همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

بايدها و نبايدهاي بغل كردن بچه در دوران بارداري!

بغل كردن بچه در دوران بارداري معمولا در ماه‌هاي اول مشكل خاصي به همراه ندارد، اما در صورتي كه مادر باردار مراقب خود نباشد، در معرض خطراتي همچون سرگيجه، زمين خوردن و سقط جنين قرار خواهد گرفت.

بايدها و نبايدهاي بغل كردن بچه در دوران بارداري!
دكتر زخم| سرويس مادر و كودك - از اينكه دوران شيرين بارداري را تجربه مي‌كنيد به شما تبريك مي‌گوييم. حتما براي شما اتفاق افتاده كه كودك نوپايي از شما بخواهد او را بغل كنيد و شما نگران اين شويد كه مبادا اين كار براي جنين داخل شكمتان خطرناك باشد. دوران بارداري دوراني است كه يك زن از انجام هر كاري مي‌ترسد كه مبادا جنين دلبند داخل شكمش آسيب ببيند. بغل كردن بچه در ماه‌هاي اول بارداري خيلي خطرساز نيست، اما در ماه‌هاي ژل دبريد آخر به هيچ وجه نبايد كودكي را بغل كنيد. ما در اين مطلب به سوالاتي كه در مورد بغل كردن بچه در دوران باداري و اقدامات احتياطي آن در ذهن خود داريد، پاسخ خواهيم داد؛ با ما همراه باشيد.
آنچه خواهيد خواند:
  • خطرات بغل كردن بچه در بارداري
  • اقدامات احتياطي براي بغل كردن بچه

خطرات بغل كردن بچه در دوران بارداري

بيشتر اوقات، زماني كه يك كودك نوپا از مادر خود مي‌خواهد كه او را بغل كند، مادر جز بغل كردن او چاره‌اي ندارد. بغل كردن كودك نوپاي‌تان در ماه‌هاي اوليه بارداري خطرناك نيست، البته اين در صورتي است كه شما يك وضعيت بارداري نرمال داشته باشيد؛ چراكه گاهي برخي از مادران مي‌گويند بغل كردن كودك براي آن‌ها بسيار دردآور است. در اين شرايط آن‌ها بايد تا جايي كه مي‌توانند از بغل كردن بچه خودداري كنند. در ادامه دو عامل خطرساز در هنگام بغل كردن بچه را بررسي مي‌كنيم.

۱. بغل كردن بچه و خطر درد و التهاب مفاصل

در دوران بارداري بدن زن به طور طبيعي حدود ۱۰ برابر بيشتر از حد طبيعي هورمون ريلاكسين ترشح مي‌كند؛ هورمون ريلاكسين با عنوان هورمون قيمت پانسمان نوين شل كننده مفاصل شناخته مي‌شود. هنگامي كه توليد اين هورمون افزايش مي‌يابد، ممكن است با فشار وارد كردن به مفاصل خود، احساس درد كنيد. اينجاست كه مي‌گوييم بغل كردن بچه در دوران بارداري مي‌تواند گاهي خطرساز شده و ممكن است با بغل كردن بچه احتمال درد و التهاب مفاصل نيز افزايش يابد.

بغل كردن بچه در دوران بارداري

بيشتر بخوانيد: انواع دردهاي دوران بارداري كدامند؟


۲. بغل كردن بچه و خطر خونريزي و سقط جنين

وقتي شكم شما بزرگتر مي‌شود، مركز ثقل بدن شما تغيير كرده و اين مسئله فشار زيادي بر قسمت پشت شما وارد خواهد كرد. تغييرات بدن در اوايل بارداري مي‌تواند شما را در هنگام ايستادن مستعد احساس گيجي كند. بنابراين بغل كردن بچه در دوران بارداري مي‌تواند شما را در معرض خطراتي همچون زمين خوردن قرار دهد. اين خطر افتادن و فشار مضاعفي كه بغل كردن بچه روي كمر شما وارد مي‌كند، مي‌تواند روي جنين داخل شكم شما نيز تاثيرگذار باشد؛ بنابراين پماد مدي هاني زماني كه به پايين نگاه مي‌كنيد و مي‌خواهيد كودك نوپاي خود را بلند كنيد، ممكن است براي يك يا دو دقيقه احساس ضعف يا سرگيجه كنيد و ناگهان زمين بخوريد. اين زمين خوردن و افتادن در دوران بارداري ممكن است به لكه بيني و در نهايت به سقط جنين ختم شود.
بغل كردن بچه در دوران بارداري
بيشتر بخوانيد: آيا درد زير شكم بعد از سقط جنين طبيعي است؟


اقدامات احتياطي براي بغل كردن بچه در دوران بارداري

اولين چيزي كه هنگام بغل كردن كودك خود بايد به آن توجه كنيد، رعايت كردن برخي از نكات ايمني است. با رعايت موارد زير مي‌توانيد تا حدودي از رخ دادن اتفاقات ناگوار ناشي از بغل كردن بچه بكاهيد.
  • زماني كه مي‌خواهيد كودك خود را بغل كنيد، به جاي اينكه خم شويد، ابتدا بنشينيد و او را بغل كنيد و سپس بلند شويد؛ سعي كنيد تا حد ممكن كمر خود را صاف نگه داريد.
  • تا جايي كه ممكن است از دوستان و يا خانواده‌ خريد پانسمان تندروت خود بخواهيد كه به شما كمك كنند؛ به عنوان مثال وقتي كه كودك خواب است و مي‌خواهيد او را از پله‌ها بالا ببريد و يا زماني كه مي‌خواهيد او را به رختخواب برسانيد، اگر كسي اطراف شماست، از او بخواهيد كمك‌تان كند.
  • تا جايي كه ممكن است از كالسكه استفاده كرده و به مدت طولاني كودك را در بغل‌ خود نگه نداريد.
  • از انجام هر حركت ناگهاني بپرهيزيد و به آرامي نشست و برخاست كنيد.
  • از كفش‌هاي راحت استفاده كنيد تا كمر شما كمتر اذيت شود.


سخن پاياني

توانايي بغل كردن يك كودك نوپا مي‌تواند از خانم بارداري تا خانم باردار ديگر و كودك تا كودكي ديگر متفاوت باشد. برخي از كودكان نوپا وزن زيادي داشته و بغل كردن آن‌ها خيلي سخت است، در حالي كه ممكن است كودك ديگري سبك وزن بوده و بغل كردن او به مراتب راحت‌تر باشد. اما در هنگام بغل كردن بچه تمام اقدامات احتياطي كه در قسمت بالا ذكر كرديم را رعايت كنيد تا دوران بارداري را به خوبي سپري كنيد. در نهايت شما را به مطالعه مطلب مفيد «بهترين فاصله سني بين دو فرزند چه مدت زماني است؟» دعوت مي‌كنيم.

آيا شما هم جزء آن دسته از مادران باردار هستيد كه دغدغه بغل كردن كودك خود پانسمان نقره هارتمن را دارند؟ نظر شما در اين مورد چيست؟ خوشحال مي‌شويم اگر نظرات و تجربيات خود در مورد بغل كردن بچه در دوران بارداري را با ما و ساير كاربران دكتر زخمدر ميان بگذاريد.

برگرفته از : babycenter

تظرات ارسال شده