همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
راه رهايي از اعتياد به خوراكي‌هاي شيرين

اما آمار معتادان به خوراكي‌هاي شيرين، در جهان بيشتر از چيزي است كه فكر مي‌كنيم. پژوهشگران مي‌گويند، حدود 10درصد جمعيت آمريكا، به قند اعتياد دارند و با وجود تهديدي كه مصرف اين ماده‌غذايي براي سلامتي‌شان ايجاد مي‌كند، نمي‌توانند از آن دل بكَنند. به باور متخصصان، سالم‌خوري يا پيروي از رژيم‌هاي خاص غذايي، نمي‌تواند از درد كساني كه به مصرف موادقندي وابسته‌اند كم كند و منع كردنشان از مصرف اين ماده هم مي‌تواند خستگي، سرگيجه و افت قندخون را به همراه داشته باشد.

به گزارش به نقل زندگي آنلاين، اينكه چند ايراني از اعتياد به مواد قندي رنج مي‌برند، مشخص نشده. اما آمار معتادان به خوراكي‌هاي شيرين، در جهان بيشتر از چيزي است كه فكر مي‌كنيم. پژوهشگران مي‌گويند، حدود 10درصد جمعيت آمريكا، به قند اعتياد دارند و با وجود تهديدي كه مصرف اين ماده‌غذايي براي سلامتي‌شان ايجاد مي‌كند، نمي‌توانند از آن دل بكَنند. به باور متخصصان، سالم‌خوري قيمت پانسمان سوربكت يا پيروي از رژيم‌هاي خاص غذايي، نمي‌تواند از درد كساني كه به مصرف موادقندي وابسته‌اند كم كند و منع كردنشان از مصرف اين ماده هم مي‌تواند خستگي، سرگيجه و افت قندخون را به همراه داشته باشد.

كارشناسان، سم‌زدايي از بدن را به‌عنوان راهي براي نجات جان اين معتادان معرفي مي‌كنند و معتقدند كه اين روش، وضعيت سلامت آن‌ها را بهبود مي‌دهد و حتي پوستشان را هم شاداب‌تر مي‌كند.

چرا بايد سم‌زدايي كنيد؟
مصرف بيش از اندازه مواد قندي، تنها چاقي و ديابت را به همراه نمي‌آورد. متخصصان مي‌گويند، معتادان به اين ماده، بيشتر گرفتار بيماري‌هاي قلبي و حتي بيشتر آن‌ها دچار مشكلات پوستي مي‌شوند. به گفته متخصصان، زناني كه بيش از اندازه شيريني‌جات مي‌خورند، اغلب از مشكلات مربوط به تخمدان رنج مي‌برند و علاوه بر رشد كيست در تخمدان‌ها و سينه‌ها، عوارضي مانند عفونت واژينال را هم تجربه مي‌كنند.

چطور بدنمان را از قندها پاك كنيم؟
خبر خوبي داريم. متخصصان مي‌گويند حتي اگر يك معتاد واقعي به شكر و قند نباشيد، با محدودكردن مصرف اين ماده در روز، مي‌توانيد وزن قابل‌توجهي را كم كنيد و احساس بهتري به بدنتان پيدا كنيد. ساكارز اين رژيم روزه‌داري كه به شما پيشنهاد مي‌كنيم، براي تك‌تك خوانندگان اين مطلب، فارغ از ميزان اعتيادشان به اين ماده، مفيد خواهد بود و حتي كودكان هم از رعايت آن سود خواهند برد.

مجاز به خوردن چه ميزان قند و شكر هستيم؟
وقتي به خوردن شكر معتاد شده باشيد، صحبت‌كردن از رعايت «اعتدال» در رژيم غذايي منطقي به نظر نخواهد رسيد. متخصصان تغذيه‌ مي‌گويند همه معتادان به موادغذايي مختلف با كم‌كردن مصرف و رعايت اعتدال به وضعيت دلخواه نرسيده‌ و تاكنون موفقيت چنداني نداشته‌اند.

حالا كه مي‌خواهيد روزه قند و شكر بگيريد، بايد از چند قانون كلي تبعيت كنيد:
در سه روز اول سم‌زدايي، مجاز به اضافه‌كردن هيچ‌گونه ماده قندي به رژيمتان نيستيد. در اين سه روز حتي نبايد سبزيجات نشاسته‌اي مانند ذرت، نخودفرنگي يا سيب‌زميني استفاده كنيد. بايد برنج و نان را براي سه روز كنار بگذاريد و حتي لبنيات و غلات را نيز در اين دوره كوتاه كنار بگذاريد. شما در سه روز ابتدايي اين رژيم، تنها مجاز به مصرف پروتئين‌هاي حيواني، سبزيجات پروتئيني و چربي‌هاي سالم هستيد.

