همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 ۵ نشانه زخم معده

ضد درد غيراستروئيدي (ايبوپروفن و ناپروكسن) است.

به گزارش با وجود اينكه بيش از ۲۵ ميليون از مردمان آمريكا و همچنين صد‌ها ميليون نفر در سراسر جهان از زخم معده در برخي مواقع از طول عمر خود رنج مي‌برند، به گفته مركز كنترل و پيشگيري از بيماري ها، همچنان لازم نيست كه مصرف غذا‌هاي تند را كاهش دهيد. بر خلاف باور عمومي، غذا‌هاي تند باعث ايجاد زخم معده نمي‌شوند. استرس نيز جز عوامل ايجاد كننده زخم معده محسوب نمي‌شود (با اين حال در صورتي كه شما زخم معده داريد، هر دو مورد نام برده شده مي‌توانند علائم اين بيماري را بدتر كنند).

شيپلا راولا متخصص گوارش در مركز پزشكي New York-Presbyterian و مدرس در Columbia University دراين باره بيان مي‌كند: "دو علت اصلي زخم معده در ايالات متحده يك عفونت باكتريايي به نام (H. pylori) و استفاده بلند مدت از داروي آسپرين و دارو‌هاي مشكل عروقي ضد درد غيراستروئيدي (ايبوپروفن و ناپروكسن) است".

اساساً، يك لايه ضخيم از مخاط وجود دارد كه معده را از شيره‌هاي گوارشي محافظت مي‌كند كه فوق العاده اسيدي مي‌باشند و در هر زماني در ترشح مخاط به وجود مي‌آيد، شيره‌هاي گوارشي بافت‌هايي كه به معده نزديك است را از بين مي‌برد و همين امر سبب ايجاد زخم معده مي‌شود.

تصور مي‌كنيد ممكن است يكي از علائم ابتلابه زخم معده را داشته باشيد؟ علائم اوليه براي مراقبت از آن‌ها بسيار غير اختصاصي هستند (در واقع مي‌توانند در اثر شرايط مختلفي به جز زخم معده نيز ايجاد شوند)، شيپلا راولا ادعا مي‌كند، اگر فردي تا به حال هر كدام از ۵ مورد زير را تجربه كرده باشد، بايد ابه پزشك مراجعه كند تا از سلامت خود اطمينان حاصل كند.

درد معده
رايج‌ترين نشانه زخم معده، جاي تعجبي نيست كه درد معده باشد و معمولا احساس متوسطي از گرفتگي و سوزش در ناحيه شكم است. روشا مودي، متخصص طب باليني در مركز پزشكي Keck در كاليفرنيا دراين باره بان مي‌كند: "از آنجا كه زخم‌ها به معناي واقعي كلمه زخم‌ها در پوشش معده يا روده كوچك است، درد به طور كلاسيك در ارتباط شركت وارد كننده بي بران با ترشح اسيد در روده‌ها است و در آن زمان اتفاق مي‌افتد. درد معمولا بين وعده‌هاي غذايي و در شب، زماني كه اسيد در معده وجود دارد، اما هيچ غذايي براي عمل به عنوان يك بافر وجود ندارد، آغاز مي‌شود. استفاده از آنتي اسيد‌ها مي‌تواند به طور موقت درد را تسكين دهند، اما احتمال بيشتر آن است كه تا زماني كه زخم توسط يك متخصص درمان شود، ادامه پيدا كند.

برگشت اسيد و سوزش سر دل
از آنجا كه زخم معده به طور مداوم توسط اسيد ايجاد مي‌شود، درد معده اغلب مي‌تواند با سوزش سر دل مزمن و برگشت اسيد (كه با احساس سوزش اسيد در داخل گلو شما) نمايان شود. راولا در اين باره چنين مي‌گويد: ديگر علائم مانند نفخ، نفس نفس زدن، يا احساس سير بودن، هم ممكن است رخ دهد. البته مصرف يك آنتي اكسيدان تنها علائمو نشانه‌ها را به طور موقت تسكين مي‌دهد، ولي بدون توجه به آنچه شما مي‌خوريد، ممكن است نياز باشد كه با پزشك خود در مورد اين موضوع صحبت كنيد.


