همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
چطور با پيري كمر مواجه شويم؟

چند برهه از زندگي خود تجربه كرده‌اند. اغلب افراد درد را تحمل مي‌كنند و باوجود درد به انجام كارهاي روزمره خود مي‌پردازند، اما با افزايش سن مشكلات بيشتري در ادامه زندگي با كمردرد رخ خواهد داد، چون در اين سن كمر سفت و انعطاف‌ناپذيرتري داريد كه بيشتر دچار آرتروز شده است.

به گزارش : كمردرد يكي از بيشترين شكايت‌هاي افراد در سراسر دنياست و از هر 10 نفر انسان 8 نفر آن را در چند برهه از زندگي خود تجربه كرده‌اند. اغلب افراد درد را تحمل مي‌كنند و باوجود درد به انجام كارهاي روزمره خود مي‌پردازند، اما با افزايش سن مشكلات بيشتري در ادامه زندگي با كمردرد رخ خواهد داد، چون در اين سن كمر سفت و انعطاف‌ناپذيرتري داريد كه بيشتر دچار آرتروز شده است.

پيري پانسمان phmb كمر
ستون فقرات شما از استخوان‌هاي (مهره) زيادي ساخته‌شده كه هر يك از آنها به ‌وسيله بالشتك‌هايي كوچكي به نام ديسك و از جنس غضروف از يكديگر جدا شده‌اند. وقتي پيرتر مي‌شويم، ديسك‌ها تحليل مي‌روند و آرتروز رخ مي‌دهد. با گذشت زمان ديسك‌ها باريك مي‌شوند و ستون فقرات كمي كوتاه‌تر مي‌شود. وقتي ديسك‌هاي بين‌مهره‌اي تحليل مي‌رود، ستون فقرات شما سفت و انعطاف‌ناپذيرتر مي‌شود و طرز ايستادن شما به حالتي خميده رو به ‌جلو در خواهد آمد.
در افراد مسن‌تر كه مبتلا به تحليل‌برنده پوكي استخوان هستند، ستون فقرات در معرض خطر شكستگي‌هاي كوچك قرار دارند. اين شكستگي‌هاي فشاري ناشي از پوكي استخوان، رايج هستند و در نهايت سبب مي‌شوند افراد در وضعيتي خميده رو به ‌جلو قرار بگيرند. علت هر چه باشد وضعيت نامتعادل قرارگيري بدن موجب ايجاد درد مي‌شود. ستون فقرات و عضلات اطراف آن به علت وضعيت قرارگيري بد بدن تحت فشار قرار مي‌گيرند. اين حالت مانند آن است كه از شما بخواهند در تمام لوهمن روشه روز با پاهاي خم‌شده از زانو راه برويد.

كاهش درد
دردهاي ناشي از يك كمردرد مرتبط با پيري و افزايش سن اغلب با راهكارهاي زير بهبود مي‌يابند.

تقويت ماهيچه‌ها: عضلات حمايت‌كننده ستون فقرات، ما را در وضعيتي مستقيم حفظ كرده و فشار روي ستون فقرات را در طي انجام فعاليت‌هاي روزمره كاهش مي‌دهد. تقويت بيشتر عضلات موجب كاهش بيشتر اين فشار شده و شما درد كمتري را احساس خواهيد كرد. لازم است كه تمرين‌هاي ورزشي روي عضلات شكم، شانه‌ها و پاهاي شما معطوف شوند. شما اين كار را مي‌توانيد با كمك يك فيزيوتراپ انجام دهيد تا يك برنامه ورزشي ويژه را كه مي‌تواند به ‌سادگي انجام يك پياده‌روي باشد طراحي كنيد. يك برنامه آمادگي بدني عمومي نظير يك برنامه پياده‌روي سريع همه گروه‌هاي عضلاني را درگير و بيشتر از همه به عضلات كمر شما كمك مي‌كند. همچنين انجام گونه‌هاي اصلاح‌شده از ورزش يوگا و پيلاتس با تاييد پزشك معالجتان موثر است.
عضلات خود را بكشيد: تنها تقويت عضلات دربرگيرنده سوپرازورب p كمر كافي نيست و شما همچنين بايد براي انعطاف‌پذيري آنها را تحت كشش قرار دهيد تا به شما در جلوگيري از آسيب ديدن كمك كنند و طيف حركت مناسبي پيدا كنند. اگر شما به علت انعطاف‌ناپذير بودن عضلات باسن نمي‌توانيد پاهايتان را روي هم بيندازيد يا چهارزانو بنشينيد، مجبور مي‌شويد از كمر و ستون فقرات خم شويد كه اين كار بر روي كمرتان فشار وارد مي‌كند.پزشكان توصيه مي‌كنند عضلات همسترينگ و چهار سر ران، عضله گاستروكنميوس يا عضله اصلي پشت ساق پا، عضلات دوركننده و سريني در باسن و حتي عضلات گرداننده شانه (روتاتور كاف) را تحت كشش قرار دهيد. بازوهايتان را در هم حلقه كنيد و آنها را در مقابل قفسه‌سينه تحت كشش قرار دهيد. شانه‌هايتان را به عقب بچرخانيد و تا 5/2 سانتي‌متر خودتان را به بالا بكشيد. اين كار موجب برداشتن فشار از روي كمرتان مي‌شود.
طرز ايستادن خود را بهبود ببخشيد: تقويت كردن و تحت كشش قرار دادن عضلات به شما كمك مي‌كند مستقيم‌تر بايستيد و در نتيجه فشار كمتري بر روي كمر شما وارد سوپرازورب c مي‌شود اما ممكن است نياز باشد تا شما بر روي وضعيت قرارگيري بدن و طرز ايستادنتان نيز كار كنيد. طرز ايستادن خود را اصلاح كنيد، به‌طوري‌ كه سرتان با باسنتان و باسنتان نيز با پاهايتان در يك راستا باشند. در اين حالت نبايد هيچ‌گونه خميدگي و انحنايي وجود داشته باشد. براي انجام اين كار مي‌توانيد نحوه ايستادن خود را در آينه از نماي روبرو و جانبي بررسي كنيد.

ورزش‌هايي كه اندام‌هاي فوقاني را درگير مي‌كند، به بهبود بخشيدن وضعيت گردن و نواحي بالايي پشت كمك مي‌كنند. ورزش‌هاي درگيركننده پاها و عضلات مركزي بدن نيز وضعيت قرارگيري نيمه پاييني بدن را بهبود خواهند بخشيد.

انجام حركتي كه شرحش در پايين آمده است: شانه‌ها و قفسه‌سينه را تحت كشش قرار مي‌دهد و به تسكين كمردرد كمك مي‌كند:
به پشت روي زمين دراز بكشيد در حالي كه زانوهايتان خميده و كف پاهايتان صاف بر روي زمين قرار دارد، شانه‌هايتان را از زمين بلند كنيد.
دست‌هايتان را به ‌آرامي پشت سرتان قرار داده، به‌طوري جراحي پوست ‌كه آرنج‌هايتان به سمت سقف باشد.
به ‌آرامي آرنج‌هايتان را تا حد ايجاد فشار به سمت كف اتاق پايين بياوريد.
30 ثانيه در اين حالت بمانيد و سپس به وضعيت شروع بازگرديد. اين كار را 2 تا 4 بار تكرار كنيد.

بهپو



منبع

تظرات ارسال شده