همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

بهترين مارك پوشك براي نوزادان و پوست‌هاي حساس

براي

بهترين مارك پوشك بايستي فاكتورهايي مانند آلرژي زا نبودن، ايمني، عدم نشتي و هزينه را در نظر بگيريد. پوشك پمپرز انتخاب اول مادران در سراسر دنياست، اما پوشك هاي ديگري نيز با قيمت مناسب‌تر در بازار وجود دارند.

بهترين مارك پوشك براي نوزادان و پوست هاي حساس
دكتر زخم| سرويس مادر و كودك - اولين سوالي كه مادران در مورد پوشك نوزاد دارند، اين است كه آيا پوشك يكبار مصرف بهتر است يا پارچه اي؟ اگرچه همه مي‌دانند كه پوشك پارچه‌اي ارزان‌تر و دوستدار محيط زيست است، اما كارآمدي پوشك‌هاي يكبار مصرف را ندارد. يك مطالعه موردي نشان مي‌دهد كه ۸۵٪ از مادران براي نوزادانشان از پوشك يكبار مصرف استفاده مي‌كنند و تنها ۱۵٪ پوشك‌هاي پارچه‌اي را ترجيح مي‌دهند.
برخي ديگر از سوالات متداول مادران از اين قرار است: آيا براي نوزادان تازه متولد شده بايد از پوشك ضدحساسيت استفاده كرد؟ كيفيت پوشك‌هاي ايراني چگونه است؟ بهترين مارك پوشك براي نوزادان كدام است؟ آيا براي دختران و پسران بايد از پوشك هاي جداگانه استفاده كرد؟ نظر ديگر مادران چيست؟
اگر شما هم به دنبال يافتن پاسخ اين پرسش‌ها هستيد، با ما همراه شويد.

بهترين مارك پوشك ضد حساسيت (بويژه براي نوزادان تازه متولد شده)

اولين انتخاب مادران براي نوزادان پوشك‌هاي ضدحساسيت است. براي كودكان بزرگتر نيز به دليل بروز آلرژي يا ادرار سوختگي، استفاده از پوشك ضد حساسيت اولويت دارد. براساس رده بندي محصولات از نظر مشتريان، بهترين پوشك‌هاي ضد حساسيت ايراني و خارجي به شرح زير هستند:
محصولات خارجي:

۱. Pampers

اولين انتخاب مادران، پوشك پمپرز است و مزاياي بي شمار آن، موجب دستيابي به اين جايگاه شده است. از نكات مثبت آن مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:
  • نرم و لطيف؛ متناسب با پوست نوزادان
  • داراي سه لايه با جذب بالا
  • خشكي طولاني مدت
  • عدم بروز حساسيت پوستي
  • تنوع بالا
  • مناسب براي نوزادان از بدو تولد تا زماني كه شروع به خزيدن يا راه رفتن مي‌كنند
  • داراي نشانگر تعويض پوشك
  • لايه اضافي براي جدا كردن ادرار يا مدفوع پانسمان زخم از پوست نوزاد

بهترين مارك پوشك: پوشك پمپرز

۲. Huggies

پوشك هاگيز در تمام زوايا جذب بالايي دارد و در ميان مادران بسيار محبوب است. اين پوشك گزينه‌هاي مناسبي براي نوزادان در تمامي سنين دارد.

بهترين مارك پوشك: پوشك هاگيز

۳. Aldi Mamia

آلدي ماميا پوشكي است كه فيبر آن از جنگل‌هاي پايدار تهيه شده است. اين پوشك حساسيت پوستي ايجاد نمي‌كند. كش‌هاي منعطفي در اطراف دارد و با شخصيت‌هاي كارتوني جذاب طراحي شده است. از آنجايي كه قيمت پايين‌تري از پمپرز و هاگيز دارد، اين برند نيز در ميان خانواده‌ها از محبوبيت بالايي برخوردار است.

بهترين مارك پوشك: آلدي ماميا


محصولات ايراني:

۴. ماي بيبي (mybaby)

پوشك ماي بيبي داراي لوسيون با عصاره بابونه، موجب كاهش حساسيت پوستي در كودكان مي‌شود. ظرافت، نازكي و كشساني مناسب از ديگر مزاياي اين پوشك هستند.
به تازگي محصول جديدي از ماي بيبي، پوشك شورتي (pull up) نيز به بازار آمده است.

