همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

۱۰ دمنوش براي درمان سرماخوردگي (گلودرد، آبريزش و سرفه)

آبريزش بيني، سرفه، گلودرد از علائم آزار دهنده سرماخودگي هستند كه با مصرف انواع دمنوش براي سرماخوردگي مي‌توانيم آن‌ها را بدون نياز به دارو رفع كنيم.

10 دمنوش براي درمان سرماخوردگي (گلودرد، آبريزش و سرفه)
دكتر زخم|
دكتر زخم -
سرماخوردگي مشكل شايعي است كه ممكن است سالانه بيشتر از يك بار آن را تجربه كنيد. گلودرد، آبريزش بيني و سرفه از علائم كلافه كننده سرماخوردگي هستند كه زندگي شما را مختل مي‌كنند. ممكن است با مشاهده اين علائم به سراغ دارو‌هاي بدون نسخه سرماخوردگي برويد، اما شما مي‌توانيد از دمنوش‌هاي گياهي براي درمان اين مشكل استفاده كنيد و عوارض داروها نيز در امان بمانيد. اين دمنوش‌ها نه تنها عوارض دارو‌هاي شيميايي را ندارند، بلكه در اكثر مواقع كم هزينه‌تر هستند. براي آشنايي با انواع دمنوش براي سرماخوردگي با ما همراه باشيد.

در اين مطلب مي‌خوانيد:

  • دمنوش براي رفع آبريزش بيني ناشي از سرماخوردگي
  • دمنوش براي درمان سرفه ناشي از سرماخوردگي
  • دمنوش براي رفع گلودرد ناشي از سرماخوردگي
  • دمنوش براي سرماخوردگي كودكان

دمنوش براي رفع آبريزش بيني ناشي از سرماخوردگي

هرچيزي كه باعث تحريك يا تورم بافت بيني شود مي‌تواند منجر به آبريزش بيني شود. معمولا در روز‌هاي اول شروع آبريزش مخاط بيني شفاف هستند، اما بعد از چند روز رنگ آن زرد يا سبز مي‌شود. قرص آنتي هيستامين شناخته شده‌ترين دارو‌يي است كه براي درمان آبريزش به كار مي‌رود، اما براي درمان آبريزش مي‌توانيد از دمنوش‌هاي گياهي استفاده كنيد.

۱. دمنوش آويشن

آويشن گياهي معطر با طبع گرم و خشك است كه به عنوان يك گياه دارويي پرخاصيت شناخته مي‌شود. اين گياه خاصيت ضد التهابي دارد و باعث تقويت سيستم ايمني بدن مي‌شود. همچنين خاصيت آنتي ويروسي، آنتي بيوتيكي و آنتي ميكروبي آويشن آن را به يك داروي گياهي عالي براي درمان سرماخوردگي تبديل كرده است. آويشن نه تنها خاصيت خلط آور دارد و آبريزش بيني را كاهش مي‌دهد، بلكه درماني فوق العاده براي سرفه‌هاي دوران سرماخوردگي است.بنابراين براي تهيه دمنوش براي سرماخوردگي مي‌توانيد از آويشن استفاده كنيد.
طرز تهيه دمنوش آويشن براي سرماخوردگي: دو قاشق چايخوري آويشن را داخل قوري بريزيد، سپس يك فنجان آب جوش به آن اضافه كنيد و در قوري را ببنديد. ۵ دقيقه صبر كنيد تا دمنوش دم بكشد و آن را همراه با عسل و آبليمو ميل كنيد.

نحوه مصرف: نوشيدن روزانه ۳ تا ۴ ليوان دمنوش آويشن به درمان سرماخوردگي و آبريزش بيني كمك مي‌كند، علاوه براين بخور دادن با دمنوش آويشن نقش موثري در درمان و پيشگيري از آبريزش بيني دارد.

موارد منع مصرف

  • برخي از افراد به آويشن حساسيت دارند و مصرف اين دمنوش به آن‌ها توصيه نمي‌شود، معمولا افرادي كه به كرفس، رزماري و پونه حساسيت دارند، به احتمال زياد به آويشن هم حساسيت دارند.
  • آويشن از گياهان دارويي قاعده آور به شمار مي‌آيد و مصرف آن در دوران بارداري مي‌تواند باعث سقط جنين شود.

