همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

با اينكه كدو حلوايي اساسا در دسته گياهان قرار دارد اما به طور كلي آن را ميوه اي با دانه هاي پرخاصيت محسوب مي كنند. كدو جزو تيره كدوئيان است و در گروه سبزيجات و گياهان گوشتي كه پوست هم دارند دسته بندي مي شود. گفته مي شود كه كدو اولين بار حدود 7500 سال پيش در مكزيك و آمريكاي شمالي استفاده شد و بعد از آن به سراسر دنيا راه پيدا كرد. در اين مقاله از بخش تغذيه دكتر زخم ما به بررسي موارد زير مي پردازيم:

  • انواع كدو
  • خواص و فوايد كدو براي سلامتي
  • خواص و فوايد كدو براي پوست و مو
  • نكات مهم و كاربردي در استفاده از كدو هنگام پخت و پز و آشپزي
  • ارزش غذايي كدو
  • خواص تخم كدو
  • كدو حلوايي -3

    انواع كدو

    كدو سبز يا كدوي تابستاني

    اين نوع كدو معمولا نسبت به بقيه كدوها كوچكتر است و زودتر آماده مصرف مي شود. به طور كلي چهار نوع كدوي تابستاني وجود دارد: كدوي گردن كج، زوچيني يا كدوي سبز و زرد، كدوي گردن راست و كدوي اسكالوپ يا گوش ماهي.

    پوست كدوهاي تابستاني نازك است و گوشت نرم و لطيفي دارند. اين كدوها آب فراواني دارند و مزه شان هم شيرين و ملايم است. دانه ها يا همان تخم كدو سرشار از ويتامين A، C و نياسين است. بهترين نوع كدو سبز بين 110 تا 170 گرم وزن دارد و پوستش هم صاف و بدون لكه است. يادتان باشد كه كدوهاي تابستاني را نبايد بيشتر از 5 روز در يخچال نگهداري كنيد.

    كدو حلوايي زمستاني

    اين نوع كدو بر خلاف اسمش در مناطقي كه آب و هواي گرمي دارند رشد مي كند. دليل نام گذاري اين كدو ماندگاري آن در تمام طول زمستان است. كدوي زمستاني انواع مختلفي دارد كه عبارتند از: كدوي اسپاگتي، كدوي بلوطي و كدو حلوايي يا همان كدو تنبل. كدوهاي زمستاني پوست ضخيم و سفت و سختي دارند و دانه هايشان منبع غني ويتامين A و C، آهن و ريبوفلاوين است.

    برخلاف كدوهاي تابستاني گوشت اين نوع كدوها سفت و سخت است و پوستشان هم قابل خوردن نيست. بنابراين قبل از پختن آنها بايد پوستشان را جدا كرد و معمولا زمان بيشتري هم براي پختن نياز دارند. بهترين نوع كدوي زمستاني وزن سنگين تر و پوست سفت و سختي دارد. علاوه بر اين رنگ يك كدوي زمستاني خوب و مرغوب پررنگ و پوستش هم بدون لكه و صاف است. اين نوع كدوها را مي توان تا يك ماه در يخچال نگهداري كرد.

    هم كدوهاي تابستاني و هم كدوهاي زمستاني از نظر تنوع بسيار مختلف و متفاوتند. اين كدوها جانشيني عالي و سالم براي غذاهاي پركالري و چرب محسوب مي شوند. از كدوي اسپاگتي مي توانيد به جاي اسپاگتي و ماكاروني استفاده كنيد. رشته هاي نازك اين كدوي خوشمزه و زيبا را مي توانيد به انواع سالادها و ساندويچ هايتان اضافه كنيد و از خوردنش لذت ببريد.

    علاوه بر اين از انواع مختلف كدوها مي توانيد در سوپ هايتان استفاده كنيد. كدوهاي زمستاني با شربت افرا هم طعم بي نظير و دلچسبي به شما مي دهند. پودينگ كدو هم گزينه خوشمزه ديگريست كه انواع مختلف كدو پيش رويتان مي گذارد.