۵. مولفيكس (Molfix)

پوشك مولفيكس داراي لايه رويي و پشتي نرم و لايه عبور دهنده هوا براي محافظت از پوست است. نوار‌هاي پهلو با خاصيت كشساني، حركات آزادانه كودك را تسهيل مي‌كنند و ساختار آناتوميك و انعطاف پذير آن موجب مي‌شود به خوبي روي پوست كودك بنشيند.

بهترين پوشك دخترانه و پسرانه

بيشتر پوشك‌ها براي هر دو جنس طراحي شده است و برخي تنها در رنگبندي و تصاوير موجود روي پوشك، الگوي دخترانه و پسرانه را به كار برده اند.
البته در مقطعي، برند‌هاي Pampers و Huggies پوشك مخصوص پسران و دختران را طراحي كردند و دليل آن را متفاوت بودن شيوه ادرار كردن بيان كردند. به عقيده آن‌ها: "نقاط متفاوتي در پوشك پسران و دختران نياز به جذب بيشتري دارد. ما به آن‌ها "نقاط ادرار" مي‌گوييم و مواد جاذب بيشتري در آن نقاط قرار مي‌دهيم."
البته امروزه ديگر نيازي به تهيه پوشك‌هاي دخترانه و پسرانه نيست، زيرا همه پوشك‌ها قابليت جذب ادرار در نقاط مختلف را دارند.

بهترين پوشك ضدآب

هنگامي كه با كودكتان را به استخر يا دريا مي‌رويد بايستي يك پوشك ضدآب براي او تهيه كنيد. پوشك ضدآب احتمال هيدروژل نشتي را كاهش مي‌دهد و به دليل عدم جذب آب، خيس و سنگين نمي‌شود، به همين دليل كودك مي‌تواند به راحتي در آب حركت و بازي كند. پوشك هاگيز (Huggies)، بهترين مارك پوشك ضدآب است كه در بازار عرضه شده است.

بهترين پوشك ضدآب

نكاتي براي انتخاب پوشك مناسب

پوشك‌هاي بسياري در بازار وجود دارند كه ازمواد متفاوتي تهيه شده اند. از آنجايي كه هر كودكي ويژگي‌هاي پوستي متفاوتي دارد، واكنش پوستي هر كودك به يك پوشك يكسان متفاوت است. در برخي از پوشك‌ها، از مواد شيميايي استفاده مي‌شود كه باعث تحريك پوست كودكان مي‌شود. اما اين مواد شيميايي كدامند؟
گاهي اوقات در توليد پوشك‌ها از ديوكسين (dioxin) استفاده مي‌كنند كه براي پوست كودكان مضر است. بعلاوه برخي پوشك‌ها داراي سديم پلي كربنات سديم (sodium poly carbonate) هستند كه باعث تحريك پوستي كودكان مي‌شود. در نتيجه بهتر است پيش از خريد؛ به مواد سازنده روي بسته بندي پوشك دقت كنيد.

