همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

آمفيزم يك بيماري ريوي است. اين بيماري اغلب در سيگاري ها اتفاق مي افتد، اما در افرادي كه به طور منظم در تحريك كننده ها نفس مي كشند، نيز رخ مي دهد. آمفيزم كيسه هاي هوا را از بين مي برد، كيسه هاي هوا در ريه ها هستند. كيسه هاي هوا ضعيف ميشوند و در نهايت پاره ميشوند، كه باعث ميشود سطح ريه ها و مقدار اكسيژني كه مي تواند به جريان خون منتقل شود، كاهش يابد. اين مسئله سبب مي شود تنفس سخت تر شود، مخصوصا هنگام ورزش. آمفيزم همچنين موجب ميشود ريه ها خاصيت ارتجاعي خود را از دست دهند.
آمفيزم يكي از دو بيماري شايعي است كه تحت عنوان بيماري انسدادي مزمن ريوي (COPD) ناميده ميشود. بيماري مهم COPD ديگر، برونشيت مزمن است. آمفيزم بيماري غير قابل برگشت است، بنابراين هدف درمان اين است كه سرعت پيشرفت آن را كاهش داده و علائم را به حداقل برساند.

علائم آمفيزم

علائم آمفيزم چيست؟

برخي از افراد سالها بدون آنكه بدانند به اين بيماري مبتلا هستند. بعضي از اولين نشانه هاي آن ضعف تنفس و سرفه، به ويژه در حين ورزش و يا فعاليت جسمي است. اين علائم همچنان بدتر مي شوند تا تنفس هميشه دشوار شود، حتي هنگام استراحت.

ساير علائم عبارتند از:

  • خستگي
  • كاهش وزن
  • افسردگي
  • ضربان قلب سريع

در افراد مبتلا به آمفيزم ممكن است به دليل كمبود اكسيژن، لب ها يا ناخن هاي آنها مايل به خاكستري شود. در صورت بروز اين اتفاق، فورا به پزشك مراجعه كنيد.

پماد سوختگي

خطر آمفيزم

چه كساني در معرض خطر آمفيزم هستند؟

به گفته انجمن ريه آمريكا، در سال ۲۰۱۱ بيش از ۴٫۵ ميليون نفر در ايالات متحده آمفيزم داشتند. اكثريت اين افراد بيش از ۶۵ سال سن داشتند. مردان و زنان به طور يكسان در معرض خطر اين بيماري قرار دارند.
مصرف دخانيات علت اصلي آمفيزم است. هرچه بيشتر سيگار بكشيد، خطر ابتلا به آمفيزم در شما افزايش مي يابد. مصرف ماري جوانا نيز مي تواند منجر به آمفيزم شود. به گفته انجمن ريه آمريكا، سيگار كشيدن سالانه بيش از ۴۸۰۰۰۰ آمريكايي را به كشتن ميدهد و ۸۰ درصد از اين موارد مرگ و مير ناشي از COPD، از جمله آمفيزم است. قرار گرفتن در معرض دود سيگار نيز خطر ابتلا به آمفيزم را افزايش مي دهد.
علاوه بر اين، افرادي كه در مناطقي با آلودگي بالا، گازهاي شيميايي يا تحريك كننده هاي ريه زندگي ميكنند، و يا مشغول به كار هستند، در معرض خطر ابتلا به اين بيماري هستند.
ژنتيك مي تواند به عنوان عاملي در ايجاد شكل اوليه آمفيزم نقش ايفا كند، اما اين مورد نادر است.

تشخيص آمفيزم

آمفيزم خريد قطره آهن فروزومال چگونه تشخيص داده ميشود؟

پزشك شما با دريافت پس زمينه و سابقه پزشكي شما شروع مي كند، و از شما سوال خواهد كرد آيا سيگاري هستيد و يا در معرض دود و آلودگي هاي خطرناك در محل كار و يا در منزل هستيد يا خير.
آزمايشات مختلف مي توانند آمفيزم را تشخيص دهند، از جمله:

  • آزمايشات تصويربرداري، مانند اشعه ايكس و سي تي اسكن، براي بررسي ريه هاي شما
  • آزمايش خون، براي تعيين اينكه ريه ها چگونه اكسيژن را انتقال مي دهند
  • اكسيمتري پالس براي اندازه گيري ميزان اكسيژن خون شما
  • آزمايشات عملكرد ريه كه اغلب شامل دميدن دستگاهي به نام اسپيرومتر براي اندازه گيري ميزان هوايي كه ريه مي تواند وارد و خارج كند و نحوه انتقال اكسيژن از ريه ها به جريان خون
  • آزمايش گاز خون شرياني براي اندازه گيري مقدار خون و دي اكسيد كربن در خون
  • الكتروكارديوگرام (ECG)، براي بررسي عملكرد قلب و جلوگيري از بيماري قلبي

درمان آمفيزم

چگونه آمفيزم درمان مي شود؟

هيچ درمان قطعي براي آمفيزم وجود ندارد درمان با هدف كاهش علائم و كاهش پيشرفت بيماري با داروها، درمان ها و يا جراحي ها انجام ميشود.
اگر سيگاري هستيد، گام اول در درمان آمفيزم، پانسمان زخم ترك سيگار، يا با دارو يا با محروميت از سيگار است.

