همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
بيماري ديابت,اخبار پزشكي,خبرهاي پزشكي,تازه هاي پزشكي
محققان

موفق به توليد سلول هاي بتاي ترشح كننده انسولين از سلول هاي بنيادي پرتوان القايي شده اند. اين سلول ها بهينه هستند و مي توانند به ميزان نياز انسولين ترشح كنند.

به گزارش ايرنا، كنترل ديابت با استفاده از رژيم غذايي سالم، فعاليت بدني و شات هاي منظم انسولين به راحتي صورت مي گيرد. گرچه همين روش هاي به ظاهر ساده مي تواند بيمار را با مشكلات مختلفي مواجه كند.

 

اكثر بيماران مبتلا به ديابت پماد زخم بستر تمايلي به رژيم غذايي ندارند و گاهي به طور منظم از انسولين استفاده نمي كنند. از طرفي منابع انسولين در سراسر جهان رو به كاهش است و مطالعات جديد دانشگاه استنفورد نشان مي دهد تا سال ۲۰۳۰ ميلادي، ‌نيمي از ۷۹ ميليون بيمار مبتلا به ديابت با كمبود انسولين مواجه مي شوند و به اين دارو دسترسي نخواهند داشت. 

 

محققان احتمال مي دهند بزرگترين كمبود انسولين در آفريقا خواهد بود و تعداد بيماران مبتلا به ديابت نوع ۲ در آن منطقه تا سال ۲۰۳۰ ميلادي،‌ از ۷۰۰ هزار نفر به بيش از پنج ميليون نفر مي رسد. 

 

تحريك سلول هاي بتا براي ترشح انسولين يكي از روش هاي هوشمندانه براي درمان ديابت است. سلول هاي بتاي مسئول ترشح انسولين در پانكراس هستند.

 

در حال حاضر كرم اسكار رژودرم محققان موفق به استخراج سلول هاي بنيادي پرتوان القايي از سلول هاي پوست شده اند. اين سلول ها قابليت تبديل به انواع سلول ها را دارند. در تازه ترين تحول، محققان دانشگاه واشنگتن اين سلول ها را به سلول هاي بتاي ترشح كننده انسولين تبديل كرده اند. البته اين فناوري چندي پيش توسط محققان ديگري نيز انجام شد، ولي سلول هاي بتاي توليد شده به اين روش اولا در پاسخ به گلوكز، انسولين توليد مي كنند، ثانيا انسولين توليد شده به اين روش بسيار بيش از حد نياز يا بسيار كمتر از حد نياز است.

 

در مطالعه جديد، محققان سلول هاي موثرتري توليد كرده اند كه ميزان مناسبي انسولين توليد مي كنند. اين سلول ها با انتقال به بدن موش هاي مبتلا به ديابت، عملكرد دقيق و مناسبي داشته اند؛ ولي خريد قطره آهن فروزومال محققان بر اين باورند كه تضميني براي عملكرد صحيح اين سلول ها در بدن انسان وجود ندارد. 

 

يكي از معايب اين روش، سركوب سيستم ايمني براي پذيرش اين سلول ها در بدن است كه مي تواند براي انسان خطرناك باشد. محققان در تلاش براي بهينه سازي اين روش هستند.

 

اين روش در صورت موفقيت مي تواند بيمار را از مصرف دارو بي نياز كند. 

 

ديابت به علت ناتواني بدن در توليد يا مصرف انسولين بوجود مي ‏آيد. انسولين هورموني است كه توسط سلول هاي بتا در لوزالمعده توليد مي شود و نقش آن استفاده از قند به عنوان عظيم ترين منبع انرژي بدن است. قند خون بالا به مرور زمان بر تمام ارگان هاي بدن تاثير مي گذارد و منجر به بيماري هاي قلبي، سكته مغزي، پماد آلفا براي جوش صورت نارسايي كليه، نابينايي، ناتواني جنسي و عفونت هاي منتهي به نقص عضو مي شود.

 

ديابت هزينه سنگيني را به خانواده ها تحميل مي كند، در بسياري از كشورها، هزينه تزريق انسولين و نظارت روزانه قند خون، نيمي از درآمد خانواده را صرف مي كند، از طرفي نيروي كار مفيد خانواده را متوقف مي كند. 

 

سازمان جهاني بهداشت و فدراسيون بين المللي ديابت به مناسبت روز جهاني ديابت در سال ۲۰۱۸ آمار قابل تاملي منتشر كرد:

 

- بيش از ۴۲۵ ميليون نفر در سراسر جهان به ديابت مبتلا هستند؛ اكثر اين آمار به ديابت نوع ۲ اختصاص دارد كه به راحتي با فعاليت بدني منظم و رژيم غذايي سالم قابل كنترل است. 

 

-از هر دو بيمار مبتلا به ديابت، يك مورد هنوز تشخيص مري انسان داده نشده است كه به راحتي با تشخيص اوليه و رعايت موارد ساده مربوط به سبك زندگي قابل كنترل است.

 

-از هر چهار خانواده، كمتر از يك مورد به برنامه هاي آموزشي كاربردي در زمينه ديابت دسترسي دارند. در حالي كه آموزش هاي اوليه نقش مهمي در كنترل بيماري، بهبود نتايج و كاهش هزينه ها دارد.

 

نتايج اين مطالعه در نشريه Stem Cell Reports منتشر شده است.

 



منبع

تظرات ارسال شده