همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
زخم ديابتي در 10 روز

يك مرد 50 ساله مبتلا به ديابت به ثبت تصاويري از آسيب‌هاي وحشتناكي پرداخته كه اين بيماري مي‌تواند طي تنها چند روز در بدن فرد ايجاد كند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين تصاوير توسط بيماري با وزن بالا ثبت شده كه پاهاي وي در اثر اصطكاك با كفشهاي جديد زخم شده بود.

به گفته پزشكان، اين فرد تا آن زمان از ابتلاي خود به ديابت خبر نداشت.

اين زخم‌هاي كوچك به سرعت به عفونت تمام عيار تبديل شدند؛ طي چند روز پاي راست مرد سياه شده، از آنها چرك خارج شده و نياز فوري به عمل جراحي داشت.

اين گزارش كه در مجله Medicine منتشر شده به نمايش تاثير ويرانگري كه ديابت مي‌تواند بر روي همه بخشهاي بدن به ويژه پاها داشته باشد، پرداخته است.

هر 30 ثانيه يك فرد مبتلا به اين بيماري در جهان مجبور به قطع يكي از اندام تحتاني خود مي‌شود.

مبتلايان به ديابت در ميان ساير بيماريها بيشتر بخاطر زخم پا احتمال بستري شدن در بيمارستان را دارند.

اين امر از آن جهت است كه ديابت مي‌تواند منجر به گردش خون ضعيف و كاهش حس در پا شده، از اين رو بيماراني مانند اين مرد نمي‌توانند زخم پاي خود را حس كنند.

اين امر بدان معني است كه اين بيماران ممكن است تاول زده يا دچار سوختگي شوند اما از آن آگاه نباشند؛ اين احتمال پيشرفته شدن زخم و عفوني شدن آنرا افزايش مي‌دهد.

گردش ضعيف خون همچنين بدين معني است كه زخمها ترميم نشده و احتمال عفوني شدن آنها بيشتر است.

پزشكان بيمارستان دانشگاه ژنو در سوئيس در مورد اين بيمار اظهار كردند كه وي 10 روز بعد از آغاز عفونت به بيمارستان مراجعه كرده بود.

آنها بيماري اين مرد را ديابت و نوروپاتي محيطي تشخيص داده بودند. در نوروپاتي محيطي به اعصاب اندامي مانند بازوها، دستان و پاها آسيب مي‌رسد.

اين شرايط معمولا در بيماران با كنترل كم بر روي سطوح قند خون ظاهر شده و اين مرد تا آن زمان از ابتلاي خود به اين بيماري آگاه نبود.

نوروپاتي محيطي بر روي 70 درصد از بيماران ديابتي تاثير گذاشته و يكي از مهمترين دلايلي است كه بايد ديابت جدي گرفته شود چرا كه عفونتهاي پا به سرعت مي‌توانند در اين افراد پيشرفت كنند.

اين فرد كه نامي از وي ذكر نشده، روزانه دوبار از زخم خود عكس مي‌گرفت و ابتدا اميدوار بود كه خودبخود ترميم شود.

اين تصاوير به ثبت سرعتي كه عفونت رخ داده، پرداخته‌اند. در روز اول پوست پا به دليل عفونت قرمز شده بود.

در روز سوم، اين زخم تاول زده و در روز ششم به آبسه تبديل شده و بافت در حال مرگ بود. در روز دهم، به يك زخم عفوني مخوف تبديل شده بود كه به جراحي نياز داشت.

اين عفونت پس از عمل جراحي براي برداشتن بافت مرده از روي زخم و دوره قوي آنتي‌بيوتيك براي سه هفته، از بين رفت.

همچنين اين مرد براي كمك به تحت كنترل درآمدن ديابت خود، ميزان قابل توجهي از وزن خود را از دست داد.


منبع : ايسنا

تظرات ارسال شده