همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
آموزش كاشت سبزه عيد با تخمه كدو

كلاسيك همچون گندم، ماش و عدس توصيه مي‌كنيم امسال سراغ گزينه‌هاي جديد برويد و از طرح‌هاي مختلف سبزه سر سفره هفت‌سين خود بهره بگيريد.

به گزارش در همين راستا از شما دعوت مي‌كنيم در زير با آموزش مرحله به مرحله كاشت سبزه عيد با تخمه كدو همراهمان باشيد.

مواد و لوازم مورد نياز براي كاشت سبزه

  • تخمه پانسمان عسل كدو (حدود ۲۵۰ گرم كه بسته به سايز سبد متغير است)

  • سبد (سبد گرد به قطر ۳۰ سانتيمتر و ارتفاع ۱۵ تا ۲۰ سانتيمتر)

  • تكه اي پلاستيك شفاف

  • خاك گلخانه

روش كاشت سبزه عيد با تخمه كدو

  1. براي كاشت اين سبزه، بهتر است تخمه كدو مرمري كه دانه هاي درشتي دارند را از آجيل فروشي ها تهيه كنيد.

  2. تخمه ها را ۴۸ ساعت پانسمان سوربكت خيس كنيد. از آنجا كه تخمه كدو جزو بذرهاي سخت و بدون لعاب است، براي كاشت سبزه تخم كدو بايد حدود ۴۸ ساعت، تخمه كدو را خيس كنيد و در طي اين ۴۸ ساعت، دوبار آب آن‌ها را عوض كنيد.

  3. بعد از اين مدت زمان، بذرهاي خيس‌خورده را داخل يك كيسه نخي بريزيد و آن‌ها را داخل آبكش قرار دهيد تا آب اضافه آن‌ها برود. تخمه كدوهايي كه روي آب مي آيند خراب هستند، آنها را دور بريزيد.

  4. در اين مدت چند بار آب آن را عوض كنيد. بعد از ۴۸ ساعت خيساندن تخمه كدوها را در پارچه نمدار بريزيد. به مدت دو تا سه روز مرتب پارچه را با آب اسپري قيمت پانسمان سوربكت كنيد تا جوانه كدوها به شكل قلاب شوند.

  5. وقتي جوانه ها ظاهر شدند دانه هايي كه جوانه نزده اند را نكاريد. فقط جوانه هايي كه فعال شده اند را بكاريد. جوانه هاي فعال نشده باعث خرابي سبزه مي شوند.

  6. يك پلاستيك شفاف ته سبد قرار دهيد و چند جاي آن را سوراخ كنيد، ۱۰ سانتيمتر خاك گلخانه بريزيد و آن را مرطوب كنيد. كدوها را روي آن بريزيد و يك پلاستيك شفاف كه چند جاي آن را سوارخ سه سانتي ايجاد كرده ايد روي آن قرار دهيد.

  7. روزي دو بار كدوها را اسپري كنيد تا سبز شوند. sorbact پانسمان وقتي جوانه ها سبز شدند پلاستيك را بر داريد. در اين حالت روزي يك بار آبدهي كافي است.

آموزش كاشت سبزه عيد با تخمه كدو

اين سبزه بسيار زيبا و ماندگار است و از زماني كه كدو را خيس مي كنيد تا وقتي كاملا سبز شود ۱۵ روز زمان لازم است و تا روز ۱۳ زيبا و با طراوت مي ماند، بر خلاف گندم كه زود علفي مي شود.

نكته ۱: تا وقتي كه روي دانه‌ها لايه پلاستيكي قرار دارد، سبزه را در معرض نور مستقيم قرار ندهيد ساكارز چون دانه‌ها حالت پختگي پيدا مي‌كنند و مي‌گندند.

نكته ۲: براي كاشت سبزه تخم كدو دو هفته مانده به عيد اقدام كنيد. فراموش نكنيد كه بايد حتما از تخم كدو خام استفاده كنيد.

منبع: باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده