همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
آسان ترين روش براي محافظت از سلامتي دندان ها و لثه

خوب گفت: توجه به دو نكته در انتخاب مسواك مناسب، حائز اهميت است، اما نكته مهم تر اين است كه براي سلامت دندان و لثه‌ها، بهتر است كه از مسواك نرم استفاده شود.

به گزارش ، دكتر محمدرضا شباهنگ‌فر افزود: توجه به جنس و ميزان سختي مسواك از نكات مهمي است كه بايد در انتخاب مسواك مد نظر قرار گيرد، از نظر جنس مسواك، انتخاب مطمئني نمي‌توانيم داشته باشيم و معمولا به برندهاي معتبر و نام آشنا مي‌توانيم اطمينان كنيم، اما از نظر ميزان سختي مسواك بايد از مسواك‌هايي كه موهاي« نرم» (Soft) دارند و معمولا بر روي آن «نرم»، «سخت» پانسمان زخم (Hard) و «متوسط» (Medium) بودن الياف آن‌ها نوشته مي‌شود، استفاده كرد.

وي اظهار داشت: مهم ترين‌ آسيبي كه در استفاده از نوع سخت يا متوسط مسواك‌ها ممكن است به دهان و دندان افراد وارد شود، «تحليل لثه» و «سايش طوق دندان» است كه مقاوم به سايش نيستند. بنابراين چنان‌چه برخي از افراد از اين نوع مسواك‌ها استفاده مي‌كنند، بهتر است براي جلوگيري از عوارض احتمالي از نوع (Soft) يا همان نرم استفاده كنند.

اين جراح لثه درباره انتخاب طرح مسواك، تصريح كرد: با توجه به اين كه طرح‌هاي مختلفي توسط شركت‌هاي سازنده به داروخانه‌ها و فروشگاه‌هاي لوازم بهداشتي ارائه مي‌شود، توصيه به افراد اين است كه در موقع خريد مسواك به ظاهر آن توجه نداشته و بيشتر به مسئله راحتي در هنگام مسواك زدن دقت كنند.


وي كرم رژودرم با بيان اين‌كه سر مسواك‌ها برخي به شكل چهار گوش و برخي به صورت گرد طراحي شده است، توضيح داد: استفاده از مسواك‌هايي كه سر آن‌ها به شكل چهارگوش هستند ممكن است در هنگام تميز كردن به اطراف دهان برخورد كرده و موجب زخم و ناراحتي فرد شود، در حالي كه كاربرد مسواك‌هاي گرد راحت‌تر است، با اين حال تصميم گيرنده در انتخاب طرح خود مصرف كننده خواهد بود.

شباهنگ‌فر گفت: ممكن است طراحي بعضي از مسواك‌ها براي شرايط خاصي در نظر گرفته شده باشند، به طور مثال مسواك‌هايي‌كه پرزهاي وسط آن‌ها كوتاه‌تر است بيشتر مخصوص دندان‌هاي ارتودنسي شده است و موارد ديگري كه در صورت لزوم دندانپزشك نوع آن ‌را به افراد توصيه خواهد كرد.

اين جراح لثه درباره رنگي بودن الياف مسواك عنوان كرد: الياف رنگي اين نوع مسواك‌ها كه معمولا در دو يا سه رنگ مختلف در ميان پرزهاي هيدروژل مسواك هستند به عنوان نشانگر عمل مي‌كند به اين معني كه با كمرنگ شدن آن به فرد اين آگاهي داده مي‌شود كه زمان تعويض مسواك فرا رسيده است، اما ممكن است برخي هم بعد از مدت طولاني تغيير رنگ ندهند كه اين نوع مسواك‌ها جنبه تزئيني دارد و بسته به نوع آن معمولا مسواك‌هاي داراي نشانگر، قيمت بالاتري نسبت به ساير مسواك‌ها دارند.

عضو هيات علمي دانشگاه آزاد تهران تاكيد كرد: در هر صورت مسواك‎‌ها چه نشانگر داشته باشند چه نداشته باشند، بعد از گذشت سه الي چهار ماه مسواك بايد تعويض شود و چنان‌چه فردي قبل از اين زمان مشاهده كند كه الياف مسواك متلاشي و نامنظم شده است نشان مي‌دهد كه فرد در زمان مسواك كردن دندان‌ها فشار زيادي به آن وارد مي‌كند، بنابراين لازم است مسواك را تعويض كرده و از زدن مسواك با شدت و فشار زياد جلوگيري به عمل آيد.

خريد لبنيات ماهشام

خريد لبنيات ماهشام

خريد لبنيات ماهشام

خريد خريد قطره فروزومال لبنيات ماهشام

منبع: سلامت نيوز



منبع

تظرات ارسال شده