به‌عنوان مثال، براي صبحانه مجاز به خوردن سه تخم‌مرغ هستيد. ناهارتان مي‌تواند مرغ يا ماهي باشد و در كنار آن، سالاد سبز پانسمان سوربكت ميل كنيد. به هيچ‌وجه در اين روز سه‌نبايد سراغ نوشيدني‌هاي شيرين برويد و براي دورچين غذا مي‌توانيد از بروكلي، كلم و اسفناج بخارپزشده استفاده كنيد. نوشيدني شما در اين روزها، تنها بايد آب و چاي غيرشيرين باشد.

شيرين‌كننده‌هاي مصنوعي را دور بريزيد

گرچه شيرين‌كننده‌هاي مصنوعي كالري ندارند، اما در اين رژيم اجازه استفاده‌كردن از آن‌ها را هم نداريد. يادتان نرود كه در زمان پيروي‌كردن از اين رژيم، مهم ميزان كالري كه دريافت مي‌كنيد نيست؛ مهم اين است كه از موادقندي دور بمانيد؛ چه طبيعي و چه مصنوعي.

بعد از سه روز چه؟
وقتي از اين امتحان دشوار سه‌روزه سربلند بيرون آمديد، مي‌توانيد يك سيب جايزه بگيريد. در روز چهارم اين رژيم، خوردن سيب براي شما مثل يك آبنبات خواهد بود. بعد از اين روزهاي سخت، پياز برايتان شيرين خواهد بود، بادامي كه مي‌خوريد شيرين خواهد بود. بله اين سم‌زدايي سه روزه، به شما كمك خواهد كرد كه شيريني حقيقي را در موادغذايي سالم پيدا كنيد و از چشيدن طعمش لذت ببريد. در روز چهارم، مي‌توانيد به سفره‌تان يك ليوان شير كم‌چرب يا نيم‌چرب هم اضافه كنيد. شما حالا امكان اضافه‌كردن هويج و نخود به غذايتان را هم داريد.

sorbact پانسمان بعد از يك هفته
اين محدوديت‌ها را تا يك هفته بايد تحمل كنيد. در هفته دوم، شما مي‌توانيد سراغ توت‌ها برويد، يك واحد ديگر لبنيات را اضافه كنيد و سبزيجاتي با نشاسته اندك را هم به سفره‌تان بياوريد.

در هفته سوم، جو را به غذايتان اضافه كنيد و مي‌توانيد كينوا، بلغور، جودوسر و برخي ميوه‌هاي شيرين و آبدار مانند انگور را هم ميل كنيد. شما در هفته سوم، مي‌توانيد در هر روز يك تكه شكلات تلخ بخوريد.

حالا به آخرين هفته سم‌زدايي رسيده‌ايد و مي‌توانيد دو وعده غذايي نشاسته‌اي در روز ميل كنيد؛ وعده‌هايي كه مي‌توانند شامل نان و برنج باشند. اما سعي كنيد در اين روزها هم ميزان قابل‌توجهي فيبر را در رژيم غذايي‌تان جا دهيد. هفته چهارم، زمان تثبيت است و بايد حاصل سه هفته روزه‌داري‌تان را در اين هفته ماندگار كنيد. در اين هفته محدوديتي براي مصرف ميوه نداريد.

چه اتفاقي مي‌افتد؟
بعد از اين دوره يك‌ماهه، شما تنها اعتيادتان به موادقندي را ترك نخواهيد كرد، بلكه بين 2 تا 9 كيلو وزن را هم از دست خواهيد داد. اين رژيم رضايت شما را از خوردن غذاها بالاتر خواهد برد، پوستتان را صاف‌تر و باطراوت‌تر و خستگي، اضطراب و تحريك‌پذيري‌تان را كمتر خواهد كرد. البته يادتان سربكت نرود اگر ورزشكار حرفه‌اي يا به ديابت مبتلا هستيد يا بايد قندخونتان را كنترل كنيد، نمي‌توانيد از اين رژيم كمك بگيريد. روزه قند و شكر، تنها براي افرادي مناسب است كه به بيماري زمينه‌اي خاصي دچار نيستند و تنها از آسيب‌هاي ناشي از وابستگي به موادقندي رنج مي‌برند.



منبع

تظرات ارسال شده