همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
آسيب‌هاي ناشي از آلودگي هوا را بااين روش به حداقل برسانيد

ايران گفت: افراد مي‌توانند با رعايت نكاتي ورزش كنند و آسيب‌هاي آلودگي هوا را به حداقل برسانند.

به گزارش : پريسا ارزاني عضو هيئت مديره انجمن فيزيوتراپي ايران درباره آلودگي هوا اظهار كرد: امروزه آلودگي هوا به يكي از مشكلات جدي مردم تبديل شده است. هر سال با آغاز فصل سرما در كشور پديده وارونگي هوا و آلودگي هواي ناشي از آن در كلان‌شهر‌هايي مانند تهران، البرز، اصفهان، اراك و تبريز اتفاق مي‌افتد و فعاليت بسياري از كارخانه‌ها و مدارس را به تعطيلي مي‌كشاند.

او بيان كرد: انجام فعاليت بدني و ورزش در هواي آلوده نيازمند تدابير خاصي است همچنين افراد بايد در اين شرايط الگوي غذايي خود را تغيير دهند و بيشتر مواد غذايي تقويت كننده سيستم ايمني بدن را مصرف كنند.

عوارض قيمت پانسمان نوين آلودگي هوا بر جسم و روان

ارزاني افزود: متخصصان بار‌ها درباره آلودگي هوا و اثر آن بر سلامت قلب و عروق، سيستم تنفسي و پوست هشدار داده‌اند. آلودگي هوا بر عملكرد سيستم عصبي اثر منفي مي‌گذارد و سردرد‌هاي شديد و كاهش قدرت حافظه را هم به دنبال دارد. آلودگي هوا اثر رواني مضاعفي بر بيماران افسرده دارد به طوري كه قدرت تصميم‌گيري آنها را كاهش مي‌دهد و فرد بي‌انرژي، بي‌حوصله و خسته است. از آنجا كه آلودگي هوا يكي از منابع استرس‌زا است بايد با كاهش ديگر عوامل استرس‌زا به سلامت روان خود كمك كنيم.

رژيم غذايي براي آلودگي هوا

اين عضو هيئت مديره انجمن فيزيوتراپي ايران تأكيد كرد: آنتي‌اكسيدان‌ها مهم‌ترين منبع تقويت سيستم ايمني در شرايط آلودگي هوا هستند.يكي از قوي‌ترين و مهم‌ترين انواع آنتي‌اكسيد‌ان‌ها كه مصرف آن به شدت در روز‌هاي آلوده سال پيشنهاد مي‌شود، ويتامين C است؛ ويتامين C در مركباتي مانند پرتقال، نارنگي و گريپ ژل دبريد فرويت يا در سبز‌هاي برگ سبز تيره، كلم سفيد، كلم بروكلي، گلم كلم، فلفل دلمه‌اي سبز، كيوي، گوجه‌فرنگي، اسفناج و پياز خام به وفور يافت مي‌شود.

او تصريح كرد: منبع ديگر آنتي‌اكسيدان‌ها خوراكي‌هاي حاوي ويتامين E است، مغز‌ها و دانه‌هاي خام، روغن‌هاي گياهي مانند روغن زيتون، آفتابگردان و سويا و جوانه گندم هم سرشار از ويتامين E هستند. با توجه به اينكه در روز‌هاي آلوده امكان قرار گرفتن در معرض آفتاب نيست و سيستم ايمني هم ضعيف مي‌شود، مصرف لبنيات غني شده، زرد تخم‌مرغ و جگر بسيار موثر است.

ارزاني گفت: مصرف همزمان روي و سلنيوم كه در گوشت، مغز‌ها و منابع غذايي دريايي وجود دارند به بهبود عملكرد سيستم دفاعي و مبارزه بدن با راديكال‌هاي آزاد ناشي از آلودگي هوا كمك مي‌كند. افراد بايد در روز‌هاي آلوده هرگز با معده خالي از خانه خارج نشوند چرا كه در اين شرايط جذب سرب بدن افزايش پيدا مي‌كند. مصرف حجم بالاي ويتامين C در آب پرتقال و ديگر پماد مدي هاني آبميوه‌هاي طبيعي، بدن را تقريباً در برابر سرب موجود در هوا واكسينه مي‌كند، از سوي ديگر جذب سرب با معده پر بسيار كمتر مي‌شود. افراد بايد در روز‌هاي آلوده سال به مقدار كافي در طول روز مايعات مانند آب بنوشند، زيرا كم آبي آسيب‌هاي وارد شده به اندام‌هاي حياتي بدن را تشديد مي‌كند.

بايد و نبايد‌هاي ورزش كردن در هواي آلوده

اين عضو هيئت مديره انجمن فيزيوتراپي ايران اظهار كرد: در شرايط آلودگي هوا افراد در معرض خطر مانند سالمندان، بيماران قلبي و ريوي، زنان باردار و كودكان بايد تا حد امكان از خانه خارج نشوند و در صورتي كه مجبور به خروج از خانه هستند، سريع راه نروند يا ندوند چرا كه با اين كار هواي آلوده بيشتري به ريه‌ها وارد مي‌شود.

او بيان كرد: برخي افراد به دليل ابتلا به بيماري مزمن به پيشنهاد فيزيوتراپيست يا پزشك خود مجبور هستند به شكل روزانه ورزش كنند. اين بيماران بهتر است در زمان آلودگي در هواي آزاد ورزش بيماري پوستي نكنند. خانه‌ها و اماكن ورزشي داراي هواكش در اين شرايط مي‌تواند خيلي بهتر از پارك باشد، بنابراين اين افراد مي‌توانند در خانه‌هاي خود كه هواي بهتري دارد، ورزش كنند.

ارزاني افزود: براي آغاز تمرين‌ها در خانه فرد بايد ابتدا بدن خود را به خوبي گرم كند كه اين كار را با درجا زدن آرام مي‌تواند انجام دهد، سپس بايد با استفاده از حركات كششي بدن را براي تمرين‌ها آماده كند تا احتمال آسيب ديدگي كم شود. در صورتي كه شخص به تردميل و دوچرخه دسترسي ندارد، مي‌تواند طناب بزند يا از حلقه ورزشي استفاده كند. فرد همچنين مي‌تواند از باند‌هاي كشي براي تمرين‌هاي مقاومتي استفاده كند. در صورتي كه شخص هيچ وسيله‌اي در دسترس ندارد مي‌تواند بطري آب را جايگزين دمبل كند و تمرين‌هاي پل زدن، دراز و نشست، راه رفتن به عقب يا پهلو، بالابردن دست و پاي مخالف در وضعيت چهار دست و پا، حركت پروانه و چمباتمه زدن را انجام دهد.

عضو هيئت مديره انجمن فيزيوتراپي ايران يادآوري پانسمان نقره هارتمن كرد: افراد هر حركت را بايد متناسب با توان خود در حدود ۱۵ تا ۲۰ بار تكرار كنند و در پايان حركات كششي را كه در ابتدا انجام داده‌اند، دوباره به همان ترتيب براي سرد كردن بدن تكرار كنند سپس دوش بگيرند. انجام اين تمرين‌ها روزانه به مدت ۳۰ دقيقه بسيار مناسب است.

منبع: باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده