همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
واكسن آنفلوآنزا و شايعاتي كه هرسال تكرار مي‌شود

مورد كودكاني كه با تزريق واكسن آنفلوانزا بلا‌هاي عجيب و غريبي به سرشان آمده در فضا مجازي دست به دست مي‌شود. در اين گزارش صحت آن‌ها را بررسي مي‌كنيم.

خيلي‌ها پاييز را به فصل ويروس‌ها و سرماخوردگي‌هاي گاه و بي‌گاه مي‌شناسند. شايد بعضي‌ها پاييز را فصلي شاعرانه توصيف كنند، اما تغيير فصل همواره براي بعضي‌ها همراه با پانسمان اكتي كوت حساسيت و بيماري‌هاي فصلي بوده است. امسال هم با رسيدن فصل پاييز گمانه زني‌ها پيرامون مفيد يا مضر بودن واكسن آنفلونزا مطرح شده است. در شبكه‌هاي اجتماعي، گاهي مطالبي درباره ابعاد مختلف تزريق اين واكسن ميخوانيم و حتي داستان‌هاي ترسناكي در مورد كودكاني كه با تزريق واكسن آنفلوانزا بلا‌هاي عجيب و غريبي به سرشان آمده و يا به بيماري‌هاي ديگري مبتلا شده‌اند هم به گوشمان مي‌رسد.

به طور كلي همه واكسن‌هايي كه از بدو تولد مي‌زنيم اجباري هستند و مبتلا نحوه پانسمان هارتمن نشدن به بسياري از بيماري‌ها را مديون همين واكسن‌ها هستيم. با اين حال واكسن‌هاي زيادي هستند كه استفاده آن‌ها بستگي به انتخاب دارند. واكسن آنفلوآنزا، اما چند سالي است كه فراتر از يك گمانه‌زني رفته و برخي تبليغات عليه اين واكسن‌ها مي‌گويد كه ممكن از منجر به نابينا شدن يا فلج شدن افراد شود. شايعاتي كه توسط وزارت بهداشت و درمان رد شده و اين وزارتخانه اعلام كرده كه تمام واكسن‌هاي داخلي و خارجي را بررسي و تاييد مي‌كند و بعد روانه داروخانه‌ها مي‌شوند.

بنا بر آمار هارتمن مركز بيماري‌هاي وزارت بهداشت سالانه حدود ۳۰۰ نفر در كشور بر اثر ابتلا به اين بيماري به كام مرگ كشيده مي‌شوند. اكثر موارد ابتلا به اين بيماري كم علامت بوده و صرفا با يك گلودرد مختصر و آبريزش بيني فرد را زمين گير مي‌كند.

البته بد نيست بدانيد كه واكسن فقط يك راه براي جلوگيري از آنفلوآنزا است، شستشوي مكرر دست‌ها، تغذيه مناسب و ورزش مي‌تواند سلامت ما را در مقابل اين بيماري تضمين كند.

گروه هدف واكسن آنفلوآنزا چه كساني هستند؟

زنان باردار، افراد خريد پانسمان بالاي ۶۰ سال، كاركنان بخش‌هاي بهداشت و درمان به ويژه افرادي كه در تماس مستقيم با بيماران مبتلا به آنفلوانزا قرار دارند، مبتلايان به بيماري‌هاي مزمن ريوي و قلبي- عروقي، مبتلايان به بيمار‌هاي مزمن كليوي، كبدي، عصبي، خوني و اختلالات متابوليك، كودكان بين شش تا ۵۹ ماهه و... از جمله افرادي هستند توصيه مي‌شود اين واكسن آنفلوآنزا را تزريق كنند.

اما تهيه واكسن آنفلوآنزا شرايط خاصي دارد كه بهتر است از آن با خبر باشيد. اين واكسن را بايد در دماي ۲ تا ۶ درجه يخچال نگه داري كرد و هنگام خروج محصولات زخم بستر از يخچال حداكثر تا ۱۵ دقيقه براي تزريق آماده شود.

قيمت واكسن چقدر است؟

بنا بر اعلام وزارت بهداشت واكسن چهارظرفيتي امسال با قيمت ۴۱ هزار ۵۰۰ تومان عرضه مي‌شود و قيمت نوع سه ظرفيتي آن ۳۵ هزار و ۸۰۰ تومان است.

نقل از برنا



منبع

تظرات ارسال شده