    كدو بلوطي

    پوست اين كدو سبز تيره است و شيارهاي عميقي هم دارد. كدوي بلوطي سرشار از فيبر است و رايج ترين نوع كدو در تمام طول سال محسوب مي شود.

    كدو حلوايي

    كدو گردويي

    شكل اين نوع كدو شبيه ناقوس است و گوشت لذيذ و شيريني هم دارد. كدو گردويي يكي از پر طرفدارتين انواع كدوهاي زمستاني است و در مقايسه با انواع ديگر كدو بيشتر ميزان ويتامين A  و Cرا در خود دارد.

    كدو هابارد

    اين كدو كه بزرگترين نوع كدوهاي زمستانه است پوستي به رنگ سبز تيره تا خاكستري روشن دارد و گوشتش هم بسيار شيرين و خوش طعم است. با استفاده از شيريني طبيعي اين كدوي خوشمزه مي توانيد شيريني ها و پاي هاي بي نظيري در خانه تهيه كنيد و از خوردنشان لذت ببريد.

    كدو حلوايي

    كدو حلوايي يا همان كدو تنبل وزني بين 50 تا 225 گرم دارد و پوست آن هم نارنجي روشن و خوشرنگ است.  گوشت اين نوع كدو طعم ملايم و شيريني دارد و مي توان از آن براي تهيه پاي، سس هاي مختلف و موارد ديگر استفاده كرد.

    كدو اسپاگتي

    اين كدوي بيضي شكل به رنگ زرد و نارنجي موجود و گوشت آن بعد از پخت به شكل رشته هاي اسپاگتي در مي آيد و دقيقا به همين دليل هم به اين كدوي خوشمزه كدو اسپاگتي گفته مي شودو

    كدو سبز

    كدو سبز يكي از معروفترين كدوهاست كه به رنگ سبز تيره يا روشن وجود دارد. اين نوع كدو طرفداران خاص خودش را دارد و پاي ثابت بسياري از دستورهاي غذايي به شمار مي رود.

    كدو پتي پان

    پتي پان يا كدوي زرد كدوي كوچك دايره اي شكليست كه لبه هاي منحني دارد و پوست آن زرد، سبز يا سفيد است. اين نوع كدو سرشار از ويتامين ها و مواد معدني مختلف است و مي توان از آن در انواع و اقسام غذاها استفاده كرم رژودرم براي جاي سوختگي كرد.

    كدو دليكاتا

    كدوي دليكاتا، كدوي بوهمي، كدو بادام زميني و كدوي سيب زميني شيرين همه و همه نام نوعي كدوي مستطيلي شكل است كه پوست نرم و نازكي به رنگ سبز و نارنجي دارد و گوشت آن شيرين است و مزه اي شبيه بادام زميني مي دهد. اين كدو در واقع متعلق به خانواده كدوهاي تابستانيست اما برخي ها آن را كدوي زمستاني حساب مي كنند.

     كدو گردن كج زرد

    اين نوع كدو گردني كشيده و بلند دارد كه انتهاي آن خميده است و پوست و گوشت آن هم زرد رنگ است. كدوي گردن كج يكي از محبوب ترين كدوهاي تابستاني است كه طرفدران زيادي دارد.

    كدو ترومبوچينو

    كدوي ترومبوچينو كدويي بلند و باريك و سبز رنگ است كه به آن زوچتا هم گفته مي شود. اين نوع كدو در مقايسه با انواع ديگر كدوها مقاومت بيشتري در برابر آفات گياهي دارد و در ايتاليا بسيار پر طرفدار و محبوب است.

    كدو حلوايي -1

    خواص كدو حلوايي

    كدو حلوايي منبع غني مواد غذايي با ارزش و مفيد است. به طور كلي كدوهاي تابستاني در مقايسه با نوع زمستاني شان آب بيشتري دارند و به همين دليل به نظر مي رسد كدوهاي زمستاني از نظر تغذيه اي ارزش بيشتري داشته باشند. ولي به هر حال هر دو نوع كدوي تابستاني و زمستاني سرشار از خواص و ويژگي هاي مفيدند و روي سلامتي بدن تاثير مثبت مي گذارند. در ادامه به برخي از اين ويژگي ها اشاره مي كنيم.

