همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

از خواص انگور مي توان به توانايي آن در درمان يبوست، سو هاضمه، خستگي، ناراحتي كليه،تخريب ماكولا چشمي و جلوگيري از آب مرواريد اشاره كرد. انگور بخاطر طعم،بافت،مزه، تنوع و در دسترس بودن يكي از معروف ترين ميوه هاي دنيا است.اين ميوه محبوب و خوشمزه خواص بسياري هم دارد.
جدا از ميوه انگور،دانه هاي آن براي كاهش التهاب و جلوگيري از بيماري هاي چشمي ناشي از ديابت مفيد است. عصاره دانه انگور مقادير بالايي آنتي اكسيدان دارد.

انگور

مواد مغذي انگور

انگور سرشار از تركيبات مغذي از جمله فنول و پلي فنول است و ويتامين هاي K،A،Cو ويتامين B6دارد. سرشار از تيامين، ريبوفلاوين، نياسين و فولات است و املاحي مانند پتاسيم، كلسيم، منيزيم، فسفر و سديم دارد. انگور آب فراوان دارد كه به هيدراته نگه داشتن بدن كمك مي كند. همچنين فيبر غذايي،كربوهيدرات سالم،آنتي اكسيدان و مقداري پروتئين دارد. فلاونوييدهايي مانند ميريستين و كورستين موجود در انگور به كاهش آسيب راديكال هاي آزاد و روند پيري كمك مي كند. بخاطر مواد مغذي بالا،انگور نقش مهمي در تضمين يك زندگي سالم و پويا ايفا مي كند.

فوايد سلامتي انگور

فوايد سلامتي انگور

انگور خوشمزه و در عين حال سالم است. از فوايد مهم انگور، درمان يبوست،سو هاضمه، خستگي، ناراحتي هاي كليه، سلامت استخوان، تخريب ماكولا چشمي و جلوگيري از آب مرواريد مي باشد.

درمان آسم
از انگور مي توان براي درمان آسم استفاده كرد. همچنين قدرت هيدراته كردن بالا انگور موجب افزايش رطوبت در ريه ها و كاهش ناراحتي هاي آسمي مي شود.

استحكام استخوان ها
انگور منبع غني ميكرو مغذي هايي مانند مس،آهن و منگنز است.همه اينها در شكل گيري و تقويت استخوان ضروري اند. افزودن انگور به برنامه غذايي مي تواند از بروز علائم وابسته به سن مانند پوكي استخوان جلوگيري كند. منگنز عنصر بسيار حياتي در بدن است كه در همه ساز و كارها نقش دارند،از متابوليسم پروتئين و شكل گيري كلاژن گرفته تا عملكرد سيستم عصبي.

پيشگيري از حمله قلبي

پيشگيري از حمله قلبي
انگور نيتريك اكسيد خون را بالا مي برد كه از لخته شدن خون جلوگيري مي كند. بنابرين انگور راه موثري در كاهش بروز حمله قلبي مي باشد. علاوه بر اين، آنتي اكسيدان هاي موجود در انگور از اكسيداسيون كلسترول LDLجلوگيري مي كند. LDLعروق خوني را مسدود مي كند و عامل اصلي ناراحتي هاي كرونري مي باشد. انگور سرشار از فلاونوييد است. اين ماده به انگور رنگ مي دهدو آنتي اكسيدان هاي قوي دارد. دو نوع اصلي آنتي اكسيدان انگور رزوراتول و كورستين است. اين دو تركيب اثر راديكالهاي آزاد و ترشح كلسترول مضرLDL بر رگ ها را خنثي مي كنند. همچنين اين دو آنتي اكسيدان فلاونوييد همانند يك تيم پاكسازي عمل مي كنند و از پلاكت تجمع يافته مي كاهند و مواد سمي را از خون خارج مي كنند.

