همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

قارچ ناخن

شايد براي شما هم پيش آمده باشد كه ناخن‌هايتان دچار مشكل شوند و ندانيد مشكل چيست؟! در ادامه شما را با يكي از رايج‌ترين مشكلات ناخن‌ها آشنا مي‌كنيم:

قارچ ناخن چيست؟؟

ناخن قارچي يا همان قارچ ناخن عفونتي است كه از طريق ترك در ناخن يا برش‌هاي موجود در پوست وارد بدن مي‌شود. اين عفونت مي‌تواند رنگ ناخن شما را تغيير دهد يا آن را ضخيم‌تر نمايد. همچنين اين عفونت قارچي صدماتي را نيز به ناخن و پاي شما وارد خواهد كرد.

از آنجايي كه انگشتان پا اغلب گرم و مرطوب هستند، قار‌چ‌ها به خوبي در آن رشد مي‌كنند. انواع مختلفي از قارچ وجود دارد و برخي از اوقات بخش‌هاي مختلفي از ناخن را تحت تاثير خود درمان سوختگي با آب جوش قرار مي‌دهد.

اگر به صورت درمان نشده رها گردد، عفونت مي‌تواند به ساير بخش‌هاي ناخن، پوست يا حتي خود ناخن گسترش يابد.

نشانه‌ها و علايم قارچ ناخن:

ناخن عفوني معمولا ضخيم‌تر از بخش‌هاي عادي است و مي‌تواند شكلي عجيب و تاب خورده به خود بگيرد. اين گونه ناخن‌ها معمولا زود مي‌شكنند. ناخن هايي كه عفونت دارند ممكن است به رنگ زرد در بيايند.

برخي از اوقات يك نقطه سفيد بر روي ناخن پيدا مي‌شود و در نهايت گسترش مي‌يابد. زماني كه قارچ در زير ناخن شما تجمع پيدا كرد، مي‌تواند شل شود و حتي گسترش پيدا كند. اينگونه قارچ‌ها معمولا به پوست اطراف ناخن نيز سرايت مي‌كنند.

روش درمان قارچ ناخن ها

چه چسب بخيه كساني مستعد ابتلا به ناخن قارچي هستند؟

معمولا مردان بيشتر از زنان مستعد ابتلا به اين بيماري هستند. هر چقدر پيرتر باشيد و سن بيشتري داشته باشيد شانس ابتلا نيز افزايش پيدا مي‌كند. افراد مبتلا به ديابت، پاي ورزشكاران ، يك بيماري سيتم ايمني ضعيف، افراد سيگاري و افرادي كه در خانواده خود سابقه ابتلا به اين نوع بيماري را دارند، خطر ابتلاي بالاتري نيز خواهند داشت.

اگر زمان زيادي را در آب مي‌گذرانيد يا ناخن پاي شما آسيب ديده است، امكان ابتلا به قارچ ناخن نيز افزايش پيدا مي‌كند.

راههاي درمان قارچ ناخن

تشخيص روش كشيدن بخيه دليل قارچ:

از آنجايي كه ناخن قارچي ممكن است شبيه شرايط ديگري همچون پسوريازيس باشد، ابتدا بايد به يك پزشك متخصص مراجعه كنيد تا بيماري را تشخيص دهد. مي‌توانيد به يك متخصص پا يا پوست مراجعه كنيد. اين افراد بخشي از قسمت‌هاي عفوني را برمي‌دارند و آن را به آزمايشگاه مي‌فرستند تا دليل ايجاد مشكل مشخص گردد.

راه هاي درمان قارچ ناخن:

درمان اين بيماري به نوع قارچ و مقدار عفونت بستگي دارد. پزشك ممكن است درمان‌هاي تركيبي زير را امتحان كند:

  • كرم موضعي كه مستقيما روي ناخن قرار مي‌گيرد.
  • قرص‌هاي ضد قارچي
  • برداشتن قسمت آسيب ديده ناخن يا پوست
  • در برخي از موارد، با استفاده از جراحي كل ناخن بايد برداشته شود.

چگونه قارچ ناخن را درمان كنيم

مراقب پزشكي كودكان انگشتان پاي خود باشيد:

از آب و صابون براي شستشوي پاي خود استفاده كنيد، سپس آن را با يك حوله تميز خشك نماييد .ناخن‌هاي خود را به طور مرتب بگيريد. مطمئن شويد كه ابزار مورد استفاده تميز است . ناخن گير را نيز با آب و صابون به خوبي بشوييد. سپس ان را با الكل تميز كنيد.

پاهاي خود را تميز و خشك نگه داريد:

در مورد جوراب خود هوشمندانه رفتار كنيد. جورابي را انتخاب نماييد كه بتواند رطوبت را از پاي شما دور نگه دارد. آن‌ها را به طور مرتب عوض كنيد. مطمئن شويد كه كفش مناسبي داريد. كفش شما بايد از موادي ساخته شده باشد كه اجازه عبور هوا را بدهد. در محيط‌هاي مرطوب از كفش مناسب قطره فروزومال استفاده كنيد.

انگشتان پاي خود را بشناسيد:

هميشه انگشتان پا و ناخن‌هاي آن را بررسي كنيد. اگر نمي‌توانيد تمامي قسمت‌هاي ناخن را مشاهده كنيد، از يك آينه استفاده كنيد. به دنبال تغييراتي در رنگ و بافت ناخن باشيد. اگر متوجه آسيب ديدگي يا برش در انگشتان پا شديد آن را جدي بگيريد. اگر نشانه‌هاي شما بهتر نشد يا اينكه شرايط وخيم‌تر گرديد حتما به يك پزشك متخصص مراجعه نماييد.



منبع

تظرات ارسال شده