    كدو حلوايي دوست قلب شماست

    كدو حلوايي براي قلب بسيار مفيد است و خطر بيماري قلبي را كاهش مي دهد چون تقريبا هيچ نوع چربي و كلسترولي ندارد. علاوه بر اين مشخص شده است كه كدو حاوي مقدار زيادي منيزيم و پتاسيم است و نه تنها خطر ابتلا به حمله قلبي را كاهش مي دهد بلكه باعث كاهش فشار خون، افزايش ميزان ويتامين C و بتاكاروتن در بدن و همينطور جلوگيري از اكسيداسيون كلسترول مي شود.

    مواد مغذي موجود در كدو حلوايي از اكسيد شدن كلسترول در ديواره عروق جلوگيري مي كنند و به اين ترتيب مانع از بروز بيماري آترواسكلروز يا تصلب شرايين مي شوند.

    اگر دنبال كاهش وزن هستيد كدو حلوايي بخوريد

    كدوهاي تابستاني گزينه خوبي براي كساني محسوب مي شوند كه قصد كاهش وزن دارند چون اين كدوها كالري و چربي خيلي پاييني دارند. يك فنجان كدو حاوي چيزي حدود 36 كالري، 7 گرم كربوهيدارت، 1 گرم پروتئين و كمتر از 1 گرم چربي است و هيچ كلسترولي هم ندارد. بنابراين اگر دلتان مي خواهد لاغر شويد مصرف كدو يكي از بهترين گزينه هاست. به جاي استفاده از سيب زميني، ذرت و ديگر سبزيجاتي كه كالري بيشتري دارند بهتر است كدو حلوايي نوش جان كنيد.

    كدو حلوايي -8

    كدو حلوايي خاصيت ضد سرطاني دارد

    كدوي تابستاني حاوي مقادير زيادي آنتي اكسيدان است كه باعث از بين رفتن راديكال هاي آزاد در بدن مي شود. علاوه بر اين، بتاكاروتن بالا و ويتامين C موجود در كدو مانع از ابتلاي شما به سرطان و پيري زودرس مي شود و از بدن در برابر آلودگي ها و مواد شيميايي مختلف محافظت مي كند. از طرف ديگر، ويتامين A موجود در كدو مانع از بروز سرطان ريه و سرطان حفره دهان مي شود.

    سلامت استخوان ها را از كدو حلوايي بخواهيد

    كدو سرشار از منگنز و ويتامين C است. منگنز ماده ارزشمنديست كه به حفظ ساختار سالم استخوان ها، جذب كلسيم، ايجاد آنزيم هاي مختلف و تشكيل استخوان ها در بدن كمك مي كند و تراكم استخواني ستون فقرات را هم بهبود مي بخشد.

    ويتامين C موجود در كدو هم به توليد كلاژن كه براي ساخت توده استخواني حياتيست كمك مي كند. از اين گذشته كدو حاوي مقدار زيادي منيزيم است كه باعث افزايش سلامتي مفاصل و استخوان ها مي شود. مواد معدني با ارزش ديگري هم مثل آهن، فولات، روي و فسفر در كدو وجود دارند كه همگي به سلامت بيشتر استخوان ها و جلوگيري از پوكي استخوان كمك مي كنند.

    مصرف كدو حلوايي باعث تقويت چشم و قدرت بينايي مي شود

    كدوي تابستاني منبع غني بتا كاروتن و لوتئين است. لوتئين نقش مهمي در پيشگيري از ابتلا به آب مرواريد و دژنراسيون ماكولا كه اغلب منجر به كوري مي شود، دارد. يك فنجان كدوي تابستاني حاوي 135 ميليگرم بتا كاروتن و 2400 ميكروگرم لوتئين است. به علاوه اينكه كاروتنوئيدهاي موجود در كدوهاي زمستاني هم خطر ابتلا به بيماري ماكولاي چشم را كاهش مي دهند.