درمان ميگرن
آب انگور رسيده درمان خانگي براي ميگرن است.مي بايست صبح زود، بدون مخلوط كردن با آب اضافي مصرف شود. جالب است نوشيدن شراب قرمز اغلب موجب ميگرن مي شود، اما عصاره دانه انگور درمان ميگرن است.اين بيماري دلايل مختلفي دارد: بر هم خوردن تعادل شيميايي،كم خوابي، تغيير آب و هوا و يا كمبود تركيبات خاصي در بدن. الكل دليل عمده ميگرن است اما انگور سرشار از آنتي اكسيدان است و مي تواند ميگرن را درمان كند.

درمان يبوست
انگور در برطرف كردن يبوست بسيار موثر است. اين ميوه بخاطر داشتن ارگانيك اسيد ، شكر و سلولز در خانواده ملين ها قرار مي گيرد. انگور با تقويت ماهيچه هاي روده و معده يبوست مزمن را از بين مي برد. اين ميوه سرشار از فيبر نامحلول است و در طول حركات دستگاه گوارش باقي مي ماند. فيبر حجم مدفوع را زياد مي كند و موجب شكل گيري و دفع مدفوع سالم مي شود،در واقع مي توان گفت انگور به منظم ساختن حركات روده كمك مي كند. اما اگر از مدفوع شل يا اسهال رنج مي بريد، انگئور نبايد بطور منظم جهت تنظيم گوارش استفاده شود. فيبر نامحلول نمي تواند آب اضافي مدفوع را بخود بكشد . انگور هم خيلي فيبر محلول ندارد.

برطرف كردن سوء هاضمه

برطرف كردن سوء هاضمه
انگور نقش مهمي در درمان اختلالات هاضمه ايفا مي كند. گرما را از بين ميبرد و سو, هاضمه و سوزش معده را بر طرف مي سازد. اين ميوه به هضم كمك مي كند و غذاي سبك خوانده مي شود.

كاهش خستگي
آب انگور سبك و روشن حاوي مقادير فراواني آهن در بدن است و از خستگي جلوگيري مي كند. آنمي مشكل خيلي از افراد است و مصرف انگور مي تواند سطح آهن و املاح بدن را متعادل سازد. كمبود آهن شما را تنبل مي كند و سرعت مغز شما تعديل مي كند. آهن يكي از اساسي ترين املاحي است كه بر عملكرد خيلي از ارگان ها تاثير گذار است. البته انگورهاي تيره رنگ نه تنها آهن را افزايش نمي دهند بلكه ميزان آهن بدن را پايين مي آورند. نوشيدن آب انگور هم مي توالند به اندازه خود ميوه سطح انرژي را ارتقا دهد.

كنترل ديابت
تحقيقات اخير نشان مي دهد كه پوست انگور اثر مهار كنندگي جديدي بر هايپر گليسمي دارد و به كنترل ديابت كمك مي كند.

حفظ سلامت دندان

حفظ سلامت دندان
بر اساس مطالعات اخير،عصاره دانه انگور از خراب شدن دندان ها پيشگيري مي كند.

درمان ناراحتي هاي كليوي
انگور آب فراواني دارد و به كاهش ميزان اسيدي بودن اسيد اوره ادرار كمك مي كند. همچنين در پاكسازي اسيد اوره كليه نقش دارد و از استرس و فشار كليه مي كاهد. انگور اثر پاكسازي قوي بر بدن دارد و آنتي اكسيدان هاي موجود در آن براي سيستم بدن بسيار مفيد است.

تعادل كلسترول خون
انگور حاوي تركيبي بنام پتروستيلبن است كه مي تواند از ميزان كلسترول بدن بكاهد. اين ماده با رزوراترول ارتباط نزديكي دارد. رزوراترول آنتي اكسيدان مفيد و فلاونوئيد رنگي است كه در انگور وجود دارد. بر اساس تحقيقات اوليه اين تركيبات خواص ضد سرطاني دارند و بر سطح كلسترول تاثير مي گذارند. همچنين خواص پيشگيري از زوال عقلي و ذهني نيز دارند. ساپونين موجود در پوست انگور با چسبيدن به كلسترول از جذب كلسترول جلوگيري مي كند.