نكات مهمي كه در خريد پوشك بايد نظر بگيريد عبارتند از:
  • ايمني
    وجود برخي از مواد شيميايي در پوشك كودكان، به پوست آن‌ها آسيب مي‌رساند. هنگام خريد پوشك بايستي اين نكته را در نظر بگيريد كه پوشك فاقد كلر، عطر يا رنگ باشد.
    اين مواد براي كودكان بسيار مضر هستند. به عنوان مثال، مواد شيميايي ساطع شده از كلر، كه به عنوان ديوكسين‌ها نيز شناخته مي‌شوند، براي سلامت كودكان مضر هستند و رايحه يا رنگي كه در تهيه پوشك مورد استفاده قرار مي‌گيرد، موجب بروز آلرژي پوستي در كودك مي‌شود؛ بنابراين بايستي از خريد پوشك‌هاي ساخته شده از اين مواد خودداري كنيد.
  • عدم نشتي
    نشتي پوشك يك مشكل رايج است. براي حل آن بايستي به دنبال پوشكي باشيد كه يك لايه خشك كننده داشته باشد. وجود اين لايه، پوشك را براي ساعت‌ها خشك نگه مي‌دارد.
  • اندازه
    براي راحتي كودكان پوشك متناسب با سايز بدن آنها تهيه كنيد. اگر پوشك تنگ باشد موجب ادرار سوختگي پاي كودك مي‌شود. اگر پوشك بزرگ باشد، حركت كردن كودك را مختل مي‌كند و احتمال نشتي را بالا مي‌برد. در نتيجه هيچ مزيتي در بر نخواهد داشت؛ بنابراين اندازه پوشك را با توجه به سن، وزن و سايز فرزندتان تعيين كنيد.
  • دوستدار محيط زيست
    بهتر است براي حفظ محيط زيست براي آيندگان، از جمله فرزند خودتان، از پوشكي استفاده كنيد كه از مواد دوستدار محيط زيست و قابل بازيافت تهيه شده باشد.
    پوشك استفاده شده، در محيط زيسست رها مي‌شود و اگر داراي مواد شيميايي خطرناك باشد، آن‌ها وارد خاك يا آب‌هاي زيرزميني مي‌شوند كرم رژودرم و به محيط اطراف آسيب مي‌رسانند.
  • راحتي
    پوشك بايستي نرم و راحت باشد. به گونه‌اي كه كودك بدون احساس ناراحتي با آن حركت كند.
  • قابل حمل بودن
    هنگامي كه با كودك بيرون مي‌رويد، بايستي دو تا سه پوشك به همراه داشته باشيد. پوشكي را انتخاب كنيد كه به راحتي در كيف دستي شما قابل حمل باشد.
  • قابليت كشساني و چسبندگي
    يكي از فاكتور‌هاي مهم در انتخاب پوشك، كشساني نوار‌هاي پهلو و چسب آن است. اگر چسب پوشك محكم نچسبد، امكان بازشدن و جابجايي پوشك بسيار زياد است. همچنين نوار‌هاي پهلوي پوشك نيز بايستي محكم و قابل انعطاف باشند.
  • هزينه
    هزينه يك عامل كليدي در خريد پوشك است. از آنجايي كه نياز به خريد تعداد زيادي پوشك داريد، بايستي به دنبال گزينه‌هايي با قيمت مناسب باشيد.
  • نظرات مشتريان
    پيش از خريد پوشك، نظرات مشتريان را بخوانيد. نقاط قوت و ضعف هر محصول را دريابيد تا بتوانيد يك محصول مناسب انتخاب كنيد.

نكات مهم در تعويض پوشك كودك

آيا مي‌توانيد دوران قبل از آمدن نوزاد را به ياد بياوريد؟ زندگيتان قبل از مادر شدن چگونه بود؟ لباس‌هاي زيبا، لاك ناخن، رژ لب، كرم، كفش‌هاي پاشنه بلند، اتاق تميز و مرتب... همه چيز بر اساس يك روال روزمره انجام مي‌شد. اما از وقتي مادر شده ايد، زندگيتان تغيير كرده است. اكنون مشغول تعويض پوشك بچه، شيردهي، دادن قطره، دارو و غذا به نوزاد هستيد.
حالا وظيفه اصلي شما اين است كه كودك به موقع شير بخورد، به موقع بخوابد، به موقع حمام شود و پوشك او مرتب تعويض شود. تميز نگه داشتن هميشگي كودك، كار دشواري است. پس دادن و نشت ادرار از كناره‌هاي پوشك مي‌تواند سختي اين كار را چند برابر كند. به همين دليل بايد پوشك مناسبي را انتخاب كنيد كه نگران كثيف شدن لباس‌هاي كودك نباشيد.
نكته مهم در اين ميان مراقبت از پوست لطيف نوزاد است. اگر نوزاد شما پوست حساسي دارد، بايد از پوشك ضد حساسيت استفاده كنيد. همچنين بهتر است در طول شب چندين بار پوشك را تعويض كنيد تا دچار ادرار سوختگي نشود.
بيشتر بخوانيد: تعويض پوشك نوزاد به صورت صحيح و اصولي

بهترين زمان تعويض پوشك

امروزه بيشتر پوشك‌ها داراي نشانگر تعويض هستند كه زمان تعويض پوشك را اعلام مي‌كند. اما بهتر است متكي به نشانگر تعويض نباشيد. اگرچه پوشك‌ها تا ۱۲ ساعت نوزاد را خشك نگاه مي‌دارند، اما بايستي هر ۵ تا ۶ ساعت پوشك را تعويض كنيد. بدين ترتيب احتمال ادرار سوختگي و عفونت ادراري كاهش مي‌يابد.

