همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
ترفند جديد پزشكان براي فرار از نصب كارتخوان

مطب پزشكان، مصداق فرار مالياتي است و جرم محسوب مي‌شود.

به گزارش : درآمدهاي نجومي پزشكان و بي سر وساماني دريافتي‌هاي آنان،‌در نهايت سياستي به نام دستگاه كارتخوان را براي ساماندهي به اين معضل به ميان آورد. موضوعي كه پزشكان بايد از آن تمكين كنند اما گويي سايه سنگين پزشك سالاري در كشور بر اجراي اين طرح پر سر و صدا هم سايه انداخته است و حالا عصيان برخي از پزشكان در اجراي اين طرح مشهود است.

بعد از كشمكش بسياري كه براي اجراي اين طرح وجود داشت؛ همچنان برخي پزشكان فرار را بر شفاف سازي مالي ترجيح مي‌دهند و از دريافت يا كار با كارتخوان خودداري مي‌كنند.

بر اساس مشاهدات ميداني از كلينيك‌ها و مطب پزشكان، با اينكه مهلت ثبت نام كارتخوان و اتصال آن‌ها به فروشگاه‌هاي آنلاين اينترنتي بعد از ۴ بار تمديد در تاريخ‌هاي" ۳۱ مرداد، يكم شهريور، ۱۵ شهريور و ۳۱ شهريور" تمديد شدند، اما متأسفانه در اين مراكز درماني، كارتخواني وجود ندارد و همين مسئله باعث بروز مشكلاتي براي مراجعه كنندگان به اين مراكز شده است.

بيماران براي دريافت حق ويزيتشان بايد پول نقد به همراه داشته باشند. در برخي موارد كه دستگاه كارتخوان در مطب سوپرازورب پي باشد بيمار را مجبور مي‌كنند كه مبلغي را از طريق كارتخوان و باقي را به صورت نقد پرداخت كند. برخي هم با ادبياتي عجيب اين طور عنوان كردند كه" تا چوب بالاي سرمان نباشد"، از كارتخوان استفاده نمي‌كنيم!.

متأسفانه تعداد محدودي از پزشكان، نه تنها كارتخوان در مطبشان موجود نيست، بلكه براي دريافت ويزيت، شماره كارت بانكي خود را به بيمار مي‌دهند.

طبق اعلام مسئولان مربوطه؛ مهلت چهارم سازمان امور مالياتي براي نصب كارتخوان و اتصال به فروشگاه اينترنتي آنلاين به پايان رسيده است و بر اساس قانون از امروز ( اول، مهر) نبود دستگاه كارتخوان در مراكز درماني تخلف و اقدامي غيرقانوني است.

سازمان امور مالياتي كشور بار‌ها از طريق تريبون‌هاي مختلف اين موضوع را اعلام كرده است كه وجود دستگاه كارتخوان هيچگونه ارتباطي با پرداخت ماليات ندارد.

بنابر نظر مسئولان سازمان امور مالياتي كشور، پزشكان مشاركت پاييني در نصب كارتخوان داشته‌اند به طوري كه آمار ثبت نام كنندگان كارتخوان و دريافت كد جهت اتصال به فروشگاه اينترنتي را در حدود ۲۰ درصد اعلام كرده‌اند؛ اين در حالي است كه پزشكان فراهم نبودن زيرساخت‌هاي لازم جهت دريافت كد و اتصال به فروشگاه اينترنتي آنلاين را بار‌ها اعلام كرده‌اند و معتقدند كه جهت اتصال به فروشگاه‌هاي اينترنتي، هماهنگي‌هاي لازم جهت ثبت نام وجود ندارد و لوهمن روشه آن‌ها براي دريافت كد مخصوص خود دچار مشكلات متعددي مي‌شوند.

رد و بدل بحث‌هاي بين سازمان امور مالياتي و جامعه پزشكي نه تنها به نفع هر دو گروه نيست، بلكه باعث كاهش اعتماد مردم به پزشكان مي‌شود و اين مسئله باعث كم شدن سرمايه اجتماعي جامعه مي‌شود.

آخرين جزئيات تجهيز مطب پزشكان به كارتخوان

علي رستم پور، مديركل دفتر تنظيم مقررات و نظارت بر برون سپاري سازمان امور مالياتي كشور در تشريح آخرين جزئيات تجهيز مطب پزشكان به كارتخوان اظهار كرد: تعداد ۷۳ هزار پزشك، پيراپزشك، دامپزشك و دندان پزشك مشمول فراخوان سازمان امور مالياتي براي ثبت نام در طرح كارتخوان‌هاي بانكي هستند. در روز اول بالغ بر ۳۰۰ پزشك به صورت خودكار تشكيل پرونده داده و درخواست خود مبني بر دريافت كارتخوان را ثبت كردند.

او بيان كرد: طبق آخرين آمار بيش از ۲۲ هزار و ۵۷۰ پزشك نسبت به ثبت نام در سامانه مذكور اقدام كردند كه بيانگر شركت ۳۱ تا ۳۵ درصدي جامعه پزشكي در اين طرح است.

