همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
لوازم آرايشي كه هرگز نبايد آن‌ها را به ديگران قرض بدهيد

آرايشي بهداشتي ازجمله خطرناك‌ترين كار‌هايي است كه مي‌تواند سلامت بدن را به مخاطره بيندازد.

به گزارش ، كارشناسان در جديدترين پژوهش‌هاي خود دريافتند به اشتراك گذاشتن وسايلي، چون هدفون، خوردن اشتراكي انواع تنقلات فاقد ارزش تغذيه اي، چون چپس، پفك يا حتي ذرت برشته مي‌تواند سبب انتقال باكتري، قارچ و ويروس‌ها شود.كارشناسان توصيه مي‌كنند افزون بر وسايل شخصي، چون حوله، مسواك و شانه افراد سعي كنند تا حد امكان از به اشتراك گذاري ساير وسايل خود به ويژه وسايل آرايشي بهداشتي، خوراكي و ساير وسايل با ديگران خودداري كنند.

پوست اصلي‌ترين مانع ورود انواع ميكروب، باكتري و عامل‌هاي بيماري زا به درون بدن انسان است، اما به اشتراك گذاشتن وسايل، چون حوله به لوهمن روشه ويژه زماني كه يكي از افراد مبتلا به بيماري‌هاي عفوني يا ويروسي باشد مي‌تواند زمينه ساز انتقال بيماري به ديگران باشد.

خطرات هولناك مصرف لوازم آرايش شريكي
يكي از عادت‌هاي اشتباه به ويژه بين بانوان به اشتراك گذاشتن محصول‌هاي آرايشي بهداشتي، چون رژگونه، رژ لب، ريمل، سايه چشم، كرم پودر، خط چشم و حتي كرم مريوط كننده و از بين برنده خشكي لب است.

استفاده اشتراكي از محصول‌هاي آرايشي بهداشتي مي‌تواند زمينه ساز انتقال انواع ميكروب، باكتري و ويروس‌هاي خطرناكي، چون هرپس سيمپلكس شود. ويروس هرپس سيمپلكس سبب ايجاد زخم‌هاي سرطاني دربدن مي‌شود و به شدت مسري است، اين ويروس مي‌تواند تا دوساعت برروي پوست زنده باقي بماند.

بسياري از محصول‌هاي آرايشي بهداشتي از تركيب مواد چرب ساخته مي‌شوند و تعداد زيادي از باكتري‌ها وقارچ‌ها مي‌توانند از محيط چرب براي زنده ماندن استفاده كنند و استفاده از كرم‌هاي ضد خشكي پوست لب و بدن براي جلوگيري از ورود عفونت به بدن انسان است.

استفاده سوپرازورب c از ريمل اشتراكي هم يكي ديگر از كار‌هاي خطرناكي است كه برخي از بانوان به انجام آن علاقه‌مند هستند، به گفته دانشمندان ميكروب‌ها مي‌توانند به راحتي از راه غشاي مخاطي درچشم وارد اين عضو بسيار حياتي دربدن انسان شوند.استفاده اشتراكي از هدفون نيز كه عده زيادي از افراد اين كار را انجام مي‌دهند مي‌تواند زمينه ساز انتقال ميكروب‌ها و گرد وخاك موجود درمحيط به كانال گوش فرد استفاده كننده شود و ازجمله مشكل‌هايي كه براي افراد استفاده كننده از هدفون اشتراكي به وجود مي‌آيد مي‌توان به عفونت اوتيت يا التهاب گوش مياني را نام برد.

از يك كاسه مشترك چيپس و تنقلات نخوريد
زماني كه افراد تنقلاتي، چون چيپس، پفك، ذرت برشته و خوراكي‌هايي از اين دست را در يك كاسه و در زمان تماشاي مسابقه مصرف مي‌كنند به دليل برخورد خوراكي با بزاق دهان و دست‌ها و استفاده دوباره از دست براي انتخاب و برداشتن قطعه‌اي ديگر از چيپس انواع ميكروب و آلودگي‌ها را به ديگران منتقل مي‌كنند.

بزاق دهان انسان حاوي پانسمان phmb انواع ويروس، ميكروب و باكتري ها، چون ويروس سرماخوردگي و آنفلوآنزاست و انتقال اين ويروس‌ها مي‌تواند سبب ابتلاي افراد به بيماري و گلو درد شود.همچنين به اشتراك گذاشتن خوراك هايي، چون سوپ يا ساير موادخوراكي كه دماي آن پايين‌تر از ۵۰ درجه سانتي گراد باشد مي‌تواند سبب انتقال تعداد زيادي ميكروب و باكتري بين افراد شود.

در اين حالت پس از هر بار بردن قاشق به دهان و بازگرداندن آن به ظرف خوراك از سوي يكي از افراد بين ۷۰ تا ۹۰ هزار ميكروب به ظرف خوراكي منتقل مي‌شود.

از دستكش هاي ظرفشويي استفاده كنيد
كارشناسان توصيه مي‌كنند افراد براي شستن ظرف‌ها نيز از دستكش‌هاي ظرفشويي متفاوت استفاده كنند تا ميزان انتقال ميكروب و سايرعامل‌هاي ايجاد كننده مسموميت‌هاي خوراكي در اثر استفاده كاهش يابد.

اگر دماي خوراك يا سوپ كمتر از ۳۷ درجه سليسيوس باشد به ميزان فراوان ميكروب و باكتري‌ها بين افراد جابه جا مي‌شوند.

ويروس بيماري آنفلوآنزا يكي از سرسخت‌ترين ويروس‌ها سوپرازورب p در طبيعت است و مي‌تواند تا دو الي سه روز بر روي سطوحي كه فرد بيمار با آنها تماس داشته است مانند دستگيره در و صندلي، دكمه بالابر و حتي بدنه مبل و صندلي زنده باقي بماند و به همين دليل كليه سطوحي كه فرد بيمار با آن‌ها تماس داشته است بايد به دقت ضدعفوني شوند.

اگر فردي داراي عفونت قارچي در ناخن‌هاي دست و پا شامل علامت هايي، چون زردي ناخن ها، ضخيم شدن آن‌ها و ايجاد ظاهري غيرعادي است نبايد به انجام مانيكور ناخن بپردازد.

بيماري‌هايي كه در باشگاه‌هاي ورزشي به جانتان مي افتد
همچنين سالن‌هاي ورزشي نيز يكي از اصلي‌ترين محل‌هاي انتقال آلودگي بين افراد است، دسته وسايل بدن سازي، انواع توپ و مت MAT يوگا نيز مي‌توانند عفونت‌هاي مختلفي، چون قارچ، عفونت‌هاي پوستي، آنفلوآنزا، آكنه صورت و رشد عفونت‌هاي استافيلوكوك و استرپتوكوك را در افراد افزايش دهد.

كارشناسان توصيه مي‌كنند افراد از وسايل شخصي خود براي انجام ورزش در سالن‌هاي ورزشي استفاده كنند، همچنين تميز كردن جراحي پوست دسته و بدنه وسايل ورزشي با دستمال مرطوب ضد باكتري مي‌تواند سبب جلوگيري از سرايت بيماري‌هاي مسري بين افراد شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده