همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

از بين بردن جاي زخم صورت


يك سري زخم هايي روي صورت ايجاد ميشود كه جاي آن مي ماند شما مي توانيد با روش زير اين جاي زخم ها را از بين ببريد.هميشه جاي زخم يا سوختگي بيانگر اتفاقي ناگوار و دردناك است. اينكه ميگوييم دردناك، تنها منظورمان لحظه ي اتفاق نيست، چرا كه رد بجا مانده از زخم ميتواند لحظه و صحنه ي حادثه را در ذهن ما متبادر كند.

زخم انواع مختلفي دارد و جاي زخم به مكان و محل صدمه ديده بستگي دارد و با پيشرفت علم راه هاي متنوعي براي از بين بردن جاي زخم ارائه شده ولي در اينجا ما راهي به شما پيشنهاد ميكنيم كه افراد زيادي از طريق همين روش به نتيجه رسيده اند و توانسته اند جاي زخم خود را محو كنند.

پوست به همان اندازه كه سپر و محافظ بدن در برابر تمام بيماري‌هاست، آسيب‌پذير هم هست. اتفاق‌هاي مختلف از يك خراشيدگي ساده گرفته تا حادثه‌ها و تصادفات مي‌تواند به پوست صدمه بزند. خوشبختانه پوست قابليت بازسازي و ترميم خود را دارد و به محض اينكه دچار آسيب شود،

سلول‌هاي كلاژن و ترميم‌كننده توسط جريان خون به محل آسيب‌ديدگي گسيل مي‌شوند و يك لايه محافظ روي آن تشكيل مي‌دهند تا از ورود ميكروب و در نتيجه عفونت آن جلوگيري كنند. شكل اين لايه محافظ يا همان زخم رابطه مستقيم با شدت و اندازه آسيب و توانايي بدن در ترميم و بازسازي خود دارد.

چگونه جاي زخم روي صورت را از بين ببريم؟!

در واقع بريدگي‌ها يا جراحت‌هاي پوستي توسط زخم‌ها بهبود پيدا مي‌كنند. اما گاهي اوقات پس از مداواي آسيب، اثر زخم باقي مي‌ماند؛ عوامل مختلف از جمله عمق و اندازه زخم، محل آسيب‌ديدگي، نوع پوست، سن، ارث، جنسيت و نژاد بر چگونگي واكنش پوست شما تاثير‌ دارند.

براي اينكه جاي زخم‌ها روي پوست‌تان باقي نماند هر وقت دچار سانحه، آسيب‌ديدگي، ضربه‌خوردن يا بريدگي شديد حتما براي درمان زخم و پيشگيري از تشكيل جاي زخم ناخوشايند يا وسيع، وقت بگذاريد. جدا از مسائل زيبايي، عدم‌بهبود مناسب زخم‌ها مي‌تواند مشكلاتي مانند محدوديت حركت و ناهنجاري عضوي را به دنبال داشته باشد.

زخم‌ها در ابتدا صورتي رنگ هستند اما هر چه رو به بهبود مي‌روند رنگ‌شان تيره‌تر و كدرتر مي‌شود. اگر زخم‌ها نزديك يك پايانه درد و محل قرار گرفتن رشته‌هاي عصبي باشند، ممكن است روند بهبودشان براي شما دردآور باشد. زخم عميق مفاصل هم مي‌تواند روي تحرك‌تان تاثير گذاشته و حركت را مختل كند.

به طور كلي بعد از جراحت دو نوع زخم روي پوست تشكيل مي‌شود: بافت كلوئيد يا بافت‌ تروفيك؛ زخم كلوئيدي كه اثرش روي پوست باقي مي‌ماند وقتي ايجاد مي‌شود كه در دوره بازسازي و ترميم، ساختاري متكي بر بافت كلاژن به صورت متورم روي پوست تشكيل شود. عفونت در ايجاد اين ضايعه پوستي تاثير دارد.

چگونه جاي زخم روي صورت را از بين ببريم؟!

زخم‌هاي كلوئيدي نسبت به قسمت آسيب‌ديده اصلي فراتر مي‌روند و بيشتر روي شانه و استخوان‌هاي قفسه سينه ديده مي‌شوند. زخم‌هاي هايپرتروفيك از محل جراحت فراتر نمي‌روند، اما بافت‌شان ضخيم‌تر، برجسته و تيره‌تر است. رخم‌هاي هايپرتروفيك در محل‌هاي پيوند پوستي يا سوختگي‌هاي شديد ديده مي‌شوند.

اگر مي‌خواهيد جاي زخم و جوشگاه روي پوست شما باقي نماند به محض اينكه پوست‌تان دچار آسيب شد براي درمان آن اقدام كنيد. اگر جراحت‌تان عميق است وخونريزي دارد سعي كنيد از رژيم غذايي سرشار از ويتامين K استفاده كنيد، بنابراين كلم‌بروكلي، چاي سبز،تخم‌مرغ، پنير و سويا را در سبد غذايي خود جاي دهيد.

ويتامين K از ايجاد خونريزي‌هاي منتشر و لخته‌هاي بزرگ خوني جلوگيري مي‌كند. حواس‌تان باشد كه مرتب پانسمان زخم را عوض كرده و آن را شست‌وشو دهيد تا زخم‌تان عفونت نكند. ويتامين E قابليت خوبي براي از بين بردن جاي زخم دارد، پس بعد از بهبود جراحت و براي اينكه اثري از زخم روي پوست‌تان باقي نماند از لوسيون‌ها و كرم‌هاي حاوي ويتامين E استفاده كنيد.

ويتامين E به دليل خاصيت آنتي‌اكسيداني روند بهبود و ترميم پوست آسيب‌ديده را تسريع مي‌كند. از آنجا كه لوسيونها و كرمها عموما مواد شيميايي دارند و ممكن است پوست آسيب‌ديده را تحريك كنند، بهتر است از ويتامين‌ E خالص استفاده كنيد. هر چند محصولات جديدي وارد بازار شده است كه تركيباتي حاوي ويتامين E به همراه توكوفرول يا سيترات روي دارند و به حفظ رطوبت پوست و بهبود جاي زخم كمك مي‌كنند.



منبع : ايران ناز

تظرات ارسال شده