همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
سه سوته  بيماري قند را كنترل كنيد

قند خون) يا به اندازه كافي در بدن توليد نمي‌شود يا سلول هاي بدن به درستي به آن پاسخ نمي‌دهند (مقاومت به انسولين).

به گزارش به نقل از نبض ما، در نتيجه سوخت وساز قند در بدن مختل مي‌شود و قند خون از حد طبيعي خود بالاتر مي‌رود، و در نهايت علائم شاخص ديابت به صورت پرخوري، پرنوشي و پرادراري ظاهر مي‌شود.

در صورت كمبود يا عدم تاثير انسولين، قند نمي‌تواند وارد سلول‌ها شود، در نتيجه قند خون بالا مي‌رود. افزايش قند خون در درازمدت موجب آسيب رساندن به قلب، مغز، چشم، كليه‌ها و … مي‌شود.

مطالعات نشان مي دهند كه ورزش با كاهش بافت چربي و افزايش ميزان سوخت و ساز بدن، مقاومت به انسولين را كاهش داده و باعث بهبود عملكرد گيرنده‌هاي انسولين شده و سطح گلوكز خون را كاهش مي‌‌دهد.

حتي در بيماران ديابتي نوع يك كه در بدن آن‌ها انسولين وجود ندارد يا به ميزان كافي ترشح نمي‌شود، ورزش با افزايش ميزان متابوليسم و مصرف انرژي، سطح گلوكز يا قند خون را كاهش مي دهد و بدين ترتيب بيماران به انسولين تزريقي كمتري نياز دارند.

در ادامه به بررسي روش هاي طبيعي كنترل قند خون خواهيم پرداخت:

براي كنترل بيماري قند چه بخوريم؟

به گزارش آلامتو به نقل از ايسنا؛ فهرستي از انتخاب‌هاي مناسبِ افراد مبتلا به ديابت براي افزودن به رژيم‌ غذايي‌شان آورده شده است:

۱) انواع حبوبات: همه انواع حبوبات اعم از عدس، لوبيا قرمز، لوبيا چيتي، لوبيا سياه يا نخود، شاخص گلوكز (شاخص گليسمي) پاييني دارند و اين بدان معناست كه كربوهيدرات موجود در خود را به تدريج آزاد مي‌كنند. از همين رو احتمال افزايش قند خون پس از مصرف آن‌ها بسيار پايين است. بر اساس يك مطالعه اخير، مصرف روزانه يك فنجان حبوبات به مدت سه ماه به عنوان بخشي از رژيم غذايي كم گليسمي، سطوح هموگلوبين گليكوزيله را تا ۵۰ درصد كاهش مي‌دهد.

۲) سيب: بسياري از افراد تصور مي‌كنند هيچ ميوه‌اي در رژيم غذايي افراد ديابتي وجود ندارد اما اين تصور اشتباه است. ميوه‌هايي هم‌چون سيب كه شاخص گليسمي پاييني دارند را مي‌توان در رژيم غذايي ديابتي مصرف كرد. خوردن روزانه يك سيب مزاياي ديگري نيز دارد چرا كه سيب حاوي فيبر بالا و ويتامين C بوده و فاقد چربي است. هم‌چنين نياز به گفتن اين نكته نيست كه ميان‌وعده‌اي راحت و قابل حمل محسوب مي‌شود. مي‌توانيد سيب را به صورت خام بخوريد يا با دارچين پخته و ميان‌وعده‌اي گرم تهيه كنيد.

۳) پودرهاي مخصوص ديابت: بعضي روزها تصميم‌گيري براي انتخاب يك خوردني‌ خريد پانسمان مناسب مي‌تواند كار دشواري باشد. اما برخي پودرهاي آماده در بازار وجود دارد كه حاوي كربوهيدرات‌هايي است كه به آرامي هضم و جذب مي‌شوند تا به كاهش قند خون كمك كنند و از اين رو براي ديابت مناسب هستند. اين پودرها معمولا در هر وعده كمتر از ۲۳۰ كالري دارند. در صورتي كه اين پودرها را هميشه به همراه داشته باشيد، مي‌توانيد در هر زمان آن را با آب مخلوط كرده و ميان‌وعده‌اي سالم و ايمن داشته باشيد.

۴) بادام: اين نوع از آجيل سرشار از منيزيم است كه مي‌تواند به بدن شما كمك كند تا انسولين خود را به طور موثرتري مصرف نمايد. در صورت امكان روزانه حدود ۲۳ دانه بادام كامل را به رژيم غذايي خود اضافه كنيد كه حدود ۲۰ درصد از نياز شما به ماده معدني منيزيم كه متعادل‌كننده قند خون است را تامين مي‌كند. علاوه بر اين آجيل‌هايي مانند بادام سرشار از اسيدهاي چرب تك زنجيره‌اي اشباع نشده، پروتئين و فيبر زياد هستند كه آنها را به ميان‌وعده‌اي مناسب براي افراد ديابتي تبديل مي‌كند. مي‌توانيد بسته‌هاي كوچك ۳۰ گرمي بادام آماده كنيد تا روزانه يكي از آن‌ها را مصرف كنيد.