بيشتر بخوانيد: آشنايي با خواص آويشن براي سرماخوردگي

10 دمنوش براي درمان سرماخوردگي (گلودرد، آبريزش و سرفه)

۲. دمنوش ژل ايكس پرونتوسان تركيبي ميخك، آويشن و دارچين

ميخك گياهي دارويي با طبع خيلي گرم و خشك است كه از جوانه‌هاي گل درخت ميخك بدست مي‌آيد. اين گياه سرشار از ويتامين ث است و سيستم ايمني بدن را تقويت مي‌كند. علاوه بر اين ميخك خاصيت ضد باكتريايي و ضدويروسي دارد، بنابراين نوشيدن دمنوش ميخك شما را از شر ويروس‌هاي سرماخوردگي خلاص كرده و علائم سرماخوردگي مانند سرفه و آبريزش را به مقدار قابل توجهي كاهش مي‌دهد. براي درست كردن دمنوش براي سرماخوردگي مي‌توانيد ميخك را با دارچين و آويشن تركيب كنيد.

طرز تهيه: ۲ عدد چوب ميخك را به همراه يك تكه پوست دارچين و مقداري آويشن داخل قوري بريزيد، سپس يك فنجان آب جوش به آن اضافه كنيد. در قوري را ببنديد و آن را روي حرارت قرار دهيد، يك ربع صبر كنيد تا دم بكشد. دمنوش را صاف كرده و همراه با عسل ميل كنيد.

نحوه مصرف:
نوشيدن روزانه ۳ تا ۴ ليوان دمنوش ميخك به شما كمك مي‌كند تا زود‌تر بهبود بيابيد. بهتر است اين دمنوش را بعد از غذا ميل كنيد.

موارد منع مصرف

  • دمنوش ميخك طبع بسيار گرمي دارد، در صورتيكه طبع گرمي داريد اين دمنوش را همراه با مصلح آن يعني صمغ عربي ميل كنيد.
  • زياده روي در مصرف ميخك ممكن است باعث بيهوشي شود.
  • اگر به بيماري‌هاي اختلالات خوني مانند هموفيلي مبتلا هستيد يا دارو‌هاي ضدانعقاد خون مصرف مي‌كنيد، از زياده‌روي در مصرف اين دمنوش بپرهيزيد.
  • درصورتي‌كه عمل جراحي پيش رو داريد، حداقل دو هفته قبل از عمل مصرف اين دمنوش را متوقف كنيد.


دمنوش براي درمان سرفه ناشي از سرماخوردگي

سرفه واكنش دفاعي بدن در زمان سرماخوردگي براي خارج كردن خلط از ريه و راه‌هاي انتقال هواست. با اين وجود اين سرفه‌ها گاهي بسيار آزاردهنده هستند و بايد به دنبال روشي براي درمان آن‌ها بود. مصرف دمنوش گياهي التهاب مجاري تنفسي را كاهش داده و به درمان سرفه كمك مي‌كند.


۱. دمنوش به دانه

دمنوش به دانه مشابه با شربت سرفه عمل مي‌كند و از شناخته شده‌ترين روش‌هاي طبيعي براي درمان سرفه است. اين دمنوش از دانه‌هاي قهوه‌اي رنگ ميوه به تهيه مي‌شود. تقريبا ۲۰ تا ۲۲ درصد وزن اين دانه‌ها از لعاب تشكيل شده است. لعاب موجود در دانه به نقش موثري در رفع التهاب، سرفه و گرفتگي صدا دارد. همچنين خاصيت ضدباكتريايي اين دمنوش‌ها به درمان گلودرد كمك مي‌كند. بعد از مشورت با پزشك مي‌توانيد از اين دمنوش براي درمان سرماخوردگي و سرفه در كودكان هم استفاده كنيد.

طرز تهيه: يك قاشق غذاخوري به دانه را داخل فوري بريزيد و ۳۰۰ ميلي ليتر آب جوش به آن اضافه كنيد. اين دمنوش را به قدري بجوشانيد تا به شكل ژله در آيد و همراه با عسل ميل كنيد.

نحوه مصرف: براي درمان سرفه و گلودرد روزانه ۳ تا ۴ ليوان دمنوش به‌دانه ميل كنيد.

