همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

درمان خانگي زخم هاي سطحي در طب سنتياستفاده از تركيب شيرين بيان و عسل، عسل و نمك، عسل و روغن زيتون و نيز عصاره سير تازه و ژل آلوئه ورا از راهكارهاي درمان خانگي زخم هاي سطحي است.


راهكارهاي زير براي درمان خانگي زخم پيشنهاد ميگردد. لازم است بدانيد درمان هايي كه در ادامه آورده ميشود براي درمان و التيام زخمهاي سطحي موثر است و چنانچه خونريزي شديد از محل زخم و جود دارد و محل جراحت بزرگ است و به طرز بدي زخم شده است بايد حتما به بيمارستان مراجعه و توسط پزشك بخيه زده شود. بخيه زدن محل جراحت و زخم نبايد براي بيشتر از 6 تا 8 ساعت به تاخير بيفتد، ليكن براي جراحتهاي كوچك، درمانهاي گياهي و خانگي كفايت خواهد كرد. همچنين اولين مرحله براي درمان زخم شستشو با آب تميز و صابون و ضدعفوني كردن محل جراحت است.

درمان خانگي زخم با مواد طبيعي

  • سير

يكي از راههاي درمان خانگي زخم، استفاده از عصاره سير تازه است. به اين منظور ميتوانيد از مقداري عصاره سير تازه كه با مقدار مساوي آب رقيق شده است، استفاده نماييد. همچنين ميتوانيد چندحبه سير را درشت درشت خرد كنيد و با آب مخلوط كرده به صورت خمير در آوريد و در محل زخم استعمال نماييد. استفاده از سير باعث ضدعفوني شدن محل زخم ميگردد.

  • آلوئه ورا

استفاده از عصاره تازه برگ آلوئه ورا يا صبر زرد و قرار دادن آن بر روي محل زخم از ديگر روشهاي درمان خانگي زخم است. بعد از قرار دادن ژل داخل برگ آلوئه ورا بر روي محل زخم، بهتر است آن را بانداژ كنيد.

  • برگ زيتون تلخ

استفاده از خمير تهيه شده با برگ زيتون تلخ همراه با همان مقدار زردچوبه نيز براي درمان زخم سودمند است.

  • شيرين بيان + عسل

يك قاشق غذاخوري پودر شيرين بيان، يك قاشق عسل و كمي روغن حيواني هم ميتواند به عنوان درمان خانگي زخم و براي پوشاندن محل جراحت استفاده شود. اين تركيب چسبنده نيست و به التيام زخمهاي سطحي كمك خواهد كرد. استفاده از عسل در پانسمان زخمها باعث از بين بردن بوي بد زخم ميشود و برخلاف تصور هنگام تعويض پانسمان به زخم نمي چسبد. از طرفي ريختن عسل و شيرين بيان بر روي محل زخم باعث بند آمدن سريع خونريزي ميگردد. همنين عسل داراي خاصيت ضد باكتري و ضد عفوني كننده بوده و بنابراين باعث تميز كردن زخم از ميكروب‌ها و از بين بردن سريع باكتري‌ها مي‌شود و از توليد آمونياك در زخم جلوگيري مي‌كند.

  • برگ درخت پاپايا

براي زخمها و جراحتهاي عفوني ميتوان از خمير برگهاي ظريف درخت پاپايا به عنوان مرهم استفاده نمود. بعد از قرار دادن اين خمير ميتوان محل زخم را تميز كرده و مقداري خمير زردچوبه بر روي محل جراحت قرار داد و بانداژ نمود. اين كار به التيام سريعتر زخم كمك خواهد نمود.

  • جوشانده برگ زيتون تلخ يا برگ انجير

اگر جراحت ايجاد شده خيلي عميق است، براي شستن محل زخم ميتونيد از جوشانده برگ زيتون تلخ يا برگ انجير استفاده كنيد. بعد از شستشو اجازه دهيد تا محل جراحت مدتي قبل از انكه ان را ببنديد خودش خشك شود.


راهكارهاي درمان خانگي زخم در طب سنتي

براي درمان هر نوع زخم، طب سنتي راهكارهايي را پيشنهاد ميدهد. براي درمان زخم در طب سنتي در صورتيكه محل زخم عفوني شده است:

  • 5 واحد عسل + 2 واحد نمك را با يكديگر مخلوط نموده بر روي محل زخم قرار دهيد. تا زماني كه رنگ زخم از طوسي به قرمز تبديل شود، به عبارتي عفونت برطرف گردد. به طور معمول اين كار 3 روز طول ميكشد.
  • 5 واحد عسل + 2 واحد روغن زيتون مرحله بعدي درمان خانگي زخم در طب سنتي است. اين كار باعث التيام محل زخم شده اصطلاحا محل جراحت گوشت مي اورد و جاي كمبود زخم پر ميگردد. به طور معمول اين دوره درمان 40 روز به طول مي انجامد. تركيب روغن زيتون و عسل از خشك شدن زخم جلوگيري مي‌كند و مي‌تواند محيط مرطوب عاري از ميكروب را براي ترميم بدون عارضه زخم فراهم كند. همچنين عسل، از شكل‌گيري بافت اضافي در موضع زخم پيشگيري مي‌كند.

متخصصان طب سنتي توصيه ميكنند چنانچه بيمار در اثر خونريزي احتياج به سرم داشت ميتوانيد به جاي آن به وي شربت آب و عسل بدهيد. خوردن آب عسل باعث ميشود خون از دست رفته تن جبران شود. براي نتيجه بهتر ميتوان به شربت آب و عسل مقدار كمي زعفران نيز اضافه نمود. اين شربت باعث تقويت قلب و قواي از دست رفته ميگردد.



تظرات ارسال شده