همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
معاينات پزشكي زائران حج امسال آغاز شد

زائران حج خبر داد و گفت: با توجه به شرايط كرونا و در صورت نهايي شدن وضعيت حج امسال، اگر زائري دچار ناتواني جسمي يا بيماري هاي زمينه اي باشد كه ممكن است در صورت ابتلا به كرونا در معرض خطر قرار گيرد، حداقل براي امسال از اعزام شان به حج ممانعت مي شود.

به گزارش ، دكتر طاهر درودي ضمن اشاره به قطعي نبودن وضعيت حج امسال و با بيان اينكه در اين باره منتظر اعلام دولت سعودي هستيم، در عين حال درباره اقدامات و تمهيدات پزشكي انجام شده براي اعزام‌ زائران در صورت نهايي شدن اين وضعيت، گفت: با توجه به هماهنگي هاي انجام شده با سازمان حج و زيارت و با اعلام اسامي پزشكان كاروان ها به نمايندگي هاي استاني مركز پزشكي هلال احمر در استان ها و ارسال خريد قطره فروزومال دستورالعمل ها، عمليات آغاز معاينات زائران از دو روز گذشته آغاز شده است و همكارانمان از دو روز گذشته مجاز به شروع معاينات با توجه به دستورالعملي كه برايشان ارسال شده، هستند.

ابلاغ دستورالعمل معاينات زائران به پزشكان كاروان ها متناسب با شرايط كرونا
ممانعت از اعزام افراد ناتوان و مبتلايانِ بيماري هاي زمينه اي

وي افزود: در دستورالعمل امسال بر روي بيماري هاي زمينه اي، قلبي_عروقي و ريوي تاكيد بيشتري داريم. ترجيحا با توجه به شرايط وجود كرونا همكاران پزشك ما كه آغاز معاينات را برعهده دارند، قرار است با دقت بيشتر اين‌ اقدام را انجام داده و شرايط خاص را در نظر بگيرند. دستورالعمل هاي خاصي با توجه به شرايط كرونايي به آنها داده شده تا احيانا اگر زائري دچار ناتواني جسمي يا بيماري هاي زمينه اي هستند كه ممكن است در صورت ابتلا به كرونا در معرض خطر قرار گيرند، حداقل براي امسال از اعزام شان به حج ممانعت به عمل آيد و افرادي كه بتوانند شرايط را پاس كنند، درمان خانگي سوختگي با آب جوش در زمره زائرين قرار خواهند گرفت.

معرفي ۲۴۸ پزشك براي عمليات حج امسال
درودي با بيان اينكه تاكنون ۲۴۸ پزشك براي عمليات حج معرفي شده اند، گفت: البته با توجه به ظرفيت كاروان ها و در صورت افزايش ظرفيت كاروان ها، تعداد ديگري هم اضافه خواهند شد.

وي درباره تمهيدات مركز پزشكي حج و زيارت هلال احمر در حوزه تزريق واكسن مننژيت و آنفلوانزا براي زائران حج، گفت: طبق پروتكل و با توجه به اينكه دستورالعمل خاصي براي تزريق واكسن وجود ندارد، طبق سال هاي قبل، دستورالعمل هاي الزام تزريق واكسن مننژيت طبق روالي كه در گذشته بوده، وجود دارد و همكاران در جريان هستند كه به محض اتمام معاينات زائرين و تاييد استطاعت جسمي آنها، به زائران اعلام مي شود كه براي تزريق واكسن مننژيت مراجعه كنند.

درودي ادامه داد: در زمينه واكسن آنفلوانزا، بايد ديد كه شرايط به چه صورت پيش مي رود. البته در اين زمينه در دستورالعمل هاي جديد توصيه ويژه قيمت پماد زخم بستر اي وجود ندارد. اگرچه مانند سال هاي قبل توصيه مي شود افرادي كه مي توانند، اين واكسن را تزريق كنند. در عين حال با توجه به اينكه امسال مبتلايان با بيماران شديد ريوي و نقص ايمني را در گروه زائران نخواهيم داشت، فعلا توصيه اي براي تزريق واكسن پنوموواكس كه در سال هاي گذشته براي زائران پيشنهاد مي شد، نداريم، مگر به صورت موردي براي افراد خاص. در عين حال تزريق واكسن مننژيت مانند سال هاي قبل جزو الزامات است و بعد از تاييد استطاعت جسمي زائر پيشنهاد مي شود كه براي مراكز تزريق براي انجام واكسيناسيون مراجعه كنند. جزئيات ميزان واكسن مننژيت را معاونت درمان هلال احمر اعلام مي كنند، اما واكسن در حال حاضر موجود است و در صورت تاييد استطاعت جسمي، زائر مي تواند به مراكز واكسيناسيون مراجعه كند.
تامين تدريجي داروهاي مورد نياز با توجه به قطعي نشدن وضعيت حج امسال

معاون حج و عمره مركز پزشكي حج و زيارت هلال احمر، درباره وضعيت دپوي دارو و تجهيزات پزشكي در عربستان نيز، گفت: مركز پزشكي پزشكي كودكان حج دارو و تجهيزات مورد نياز را به عربستان ارسال مي كند تا در آنجا دپو شود و در عربستان در اختيار كاروان هاي اعزامي كشورمان قرار مي گيرد. ۸۰ تا ۸۵ درصد پروتكل دارويي مانند سال هاي گذشته است. علاوه بر آن امسال به دليل موضوع كرونا، تمهيدات ويژه اي هم خصوصا در زمينه تامين و ارسال وسايل ايمني مانند ماسك و وسايل مورد نياز اينچنيني انديشيده شده است. البته با توجه به اينكه سعودي ها در اعلام قطعي برگزاري حج تاخير مكرر داشتند و هنوز وضعيت قطعي آن را اعلام نكردند، تامين داروها به صورت خرد خرد انجام مي شود و اعداد و ارقام آن هنوز نهايي نشده است و طي يكي دو هفته آينده كه وضعيت نهايي مي شود، آمار مربوط به دارو و تجهيزات را اعلام مي كنيم، اما داروها و تجهيزات مورد نياز به صورت تدريجي، خريداري، آماده و بسته بندي مي شود.

درودي با بيان اينكه سفارش گذاري اوليه براي شركت هاي دارويي آماده شده است و به محض تامين، بسته بندي هاي آن آغاز مي شود، تاكيد كرد: امسال به طور معمول با توجه به دستورالعمل انواع پانسمان نقره معاينات، افرادي كه دچار بيماري زمينه اي يا نقص سيستم ايمني هستند، امسال به خاطر سلامتي خودشان اعزام نمي شوند. زيرا ممكن است برايشان خطرساز باشد. در عين حال قرار بر اين بود كه دولت سعودي به طور رسمي وضعيت حج را به كشورهاي اسلامي اعلام كنند، اما هنوز اعلام نشده و منتظر خبر قطعي سعودي ها هستيم كه بعد از اعلام آن به اطلاع عموم خواهد رسيد.



منبع

تظرات ارسال شده