همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

خراب شدن دندان

هيچ چيزي همانند دندان درد نمي‌تواند سخت و ناتوان كننده باشد. در برخي از موارد بايد هرچه سريع‌تر به يك دندانپزشك متخصص مراجعه كنيد تا دليل درد مشخص گردد و بر اساس آن درمان مناسب صورت گيرد.

در بيشتر موارد دندان درد به خاطر وجود حفره نيست. دندان درد ممكن است به جز وجود حفره در دندان، دلايل اسرارآميز ديگري نيز داشته باشد. به همين خاطر پيدا كردن دليل درد بسيار مهم است. در اين مقاله قصد داريم به همين موضوع بپردازيم.

  1. ممكن است بسيار سخت و خشن مسواك بزنيد و به لثه‌هاي خود آسيب وارد نماييد:

بله شما هم مانند ساير افراد دوست داريد دندان‌هاي سفيد و تميزي داشته باشيد اما وارد كردن فشار بيش از حد يا مسواك كردن سخت و خشن مي‌تواند منجر به ايجاد مشكلات بيشتري در دهان شما گردد.

انجام اينكار باعث ايجاد آسيب به ساختار دندان و لثه‌اي مي‌شود كه ريشه دندان را پوشانده است. در اين حالت ممكن است متوجه حساسيت فوق العاده شديدي به خوردن و نوشيدن آيتم‌هاي سرد شويد. دليل اين حساسيت نيز اين است كه ساختار ريشه دندان بيش از حد در معرض آسيب قرار گرفته است.

اگرچه قيمت كرم مدي هاني نمي‌توانيد آسيبي كه وارد كرده‌ايد را به عقب برگردانيد اما مي‌توانيد با يك دندانپزشك متخصص مشورت كنيد و از درمان مناسب استفاده نماييد.

در برخي از موارد ممكن است نياز به قرار دادن يا پيوند لثه باشد تا لثه به حالت اوليه خود برگردد. براي اينكه از بروز اين مشكل جلوگيري كنيد بهتر است يك مسواك الكترونيكي بخريد يا از مسواك‌هاي نرم ومناسب براي شستن دندان‌هاي خود استفاده كنيد.

  1. ممكن است عفونت لثه داشته باشيد:

اگر به شما گفته شود كه بيماري پريودنتال (لثه) داريد اصلا نگران نباشيد زيرا تنها نيستيد. بيش از ۳۰ درصد جمعيت آمريكا به اين بيماري مبتلا هستند. بيماري پريودنتال (periodontal disease) به بيماري بافت‌هاي نگهدارنده دندان‌ها گفته مي‌شود.

اگر خوش شانس باشيد و به اين بيماري مبتلا نشده باشيد باز هم امكان وجود عفونت در لثه‌ها وجود دارد. اين موضوع زماني رخ مي‌دهد كه ميكرو‌ب‌ها يا باكتري‌ها وارد دندان يا محيط لثه مي‌شوند و در جايي تكثير مي‌يابند كه بدن قادر به مبارزه با باكتري‌هاي بد نيست.

اين عفونت ممكن است باعث ايجاد درد، تورم ، يك جوش كوچك در بالاي دندان يا ناحيه مرتبط با آن، انتشار چرك يا حتي طعم بد در كرم محافظ مدي هاني دهان شود. به محض مشاهده اين علايم، بهتر است با يك دندانپزشك متخصص مشورت كنيد.

عفونت لثه ممكن است منجر به آبسه گردد و درد بيشتري نيز داشته باشد. پزشك مي‌تواند اطراف لثه و ناحيه عفوني را تميز كند و آنتي بيوتيك‌ها و مواد شوينده دهان را تجويز نمايد.

  1. ممكن است تروماي دندان را تجربه كنيد:

ترماي دندان ممكن است نتيجه حادثه‌اي باشد كه سال‌ها قبل رخ داده است. مثلا ممكن است در اثر يك تصادف به دهان يا فك شما فشار وارد گردد.

همراه با تروماي دندان يا شكستگي، دندان درد افزايش پيدا مي‌كند و زمان جويدن غذاها حساسيت بيشتر مي‌گردد. اگر بيماري دندانش آسيب ديده باشد، دندانپزشك مي‌تواند با استفاده از تصاوير اشعه ايكس از نبود عفونت مطمئن گردد.