موارد منع مصرف

  • در صورت استفاده از دانه‌هاي به له شده يا جويدن اين دانه‌ها در هنگام مصرف، آميگدالين موجود در اين دانه‌ها ممكن است در بدن تجزيه شده و اسيد سيانيوريك توليد كند؛ بنابراين از جويدن دانه‌هاي به اجتناب كنيد.
  • از زياده روي در مصرف به دانه به دليل محتواي سيانيد موجود در آن بپرهيزيد.

۲. دمنوش مريم گلي

مريم گلي داراي خاصيت ضدالتهابي است و يكي از موثرترين دارو‌هاي گياهي براي درمان سرفه به شمار مي‌آيد. تاثير مريم گلي در درمان سرفه مشابه با شربت اكسپكتورانت است. اكسپكتورانت نوعي دارو است كه غلظت و چسبندگي خلط را كاهش داده و خلط آور است، همچنين اين دارو سرفه‌هاي خشك را به سرفه‌هاي ترشحي تبديل مي‌كند.

طرز تهيه

  • روش اول: ۲ قاشق غذاخوري برگ مريم گلي را شسته و داخل قوري بريزيد. سپس ۲ فنجان آب جوش به آن اضافه كنيد و ۱۵ تا ۲۰ دقيقه صبر كنيد تا دم بكشد.
  • روش دوم: ۱۵ گرم مريم گلي را داخل يك ليتر آب ريخته محلول پرونتوسان چيست و روي حرارت قرار دهيد، بعد از اينكه آب جوش آمد، زير اجاق را كم كنيد و ۲۰ دقيقه صبر كنيد تا بجوشد. بعد از خنك شدن اين دمنوش آن را صاف كرده و ميل كنيد.

نحوه مصرف: براي طعم بهتر اين دمنوش مقداري عسل و آبليمو به آن اضافه كنيد و روزانه چند بار بنوشيد تا سرفه هايتان بهبود يابد. علاوه براين غرغره كردن اين دمنوش به كاهش التهاب و درمان سرماخوردگي كمك مي‌كند.

موارد منع مصرف

  • از مصرف مريم گلي همراه با دارو‌هاي كاهنده فشارخون و وارفارين اجتناب كنيد.
  • مصرف دمنوش مريم گلي با دارو‌هاي ضد ديابت توصيه نمي‌شود.
  • مريم گلي بر روي سطح هورمون‌ها تاثير مي‌گذارد و باعث افزايش سطح استروژن مي‌شود و از آنجايي‌كه افزايش سطح استروژن باعث تشديد علائم برخي سرطان‌ها مي‌شود، اگر به سرطان خاصي مبتلا هستيد قبل از مصرف اين دمنوش با پزشكتان مشورت كنيد.
  • مصرف اين دمنوش در دوران بارداري مي‌تواند منجر به سقط جنين شود.

10 دمنوش براي درمان سرماخوردگي (گلودرد، آبريزش و سرفه)

۳. دمنوش زنجبيل

نتايج برخي تحقيقات نشان مي‌دهد خوردن زنجبيلي كه تحت بخار آب بوده و يا استنشاق بخار زنجبيل به درمان سرفه كمك مي‌كند. علاوه بر درمان سرفه زنجبيل به دليل خاصيت ضدالتهابي، ضدباكتريايي و ضد ويروسي كه دارد مي‌تواند عفونت ناشي از سرماخوردگي را برطرف كرده و گلودرد را از بين ببرد. شما مي‌توانيد با استفاده از زنجبيل و يا تركيب آن با سير، فلفل و عسل يك دمنوش براي سرماخوردگي درست كنيد.

طرز تهيه

  • روش اول: ۴ برش زنجبيل را همراه با يك عدد سير رنده شده داخل قوري بريزيد، اين تركيب را به مدت ۲۰ دقيقه روي اجاق قرار دهيد تا دم بكشد. شما مي‌توانيد از اين دمنوش براي تهيه چاي استفاده كنيد. بعد از اينكه چاي دم كشيد، مقدار كمي فلفل و عسل به آن اضافه كنيد و ميل كنيد.
  • روش دوم: چند برش ريز زنجبيل را داخل قوري بريزيد و مقداري آب جوش به آن اضافه كنيد. قوري را روي حرارت غير مستقيم قرار دهيد و ۵ تا ۱۰ دقيقه صبر كنيد تا دم بكشد. اين دمنوش را صاف كرده و همراه با كمي عسل ميل كنيد.