بهترين زمان تعويض پوشك

پماد سوختگي

روش تميز كردن كودك

پس از تعويض پوشك بايستي باسن و اندام تناسلي او كاملا تميز شود و بعد پوشك ديگري به او پوشانده شود. براي حفظ سلامتي كودك و پيشگيري از بروز عفونت، كودك را با آب بشوييد يا با دستمال نرم، مرطوب و آنتي باكتريال تميز كنيد.

پيشگيري از ادرار سوختگي

تعويض به موقع پوشك، تميز كردن كودك و استفاده از پماد سوختگي پاي نوزاد، از ادرار سوختگي كودك جلوگيري مي‌كند.

پيشگيري از ادرار سوختگي نوزاد

اهميت انتخاب سايز مناسب پوشك

با توجه به سايز و وزن كودك، پوشك مناسبي انتخاب كنيد و در نظر داشته باشيد كه بيشتر شركت‌هاي توليد كننده پوشك، سايز بندي محدودي دارند، بنابراين با توجه به دور كمر و دور ران‌هاي كودك، سايز مناسب را انتخاب كنيد.

به كودك اجازه ندهيد با پوشك بازي كند

بيشتر پوشك‌ها طرح‌هاي جذاب كارتوني دارند كه موجب مي‌شوند كودكان بخواهند با آن‌ها بازي كنند. در نظر داشته باشيد كه پنبه مورد استفاده در پوشك‌ها از نوعي است كه در صورت خورده شدن توسط كودك بسيار خطرناك است.

جمع بندي

  • براساس تجربيات مادران، پوشك پمپرز به عنوان بهترين پوشك ضد حساسيت به ويژه براي نوزادان معرفي شده است.
  • با توجه به شرايط كنوني و قيمت بالاي محصولات خارجي، پوشك ماي بيبي (my baby) گزينه مناسبي است كه براي پوست حساس نوزادان مناسب است و از لحاظ هزينه، باصرفه‌تر است.
  • در ميان پوشك‌هاي مخصوص دختران و دختران، برندهاي پمپرز و هاگيز از ديگر محصولات كيفيت بالاتري دارند. اما از نظر متخصصان و تجربه مادران، تفاوت خاصي ميان پوشك هاي جنسيتي و پوشك هاي عمومي نيست و نيازي به خريد پوشك جداگانه و هزينه اضافي نداريد.
  • در ميان پوشك‌هاي استخري، پوشك ضدآب هاگيز حرف اول را مي زند.
  • نكات مهم در انتخاب پوشك عبارتند از: ايمني، عدم نشتي، اندازه مناسب، قابل محل بودن، دوستدار محيط زيست بودن، راحتي، قابليت چسبندگي و كشساني، هزينه و نظرات مشتريان.
  • تعويض مرتب پوشك، تميز كردن كامل بدن كودك در هر تعويض و استفاده از پمادهاي مناسب از ادرار سوختگي جلوگيري مي كند.

اميدواريم نكات ارائه شده در اين مقاله، انتخاب پوشك مناسب براي نوزادتان را آسان‌تر كرده باشد. در صورت ادرار سوختگي پاي نوزادتان، از راهكارهاي ارائه شده در مطلب علت، علائم و راه هاي درمان حساسيت نوزاد به پوشك استفاده كنيد. ديدگاه‌ها و تجربيات خود را درباره برندهاي معرفي شده در اين مطلب خريد قطره فروزومال با ما و ديگر همراهان دكتر زخمدر بخش نظرات و پرسش‌ها در ميان بگذاريد.

برگرفته از: cadenshae و easybabycares و huggies

تظرات ارسال شده