همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
12 راهكار موثر براي آرام كردن نوزاد بيقرار

از آن استفاده كرده و با مادر يا اطرافيان‌شان ارتباط برقرار كنند. ‌گرسنگي، درد، ترس و نياز به خواب همه‌و‌همه در نوزادان به‌وسيله گريه بيان مي‌شوند.

به گزارش : وقتي فقط يك ابزار، يعني گريه براي بيان ‌نيازها و غرايز مختلف وجود دارد، فهميدن اينكه نوزاد با گريه كردن تلاش دارد چه چيزي بگويد، براي والدين سخت است.

از يك طرف دغدغه والدين دانستن علت گريه است و از طرف ديگر مشكل اين است كه شنيدن صداي گريه نوزاد براي مادران سخت است تا آنجا كه حتي در برخي مواقع گريه نوزاد مي‌تواند مادر را هم همراه فرزندش به گريه بيندازد! درك علت ناراحتي نوزاد و يافتن راهي براي آرام كردن او يك خواست غريزي است. نكته مهمي كه بايد به آن توجه داشته باشيد اين است كه تنها شما نيستيد كه با مشكل گريه فرزندتان رو‌به‌رو هستيد.

مطالعات نشان مي‌دهد اكثر نوزادان به‌طور متوسط يك تا ۴ساعت در شبانه‌روز گريه مي‌كنند، اما اين گريه‌هاي بعضا طولاني معمولا بي‌دليل نيستند. براي آرام كردن فرزندتان لازم است علت اصلي گريه را پيدا كنيد. در ادامه ۱۲ روش مناسب براي آرام كردن نوزادان لجوج و گريان را براي‌تان معرفي كرده‌ايم. اگر مطمئن‌ايد كه خطر بيماري كودك‌تان را تهديد نمي‌كندو گريه و بي‌تابي‌ به مشكلات جسمي مربوط نيست از اين روش‌ها استفاده كنيد. اگر از گريه فرزندتان ناراحت هستيد و سعي داريد او را آرام كنيد اين مطلب را از دست ندهيد.

۱. برايش ترانه بخوانيد

فرقي نمي‌كند لالايي بخوانيد يا آهنگ‌هاي مورد‌علاقه خود را با صدايي ملايم زمزمه كنيد. صداي مادر گاهي اوقات تنها چيزي است كه مي‌تواند لوهمن روشه گريه نوزاد را متوقف كند. اگر گريه كودك پريشان‌تان مي‌كند، مي‌توانيد از آواز خواندن براي تسكين اعصاب خود نيز كمك بگيريد.

در صورتي كه مهارت زيادي در خواندن نداريد، يك داستان يا شعر را با صداي آرام و نرم بخوانيد. حتي مي‌توانيد ليست خريدتان را با صدايي ملايم در گوش نوزاد زمزمه كنيد. هدف از اين كار صرفا آواز خواندن نيست؛ هدف اين است كه نوزاد صداي ملايم مادر خود را بشنود و آرام بگيرد. اما با اين حال بهتر است متني را بخوانيد كه محتوايي مثبت و شادي‌بخش دارد. ترانه‌هاي آرام و كودكانه بهترين انتخاب براي اين كار هستند.

۲. با هم پياده‌روي كنيد

اصولا بغل كردن و راه بردن كودك، حس آرامش را براي فرزندتان به‌همراه دارد. اما اگر راه رفتن در محيط خانه كمكي نمي‌كند، به دست‌هاي خود استراحت دهيد و نوزاد خود را با كالسكه به گردش ببريد. راه رفتن به‌صورت آرام به نوزاد و مادر كمك مي‌كند تا آرامش بيشتري به دست بياورند. حتما در تبليغات ديده‌ايد كه مادران يا پدران جوان در ساعات اوليه شب در حال رانندگي هستند؛ به اين اميد كه گردش با ماشين به نوزادشان كمك كند تا راحت‌تر به خواب برود. بسياري از كودكان زماني كه در اتومبيل هستند و گردش مي‌كنند، آرام شده و به خواب مي‌روند. شايد زمان آن رسيده كه اين روش را هم امتحان كنيد، حتما موثر خواهد بود.