    كدو حلوايي به حفظ سلامتي روده كمك مي كند

    فيبر بالاي موجود در كدو براي سلامتي روده بسيار مفيد است. اين فيبر باعث دفع سموم از بدن مي شود و با جلوگيري از يبوست به سلامت روده ها كمك مي كند. يك فنجان كدو حدود 2.52 گرم فيبر دارد.

    كدو حلوايي -5

    براي حفظ سلامتي پروستات كدو حلوايي بخوريد

    مصرف پانسمان زخم كدو در كاهش علائم بيماري هايپرتروفي خوش خيم پروستات موثر است. در اين بيماري غده پروستات به شكل غير طبيعي بزرگ مي شود و باعث ايجاد مشكلات ادراري و اختلال در عملكرد جنسي بيمار مي شود.

    كدو حلوايي مانع از بروز سندرم پيش از قاعدگي مي شود

    اين گياه پر خاصيت سرشار از منگنز است. تحقيقات نشان داده زناني كه در ژيم غذايي شان مقدار زيادي منگنز مصرف مي كنند كمتر از ديگران به تغييرات خلقي و سندرم قبل از قاعدگي دچار مي شوند. بنابراين اگر از اين مشكلات رنج مي بريد حتما كدو را در برنامه غذايي تان بگنجانيد.

    مصرف كدو سيستم ايمني بدن را تقويت مي كند

    ويتامين C موجود در كدو با تقويت سيستم ايمني بدن مانع از ابتلا به سرماخوردگي و آلرژي مي شود. علاوه بر اين، پوست كدو منبع غني فيبر به شمار مي رود كه هم به هضم غذا كمك مي كند و هم جلوي بروز بسياري از بيماري ها را مي گيرد. بنابراين توصيه مي شود كه تا حد امكان كدو را با پوست نوش جان كنيد.

    كدو سرشار از ويتامين هاي مختلف است

    كدو و مخصوصا كدوي تابستاني منبع غني ويتامين هاي مختلف مثل ويتامين C، ويتامين A و ساير مواد معدني مثل منيزيم، فولات، مس، ريبوفلاوين و فسفر است. به علاوه اينكه كدو داراي كاروتنوئيدهايي مثل بتا كاروتن و همينطور حاوي مقادير زيادي فيبر، پتاسيم و منگنز هم هست كه باعث تعادل مايعات و تجزيه گلوكز در بدن مي شوند.

    كالري كدو بسيار پايين است

    كدوها و به خصوص كدوهاي تابستاني كم كالري هستند و كربوهيدارت كمي هم دارند. از طرف ديگر كدو هيچ كلسترولي ندارد. بنابراين اگر دنبال يك ماده غذايي مفيد و كم كالري هستيد كدو بهترين گزينه است.

    مصرف كدو حلوايي از يبوست جلوگيري مي كند

    فيبر بالاي موجود در كدو نه فقط براي سلامت روده ها مفيد است بلكه به درمان يبوست هم كمك مي كند. اگر از مشكل يبوست رنج مي بريد حتما از كدو استفاده كنيد.

     كدو حلوايي يكي از سبزيجات حاوي پروتئين است

    اگر از رژيم هاي گياهخواري پيروي مي كنيد و يا به هر دليلي نمي توانيد گوشت مصرف كنيد مي توانيد از كدو استفاده كنيد. البته چون پروئتين موجود در كدو خيلي زياد نيست بهتر است در كنار ساير سبزيجات پروتئين دار آن را مصرف كنيد تا پروتئين مورد نياز بدنتان كاملا تامين شود.

    كدو حلوايي به فرايند هضم غذا كمك مي كند

    پزشكان توصيه مي كنند كه براي تسهيل روند هضم غذا حتما از مواد غذايي حاوي فيبر بالا استفاده كنيد. خوشبختانه كدو يكي از همين مواد غذاييست. خوردن كدو به روند هضم غذا سرعت مي دهد و مانع از ايجاد نفخ، يبوست و مشكلات گوارشي مي شود.

