همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
همه چيز در مورد جراحي لاپاراسكوپي

ليزري مصطلح است، يك تكنيك خاص جراحي است. لاپاراسكوپي روش درون‌بين و كم‌تهاجمي در جراحي محسوب مي‌شود كه به‌طور تقريبي از حدود 20 تا 30 سال پيش رايج شده و مورد استفاده وسيع قرار گرفته است.

به وريدي گزارش : در روش جراحي باز يك برش بزرگ در پوست ايجاد مي‌شود كه ممكن است طول آن بين ده تا15‌سانتي‌متر باشد، اما در روش جراحي لاپاراسكوپي از برش‌هاي بسيار كوچكي استفاده مي‌شود كه معمولا 12ميلي‌متر هستند. جراحي لاپاراسكوپي گاهي با نام جراحي بسته نيز شناخته مي‌شود.

در اين روش با استفاده از يك ابزار به نام لاپاروسكوپ، اندام‌هاي داخلي شكم را مورد بررسي قرار مي‌دهند. لاپاروسكوپ پماد زخم يك لوله بلند و نازك بوده كه دوربيني با وضوح بالا در قسمت جلوي آن قرار گرفته است. اين وسيله از طريق برشي كوچك در ديواره شكم وارد بدن مي‌شود.

سپس دوربين تصاوير گرفته شده را به يك مانيتور ارسال مي‌كند.از جمله مزايا و برتري‌هاي اين روش در مقايسه با عمل‌هاي باز قديمي مي‌توان درد كمتر بعد از عمل، بازگشت سريع به كار و فعاليت روزمره، طول مدت بستري بسيار كوتاه‌تر، امكان بررسي پماد آلفا براي سوختگي پاي نوزاد تمام حفره شكم، زيبايي ظاهري بهتر و اسكار (جاي زخم) كمتر، حداقل رسيدن دستكاري داخل شكم و چسبندگي روده كمتر و احتمال كمتر فتق‌هاي جدار شكم نام برد كه با توجه به موارد ذكر‌شده امروزه اين نوع اعمال مورد استقبال بيشتري قرار گرفته است. اين روش نياز به مراكز مجهز و تجهيزات گران قيمت دارد.

از عوارض عمل لاپاراسكوپي مي‌توان تهوع خفيف و پانسمان زخم بستر درد شانه و گردنبه علت وجود گاز داخل شكم و درد مختصر محل عبور وسايل از جدار شكم نام برد كه البته اين موارد محدود و گذرا هستند.انجام لاپاراسكوپي در صورتي كه به دست افراد كم‌تجربه و آموزش‌نديده انجام شود خطرناك بوده و گاهي جان بيمار را به خطر مي‌اندازد.

امكان آسيب ناخواسته به عروق بزرگ و احشاي شكم در اين روش توسط افراد غير‌مجرب وجود دارد كه مي‌تواند عواقب جبران‌ناپذيري نمايندگي محصولات هارتمن داشته باشد. گرچه اعمال لاپاراسكوپي در ديد اول گران‌تر از اعمال باز به نظر مي‌رسد، ولي در واقع با احتساب طول بستري كوتاه‌تر و بازگشت سريع‌تر بيمار به كار و فعاليت و عوارض دراز‌مدت بسيار كمتر در نهايت به‌صرفه‌تر از عمل باز است.

منبع: جام جنم



منبع

تظرات ارسال شده