فعاليت ضد باكتريايي
انگور قرمز خواص ضد باكتري و ضد ويروسي قوي دارد. مصرف آن مي تواند با ويروس polio و هرپس سيمپلكس مبارزه كند. طبق مطالعات مصرف آب انگور مي تواند ناراحتي هاي باكتريايي روده و ديگر سيستم هاي بدن را نابود كند.

سرطان سينه

جلوگيري از سرطان سينه
بر اساس تحقيقات اخير، نوشيدن آب انگور بنفش در پيشگيري از سرطان سينه موثر است. آزمايشات انجام شده روي موش هاي آزمايشگاهي مبتلا به تومور سينه ، حاكي تاثير مثبت آب انگور در كاهش ميزان تومور است. آنتي اكسيدان هاي موجود در انگور براي پيشگيري از انواع سرطان مفيد است. اما تحقيقات جالبي حكايت از تاثير شگفت انگيز انگور بر سرطان سينه دارد. تركيبات شيميايي خاصي در انگور وجود دارد كه به آروماتازها مي چسبد و از تبديل آندروژن به استروژن كه از عوال اصلي بروز سرطان سينه محسوب مي شود ممانعت بعمل مي آورد.

كاهش آلزايمر
رزوراترول پلي فنول مفيد انگور است كه به كاهش آميلوئيد بتاپتيد بيماران آلزايمري كمك مي كند. انگور سلامت مغز را ارتقا مي دهد و از بروز بيماري هاي زوال سلول هاي عصبي جلوگيري مي كند. بر اساس مقاله چاپ شده در مجله بريتانيايي مواد مغذي، مصرف آب انگور عملكرد مغزي سالمنداني كه ناراحتي ذهني دارند را تقويت مي كند. تحقيقات بيشتري كه تاثير انگور بر سيستم عصبي را دقيق تر مشخص كند در حال انجام است.

پيشگيري از تخريب ماكولا چشمي
انگور مي تواند از تخريب ماكولا و از دست رفتن بينايي جلوگيري كند. مطالعه اخير انجام گرفته در دانشگاه ميامي تاثير مصرف انگور بر پيشگيري از بيماري هاي شبكيه چشمي را تاييد مي كند.
با مصرف ۳ دانه انگور در روز احتمال بروز تخريب ماكولا تا %۳۶كاهش مي يابد. مصرف انگور به تقويت بينايي در دراز مدت كمك مي كنند. همچنين آنتي اكسيدان هاي انگور احتمال ابتلا به خيلي از امراض و ناراحتي ها را كاهش مي دهد.

تقويت ايمني
انگور نه تنها فلاونوئيد و املاح دارد،بلكه اين ميوه سرشار از ويتامين C،ويتامين K،ويتامين A مي باشد كه سيستم هاي بدن مخصوصا سيستم ايمني را تقويت مي كند.بدين معني كه با يك سرماخوردگي ساده از پا نمي افتيد.

آب مرواريد

كاهش آب مرواريد
فلاونوئيد موجود در انگور خواص آنتي اكسيداني دارد و با آسيب راديكال هاي آزاد مبارزه مي كند. راديكال هاي آزاد موجب گسترش آب مرواريد و بيماري هاي قلبي عروقي،سرطان و بيماري هاي وابسته به سن مي شود. خوشبختانه آنتي اكسيدان ها خواص ضد ييري دارند و نه تنها ظاهر شما را جوان نشان مي دهدند بلكه موجب مي شوند كه از درون نيز احساس جواني كنيد.