    كدو حلوايي -7

    كدو دشمن ديابت است

    فيبر موجود در كدو به كاهش ميزان قند خون كمك مي كند. بنابراين اگر مبتلا به ديابت هستيد حتما كدو را در برنامه غذايي تان بگنجانيد.

    كدو بخوريد تا فشار خونتان تنظيم شود

    كدو سرشار از پتاسيم است و مانع از انسداد عروق و شريان هاي خوني مي شود. مصرف كدو به طور موثري مي تواند فشار خونتان را كاهش بدهد و پتاسيم موجود در آن نيز براي تعادل مايعات در بافت ها و سلول هاي بدن ضروري است.

    علاوه بر اين كدو حاوي منيزيم و روي هم هست كه هر دوي آنها به جذب پتاسيم و حفظ فشار خون طبيعي در بدن كمك مي كنند.

    كدو خواص آنتي اكسيداني بي شماري دارد

    كدو حاوي مواد معدني ارزشمندي مثل بتا كاروتن و ويتامين C است و به اين ترتيب به بدن كمك مي كند تا با اثرات مخرب راديكال هاي آزاد مقابله كند. از اين گذشته، با مصرف كدو مي توانيد مانع از بروز علائم پيري و اختلالات ذهني ناشي از راديكال هاي آزاد شويد.

    مصرف كدو حلوايي كلسترول خون را كاهش مي دهد

    وجود فيبر بالا در كدو كافيست تا بتوانيم به راحتي بگوييم اين گياه پر خاصيت ضد كلسترول خون است. كلسترول بالا يك از دلايل بروز بيماري هاي قلبي عروقي و سكته مغزيست. اگر كلسترول خونتان بالاست به طور منظم كدو بخوريد تا بعد از مدتي اثرات شگفت آور آن را مشاهده كنيد.

    خوردن كدو حلوايي در پيشگيري از آسم موثر است

    بتاكاروتن نام آنتي اكسيدان با ارزشي است كه به مقدار زياد در كدو موجود است و مي تواند خطر ابتلا به آسم را بسيار كاهش دهد.

     مصرف كدو سيستم عصبي و عضلات بدن را تقويت مي كند

    كدو حاوي سه الكتروليت بسيار مهم يعني پتاسيم، منيزيم و كلسيم است. اين الكتروليت ها در كاهش انقباضات عضله اي و همينطور تحريك انتقال دهنده هاي عصبي موثرند. بنابراين اگر از گرفتگي عضلاني رنج مي بريد مي توانيد با مصرف كدو به راحتي اين مشكل را برطرف كنيد. علاوه بر اين منيزيم موجود در كدو به شل شدن عضلات قلب كمك مي كند و كلسيم آن هم براي انقباضات طبيعي قلب لازم است.

    كدو حلوايي

    خواص و اثرات مصرف كدو حلوايي روي پوست

    همه ما آرزو داريم كه پوستي نرم قطره فروزومال و لطيف و درخشان داشته باشيم. با اين حال مسائل مختلفي مثل قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراي بنفش خورشيد و مواد شيميايي، مصرف غذاهاي مضر، سبك زندگي ناسالم و بيماري هاي طولاني مدت همه و همه روي سلامت پوست تاثير منفي مي گذارند.

    اما جاي نگراني نيست! با پيروي از يك رژيم غذايي سالم و پر از سبزيجات مي توانيد باز هم طراوت و شادابي پوستتان را به دست بياوريد. به طور كلي سبزيجات براي پوست مفيدند؛ كدو هم يكي از همين سبزيجات است.

    مزاياي مصرف كدو حلوايي براي سلامتي پوست

    حفظ سلامت پوست

    همان طور كه گفتيم كدو منبعي فوق العاده از ويتامين A محسوب مي شود. بتاكاروتن موجود در كدو در بدن به ويتامين A تبديل مي شود كه آنتي اكسيداني قويست و در حفظ سلامت و طراوت پوست بسيار موثر است.

