همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
ابتلا به ايدز در چنار محمودي لردگان,اخبار پزشكي,خبرهاي پزشكي,بهداشت
منابع

محلي گفته‌اند دانش آموزان چنار محمودي لردگان كه مشكوك به ايدز هستند، فعلا نمي‌توانند مدرسه بروند اما مدير آموزش و پرورش استان چهار محال و بختياري مي‌گويد هيچ مدرسه‌اي حق جلوگيري از ورود دانش آموزان به مدرسه را ندارد و چنين كاري تخلف است زيرا بچه‌ها در ليست افراد مبتلا به ايدز نيستند و اگر چنين هم باشد، كسي از طريق رفتن به مدرسه آلوده نمي‌شود.

نگين باقري روزنامه نگار در صفحه توييتر خود، روايت جديدي از ماجراي روستاي چنار محمودي لردگان را ارائه كرده است. در ادامه نوشته او را مي‌خوانيم: «دو روز پيش روستاي چنار محمودي بودم، اواسط خرداد بهيار روستا مردم را مدام تشويق به آزمايش قند و چربي كرده و از آن‌ها با سرنگ خون گرفته، بعدا متوجه شدند كه تست HIV گرفته شده اما بهيار (احتمالا به دلايل فرهنگي) به مردم نگفته است.

مردم مي‌گويند تعداد افراد مبتلا به ايدز ۲۰۰ نفر است. از كودك شش ساله تا پيرزن ناتوان ۸۰ ساله. مي‌گويند دو نفر همان شب خون‌گيري فوت كردند، ولي از نظر پزشكي ممكن نيست مرگ آن‌ها بر اثر ايدز اسپري پرونتوسان باشد، اما اين كل موضوع را زير سوال نمي‌برد.

سناريوي اول؛ خصومتي شخصي براي آلوده كردن اهالي روستاي چنار محمودي

سه سناريو مختلف را مي‌توان مطرح كرد. سناريو اول، اين كه كه بهيار عمدا با يك سرنگ اين تست را گرفته چون مردم مي‌گويند اول مهر پرونده بچه‌اش را از مدرسه گرفته و از روستا رفته است. همچنين مردم ادعا مي‌كنند بهيار از اقوام خود تست خون نگرفته است. همچنين يك نفر در دامنه كوه و حين چرا بردن گله، يك پاكت محتوي چند سرنگ پيدا كرده است.

مردم مي‌گويند حين خون‌گيري متوجه خوني بودن سرنگ شدند، اما يا بر حسب اعتماد حرفي نزدند يا جواب سربالا شنيدند. مثلا بهيار گفته اين‌ها خون نيست و مواد ضدعفوني است. اين سناريو خيلي جدي نيست. البته بهيار اهل همان روستا بوده و گويا خصومتي هم با كسي نداشته است.

سناريوي دوم: ايدز خفته بوده و ناگهان بروز پيدا كرده است

سناريو دوم، ايدز به صورت خفته وجود داشته و حالا بروز پيدا كرده است. اما آيا ممكن است ايدز همه ۲۰۰ نفر يك دفعه با هم بروز پيدا كند؟ از سمت ديگر خانواده‌اي هستند كه پدر و مادر ناقل نيستن، اما از چهار فرزند دو بچه‌اي كه خون داده‌اند مبتلا شده است.

سناريوي سوم: بهيار مشكوك به ايدز اهالي روستاي چنار محمودي شده است

سناريو محلول پرونتوسان چيست سوم؛ مردم چنار محمودي اين را قبول ندارند، اما يكي از روستاي اطراف مي‌گفت: بهيار مشكوك به HIV چند نفر مي‌شود و به هركس رسيده اصرار كرده آزمايش قند بدهد. (اما آزمايش HIV گرفته) ممكن است از آن جايي كه تحصيلات مرتبط نداشته، از روي نااگاهي از چند سرنگ مشترك استفاده كرده باشد و باقي ماجرا.

پنج آقا در روستا خون داده‌اند و حالا همه مثبت شدند. يكي از آن‌ها مي‌گفت: «چون مدام مريض بودم، مرداد رفتم شهركرد و بعد از دو هفته بستري، فهميدند ايدز دارم. من دستم به دهنم مي‌رسيد، اما بقيه مي‌رفتند لردگان و تقويتي مي‌زدند. اين آقا تيرماه آزمايش ديگري داشته كه HIV منفي بوده است.

خانمي هم در روستا بوده كه درد زيادي داشته و به دكتر مراجعه مي‌كند. كيسه صفراي او را بيمارستان شهركرد جراحي مي‌كند. ولي پزشكان بعد از جراحي متوجه شدند مشكل اصلي ايدز بوده. او هم خرداد ماه در روستا خون داده بوده. (رپيدتست مي‌تواند ايدز را بعد از گذشت يك ماه انتقال، نشان بدهد.)

