همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 چرا در خواب حرف مي‌زنيم؟

ايجاد شود اما استرس، نگراني و هرگونه مشكلات روان‌شناختي مي‌تواند احتمال بروز آن را افزايش دهد و هر چه اين مشكلات روان‌شناختي و نگراني بيشتر باشد، ممكن است تعداد ايجاد اين اختلالات در خواب نيز افزايش پيدا كند.

به گزارش : تحقيقات نشان مي‌دهد كه سخن گفتن در خواب در اثر درست عمل نكردن مكانيسم و دستگاهي عصبي در مغز ايجاد مي‌شود كه وظيفه‌اش توقف فعاليت‌هاي عصبي مرتبط با خوابيدن همچون فعاليت‌هاي گفتاري يا حركتي بدن است.

به بي براوون گزارش سيناپرس، قطعاً تاكنون با افرادي برخورد كرده‌ايد كه در هنگام خوابيدن و زماني كه در خوابي عميق هستند شروع به صحبت كرده و حتي گاهي فرياد مي‌زنند. اين افراد معمولاً پس از بيدار شدن، موضوع را به خاطر نداشته و چيزي از حرف‌هاي خود را به ياد نمي‌آورند. هنگامي‌كه ما مي‌خوابيم، مكانيسمي در مغز وجود دارد كه فعاليت‌هاي عصبي مرتبط با خوابيدن را فعال كرده و از انجام فعاليت‌هاي گفتاري يا حركتي بدن پيشگيري مي‌كند.

در اين ميان گاهي ممكن است اين سيستم درست عمل‌نكرده و در بين دو بخش مجزاي عملكرد مغزي فرد اختلال ايجاد شود. در حقيقت با بروز اين اختلال، فرد از اين اسپري linovera سيستم دفاعي و تنظيم‌كننده اعصاب در هنگام خواب عبور كرده و اين افراد در خواب حرف زده و يا حتي راه مي‌روند. البته احتمال ايجاد اين مسئله در افراد مجرد بيشتر است و در متأهلين كمتر ديده مي‌شود.

ناله كردن، اداي كلمات نامفهوم و حتي سخن گفتن در خواب امري بي‌خطر است و امكان دارد براي هر فردي ايجاد شود اما استرس، نگراني و هرگونه مشكلات روان‌شناختي مي‌تواند احتمال بروز آن را افزايش دهد و هر چه اين مشكلات روان‌شناختي و نگراني بيشتر باشد، ممكن است تعداد ايجاد اين اختلالات در خواب نيز افزايش پيدا كند.

درواقع درست عمل نكردن اين مكانيسم مغزي موجب ناله ژل زخم پرونتوسان در خواب و زير لب سخن گفتن يا حتي سخن گفتن طولاني ايجاد شود. ايجاد حركات زياد در خواب و يا راه رفتن نيز از همين مسئله نشاءت مي‌گيرد.

در خواب سخن گفتن يا somniloquy پاراسومنيا (parasomnia) يك اختلال در سيستم عصبي مغز است كه در طول خواب ايجاد مي‌شود و با رفتارهاي غيرطبيعي و غيرمعمول همراه است. اين عمل مي‌تواند اداي كلمات نامفهوم، صبحت كردن يا حتي حرف زدن با صداي بلند يا فرياد زدن باشد.

محتواي صحبت كردن در خواب مي‌تواند پيچيده باشد و معمولاً ازنظر قواعد خواب ديدن امكان اينكه درست باشد نيز وجود دارد. همان‌گونه كه بر اساس تحقيقات چشم درد پژوهشگران، خواب افراد متأثر از رويدادها و حوادث اخيري است كه در زندگي آن‌ها روي‌داده، مي‌توان گفت سخن گفتن در خواب نيز تحت تأثير رويدادهاي اخير در زندگي فرد خوابيده است.

قابل‌توجه است كه ناله كردن، اداي كلمات نامفهوم و حتي سخن گفتن در خواب امري بي‌خطر است و امكان دارد براي هر فردي ايجاد شود اما استرس، نگراني و هرگونه مشكلات روان‌شناختي مي‌تواند احتمال بروز آن را افزايش دهد و هر چه اين مشكلات روان‌شناختي و نگراني بيشتر باشد، ممكن است تعداد ايجاد اين اختلالات در خواب نيز افزايش پيدا كند.

لازم به ذكر است كه اختلالات خواب نمايندگي b braun كه سخن گفتن يكي از آن‌ها بوده، بسيار رايج است. اين مسئله در كودكان به‌ويژه كودكان و نوجواناني كه در سنين بلوغ قرار دارند، ديده مي‌شود اما در بزرگ‌سالان نيز ديده مي‌شود.

تندرست نيوز



منبع

تظرات ارسال شده