۵) اسفناج: هر فنجان از اين برگ سبز پخته شده ۲۱ واحد كالري دارد و سرشار از منيزيم مفيد براي قند خون و فيبر است. مي‌توانيد اسفناج را به صورت خام، تفت داده با روغن زيتون يا پخته يا مخلوط با ديگر سبزيجات مصرف كنيد. ‌هم‌چنين مي‌توانيد مشتي از برگ‌هاي كوچك اسفناج را به اسموتي خود اضافه كرده يا از آن به جاي كاهو در سالاد استفاده كنيد.

۶) دانه چيا: ممكن است شنيده باشيد كه كنترل يا كاهش وزن يكي از بهترين راه‌هايي است كه مي‌توانيد براي بهبود سطح قند خون خود انجام هيد. دانه‌ چيا از خوردني‌هايي است كه در اين زمينه به شما كمك مي‌كند. در يك مطالعه اخير مشخص شد افراد ديابتي كه براي شش ماه روزانه حدود ۳۰ گرم از دانه چيا را به رژيم غذايي با محدوديت كالري خود اضافه مي‌كنند پس از مدتي با كاهش حدود دو كيلوگرميِ وزن و حدود چهار سانتي‌متري از دور كمر خود روبه‌رو مي‌شوند. علاوه بر آن اين دانه‌ها سرشار از فيبر بوده و حاوي پروتئين و ۱۸ درصد از ميزان مورد نياز كلسيم مصرفي فرد است. براي مصرف اين دانه‌ها مي‌توانيد يك چهارم از يك فنجان دانه‌ چيا را با يك فنجان شير يك درصد چربي يا فاقد چربي و نيمي از يك فنجان از ميوه‌هاي برش‌زده مخلوط كرده و آن را شب در فريزر قرار داده و صبح براي صبحانه ميل كنيد.

۷) بلوبري: بلوبري حاوي تركيباتي است كه ثابت شده به كاهش خطر بيماري‌هاي قلبي و بهبود چگونگي استفاده بدن از انسولين كمك مي‌كند. يك مطالعه اخير نشان داد مصرف روزانه حدود دو فنجان بلوبري، حساسيت به انسولين را در افراد مقاوم به انسولين و با اضافه وزن بهبود مي‌بخشد. بلوبري هم‌چنين يك هارتمن منبع عالي فيبر و ساير مواد مغذي مانند ويتامين C و آنتي اكسيدان ها است. مي‌توانيد يك فنجان بلوبري به اسموتي خود اضافه كنيد يا نيمي از يك فنجان بلوبري تازه يا منجمد را با يك قاشق سر صاف از ماست بدون شيريني مخلوط كرده و ميل كنيد.

۸) بلغور جو دوسر: بلغور جو دوسر تنها براي قلب شما مفيد نيست بلكه غذايي است كه به كنترل قند خون نيز كمك مي‌كند. بلغور جو دوسر و جوي پرك نيز مانند سيب شاخص گليسمي پاييني دارند. اما بايد توجه كرد كه اگرچه بلغور جو دوسر و جوي پرك به دليل فرآوري شدن شاخص گليسمي پاييني دارند اما جوهاي فرآوري نشده شاخص گليسمي بالايي داشته و براي قند خون مناسب نيستند. مي‌توانيد بلغور جو دوسر يا جوي پرك را با ادويه ماسالا پخته يا همراه با بلوبري طبخ كرده و به عنوان صبحانه‌اي گرم ميل كنيد.

۹) زردچوبه: اين ادويه طلايي حاوي كوركومين است. اين ماده مي‌تواند به حفظ سلامت پانكراس كمك كرده و از تبديل پيش‌ديابت به ديابت نوع ۲ جلوگيري كند. محققان طي يك مطالعه به مدت ۹ ماه به برخي از شركت‌كنندگان مطالعه روزانه ۱۵۰۰ ميلي‌گرم مكمل كوركومين و برخي ديگر از دارونماها را دادند. در نهايت ۱۶ درصد از افرادي كه دارونما استفاده ‌مي‌كردند به ديابت مبتلا شدند، اين در حالي است كه هيچ يك از افرادي كه مكمل كوركومين مصرف مي‌كردند به اين بيماري مبتلا نشدند. اين مطالعه چگونگي تاثير ادويه‌اي قديمي مانند زردچوبه را بر بهبود حساسيت افراد به انسولين مشخص كرد. مي‌توانيد ادويه كاري خود را با ميزان مناسبي از زردچوبه مخلوط كنيد و اين ادويه را روزانه در غذاهاي خود استفاده نماييد.