    جلوگيري از پيري پوست

    يكي از مزاياي مصرف كدو حفاظت از پوست در برابر اثرات مضر تابش نور خوشيد و همينطور مقابله با كم آبي بدن است. از طرف ديگر كدو مقدار زيادي ويتامين C دارد كه با راديكال هاي آزاد مبارزه مي كند و جلوي چين و چروك افتادن روي پوست را مي گيرد.

    خواص و مزاياي مصرف كدو حلوايي براي موها

    عوامل زيادي باعث مي شود تا موها طراوت و شادابي شان را از دست بدهند كه از ميان آنها مي توان به قرار گرفتن در معرض نور خورشيد و مواد شيميايي و همينطور كمبود مواد مغذي و حياتي در بدن اشاره كرد. اين عوامل باعث بروز مشكلاتي مثل ريزش مو، شوره سر، مو خوره و نازك شدن موها مي شوند. مصرف برخي سبزيجات رشد موها را تحريك مي كند و كدو هم دقيقا يكي از همين سبزيجات است.

    از طرف ديگر همان طور كه قبلا اشاره كرديم كدو سرشار از بتاكاروتن است و باعث حفظ سلامتي موها مي شود. اين ماده حياتي در تحريك رشد موها و حفظ طراوت و شادابي آنها هم موثر است.

    كدو حلوايي -6

    طرز تهيه كدو كبابي بسيار خوشمزه و راحت

    اگر هنوز نمي دانيد چطور از كدو در برنامه غذايي تان استفاده كنيد ما اينجا هستيم تا يك دستور پخت سريع و راحت براي تهيه كدوي كبابي يا گريل شده را در اختيارتان قرار بدهيم.

    مواد لازم براي تهيه كدوي كبابي

    • نصف قاشق چايخوري روغن زيتون
    • يك حبه كوچك سير خرد شده
    • يك چهارم قاشق چايخوري نمك
    • يك چهارم قاشق چايخوري فلفل سياه
    • 2 عدد پياز متوسط خرد شده
    • يك فنجان كوچك ريحان
    • چند برش از انواع كدو تابستاني

    طرز تهيه

    • يك تابه را روي شعله متوسط قرار بدهيد تا كمي گرم شود. بعد تكه هاي پياز، سير و كدوي خرد شده را در آن بريزيد.
    • مواد را كاملا با هم مخلوط تا كنيد و تا زماني كه طلايي شوند آنها را حرارت بدهيد.
    • حالا نمك و فلفل را به مواد اضافه كنيد.
    • اجازه بدهيد مخلوط 2 دقيقه روي حرارت باقي بماند و بعد شعله را خاموش كنيد.
    • حالا اين مخلوط خوشرنگ را در ظرف مناسبي سرو كنيد و از خوردنش لذت ببريد.

    ارزش غذايي كدو حلوايي

    هم كدوي زمستاني و هم كدوي تابستاني جزو مغذي ترين سبزيجات محسوب مي شوند. كدوهاي تابستاني آب بيشتري دارند ولي كدوهاي زمستاني مغذي ترند. مشخصات تغذيه اي و ارزش غذايي اين گياه پر خاصيت كه سرشار از بتا كاروتن، لوتئين،آهن، منيزيم و پتاسيم است در جدول زير نشان داده شده است.

