كمتر در معرض حملات قلبي و سكته قلبي هستند.

۲. پيشگيري و درمان زخم معده

اگر هميشه احساس درد و سوزش در معده داريد، به شما پيشنهاد مي‌كنيم پياز را وارد برنامه غذايي روزانه خود كنيد. اين ماده غذايي از بروز زخم معده پيشگيري كرده و آن را درمان مي‌كند. پياز همچنين اسيد معده را تنظيم كرده و از سوء هاضمه پيشگيري مي‌كند. اگر زخم معده يا ورم معده داريد، پياز خام را فراموش نكنيد.

۳. تنظيم قند خون

ديابتي‌ها هميشه درگير اين موضوع هستند كه قند خونشان را روي حالت نرمال نگه دارند. اين افراد به محض مصرف ميوه يا نان و برنج با مشكل افزايش ناگهاني قند خون مواجه هستند. اگر شما نيز اين مشكل را داريد، پياز يكي از بهترين مواد غذايي برايتان است. مصرف پياز انسولين خون را تنظيم مي‌كند و نمي‌گذارد دچار مشكلات نوسان قند خون شويد.

۴. درمان آكنه و شفاف كردن پوست

آكنه يا جوش‌هايي كه در سطح پوست ديده مي‌شوند براي اغلب افراد ناراحت كننده هستند. افزايش چربي پوست و وجود ميكروب‌ها در اين ناحيه سبب رشد اين آكنه‌ها مي‌شوند. براي درمان جوش مي‌توانيد از پياز كمك بگيريد. مصرف پياز خام و ماليدن آب پياز روي جوش‌ها مي‌تواند در درمان آكنه تأثيرگذار باشد. پياز سلول‌هاي مرده سطح پوست را بر مي‌دارد و ميكروب كش است؛ بنابراين جوش‌هاي زيرپوستي را نيز از بين مي‌برد.

كالري پياز داغ


۵. جراحي پوست جواني هميشگي

از جمله عواملي كه سبب پير به نظر رسيدن مي‌شود، چين و چروك‌هاي پوست هستند. براي اين كه بتوانيد زيبايي‌تان را هميشه حفظ كنيد، حتماً مصرف پياز را در برنامه غذايي‌تان جاي دهيد. اين ماده غذايي خاصيت ضد پيري دارد و از بروز چين و چروك‌هاي پوستي پيشگيري مي‌كند.

۶. انعقاد خون

اگر بخشي از بدنتان زخم شده يا به طور ناگهاني خون دماغ شده ايد، به شما پيشنهاد مي‌كنيم پياز بخوريد. پياز حاوي مقادير قابل توجهي ويتامين K است و سريع خون را منعقد مي‌كند.

۷. سلامت دهان و دندان

مي‌خواهيد هميشه دندان‌ها و لثه‌هاي سالمي داشته باشيد؟ پياز بخوريد. پياز داراي كلسيم و ويتامين C بوده و در افزايش استحكام دندان‌ها مؤثر است. اين ماده غذايي خاصيت ميكروب كشي قوي دارد؛ بنابراين با مصرف پياز خام مي‌توانيد باكتري‌ها و ميكروب‌هايي كه در دهانتان وجود دارد را از بين ببريد.

۸. افزايش استحكام استخوان‌ها

پياز داراي مقدار قابل توجهي كلسيم است. با مصرف اين ماده غذايي استخوان‌هايتان محكم‌تر خواهد شد. پياز براي جوش خوردن سريع‌تر استخوان‌هاي شكسته نيز مؤثر است. كساني كه پياز مصرف مي‌كنند، در سنين بالا دچار مشكلاتي مانند پوكي استخوان نخواهند شد.

۹. تقويت حافظه

يكي از مشكلاتي كه اغلب افراد با آن مواجه هستند، كمبود حافظه است. ممكن است مدام كار‌هاي روزانه خودتان را فراموش كنيد و هميشه مجبور به يادداشت برداري باشيد! اين مشكل در پيري به صورت زوال عقل و فراموشي بروز مي‌كند. براي پيشگيري از فراموشي مي‌توانيد از پياز كمك بگيريد. تحقيقات نشان مي‌دهد كه پياز داراي فسفر است و حافظه را تقويت مي‌كند.

پياز داغ بخوريم يا پياز خام؟

عده‌اي به دليل بوي تند و طعم متفاوتي كه پياز دارد از خوردن آن به صورت خام اجتناب مي‌كنند. درست است كه پياز داغ مقداري از خواص پياز را حفظ مي‌كند، اما اين ماده غذايي سرشار از چربي است؛ بنابراين مصرف مداوم پياز داغ مي‌تواند منجر به انسداد عروق و افزايش احتمال سكته قلبي و مغزي شود.
اگر نمي‌توانيد پياز خام بخوريد، به شما پيشنهاد مي‌كنيم آن را به صورت رنده شده درون سوپ يا سالاد مصرف نماييد. با اين روش مي‌توانيد از خواص بي‌نظير پياز به طور كامل بهره‌مند شويد.

سخن آخر

اگر مي‌خواهيد سيستم ايمني قوي داشته باشيد و از بيماري‌هاي مختلف در امان بمانيد، پياز بخوريد. كالري پياز خام كم است و چاق كننده نيست؛ اما در صورتي كه پيازداغ يا پياز سرخ شده را براي استفاده انتخاب كرده‌ايد، بايد به كالري بالاي آن توجه داشته باشيد. پياز جوش‌هاي صورت را از بين مي‌برد و پوستتان را شفاف و صاف مي‌كند. اين ماده غذايي ضد التهاب بوده و براي بيماران مبتلا به نقرس و روماتيسم مفيد است.
پيشنهاد مي‌كنيم مقاله‌هاي پانسمان هيدروكلوئيد كامفيل حساسيت و آلرژي به پياز و از بين بردن بوي پياز دست با چند ترفند ساده را نيز در دكتر زخممطالعه كنيد.

برگرفته از: fdc.nal.usda

تظرات ارسال شده