همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
به اين دلايل كودكان جوان مرگ مي شوند

در دوره مدرسه با مشكل چاقي يا اضافه وزن مواجه هستند، در ادامه زندگي نيز از مشكل چاقي رنج مي برند كه اين مسأله، خطر مرگ زودهنگام را افزايش مي دهد.

به گزارش : سبك زندگي مدرن از جمله كم تحركي و عادات غذايي نامناسب، بويژه مصرف مداوم فست فودها باعث شده است كه علاوه بر بزرگسالان، كودكان و نوجوانان نيز با مشكل چاقي و اضافه وزن مواجه شوند.

عوامل تأثيرگذار در اضافه وزن و چاقي:

فست مدي هاني فودها
غذاهاي چرب
نوشابه و نوشيدني هاي قندي
كاهش مصرف ميوه و سبزيجات
كم تحركي

گزارش سازمان بهداشت جهاني (WHO) در مورد چاقي كودكان

تعداد كودكان چاق يا دچار اضافه وزن در سنين 5-0 سال از 32 ميليون نفر در سال 1990 به 41 ميليون نفر در سال 2016 رسيده است
تعداد كودكان چاق يا دچار اضافه وزن در منطقه آفريقا در اين بازه زماني، از 4 به 9 ميليون نفر افزايش يافته است
بالاترين نرخ چاقي و اضافه وزن، در بين كودكان كشورهاي درحال توسعه ديده مي شود كه اين نرخ 30 درصد بالاتر از كشورهاي توسعه يافته است
با ادامه روند كنوني، تعداد كودكان چاق تا سال 2025 به 70 ميليون نفر خواهد رسيد

پيامدهاي چاقي و اضافه عسل پزشكي وزن در كودكان

عدم كنترل وزن و اصلاح نكردن الگوي تغذيه اي در كودكان، مي تواند منجر به بروز انواع مشكلات جدي سلامتي از جمله: بيماري هاي قلبي- عروقي، مقاومت به انسولين، اختلالات اسكلتي- عضلاني، سرطان و ناتواني در بزرگسالي شود.

سازمان بهداشت جهاني (WHO) توصيه مي كند كه براي نوزادان و كودكان خردسال: تغذيه با شير مادر حداقل در 6 ماه نخست تولد و استفاده از مكمل هاي غذايي مطمئن در كنار تغذيه با شير مادر تا 2 سالگي در نظر گرفته شود.

توصيه WHO براي كودكان در سنين مدرسه (دانش آموزان):

افزايش مصرف ميوه و سبزيجات
حداقل 60 دقيقه فعاليت بدني روزانه و مستمر
مصرف متعادل چربي و قند
محدود قيمت كرم مدي هاني كردن مصرف فست فودها، خوراكي هاي مضر (چيپس، پفك، تنقلات و نوشيدني قندي)

انگليس و بحران بمباران تبليغات خوراكي هاي مضر

به گفته متخصصان انگليسي، ميليون ها خانواده در "چرخه ويرانگري" گرفتار شده اند كه مي تواند طول عمر آنها را كاهش دهد و دولت بريتانيا بايد اقدام فوري در اين زمينه انجام دهد.

آمارها نشان مي دهند، از هر 3 دانش آموز انگليسي، يك كودك در زمان اتمام دوره دبستان دچار چاقي يا اضافه وزن است.

پروفسور نينا مودي (Neena Modi) رييس كالج سلطنتي زايمان و سلامت كودكان تأكيد كرد: 80 درصد كودكان چاق، در بزرگسالي نيز با اين مشكل مواجه خواهند بود كه مي تواند "اميد به زندگي" را ژل medihoney تا 10 سال و "اميد به داشتن زندگي سالم" را نيز تا 20 سال كاهش دهد. در نتيجه، اين افراد مستعد ابتلا به بيماري هاي قلبي و ديابت مي شوند.

به گفته پزشكان، والدين چاق بيش از ساير افراد، مستعد داشتن فرزندان چاق هستند كه اين مسأله ناشي از عادات غلط زندگي است.

براساس گزارش كالج سلطنتي زايمان و سلامت كودكان (انگليس)، يكي از مهمترين راه ها براي كاهش نرخ چاقي و اضافه وزن در بين كودكان و نوجوانان، محدود كردن تبليغات خوراكي هاي ناسالم از جمله فست فودها است.

گروه هاي فعال در حوزه سلامت عمومي، خواستار ممنوع كردن تبليغ موادغذايي با چربي اشباع، قند، نمك در تلويزيون پيش از ساعت 9 شب، همچنين محدود كرم محافظ مدي هاني كردن تعداد فست فودها در نزديكي مدارس و مراكز تفريحي هستند.

انتقادهاي زيادي به دولت انگليس وارد است كه اقدامات در زمينه مقابله با چاقي كودكان، كافي نبوده و دولت نمي تواند از كودكان در مقابل بمباران تبليغات موادغذايي و خواركي هاي مضر محافظت كند.
سيناپرس



منبع

تظرات ارسال شده