دو نفر هر ۶ ماه خون اهدا مي‌كردند و باز آخر متوجه ايدز مي‌شوند. مركز اهداي خون از آن‌ها سوال مي‌كند و مي‌گويند ما فقط در روستا خون‌گيري كرديم و رابطه پرخطر و... نداشتيم. همه اين افراد بالا به مسئولان مركز استان در شهركرد گزارش اتفاقات را ارائه مي‌كنند، اما دانشگاه علوم پزشكي شهركرد بررسي نمي‌كند.

روايت‌هاي اسپري براي زخم چنار محمودي هولناك است. از يك خانه هشت نفره، همگي ايدز دارند. پدر، پسرها، دخترها، برادرها، خواهر‌ها و همسرش مبتلا هستند. همسايه‌ش با شش نفر جمعيت هم همينطور. يكي از بيماران شش ساله است. مادرش تعريف مي‌كند كه بهيار گفته: «كريم (فرزندش) چقدر رنگش زرد است، بگو بيايد و تست بدهد.»

خبرگزاري برنا هفته قبل خبري درباره اختلاف‌هاي طايفه‌اي چنار محمودي زد اما بعد آن قسمت را از متن خبر حذف كرد. مردم روستا مي‌گويند ما وصلت‌هاي بين طايفه‌اي داريم. چطور برادر خودمان را كه با طايفه ديگر وصلت كرده مبتلا كنيم؟

وقتي زمزمه ايدز مطرح مي‌شود، يكي از زن‌ها به شبكه بهداشت روستا مراجعه مي‌كند و مي‌گويد براي من هم يك نسخه آزمايش بنويسيد. جواب مي‌شنود: «هزينه آزمايش يك ميليون و پانصد هزار تومان است. اين‌ها همه در‌وغ است. لازم نيست آزمايش بدهي.» درحالي كه هزينه آزمايش پنجاه هزار تومن بوده است.

يكي از نزديكان محمودي بهيار روستا به خبرنگار رويداد۲۴ مي‌گويد: اقوام بهيار زودتر از ساير مردم آزمايش خون داده بودند و لذا زماني كه مردم ديگر به پزشك مراجعه مي‌كردند، اين ظن در آن‌ها به وجود مي‌آمد كه ايشان از نزديكان خود آزمايش نمي‌گيرد در حالي كه متاسفانه بعضي از مبتلايان از نزديكان اين بهيار هستند. از نظر دستگاه‌هاي قضايي، گويا هيچ اتهامي متوجه بهيار شركت وارد كننده بي بران نيست و ايشان از چند روز پيش آزاد شده است، اما به خاطر جوي كه در منطقه وجود دارد، در محلي ناشناس زندگي مي‌كند. آغاز آزمايش‌ها در روستا از سال گذشته شروع شده بود و محرمانه بودن آنها نيز به دستور مقامات استان بود.

وضعيت مدارس چنار محمودي لردگان

نگين باقري در بخشي از مطلبي كه منتشر كرده، مدعي شده بچه‌ها را از دبيرستان‌هاي روستا‌هاي اطراف چنار محمودي اخراج كرده‌اند. معلم‌هاي مقطع ابتدايي هم به روستا نمي‌آيند. محصولات كشاورزي روستاييان را كسي نمي‌خرد. اهالي روستا‌هاي اطراف كه رد مي‌شوند و فرياد مي‌زنند: «ايدزيا» كارگران پتروشيمي و عسلويه هم تهديد به اخراج شدند.

رويداد۲۴ براي پيگيري وضعيت تحصيلي دانش آموزاني كه مشكوك به ايدز هستند، با مدير كل آموزش و پرورش استان چهار محال و بختياري تماس گرفت. فرحناز قائد امنيي مدير آموزش و پروش استان مي‌گويد: راه‌هاي انتقال ايدز مشخص است و از طريق رفتن يا نرفتن به مدرسه منتقل نمي‌شود بنابراين هيچ مدرسه‌اي در سطح استان دانش آموزان را از ورود به مدرسه ممنوع نكرده و كسي اخراج نشده است. ضمن اينكه در آمار موجود، بچه‌ها در ليست افراد آلوده به ايدز نيستند كه قرار باشد آنها را در قرنطينه نگاه داريم.

او در توضيح اينكه منابع محلي در لردگان مي‌گويند در بعضي مدارس اخراج دانش آموزان مشكل عروقي مشكوك انجام شده، مي‌گويد: هيچ مدرسه حق چنين كاري ندارد و اگر چنين اقدامي هم انجام شده باشد، حتما مردم آن را گزارش كنند تا با متخلفان برخورد كنيم.

با وجود آنكه مدير آموزش و پرورش استان اخراج دانش آموزان را رد مي‌كند اما برخي منابع محلي مي‌گويند اين برخوردها به خاطر ناآگاهي از روند شيوع ايدز پيش آمده است. منابع ديگري نيز مدعي هستند اين تصميم در حراست آموزش و پرورش گرفته شده است.



منبع

تظرات ارسال شده