نحوه مصرف: براي درمان سرفه و گلودرد دوران سرماخوردگي روزانه ۳ تا ۴ ليوان دمنوش زنجبيل ميل كنيد.

موارد منع مصرف

  • درصورتي‌كه مبتلا به اختلالات خوني هستيد از مصرف زنجبيل بپرهيزيد.
  • زنجبيل با دارو‌هايي كه براي درمان ديابت و فشارخون بالا مصرف مي‌شود، تداخل دارد.
  • مصرف زنجبيل در دوران بارداري احتمال زايمان زودرس و سقط جنين را افزايش مي‌دهد.

10 دمنوش براي درمان سرماخوردگي (گلودرد، آبريزش و سرفه)

دمنوش براي رفع گلودرد ناشي از سرماخوردگي

گلودرد ناشي از سرماخوردگي درد طاقت فرسا و آزاردهنده‌اي است كه گاهي مصرف آنتي بيوتيك‌ها هم هيچ تاثيري روي آن ندارد. نوشيدن دمنوش‌هاي گياهي مي‌تواند گلودرد ناشي از سرماخوردگي را از بين ببرد.


۱. دمنوش دارچين

خواص دارچين مزايايي فراتر از عطر و طعم فوق العاده دارد. دارچين از خاصيت ضدباكتريايي، ضد ميكروب و ضدويروسي برخوردار است و عفونت گلو در زمان سرماخوردگي را از بين مي‌برند. همچنين دارچين در طب سنتي به عنوان يك درمان طبيعي براي سرماخوردگي و سرفه شناخته مي‌شود.

طرز تهيه: مقداري چوب دارچين خرد شده يا پودر آن را داخل قوري بريزيد و مقداري آب جوش به آن اضافه كنيد. در قوري را ببنديد و آن را روي بخار غير مستقيم قرار دهيد. ۸ تا ۱۰ دقيقه اسپري براي زخم صبر كنيد تا دم بكشد. در صورت تمايل مي‌توانيد مقداري چاي به اين دمنوش اضافه كنيد و ۲ دقيقه ديگر صبر كنيد تا چاي نيز دم بكشد.

روش مصرف: از اين دمنوش براي سرماخوردگي ۲ تا ۳ بار در هفته استفاده كنيد.

موارد منع مصرف

  • مصرف دارچين در دوران بارداري ممكن است باعث سقط جنين يا زايمان زودرس شود.
  • زياده روي در مصرف دارچين باعث افزايش ضربان قلب مي‌شود و مصرف آن براي بيماران قلبي خطرناك است.
  • دارچين داراي خاصيت آنتي بيوتيكي است و مصرف آن همزمان با دارو‌هاي آنتي بيوتيك توصيه نمي‌شود.
    دارچين با دارو‌هاي رقيق كننده خون تداخل دارد.
  • درصورتي‌كه طبع گرمي داريد در مصرف اين دمنوش زياده‌روي نكنيد. زيرا در اين صورت دچار گرگرفتگي، خارش گلو و خشكي پوست خواهيد شد.

10 دمنوش براي درمان سرماخوردگي (گلودرد، آبريزش و سرفه)

۲. دمنوش پونه

پونه از خانواده نعناعيان است و طبع گرم و خشكي دارد. طعم پونه در ابتدا گرم، گس و تلخ است، اما بعد از مدتي باعث ايجاد حس خنكي در دهان مي‌شود. اين گياه دارويي داراي خاصيت ضدباكتريايي است و در درمان گلودرد‌هاي چركين مانند آنتي بيوتيك عمل مي‌كند. پونه سيستم ايمني بدن را تقويت مي‌كند و به بدن در مبارزه با ويروس و عفونت‌ها كمك مي‌كند. مصرف دمنوش پونه در دوران سرماخوردگي گلودرد، سرفه را برطرف كرده و سرماخوردگي شما را بهبود مي‌دهد. همچنين شما براي تهيه دمنوش براي سرماخوردگي مي‌توانيد پونه و آويشن را با يكديگر تركيب كنيد و خواص آن را افزايش دهيد.