۱۰) چاي بابونه: چاي بابونه براي بسياري از بيماري ها به مدت طولاني مورد استفاده قرار گرفته است. تحقيقات موجود حاكي از خواص آنتي‌اكسيداني و ضد سرطاني اين چاي بوده و يك مطالعه اخير نشان داده كه مي‌تواند به كنترل قند خون نيز كمك كند. در اين مطالعه شركت‌كنندگان به مدت شش هفته روزانه سه بار بعد از هر وعده غذايي يك فنجان چاي بابونه نوشيدند. نتايج مطالعه حاكي از كاهش قند خون، انسولين و مقاومت به انسولين در اين افراد بود. مي‌توانيد بعد از شام يك فنجان چاي بابونه را همراه با يك تكه از ليمو براي بهبود طعم و افزايش ويتامين C آن بنوشيد.

چگونه بيماري قند را كنترل كنيم؟

متفورمين از جمله داروهايي است كه براي كنترل قند خون و كاهش خطر ابتلاء به بيماري ديابت مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اما مصرف اين دارو مي‌تواند موجب برخي عوارض جانبي ناخوشايند مانند افزايش وزن، حالت تهوع و خستگي شود. اگرچه متفورمين گزينه‌اي مؤثر براي كاهش قند خون محسوب مي‌شود، اما شايد تغييرات سبك زندگي نيز بتوانند به همان اندازه يا حتي بيشتر مؤثر عمل كنند.

مطالعه‌اي كه توسط گروه پژوهشي محصولات زخم بستر برنامه پيشگيري از ديابت آمريكا انجام شد، نشان داد كه تغييرات سبك زندگي كاهش ۵۸ درصدي احتمال ابتلاء به ديابت نوع ۲ را در پي داشته، در شرايطي كه استفاده از داروي متفورمين كاهش ۳۱ درصدي اين احتمال را موجب شده است.همچنين، تغييرات سبك زندگي با عوارض جانبي ناخوشايند مصرف متفورمين همراه نبودند.

در ادامه با برخي از اين تغييرات كه مي‌توانند در كنترل قند خون به انسان كمك كنند، بيشتر آشنا مي شويم.

پرهيز از الكل

پرهيز از مصرف الكل به كبد در متابوليز بهتر قندها و حفظ سطوح سالم گلوكز خون كمك مي‌كند. زماني كه كبد با فشار كاري مضاعف مواجه است، انجام وظايف خود را اولويت بندي مي‌كند زيرا نمي‌تواند همزمان به همه آنها رسيدگي كند. متابوليز الكل معمولاً از اولويت‌هاي اصلي كبد محسوب مي‌شود كه مي‌تواند به افزايش سطوح انسولين و گلوكز منجر شود.

مصرف سركه سيب پيش از وعده‌هاي غذايي

پيش از هر وعده غذايي يك يا دو قاشق غذاخوري سركه سيب در يك ليوان آب ريخته و بنوشيد. اسيد استيك موجود در سركه فعاليت آنزيم‌هايي كه نشاسته موجود در كربوهيدرات‌ها را گوارش مي‌كنند، مختل كرده، از اين رو، نشاسته گوارش نشده (به قند تبديل نمي‌شود) و سطوح گلوكز (قند) خون پايين باقي مي‌ماند.

شأن داد كه مصرف سركه سيب پيش از يك وعده غذايي مي‌تواند سطوح انسولين و گلوكز خون پس از وعده غذايي را كاهش دهد.

مصرف كوركومين / زردچوبه

استفاده از زردچوبه كه حاوي ماده فعال كوركومين است و همچنين مكمل‌هاي اين ماده مي‌تواند به بهبود سطوح ليپيد (كلسترول، تري گليسيريد) در افراد و كاهش خطر رويدادهاي قلبي عروقي كمك كند. نتايج مطالعه‌اي بين المللي نشان داد كه كوركومينوئيد (ماده زيست فعال موجود در زردچوبه) مي‌تواند سطوح كلسترول بد را كاهش داده و به كاهش خطر رويدادهاي قلبي عروقي در افراد مبتلا به ديابت نوع ۲ كمك كند.

زردچوبه به دلايل زير مي‌تواند جايگزيني مناسب براي دارو در درمان و شايد حتي پيشگيري از ديابت نوع ۲ باشد:

– كاهش توليد گلوكز توسط كبد

– كاهش توليد گليكوژن توسط كبد

– تحريك افزايش جذب گلوكز

– تحريك ترشح انسولين از بافت‌هاي پانكراس

– بهبود عملكرد سلول‌هاي پانكراس

– افزايش گيرنده‌هاي بتاي انسولين و كاهش مقاومت به انسولين

مطالعه باليني ديگر با حضور بيماران مبتلا به پيش ديابت و ديابت نيز آثار مفيد زير را در نتيجه مصرف كوركومين نشان داد:

– كاهش گلوكز

– بهبود عملكرد سلول‌هاي بتا

– بهبود اكسيداسيون و استفاده از اسيدهاي چرب

اصلاح رژيم غذايي

مواد غذايي طبيعي و آنهايي كه پردازش حداقلي را تجربه كرده‌اند، انتخاب كنيد و از نحوه پانسمان هارتمن چربي‌هاي سالم مانند روغن زيتون فوق بكر، روغن نارگيل، آووكادو، مغزدانه ها، پروتئين هاي گياهي با غلات كامل و مقداري لبنيات كم چرب استفاده كنيد. در صورت امكان از قندهاي افزوده، كربوهيدرات‌هاي ساده و غذاهاي فرآوري شده به طور كامل پرهيز كنيد. در همين راستا، رژيم غذايي مديترانه اي يكي از بهترين گزينه‌هايي است كه مي‌توانيد مد نظر قرار دهيد.

ورزش كنيد

ورزش روزانه شامل تركيبي از تمرينان اين تروال با شدت بالا و تمرينات قدرتي گزينه‌اي مفيد براي مديريت قند خون و پيشگيري از ابتلاء به ديابت است. نتايج يك مطالعه در دانشگاه هاروارد نشان داد كه كار با وزنه به مدت ۶۰ دقيقه در هفته مي‌تواند خطر ابتلاء به ديابت را ۱۲ درصد كاهش دهد و همچنين مقاومت به انسولين را نيز بهبود ببخشد.

تمرينات كارديو يا هوازي نيز زماني كه به صورت منظم انجام شوند حساسيت به انسولين را افزايش مي‌دهند. پياده‌روي يا انجام تمرينات سبك ورزشي پس از وعده‌هاي غذايي به پيشگيري از افزايش سريع و ناگهاني قند خون كمك مي‌كند. يك ميان وعده سرشار از فيبر پيش از خواب نيز به پيشگيري از اين شرايط هنگام شب كمك مي‌كند.

روزه متناوب

روزه متناوب يكي از گزينه‌هايي است كه مي‌توانيد براي مديريت قند خون مد نظر قرار دهيد. به عنوان مثال، يك روز روزه داري در هفته از تكنيك‌هاي روزه متناوب است. روزه‌داري به روش‌هاي مختلف مي‌تواند براي بدن انسان مفيد باشد كه از آن جمله مي‌توان به كاهش مقاومت به انسولين (خطر ابتلاء به ديابت نوع ۲ را كاهش مي‌دهد)، مبارزه با التهاب، كاهش فشار خون و كلسترول، كمك به كنترل وزن، سمزدايي بدن، افزايش توليد سلول‌هاي عصبي جديد و افزايش طول عمر اشاره كرد.

مصرف دوز كم آسپرين

مصرف دوز كم آسپرين در روز مي‌تواند از تشكيل لخته‌هاي خون پيشگيري كرده و از اين رو، به پيشگيري از حمله قلبي و سكته مغزي كمك كند. مطالعات نشان داده‌اند كه آسپرين به پيشگيري از حملات قلبي و سكته‌هاي مغزي بيشتر در افرادي كه پيش‌تر اين شرايط را تجربه كرده‌اند، كمك مي‌كند. از آنجايي كه بيماري ديابت افراد را در معرض افزايش خطر حمله قلبي يا سكته مغزي قرار مي‌دهد، انجمن قلب آمريكا آسپرين درماني براي افراد مبتلا به ديابت را توصيه كرده است.

استفاده از مكمل خربزه تلخ

مكمل‌هاي خربزه تلخ (Momordica charantia) حاوي تركيبات ضد ديابت چارانتين، پلي پپتيد-پي، و ويسين هستند كه مي‌تواند احتمال ابتلاء به اين بيماري را كاهش دهد. خربزه تلخ به كنترل سطوح قند خون و همچنين تنظيم فشار خون كمك مي‌كند.

مصرف عصاره دانه قهوه سبز

استفاده از اين مكمل نشان داده است كه به مديريت ديابت از طريق كاهش تجمع چربي بدن و در نتيجه مبارزه عفونت بدن با چاقي كمك مي‌كند. نتايج يك پژوهش در هند با حضور شركت كنندگاني كه داراي وزن و سطوح قند خون عادي بودند نيز نشان داد كه دوزهاي مختلف از مكمل‌هاي حاوي عصاره قهوه سبز همگي به كاهش قند خون كمك كرده و دوزهاي بالاتر با ميزان كاهش بيشتر مرتبط بوده‌اند.



منبع

تظرات ارسال شده