همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 5 خوراكي دوستدار سلامت زنان

در پيشگيري از ابتلا به بيماري‌ها از جمله سرطان پستان و آلزايمر كمك‌كننده باشد.

به گزارش به نقل از سلامانه در ادامه مقاله، به 5 تا از بهترين موادغذايي كه بر سلامت زنان اثرگذار است، اشاره مي‌شود.
زغال اخته
شايد بتوان گفت آلزايمر يكي از بيماري‌هايي است كه نگراني از ابتلا به آن، بيشتر از آنچه كه شنيدن اسم سرطان، مي‌تواند برايمان دلهره‌آور باشد، ما را بترساند. از هر سه نفر، يك نفر در سن 80 سالگي قرباني ابتلا به اين بيماري مي‌شود. طبق گزارش انجمن آلزايمر كانادا، زنان 2 برابر بيشتر از مردان در خطر ابتلا به آلزايمر هستند. از اين رو، براي محافظت از خود در برابر اين بيماري، بايد لوهمن روشه رژيم غذايي‌ غني از فلاونوئيدها و آنتي‌اكسيدان‌ها باشد. ميوه‌هاي نظير سيب، زغال اخته و گريپ فروت منبع غني فلاونوئيد هستند. نتايج يك مطالعه نشان مي‌دهد افرادي كه آب ميوه و سبزيجات نارنجي رنگ مانند سيب و گوجه‌فرنگي را 3 بار در هفته مصرف كرده‌اند، احتمال ابتلا به آلزايمر در آنها كمتر بود. مطالعه ديگر هم نشان مي‌دهد كه خطر ابتلا به اين بيماري، در كساني كه فلاونوئيد بيشتري به واسطه رژيم غذايي‌شان، دريافت كردند، بسيار كمتر است.
گردو
اهميت دادن به سلامت دستگاه تناسلي در زنان ضرورت دارد. دستگاه توليد مثل در زنان مسئول ترشح هورمون زنانه و توليد تخمك‌ است. تغييرات هورموني، اختلال در عملكرد دستگاه تناسلي، عفونت، ابتلا به برخي بيماري‌ها و حتي استرس مي‌تواند منجر به ناباروري در زنان شود. براي افزايش شانس بارداري، مصرف غذاهاي غني از اسيدهاي چرب امگا 3 مانند گردو پيشنهاد مي‌شود. بدن از اسيدهاي چرب امگا 3 براي توليد مولكولي به نام ايكوزانوئيد سوپرازورب سي استفاده مي‌كند كه جريان خون را به رحم افزايش مي‌دهد. از اين رو شانس بارداري را افزايش مي‌دهد.
امگا 3 همچنين مي‌تواند خطر زايمان زودرس و وزن كم نوزاد هنگام تولد را كاهش دهد. يك‌چهارم فنجان مغز گردو حاوي هزار ميلي‌گرم اسيدهاي چرب امگا3 است.

ماهي قزل‌آلا
استخوان‌هاي بدن بافت زنده‌اي است كه دائما در حال احيا است. با افزايش سن ممكن است استخوان‌ها بيش از حد شكننده شوند و در نتيجه شكستگي‌هاي مرتبط با پوكي استخوان افزايش يابد. خطر ابتلا به پوكي استخوان در زنان 4 برابر بيشتر از مردان است. رژيم غذايي مناسب همراه ورزش مي‌تواند به حفظ تراكم استخوان‌ها كمك كند.
براي تقويت استخوان‌ها بايد غذاهايي غني از ويتامين D مانند ماهي قزل‌آلا خورده شود. ويتامين D به جذب بيشتر كلسيم در بدن كه باعث تقويت استخوان‌ها مي‌شود، كمك مي‌كند. بدون ويتامين D، بدن 10 تا 15 درصد كلسيم را جذب مي‌كند. هنگامي سطح كلسيم در بدن كاهش يابد، سوپرازورب پي ويتامين D به جذب بيشتر كلسيم در بدن كمك مي‌كند. بسياري از مردم اين ويتامين را به اندازه كافي دريافت نمي‌كنند مخصوصا اگر روزانه كمتر از 10 تا 15 دقيقه در روز در تماس با نور خورشيد باشند. نور خورشيد باعث توليد ويتامين D در بدن مي‌شود.
سير
وجود بيش از حد نوع خاصي از مخمر در واژن مي‌تواند باعث اذيت زنان شود. تعداد زيادي باكتري و كمي مخمر در اين اندام وجود دارد. يكي از انواع باكتري‌هاي مفيد در اين ناحيه لاكتوباسيلوس اسيدو فيولوس است كه رشد ارگانيسم‌هاي ديگر مثل مخمرها را كنترل مي‌كنند. اگر تعادل اين ارگانيسم‌ها به هم بخورد، مخمرهاي موجود در واژينال بيشتر رشد كرده و سبب بروز بيماري مي‌شوند. عفونت مخمري، خارش و تحريك و... در ناحيه تناسلي را در پي دارد. حتي پس از درمان موفق با دارو و كرم‌هاي ضدقارچي ممكن است مجددا اين عفونت تكرار شود.
به همين دليل پيشگيري بهترين گزينه است و از نظر تغذيه اي مصرف سير مي‌تواند با اين پانسمان زخم حفره اي بيماري مقابله كند. هنگامي كه دانشمندان عصاره خالص سير و پياز را به C. Albicans، (يك نوع مخمر كه عامل بروز بيشتر عفونت‌هاي مخمري است) اضافه مي‌كنند، از رشد آن جلوگيري مي‌كنند. پيشنهاد مي‌شود 2 روز در هفته سير خام بخوريد. مي‌توانيد آن را به پاستا و سالاد اضافه كنيد و براي تحمل بهتر بوي سير هنگام افزودن آن به سالاد كمي هم ميخك به آن بيفزايد.

بروكلي
اگرچه زنان بيشتر در معرض ابتلا به بيماري‌هاي قلبي هستند اما ابتلا به سرطان پستان است كه باعث ايجاد ترس بيشتر در آنها مي‌شود. پس از سرطان ريه، سرطان پستان بيشترين شيوع را در زنان دارد. معاينه ماهانه سينه توسط خود، چكاپ‌دوره‌اي توسط پزشك و ماموگرافي و رژيم غذايي مناسب مي‌تواند در پيشگيري از بروز اين سرطان كمك‌كننده باشد. اگر مي‌خواهيد از فوايد سبزي‌ها در اين امر بهره بگيريد، بهتر بروكلي جزء انتخاب‌هايتان باشد. مطالعات آزمايشگاه‌ها نشان مي‌دهد يك تركيب جراحي پوست ضد سرطان در بروكلي به نام سولفورافان وجود دارد كه سلول‌هاي سرطاني را در مسير خود متوقف مي‌كند و باعث از بين رفتنشان مي‌شود. به علاوه تركيب ديگر در بروكلي وجود دارد كه رشد و تكثير سلول‌هاي سرطان پستان را مهار مي‌كند. پيشنهاد مي‌شود 4 روز در هفته يك يا دو فنجان از اين سبزي پرخاصيت را بخوريد.



منبع

تظرات ارسال شده