۳. صندلي گهواره‌اي بخريد

حركات ريتميك يك صندلي گهواره‌اي به نوزاد كمك مي‌كند تا آرام‌تر شود. در روانشناسي گفته مي‌شود اين حركات ريتميك تداعي‌كننده حركات نوزاد در شكم مادر بوده و آرامش‌بخش است.

‌به‌علاوه، وقتي از پياده‌روي، خريد يا كار برمي‌گرديد، گذاشتن نوزاد در صندلي گهواره‌اي تا مدتي به شما فرصت استراحت مي‌دهد. به اين ترتيب مي‌توانيد علاوه بر اندكي استراحت، فرزندتان را هم آرام كنيد.

۴. سوپرازورب p بغل كردن

چه كسي است كه در آغوش كشيده شدن را دوست نداشته باشد، آن‌هم وقتي كه احساس ناراحتي مي‌كند. ممكن است فكر كنيد كمي ساده‌انگارانه است، اما بغل كردن نوزاد دقيقا همان چيزي است كه او به آن نياز دارد و برايش گريه مي‌كند. حتما ديده‌ايد كه برخي نوزادان بلافاصله پس از در آغوش كشيده شدن آرام مي‌شوند، پس بغل كردن فرزندتان را به‌ياد داشته باشيد. در اين شرايط بهتر است فرزندتان را به گونه‌اي در آغوش بگيريد كه صورتش مقابل صورت شما باشد اين كار احساس امنيت او را بيشتر مي‌كند.

۵. از پستانك كمك بگيريد

نوزادان مكيدن را دوست دارند و اين يك واكنش طبيعي است كه باعث آرام شدن نوزاد مي‌شود. اگر مطمئن هستيد كه كودك‌تان گرسنه نيست، مي‌توانيد با پستانك او را آرام كنيد. مطالعات نشان مي‌دهد كه خوردن پستانك در روزهاي نخست تولد بر فرم دندان‌هاي نوزاد و نحوه حرف زدن او در آينده اثر نمي‌گذارد، بنابراين مي‌توانيد با خيال راحت از اين روش براي آرام كردن نوزاد گريان خود استفاده كنيد.

۶. به او شير بدهيد

شير دادن به نوزاد بهترين كار ممكن است تا آنجا كه وقتي نوزاد از پستان مادر شير مي‌خورد، خود را در بهترين و ايمن‌ترين جاي ممكن احساس مي‌كند. فرزند خود را در آغوش بگيريد و به او شير بدهيد.احساس امنيت دادن به كودك مي‌تواند آرامش او را تضمين كند و اين امنيت در آغوش مادر و با شير دادن حاصل مي‌شود. مي‌توانيد اين كار را با آواز خواندن تركيب كنيد تا تاثير بيشتر آن را احساس‌كنيد.

۷. شايد بايد استرس را از خود دور كنيد

گاهي اوقات بايد نوزادتان را به شخص ديگري بسپاريد تا آرامش پيدا كند. استرس، نگراني و استيصال شما براي آرام كردن فرزندتان گاهي اوقات اوضاع را بدتر مي‌كند. بهتر است او را براي چند دقيقه به يكي از نزديكان‌تان يا پدرش بسپاريد، پانسمان phmb كمي قدم بزنيد و هنگامي كه آرام شديد دوباره به نوزادتان رسيدگي كنيد. آرامش شما بهترين تاثير را در آرامش فرزندتان دارد.

۸. از روش‌هاي قديمي كمك بگيريد

زمان‌هاي قديم نوزادان را قنداق مي‌كردند و احتمالا همه ما اين روش نگهداري از فرزندان را ديده يا شنيده‌ايم. طرفداران اين روش بر اين باورند كه قنداق كردن با محكم نگه داشتن اعضاي بدن نوزاد او را آرام مي‌كند.اگر تصميم داريد نوزاد خود را قنداق كنيد، بهتر است سرش را بيرون قنداق قرار دهيد و فقط از پارچه‌هاي نازك و نخي براي اين كار استفاده كنيد. قنداق كردن تكنيك خاص خود را مي‌طلبد كه بايد آن را بياموزيد. حواس‌تان باشد نوزاد را محكم و سفت نبنديد كه خود دليل ديگري براي گريه است.