داروها
داروهاي مختلف مي توانند به درمان اين بيماري كمك كنند، از جمله:

  • برونكوديلاتورها، براي كمك به باز شدن مجاري هوا، راحت تر كردن تنفس و كاهش سرفه و تنگي نفس
  • استروئيدها، براي تسكين تنگي نفس
  • آنتي بيوتيك ها، براي مبارزه با عفونت هايي كه مي توانند اين بيماري را بدتر كنند

تمام اين داروها مي توانند به صورت خوراكي يا استنشاقي مصرف شوند.

درمان ها
درمان ريوي يا ورزش معمولي مانند راه رفتن مي تواند عضلات تنفسي را تقويت و علائم را كاهش دهد، و باعث مي شود تا تنفس راحت تر و از لحاظ جسمي فعال شويد. يوگا، تاي چي، و تمرينات تنفس عميق نيز مي توانند به كاهش علائم كمك كنند.
اكسيژن درماني مي تواند به راحت تر شدن تنفس كمك كند. افراد مبتلا به آمفيزم شديد ممكن است ۲۴ ساعت روز به اكسيژن نياز داشته باشند.

عمل جراحي
جراحي برداشتن قسمتي از ريه ميتواند براي حذف قطعات كوچك آسيب ديده ريه و پيوند ريه مي تواند كل ريه را جايگزين كند. اين عمل جراحي نادر است كه فقط براي افراد مبتلا به آمفيزم شديد استفاده مي شود.

ساير درمان ها
افراد مبتلا به آمفيزم اغلب كم وزن هستند. خوردن خوراكي هاي غني از ويتامين هاي A، C و E مثل ميوه ها و سبزيجات توصيه مي شود تا سلامت كلي بيماري پماد زخم بهبود يابد.
واكسيناسيون در برابر برخي از عفونت ها مانند پنوموني، مي تواند مانع از عفونت شود، عفونت مي تواند آمفيزم را پيچيده كند.
افرادي كه مبتلا به آمفيزم هستند، اغلب اضطراب و افسردگي را تجربه مي كنند، زيرا آنها به اندازه اي كه قبلا عادت داشتند، فعال نيستند. در بعضي موارد ممكن است به مخزن اكسيژن متصل شوند. پيوستن به يك گروه پشتيباني مي تواند به شما در برقراري ارتباط با ديگران مبتلا به اين بيماري و تجربيات مشابه كمك كند. اين مسئله مي تواند به شما كمك كند تا متوجه شويد كه در مبارزه با اين بيماري تنها نيستيد.

ترك سيگار

پيشگيري و چشم انداز

از آنجا كه آمفيزم عمدتا ناشي از سيگار كشيدن است، بهترين راه براي پيشگيري از آن اجتناب از سيگار كشيدن است. همچنين، از مواد شيميايي مضر و دود و آلودگي سنگين خودداري كنيد. چشم انداز افراد مبتلا به آمفيزم بر اساس شدت آن متفاوت است. هيچ درمان قطعي براي اين بيماري وجود ندارد و با گذشت زمان بدتر مي شود، اما شما مي توانيد پيشرفت آن را كاهش دهيد. به عنوان يك قانون، سيگار كشيدن باعث تشديد بيماري مي شود، بنابراين ترك سيگار حائز اهميت است.
تشخيص زودهنگام بيماري مهم است، زيرا افرادي كه مبتلا به آمفيزم مي شوند زماني كه ريه ها و قلب در طول زمان قطره آهن فروزومال دچار آسيب شوند، مي توانند دچار شرايطي شوند كه تهديد كننده زندگي است.
مهم است كه با تغذيه خوب و انجام تمرينات بدني، سالم بمانيد. ترك سيگار نيز گام مهمي در روند درمان اين بيماري است. با كمك دارو ها و درمان ها، مي توانيد يك زندگي طولاني و سالم با آمفيزم داشته باشيد.



منبع

تظرات ارسال شده