    جدول ارزش غذايي در 100 گرم كدو

    اصل ارزش غذايي مقدار مورد نياز روزانه (RDA)
    انرژي 45 Kcal 2%
    كربوهيدرات 11.69 g 9%
    پروتئين 1.0 g 2%
    كل چربي 0.1 g 0.5%
    كلسترول 0 mg 0%
    فيبر 2 g 5%
    فولات 27 µg 7%
    نياسين 1.200 mg 8%
    اسيد پانتوتنيك 0.400 mg 8%
    پيريدوكسين 0.154 mg 12%
    ريبوفلاوين 0.020 mg 2%
    تيامين 0.100 mg 8%
    ويتامين A 10630 IU 354%
    ويتامين C 21 mg 35%
    ويتامين E 1.44 mg 10%
    ويتامين K 1.1 µg 1%
    سديم 4 mg 0.5%
    پتاسيم 352 mg 7%
    كلسيم 48 mg 5%
    مس 0.072 mg 8%
    آهن 0.70 mg 9%
    منيزيم 34 mg 9%
    منگنز 0.202 mg 1%
    فسفر 33 mg 5%
    سلنيوم 0.5 µg <1%
    روي 0.15 لوزالمعده mg 1%
    كاروتن α 834 µg
    كاروتن ß 4226 µg
    كريپتوزانتين 3471 µg
    لوتئين زاكسنتين 0 µg

    كدو حلوايي -0

    8 خاصيت شگفت انگيز تخم كدو حلوايي

    تخم كدو سرشار از ويتامين B1، C و بتاكاروتن است. بنابراين، اين دانه هاي پر خاصيت در كنار طعم و مزه بي نظيرشان خواص بيشماري هم دارند كه در ادامه اين مطلب به برخي از آنها اشاره مي كنيم.

    ميان وعده اي مغذي براي همه

    تخم كدو را مي توان به عنوان يك ميان وعده خوشمزه و مقوي مصرف كرد. اين دانه هاي با ارزش به راحتي و همه جا در دسترس اند و مي توان آنها را به شكل خام و بو داده استفاده كرد.

    درمان آرتروز با كدو حلوايي

    تخم كدو به خاطر دارا بودن خواص ضد التهابي نه تنها تورم و درد ناشي از آرتروز را كاهش مي دهد بلكه هيچ عارضه جانبي ديگري مثل افزايش چربي و كلسترول هم به دنبال ندارد.

    سلامت استخوان ها

    كمبود روي در بدن باعث شكستگي استخوان ها مي شود. خوشبختانه تخم كدو منبع غني روي است كه تراكم استخوان ها را افزايش مي دهد و جلوي پوكي استخوان را مي گيرد.

    كدو حلوايي -2

    حل مشكلات روده

    قبايل بومي آمريكا از تخم كدو براي درمان انگل و كرم هاي روده اي استفاده مي كنند. علاوه بر اين بهتر است بدانيد تخم كدو ملين است و به درمان يبوست و مشكلات گوارشي هم كمك مي كند.

    ضد افسردگي با كدو تنبل

    تخم كدو حاوي اسيد آمينه اي به نام ال- تريپتوفان است كه كاهش آن در بدن باعث بروز افسردگي مي شود. ال- تريپتوفان يكي از مواد ضروري مورد نياز بدن است كه مي توانيد با مصرف تخم كدو آن را تامين كنيد.

    سرشار از اسيدهاي آمينه

    دانه هاي كدو منبع غني اسيدهاي آمينه حياتي مثل تريپتوفان و گلوتامات هستند. تريپتوفان در بدن به سروتونين و نياسين كه نوعي خواب آور طبيعيست تبديل مي شود.

    ضد ميكروب

    عصاره تخم كدو و روغن هاي طبيعي موجود در آن داراي خواص ضد ميكروبي، ضد قارچي و ضد باكتريايي هستند.

    تقويت نيروي جنسي با كدو تنبل

    مصرف تخم كدو باعث افزايش نيروي جنسي و كاهش اختلالات پروستات مي شود. تخم كدو حاوي مقدار زيادي فسفر است كه نقش مهمي در نعوظ سالم و افزايش ميل جنسي ايفا مي كند. روي موجود در اين دانه ها نيز به توليد اسپرم سالم و ترشح هورمون جنسي تستوسترون در مردان كمك مي كند. از تخم كدو به عنوان نيرو دهنده قوا و عملكرد جنسي استفاده مي شود.

    پماد سوختگي


    منبع

تظرات ارسال شده