۹. نور اتاق را كم كنيد

برخي نوزادان مثل بسياري از ما بزرگسالان براي آرام شدن به يك محيط آرامش‌بخش نياز دارند. براي ايجاد يك محيط آرام مي‌توانيد چراغ‌هاي اتاق را خاموش يا كم‌سو كنيد تا تاثير اين كار را روي فرزندتان مشاهده كنيد. نور كم تاثير زيادي بر آرامش اعصاب دارد.

۱۰. اتاق خوابش را عوض كنيد

تغيير اتاق خواب نوزاد گاهي اوقات نقش بسزايي در آرام كردن او دارد. اگر فرزندتان گريه‌هاي طولاني و بدون علت دارد، سعي كنيد هر از گاهي اتاق خواب نوزادتان را عوض كنيد. يك محيط جديد تاثير شگرفي بر آرامش فرزندتان دارد. جرات داشته باشيد و تغيير را تجربه كنيد.

۱۱. نويز سفيد را امتحان كنيد

برخي مادران معتقدند كه نرم‌افزارهاي توليد‌كننده نويز سفيد (صداي محيطي) به آرام شدن نوزادشان كمك مي‌كند، مي‌توانيد امتحان كنيد. اگر چندان پيگير تكنولوژي نيستيد و با اين ابزار آشنايي نداريد، مي‌توانيد از يك فن پرسر و صدا سشوار يا جارو‌برقي استفاده كنيد.

۱۲. تسليم نشويد

نگهداري از نوزادي سوپرازورب c كه دائم گريه مي‌كند، ممكن است استرس‌زا باشد و شما را مشوش كند. اما اميد خود را از دست ندهيد؛ هميشه راهي براي آرام كردن نوزاد وجود دارد. حتي‌الامكان از همسر و ساير اعضاي خانواده كمك بگيريد.

همكاري و همدلي اعضاي خانواده براي آرام كردن نوزاد مي‌تواند تاثير روش‌هاي گفته شده را دو چندان كند. اگر خسته هستيد و به استراحت نياز داريد، بهتر است كمي به حال خود باشيد و پس از تجديد قوا دوباره به نوزادتان رسيدگي كنيد. در اين صورت انرژي‌تان دو برابر شده و بهتر مي‌توانيد از پس اين كار برآييد. پدر و مادر بايد با همكاري يكديگر از پس آرام كردن فرزند گريان خود برآيند.

آرامش با گردش

راه رفتن به‌صورت آرام به نوزاد و مادر كمك مي‌كند تا آرامش بيشتري به دست بياورند. حتما در تبليغات ديده‌ايد كه مادران يا پدران جوان در ساعات اوليه شب در حال رانندگي هستند؛ به اين اميد كه گردش با ماشين به نوزادشان كمك كند تا راحت‌تر به خواب برود. بسياري از كودكان زماني كه در اتومبيل هستند و گردش مي‌كنند، آرام شده و به خواب مي‌روند

پدران بخوانند

آرام كردن كودك هميشه بر‌عهده مادر نيست و لازم است پدر هم در اين مورد كمك كند. گاهي كودكاني كه بسيار گريان هستند وقتي به آغوش پدر مي‌روند، آرام مي‌شوند. شايد به‌خاطر اين است كه بازوان قوي پدر او را سريع‌تر تكان مي‌دهد، شايد به‌خاطر اين است كه پدر او را محكم‌تر بغل مي‌كند يا شايد فقط به‌خاطر اين است كه او بزرگ‌تر و گرم‌تر است. گاهي حتي ممكن است كودك به اين دليل آرام شود كه به آغوش پدر و محبت او نياز دارد. براي اينكه فرزندتان آرام شود از همسرتان كمك بخواهيد و به خودتان استراحت بدهيد.

برخي مردان وقتي كودك گريان است ترجيح مي‌دهند فورا بچه را به مادرش بدهند تا شير بخورد، اما بايد بدانيد اگر مادر كودك در دسترس نيست سوپرازورب h و به تنهايي آرام كردن كودك را بر‌عهده داريد و احتمالا از پس اين كار بر نمي‌آييد، مي‌توانيد از يك شيشه شيرخشك ولرم يا شيري كه مادر كودك قبلا دوشيده و در يخچال گذاشته است، استفاده كنيد. اين نوشيدني مي‌تواند آرامش كودك را وقتي او را در آغوش داريد، بيشتر كند.

منبع:مجله سيب سبز



منبع

تظرات ارسال شده