حالت تهوع و استفراغ
رودولف بِد فورد، متخصص گوارش اسپري براي زخم در مركز سلامت سنت جان در Providence سانتا مونيكا، كاليفرنيا در اين باره مي‌گويد: “تهوع و استفراغ نيز به دليل عود التهاب‌هايي است كه در اثر گسترش زخم رخ مي‌دهند. التهاب مايع معده سبب انقباض‌هاي متناوب (تهوع به عنوان يك نشانه) مي‌شود و در صورتي كه عضلات ديواره شكم با نيروي كافي متوقف شوند، مي‌تواند موجب استفراغ كامل شود.

در تعدادي از موارد اين علائم به دليل زخم معده ايجاد مي‌شوند و مواد غذايي قادر به عبور آسان از روده كوچك نيستند. پزشك در اين شرايط مي‌تواند علت دقيق زخم را تعيين كند و به احتمال زياد آن را با دارو‌هاي ضد عفوني درمان كند، اما در صورتي كه مدركي از انسداد وجود داشته باشد، بايد براي درمان بيشتر در بيمارستان بستري شويد.

استفراغ خوني و مدفوع سياه‌رنگ
سوفي بالزورا متخصص و استاد يار پزشكي در مركز پزشكي NYU Langone در اين مورد مي‌گويد: زخم‌ها مي‌توانند خونريزي كنند و باعث استفراغ شوند، به ويژه استفراغ خوني و يا مواد مغذي كه به نظر مي‌رسد مانند تفاله‌هاي قهوه باشند (كه خون هضم شده‌اي است كه در معده رسوب كرده است). مدفوع نيز ممكن است حاوي مواد سياه اسپري پرونتوسان رنگ باشد كه دوباره مي‌تواند نشان دهنده خون هضم شده باشد. بالزورا مي‌گويد: "هر دو نشانه‌هايي هستند كه نياز به مراقبت‌هاي پزشكي فوري دارند".

درد كمر و قفسه سينه
درد ناشي از يك زخم معده مي‌تواند در بدن از قسمتي به قسمت ديگر منتقل شود و به سمت پشت يا سينه گسترش پيدا كند. راولا مي‌گويد: "در صورتي كه زخم از طريق ديواره روده نفوذ كرده باشد، درد مي‌تواند شديد‌تر شود و همچنين طولاني‌تر و سخت‌تر مي‌شود. " زخم‌ها همچنين مي‌توانند باعث ايجاد سوراخ شوند (جايي كه انقباض معده شكسته مي‌شود)، در اين صورت ممكن است درد ناگهاني و شديد معده كه به طور مداوم بد‌تر مي‌شود، رخ دهد و تبديل به يك حالت خطرناك شود.

در صورتي كه نشانه‌هايي را كه نيازمند مراقبت‌هاي پزشكي فوري هستند را تجربه نكرديد، يك زمان براي مشورت با پزشك خود در مورد بهترين شيوه زندگي اختصاص دهيد. بالزورا مي‌گويد: "در صورتي كه نسبت به بزرگ بودن زخم معده شك و شبه‌اي وجود داشته باشد، ممكن است توصيه شود كه آندوسكوپي قسمت بالايي دستگاه گوارش انجام شود تا به طور دقيق‌تر تشخيص داده شود و در محلول پرونتوسان چيست نتيجه درمان آغاز شود. " زخم‌ها عمدتا با دارو‌هاي كاهش دهنده اسيد درمان مي‌شوند و در صورتي كه H. pylori تشخيص داده شود، يك دوره آنتي‌بيوتيك بايد براي طي كردن روند درماني مورد استفاده قرار گيرد.

منبع: فراديد



منبع

تظرات ارسال شده