طرز تهيه

  • روش اول: ۱.۵ قاشق غذاخوري پونه تازه يا ۱ قاشق غذاخوري پونه خشك شده را داخل قوري بريزيد و ۲ فنجان آب جوش به آن اضافه كنيد. در قوري را ببنديد و آن را روي حرارت غير مستقيم قرار دهيد، ۵ تا ۱۰ دقيقه صبر كنيد تا دم بكشد.
  • روش دوم: مقداري مساوي پونه و آويشن را داخل قوري بريزيد و يك فنجان آب جوش به آن اضافه كنيد. ۱۵ دقيقه صبر كنيد تا دم بكشد. اين دمنوش را با عسل ميل كنيد.

نحوه مصرف: نوشيدن روزانه ۲ تا ۳ فنجان دمنوش پونه سرماخوردگي را برطرف مي‌كند.

موارد منع مصرف

  • زياده روي در مصرف پونه در دوران بارداري خطر سقط جنين را افزايش مي‌دهد.
  • زياده روي در مصرف پونه مي‌تواند باعث تشنج شود و براي معده و كليه مضر است.
  • برخي از افراد به پونه حساسيت دارند و در صورت مصرف اين دمنوش دچار علائمي مانند درد شكم، حالت تهوع، استفراغ، تب، لرز، مشكلات بلع و افزايش ضربان قلب شديد مي‌شوند.


دمنوش براي سرماخوردگي كودكان

دمنوش‌هاي گياهي مي‌تواند سرماخوردگي در كودكان را درمان كنند بدون آنكه كودك در معرض عوارض جانبي داروها قرار بگيرد، اما بهتر است دمنوش‌هاي گياهي را متناسب با سن كودكتان انتخاب كنيد و قبل از استفاده از هر دمنوشي با پزشك مشورت نماييد.

۱. دمنوش ريحان مقدس براي سرماخوردگي كودكان بالاي ۶ ماه

بسياري از افراد ريحان مقدس و ريحان معمولي را با يكديگر اشتباه مي‌گيرند، اما بهتر است بدانيد اين دو گياه با يكديگر تفاوت دارند و با اهداف مختلفي مصرف مي‌شوند. ريحان مقدس خواص آنتي بيوتيكي، قارچ كشي و ضدعفوني كنندگي فوق العاده‌اي دارد و به بدن در مبارزه با عفونت‌هاي باكتريايي، ويروسي و قارچي كمك مي‌كند. براي درمان سرماخوردگي كودكان بالاي ۶ ماه مي‌توانيد از گياه دراويي ريحان مقدس استفاده كنيد.

طرز تهيه: داخل يك ظرف نيم ليتر آب بريزيد و ۴ تا ۵ برگ ريحان مقدس به آن اضافه كنيد. اين تركيب را به مدت ۴ تا ۵ دقيقه بجوشانيد.

نحوه مصرف: صبر كنيد تا آب ريحان اسپري پرونتوسان مقدس خنك شود، شما مي‌توانيد به جاي آب معمولي به كودكتان آب ريحان مقدس بدهيد و يا از اين آب براي پخت غذاي كودك استفاده كنيد.

موارد منع مصرف

  • زياده روي در مصرف ريحان مقدس باعث افزايش ضربان قلب، سوزش دهان و گلو، تنگي نفس، تشنج، خون در ادرار و سرگيجه مي‌شود.

10 دمنوش براي درمان سرماخوردگي (گلودرد، آبريزش و سرفه)

۲. دمنوش تركيبي ريحان مقدس و زنجبيل براي كودكان بزرگتر از يك سال

همانطور كه قبلا ذكر شد ريحان مقدس و زنجبيل هر دو به درمان سرماخوردگي كمك مي‌كنند، براي درمان سرماخوردگي كودكان بالاي يك سال مي‌توانيد از دمنوش تركيبي اين دو گياه دارويي استفاده كنيد.
طرز تهيه: ۸ تا ۱۰ برگ ريحان مقدس و ۱۳ ميلي گرم زنجبيل رنده شده را در ظرفي بريزيد و ۳۰۰ ميليمتر آب به آن اضافه كنيد. اين تركيب را به قدري بحوشانيد تا حجم آب نصف شود.
نحوه مصرف: صبر كنيد تا دمنوش خنك شود و با استفاده از يك قاشق آن را به كودكتان بدهيد. اين دمنوش طعم تلخي دارد و ممكن است كودك شما قادر به خوردن آن نباشد، بهتر است آن را با كمي عسل يا قند خرما شيرين كنيد.