پيشگيري از سرطان
انگور بدليل داشتن رزوراترل و تاثيرات ضد التهاب آن خواص ضد سرطاني دارد. مخصوصا در پيشگيري از سرطان سينه و روده بسيار موثر است. آنتوسيانين و پروآنتوسيانيدين انگور خواص ضد انتشار و تكثيري دارد و مي تواند از رشد عوامل سرطان زا جلوگيري كند. آب انگور هم مي تواند در پيشگيري از سرطان مو ثر باشد و هم رشد و تكثير سلول هاي سرطاني را سركوب كند. ررنگدانه هاي انگور ايمني عمومي بدن را براي مقابله با بيماري ها ارتقا مي دهد.
در مجموع، انگور نقش مهمي در پيشگيري از بيماري هاي متعدد دارد و مي تواند درمان كليدي برخي از امراض باشد. انگور خشك،بنام كشمش شناخته شده است و بسيار مغذي است و مي تواند براي درمان بيماري هايي مانند يبوست، اسيدوز،آنمي،تب و اختلالات جنسي بكار رود. كشمكش موجب وزن گيري سريع مي شود و از سلامتي و عملكرد يكپارچه چشم محافظت مي كند.

سوالات متداول

پرورش انگور

چطور انگور پرورش دهيم؟

انگور مي تواند براحتي در آشپزخانه، حيات و يا مزرعه شما پرورش يابد. انگور انواع مختلف دارد. دقت كنيد نوعي از انگور را انتخاب كنيد كه پرورش آن براحتي در منطقه زندگي شما امكان پذير باشد. برخي از شگرد هاي پرورش اين درخت زينتي بشرح ذيل است :

  • الف:قبل از كاشت درخت انگور،ريشه را بمدت ۲تا۳ساعت در آب خيس كنيد.
  • ب:انگور در خاك متعادل رشد مي كند و به نور، گرما و سايه نياز دارد. اگر به دقت پانسمان phmb هرس شود،براحتي رشد مي كند.
  • ج:براي كاشت درخت انگور،فضاي ۱/۸تا۲/۴متر نياز دارد و براي هر حفر، ۳۰سانتي متر عمق و۳سانتي متر عرض بايد باشد.درخت انگور را در حفره گود بكاريد و الباقي حفره را با خاك پر كنيد.
  • د:براي ايستاده نگه داشتن انگور، مي توانيد از يك بامبو بلند ۲متري جراحي پوست استفاده كنيد يا آنها را به ديوار يا طاق تكيه دهيد و آب بيشتري دهيد.

خوردن انگور

چطور از خوردن انگور لذت ببريد؟
انگور هاي تازه، آب دار، گوشتي بهترين انگور محسوب مي شوند. مي توانيد روزي يك مشت انگور بخوريد و آن را در يخچال لوهمن روشه نگهداري كنيد تا تازگي آن حفظ شود. برخي از راحت ترين و سالم ترين روش هاي استفاده انگور بشرح ذيل است :

  • اسنك: شما مي توانيد از اين اسنك كم كالري و سريع به روش هاي مختلف استفاده كنيد. انگور را با با ماست يا پنير بخوريد و از خوردن اين ميان وعده لذت ببريد.
  • دسر:طعم طبيعي شيرين انگور انتخاب عالي براي دسر است. سوپرازورب اچ انگور سبز تازه يا فريزري انتخاب سالمي براي تهيه دسر با كالري بالاست.
  • نوشيدني:سالم ترين نوشيدني است كه براحتي گرفته مي شود،آب انگور بنفشي است كه براحتي با آب ميوه گيري آماده مي شود.
  • سالاد و كاري:انگور را به سالاد مرغ يا سالاد گردوي كرانچي اضافه كنيد.

ساير سوپرازورب c موارد مصرف انگور: انگور خواص بسياري دارد و در پزشكي و توليد نوشيدني ها، مربا و ژله كاربرد دارد. روغن دانه انگور سرشار از آنتي اكسيدان است و به حفظ پوست و مو سالم كمك مي كند. عمدتا از انگور در تهيه محصولات آرايشي مانند كرم و سرم شب استفاده مي شود.



منبع

تظرات ارسال شده