اگر به خاطر وجود تروما دندان از بين برود، نشانه‌هايي همچون تغيير رنگ در خارج دندان و حساسيت به تغيير دمايي ممكن است بروز كند. درمان ريشه(روت كانال تراپي) و استفاده از روكش براي دندان مرده مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

اگر نياز به خارج كردن دندان باشد، استفاده از ايملپنت توصيه مي‌شود.

  1. ممكن است عفونت شديد سينوسي داشته ژل medihoney باشيد:

در فصل‌هاي آلرژي‌زا و بروز بيماري‌هايي همچون آنفلونزا، احتمال ابتلا به عفونت سينوسي افزايش پيدا مي‌كند. از آنجايي كه ريشه برخي از دندان‌ها در كنار سينوس‌ها واقع شده است، فشار عفونت سينوسي مي‌تواند باعث ايجاد دندان درد گردد.

به جاي درمان دندانپزشكي ممكن است به داروهايي همچون آنتي بيوتيك و ضد احتقان نياز داشته باشيد.

  1. ممكن است در خواب دندان قروچه كنيد:

ممكن است اطرافيانتان به شما بگويند كه در خواب دندان قروچه مي‌كنيد(دندان‌هايتان را به هم مي‌ساييد) اما اين عادت بد به جز آزار و اذيت ديگران مي‌تواند نتيجه بدتري نيز داشته باشد. در برخي از موارد، دندان قروچه كردن مزمن مي‌تواند باعث شكستن يا شل شدن دندان شود.

بنابراين اگر شما نيز اين عادت را داريد بهتر است به طور منظم به يك دندانپزشك مجرب مراجعه كنيد تا دندان هايتان را بررسي كند. عدم تعادلي كه بر اثر ساييدن دندان‌ها روي هم ايجاد مي‌شود، مي‌تواند باعث ايجاد درد ماهيچه‌ها و دندان‌ها گردد.

راه‌هاي بسياري براي درمان اين نوع درد وجود دارد. شما مي‌توانيد از توصيه‌هاي پزشك خود در اين مورد استفاده كنيد.

  1. ممكن مدي هاني است اخيرا دندان خود را پر كرده باشيد:

اگر اين مورد وجود داشته باشد بايد مراقب دندان خود باشيد. در برخي از موارد بعد از پر كردن دندان ممكن است حساسيت‌هايي ايجاد گردد. زماني كه دندان خود را خالي مي‌كنيد، ممكن است به سرما و غذاي سرد حساس شويد.

اين موضوع براي چند هفته طبيعي است اما اگر اين حساسيت به هنگام گاز گرفتن مواد غذايي بيشتر شود ، ممكن است به دندانپزشك نياز داشته باشيد.

  1. ممكن است دندان ترك خورده داشته باشيد:

شكستگي و ترك خوردگي دندان دلايل زيادي دارد. ممكن است يك ماده سخت را گاز گرفته باشيد يا در اثر تصادف و ضربه‌هاي سخت اين شكستگي ايجاد شده باشد. حتي دندان قروچه كردن نيز مي‌تواند باعث شكستگي و ترك خوردگي دندان شود.

اگر تركي در دندان وجود داشته باشيد، درد دندان به هنگام خوردن مواد غذايي، جويدن و حتي نوشيدن مواد سرد يا گرم ايجاد خواهد شد. اگر اين نوع ترك خوردگي در دندان‌هاي جلويي باشد، ممكن است بتوانيد آسيب وارد شده را به دقت مشاهده كنيد اما اگر دندان عقبي آسيب ديده باشد، نمي‌توانيد آن را ببينيد.

در اينگونه موارد بايد به دندانپزشك مراجعه كنيد تا بتواند دندان محصولات مدي هاني آسيب ديده را ترميم كند.

نتيجه گيري:

درد دندان ممكن است درمان راحت يا سختي داشته باشد بنابراين هميشه بهترين روش براي درمان آن مراجعه به يك دندانپزشك متخصص است. اگر اين درد به صورت درمان نشده رها شود، ممكن است منجر به عفونت گردد و همه بدن را فرا گيرد. سعي كنيد هر شش ماه يكبار به دندانپزشك مراجعه كنيد.



منبع

تظرات ارسال شده