۳. دمنوش تركيبي زنجبيل و زردچوبه براي كودكان بالاي ۸ سال

احتمالا زردچوبه را به عنوان ادويه‌اي براي طعم و رنگ بخشيدن به غذا‌ها مي‌شناسيد، اما فوايد زردچوبه بيشتر از اين است. اين ادويه خواص دارويي فراواني دارد. مصرف زردچوبه در زمان سرماخوردگي توليد مخاط را افزايش مي‌دهد، درنتيجه ميكروب‌ها سريع‌تر از بدن خارج مي‌شوند. همچنين خاصيت ضدباكتريايي و ضدويروسي زردچوبه به بدن در مبارزه با عفونت كمك كرده و خواص ضدالتهابي آن علائم سرماخوردگي را تسكين مي‌دهد. براي تهيه دمنوش براي سرماخوردگي مي‌توانيد از زردچوبه و زنجبيل استفاده كنيد. اين دمنوش يك شربت ضدسرفه است و مي‌توانيد از آن براي درمان سرفه و سرماخوردگي در كودكان بالاي ۸ سال استفاده كنيد.

طرز تهيه: ¼ قاشق چايخوري زردچوبه، ½ قاشق چايخوري زنجبيل رنده شده و ¼ قاشق چايخوري فلفل سياه را داخل ظرفي بريزيد، سپس يك فنجان آب به آن اضافه كنيد. ۸ تا ۱۰ دقيقه صبر كنيد تا دم بكشد.

نحوه مصرف: كمي صبر كنيد تا دمنوش خنك شود سپس براي طعم بهتر مقداري عسل به آن اضافه كنيد و آن را به كودكتان بدهيد.

موارد منع مصرف

  • مصرف همزمان دمنوش زردچوبه با دارو‌هاي ضدديابت مي‌تواند باعث افت شديد قند خون شود.
  • اگر كودك شما مبتلا به سنگ كليه يا مشكلات كيسه صفراست، قبل از استفاده از اين دمنوش با پزشك مشورت كنيد.
  • زردچوبه خون را رقيق مي‌كند و مصرف آن به افرادي كه اختلالات خوني دارند توصيه نمي‌شود.
  • زردچوبه توليد اسيد معده را افزايش مي‌دهد و مصرف آن همزمان با دارو‌هاي كاهش دهنده اسيد معده ممنوع است.


سخن آخر

نوشيدن دمنوش‌هاي گياهي به درمان سرماخوردگي كمك مي‌كند، اما درصورتي‌كه به غذاي خاصي حساسيت داريد، از داروي خاصي استفاده مي‌كنيد يا در دوران بارداري يا شيردهي هستيد قبل از استفاده از اين دمنوش‌هاي گياهي با پزشك مشورت كنيد. اگر به هر دليلي قادر به استفاه از اين دمنوش‌ها نيستيد مي‌توانيد از روش‌هاي خانگي ديگر مانند غرغره كردن آب نمك، مصرف مايعات، استراحت كافي براي درمان سرماخوردگي بهره‌مند شويد. براي اطلاع از ساير روش‌هاي خانگي درمان سرماخوردگي پيشنهاد مي‌كنيم مطلب روش‌هاي درمان سرماخوردگي (درمان خانگي) را مطالعه كنيد. توجه داشته باشيد در صورتي‌كه سرماخوردگي شما بيش از ۱۰ روز طول كشيد به پزشك مراجعه كنيد. سرماخوردگي طولاني مدت احتمال ابتلا به ذات الريه، عفونت‌هاي ريوي و سينوسي را افزايش مي‌دهد.
شما مشكل عروقي چه دمنوش ديگري براي سرماخوردگي مي‌شناسيد؟ چه تجربه‌اي در مورد استفاده از دمنوش براي رفع سرماخوردگي داريد؟ فراموش نكنيد نظرات و پيشنهادات خود را با ما و ساير همراهان ستاره به اشتراك بگذاريد.

تظرات ارسال شده