همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
كودكتان موهايش را مي‌كند؟

اين اختلال دوره‌اي است

تريكوتيلومانيا يا اختلال كندن مو كه به صورت اجباري و ناخودآگاه تحت تاثير هيجانات، احساسات منفي و تنش هاي محيطي بروز مي‌كند و ممكن است فرد موي سر، مژه يا ابروي خود را بكند و معمولا با ناخن جويدن در فرد همراه است، ممكن است عفونت جاي بخيه سزارين زمينه وراثتي داشته باشد بنابراين در قدم اول بايد سابقه خانواده‌تان بررسي شود. در ضمن،اين بيماري وقتي در كودكي شروع مي‌شود راحت‌تر و زودتر، درمان خواهد شد. اين بيماري دوره‌اي است و ممكن است در نوجواني و بلوغ دوباره عود كند و بايد ديگر اختلالات مثل اضطراب و وسواس نيز توسط روان پزشك بررسي شود.

دخترتان را توبيخ نكنيد

توصيه اول من به شما اين است كه از تمسخر و توبيخ فرزندتان بپرهيزيد چون ايجاد تنش، اين اختلال را تشديد خواهد كرد. هر زمان اين مشكل را ديديد، با آرامش دستان وي را درون دستان خود انواع زخم بگيريد، دخترتان را بغل كنيد و با او قرار بگذاريد براي ترك اين عادت در كنارش باشيد تا موفق شود.

عوامل تنش‌زا را بررسي كنيد

شناسايي عواملي كه اين عمل را تشديد مي كند يا تخفيف مي‌دهد، در برنامه خود قرار دهيد، بررسي تغييرات اخير زندگي كودك مثل به دنيا آمدن فرزند جديد، جابه جايي اتاق كودك و جدا شدنش از والدين و ... . اگر اين عامل را پيدا كرديد، در قدم بعدي براي مديريت آن، برنامه ريزي كنيد تا آسيب هايش را كاهش دهيد.

از فعاليت‌هاي هنري كمك بگيريد

در كنار پرهيز از ديدن تصاوير و فيلم‌هاي خشن و بازي‌هاي رايانه‌اي خشونت‌آميز، از انجام فعاليت‌هاي اكتي كوت هنري كه انگشتان كودك‌تان را درگير مي‌كند مثل خميربازي و بعضي فعاليت‌هاي ورزشي كمك بگيريد. در ضمن توصيه مي‌شود دستان كودك مبتلا به وسواس كندن مو را ماساژ دهيد، به ويژه موقع خواب و انجام فعاليت‌هاي هنري تا ريشه اصلي اين اختلال كه استرس است، از بين برود.

بگذاريد تا ناخن‌هايش را بلند كند

كمي بلند نگه داشتن ناخن‌ها تا عمل كندن مو براي دخترتان سخت‌تر شود هم به شما توصيه مي‌شود. در ضمن تشويق فرزند به اين‌كه مو براي زيبايي است و خريد شانه و كيف زيبا به انتخاب خود فرزند و همراه كردن اين آينه و شانه با وي تا مرتب خود زخم ساق پا را در آينه ببيند و متوجه شود كه مو براي زيبايي است، توصيه مي‌شود. در اين خصوص از ديگر اقدامات مشابه غافل نشويد. درگير كردن كودك در فعاليت‌هاي گروهي با همسالاني كه با آنان روابط خوبي دارد هم در ترك اين عادت موثر خواهد بود.

از روش معكوس كردن عادت كمك بگيريد

روش معكوس كردن عادت اين است كه هر وقت فرد مي‌خواهد دستان خود را به سمت موهايش براي كندن ببرد، انگشتان خود را مشت يا با زدن چسب به انگشتان، شرايطي را ايجاد كند تا موقع نزديك شدن دست به مو، هوشيار شود و از اين عمل دست بكشد. نكته آخر هم اين كه توصيه‌هاي بالارا انجام دهيد و ميزان كاهش انجام عمل را در لايتسيموس كودك بررسي كنيد و ببينيد كدام رفتار شما اين عمل را كاهش مي‌دهد و همان را توسعه دهيد.

** نكته

در نهايت اينكه توصيه مي‌شود نكات و توصيه‌هاي ذكر شده را مجدانه و با صبوري و مهرباني پيگيري كنيد و اگر در مدت محدود مثلا يك ماه نتيجه‌اي نگرفتيد، روند درماني را با يك روان‌پزشك در ميان بگذاريد.

منبع: سلامانه



منبع

تظرات ارسال شده