رستم پور بيان كرد: در روز‌هاي پاياني فراخوان، استقبال خوبي صورت گرفت، به طوريكه از ساعات اوليه صبح تا ۱۲ ظهر بيش از يك هزار و ۵۰۰ نفر از پزشكان براي دريافت كارتخوان ثبت نام كردند. پيش بيني مي‌شود در ساعت‌هاي باقي مانده سرعت ثبت افزايش پيدا كند و پزشكان بيشتري به اين سيستم متصل شوند.

اين مقام مسئول تاكيد كرد: اطلاعات تراكنش‌هاي تمام سوپرازورب سي كارتخوان‌ها در اختيار سازمان امور مالياتي است، ولي وجه تمايز برخي از اين دستگاه‌ها در اين است كه بسياري از كارتخوان ها، متعلق به افراد حقيقي و حقوقي مشغول به كار نيست؛ بنابراين تلاش كرديم كه با ثبت حرفه به صورت دقيق، صنوف از جمله پزشكان و تراكنش‌هاي بانكي را رصد كنيم البته سازمان امور مالياتي براي ساير حرفه‌ها نيز اين حساسيت را به خرج مي‌دهد.

او تصريح كرد: بايد مشخص شود كاركرد كارتخوان‌ها مختص حرفه‌اي است كه كارتخوان به آن تخصيص داده شده است. از پزشكان هم درخواست كرديم حساب معرفي شده براي دريافت كارتخوان نيز تنها حساب بانكي مورد اشتغال پزشكان باشد تا با ساير درآمد‌ها مخلوط نشود.

رستم پور بيان كرد: اينكه از قبل اطلاعات تراكنش‌هاي بانكي را در دست داشتيم، ولي اقدامي نمي‌كرديم به تبصره ۵ ماده ۱۶۰ قانون ماليات‌هاي مستقيم بر مي‌گردد؛ چرا كه اين تبصره اجازه بررسي ۴ جز اطلاعات حساب بانكي را به سازمان امور مالياتي مي‌دهد تمام اين اطلاعات در سال‌هاي ۹۵-۹۶-۹۸ در اختيار ما نيز قرار گرفته است.

او ادامه داد: قرار نيست ماهيت پليسي به خود بگيريم بلكه با فرهنگسازي صحيح به دنبال به دنبال افزايش سطح تمكين موديان به نظام مالياتي هستيم تا خود مودي به صورت صادقانه اظهارنامه ساليانه خود را تكميل كند. عملكرد سازمان امور مالياتي و اخذ ماليات از سال ۹۸ بر مبنا اظهارنامه خود پانسمان هيدروكلوئيد كامفيل مودي است مگر اينكه سندي اين اظهارنامه را تكذيب كند.

مشاركت ۲۷ درصدي پزشكان در ثبت نام كارتخوان

جواد مولايي، عضو شوراي عالي سازمان نظام پزشكي اظهار كرد: ديروز مهلت ثبت نام كارتخوان پزشكان توسط سازمان امور مالياتي كشور به پايان رسيد اما به دليل اينكه جامعه پزشكي دچار مشغله‌هاي شخصي بوده و اكثرا در مسافرت به سر مي‌بردند، سايت سازمان نظام پزشكي كماكان جهت ثبت نام كارتخوان و دريافت كد باز است.

او ادامه داد: در اواخر شهريور جلسه‌اي با حضور رئيس سازمان امور مالياتي و رئيس سازمان نظام پزشكي، رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس، رئيس شوراي عالي نظام پزشكي و رئيس مجمع انجمن‌هاي علمي گروه پزشكي ايران و همچنين معاون كل وزارت بهداشت در سازمان نظام پزشكي براي موضوع نصب كارتخوان و دريافت كد تشكيل شده است و مسائل مختلف بررسي شد.

مولايي تأكيد كرد: تفاهم نامه‌اي بين سازمان امور مالياتي و سازمان نظام پزشكي صورت گرفته است كه بر اساس آن از وقوع كارهاي تهديدآميز پيشگيري و به سمت عدالت و شفافيت بيشتر حركت شود.

عضو شوراي عالي سازمان نظام پزشكي اضافه كرد: بر اساس اين تفاهم نامه قرار شده است كه درآمدها و تعرفه‌ها همچنين هزينه‌ها به صورت دقيق بررسي شود .

او بيان كرد: در حال حاضر ۲۷ درصد از پزشكان در ثبت نام كارتخوان مشاركت داشته‌اند و اميدوارم پانسمان زخم حفره اي با فراهم شدن زيرساخت‌هاي بهتر، برخي از مشكلات برطرف شود.

حال بايد ديد كه پس از انجام توافق بين سازمان امور مالياتي و ديگر سازمان هاي ذي‌ربط، چه زماني اين گروكشي ها به پايان مي رسد و در اين كش و قوس بين پزشكان و سازمان امور مالياتي كشور چه ترتيبي اتخاذ مي شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده