همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
تاثير آلرژي و آسم بر كيفيت خواب

آتوپيك، در طول ۵۰ سال گذشته رايج ‌تر شده‌ است. رينيت آلرژيك، حدود ۳۰ درصد از جمعيت ايالات ‌متحده و آسم در حدود ۸ درصد را تحت‌ تاثير قرار مي دهد. علائم رينيت آلرژيك و آسم اغلب در طول شب رخ مي دهند و تاثير مخرب و مضري بر كيفيت خواب مي گذارند. اختلالات خواب، مانند آپنه انسدادي خواب، هم در كودكان و هم در بزرگسالان شايع ‌تر شده اند و ممكن است به بيماري ‌هاي آلرژيك مرتبط باشند.

به گزارش : بررسي تاثير آلرژي و آسم بر كيفيت خواب

علائم بيماري آلرژيك در طول ساعات شبانه به دلايل مختلفي، بدتر مي شود. اول اينكه، سطح كورتيزول بدن، كه يك هورمون ضد التهابي است، در پايين ‌ترين كرم محافظ مدي هاني درجه خود در طول شب قرار دارد و باعث افزايش سطح التهاب در بيني و ريه ‌ها مي شود. سپس، آلرژي به گرد و غبار يا به حيوانات خانگي كه بسيار رايج و معمول است و قرار گرفتن زياد در معرض آنها در طول شب، علائم آلرژيك را افزايش مي دهد.

تاثير آلرژي و آسم بر كيفيت خواب

در نهايت، هيستامين كه يك ماده شيميايي مهم در واكنش ‌هاي آلرژيك مي باشد، در تنظيم خواب دخالت دارد اما ممكن است علائم رينيت آلرژيك و آسم را نيز تشديد كند.

تمام اين جنبه ‌ها بر كيفيت يك خواب ضعيف تاثير مي گذارند و به بدتر شدن علائم بيماري آلرژيك در طول شب كمك مي كنند.
خواب و آسم

طبق گزارش هيات برنامه ملي پيشگيري از آسم و گزارش كارشناسي، علائم آسم در طول شب بسيار بيشتر از علائم آن در طول روز است. به اين دليل كه ريه ها تا حدودي به علت سطوح پائين كورتيزول در بدن و در هنگام شب، بيشتر به برونش اسپاسم، آسيب‌پذير عسل پزشكي و حساس هستند.

بدتر شدن آسم در طول شب مي تواند تأثير قابل توجهي بر كيفيت خواب داشته باشد كه منجر به خستگي روزانه، عملكرد ضعيف شغلي و عملكرد ضعيف درسي و كاهش كلي كيفيت زندگي مي شود.

آپنه انسدادي خواب، وضعيتي است كه منجر به وقفه تنفسي در هنگام خواب و در نتيجه انسداد راه هاي تنفسي فوقاني به دليل ازدياد بافت يا تخريب راه هاي تنفسي مي شود كه علائم و شدت آسم را بدتر مي كند.

جريان هوا در طول آپنه خواب نيز كاهش مي يابد و منجر به كاهش سطح اكسيژن در جريان خون و فشار بر روي قلب مي شود. علاوه بر اين، محدود كردن راه هاي هوايي كوچك باعث انقباض عضلات و ماهيچه هاي نرم در اطراف مجاري هوايي در افراد مبتلا به آسم مي شود و علائم آسم را بدتر مي كند.

تاثير آلرژي و آسم بر كيفيت خواب
خواب و رينيت آلرژيك

رينيت آلرژيك عموما بر كيفيت خواب فرد تاثير مي‌گذارد. در حقيقت، تعدادي از مطالعات قيمت كرم مدي هاني تاييد مي‌ كنند كه درصد زيادي از افراد مبتلا به آلرژي‌ هاي بيني، احساس مي ‌كنند كه علائم آنها باعث بروز اختلال در خواب مي شوند.

به نظر مي رسد كه گرفتگي بيني شايع ‌ترين علت اختلال در كيفيت خواب است، اگر چه علائم ديگري از رينيت آلرژيك، مانند عطسه كردن، آبريزش بيني، خارش بيني و چشم نيز مي ‌توانند به مشكلات خواب كمك كند.

افرادي كه رينيت آلرژيك دارند، به ويژه كودكاني كه مبتلا به اين عارضه هستند، احتمالا با بزرگ شدن لوزه ها و آدنوئيد ها مواجه مي شوند كه همراه با گرفتگي بيني، مي ‌توانند منجر به خروپف و آپنه انسدادي خواب شوند كه اغلب تاثير عمده‌اي بر كيفيت خواب فرد دارند.

تاثير آلرژي و آسم بر كيفيت خواب
درماتيت آتوپيك و خواب

درماتيت آتوپيك با خارش پوست همراه است كه مي ‌تواند شديد باشد و همچنين در شب هنگام و در زماني كه فرد در تلاش براي خوابيدن است، بدتر مي شود. ژل medihoney مطالعات نشان داده‌اند كه درماتيت آتوپيك شديد، باعث خارش مي‌شود وكيفيت خواب را به شدت تحت ‌تاثير قرار مي دهد.

خارش مرتبط با درماتيت آتوپيك در شب، در نتيجه وجود گرد و غبار يا حساسيت به حيوانات خانگي، افزايش سطح هيستامين مربوط به تنظيمات خواب، يا در نتيجه افزايش حس خارش در زماني كه اتاق تاريك و آرام است و فرد در تلاش است تا به خواب رود، ممكن است افزايش يابد.

تاثير آلرژي و آسم بر كيفيت خواب
سخن آخر

درمان هايي كه علائم آسم، علائم رينيت آلرژيك و درماتيت آتوپيك را بهبود مي بخشند، به احتمال زياد باعث بهبود يافتن كيفيت خواب شما را نيز مي شوند. براي مثال:

به نظر مي رسد كه كنترل كننده هاي بيماري آسم، كيفيت خواب، به ويژه در كودكان را بهبود بخشيده اند.

درمان گرفتگي بيني با استفاده از اسپري بيني كورتيكواستروئيدي داخل بيني، ممكن است باعث كاهش هيپرتروفي لنفوئيد مدي هاني و آپنه انسدادي خواب شود، بنابراين كيفيت خواب نيز افزايش مي يابد.

ميزان خارش مرتبط با درماتيت آتوپيك، با استفاده از كورتيكواستروئيدهاي موضعي كاهش مي يابد وكيفيت خواب را با كاهش خارش شبانه بهبود خواهد بخشيد.

دكتر زخم



منبع

تظرات ارسال شده