همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

هر آنچه بايد در مورد تزريق ژل بدانيد

ژل هاي پر كننده صورت مانند كلاژن و اسيد هيالورونيك مي باشند. از تزريق ژل براي براي جوانسازي پوست نواحي مختلف بدن استفاده مي شوند. همچنين اين ژل ها باعث از بين رفتن چين و چروك هاي صورت و پوست انسان مي شوند.

با بالا رفتن سن، حساسيت پوست ما به چروك افزايش يافته و پوست دچار افتادگي مي شود. قرار گرفتن در معرض نور خورشيد و سال هاي طولاني حركت عضلات (نگاه كردن، جويدن، لبخند زدن) باعث فرسوده شدن بافت هاي پوست مي شود. تزريق ژل يك راهكار بي خطر براي جوانسازي پوست مي باشد. لب ها پس از تزريق لب قدري حساس، قرمز و متورم است. عوارض تزريق ژل لب طبيعي است و معمولاً ظرف چند روز برطرف مي‌شود. هزينه تزريق ژل لب و چربي در لب بر اساس نوع محصول مورد استفاده و موقعيت جغرافيايي متغير است.

نحوه كار تزريق ژل چگونه است ؟

بهتر است هفت روز قبل از تزريق از مصرف فرآورده هايي كه انعقاد خون را به تاخير مي اندازند مانند آسپيرين خودداري نماييد تا از احتمال خون مردگي يا خونريزي محل تزريق كاسته شود. براي تزريق ژل نياز به بيهوشي نيست ولي يك بيحسي پماد زخم بستر موضعي براي كاهش و از بين بردن درد احتمالي، به عمل مي آيد. كار تزريق سريع صورت مي گيرد و خانمها بلافاصله مي توانند آرايش كنند. طي ۲۴ ساعت اول بعد از تزريق بايستي از ورزش هاي شديد ، قرارگرفتن بيش از حد در معرض آفتاب يا گرماي شديد ، و مصرف مشروبات الكلي پرهيز كنيد تا به اين وسيله احتمال قرمزي موقت ، تورم ، و خارش محل تزريق كاهش يابد. تا سه روز هم از لمس و دستكاري محل تزريق خودداري كنيد. بعد از تزريق ممكن است برخي واكنشهاي موقتي مانند قرمزي ، درد ، يا تورم در محل ديده شودكه معمولا” در عرض يك هفته اول بعد از تزريق ، از بين مي روند. براي تسريع در رفع تورم احتمالي مي توانيد از كيسه يخ به مدت كوتاه استفاده نماييد تا ۱۰روز پس از تزريق مي بايست از حرارت بالا (سونا، جكوزي ،بخور) و خوردن مواد غذايي خيلي داغ و فشار و ضربه به ناحيه اي كه تزريق انجام شده اجتناب گردد. بعد از دو هفته بايد مجددا” ويزيت تكرار شود تا ضمن ارزيابي وضعيت ، اگر لازم باشد كارهاي تكميلي و يا ترميم احتمالي انجام گردد.

در چه كساني نبايد ژل را تزريق نمود؟

تزريق ژل براي همه افراد مناسب نمي باشد. براي مثال افرادي كه آلرژي شديد دارند يا سابقه شوك آنافيلاكسي دارند نبايد ژل تزريق كنند. افرادي كه پوست آنها دچار التهاب شده يا به عفونت پوستي مبتلا هستند تا زماني كه اين موارد از بين نروند نبايد ژل تزريق كنند.

تزريق ژل

آيا پماد سوختگي تزريق ژل عوارضي هم دارد؟

عوارض ناشي از ژل هاي تزريقي كاملا بستگي به نوع ژل دارد. ژل هايي خوب هستند كه نخست بدن به آنها واكنش ندهد و بعد به مرور زمان قوام و شكل خود را زير پوست محل تزريق از دست ندهند. مثلا ژل هايي وجود دارند كه بعد از تزريق تا چند ماه هيچ مشكلي ندارند ولي بعد از چند سال گلوله گلوله مي شوند و در اين صورت تخليه آنها از پوست هم بسيار مشكل است لذا مراجعه كننده بايد از پزشك خود نوع و مارك ژل را بپرسد.

البته مواردي از عارضه هم وجود دارد كه ربطي به كيفيت بد آن ژل تزريقي ندارد بلكه به علت تكنيك غلط تزريق است. مثلا اگر موضع خوب ضد عفوني نشود و شرايط تزريق استريل رعايت نشود در محل تزريق ممكن است عفونت ايجاد شود كه البته در اين موارد مي توان با درمان مناسب ضد ميكروبي مشكل را حل كرد. البته در بعضي موارد عوارض جزئي كوتاه مدتي در 2 تا 3 روز اول تزريق نيز به وجود مي آيد مثل تورم و التهاب محل تزريق يا حتي كبودي و خون مردگي كه بعد از چند روز خوب مي شود.

مدت تاثير ژل هاي تزريقي چقدر است؟

اينكه دوام ژل هاي تزريقي چقدر باشد پماد آلفا براي آفتاب سوختگي بستگي به نوع ژل دارد. ممكن است دوام يك ژل در يك فرد با فرد ديگر چند ماهي تفاوت داشته باشد. تكنيك تزريق هم تا حدود زيادي در دوام ژل تزريق شده تاثير دارد مثلا ژلي به نام كلاژن يا هيالورونيك است كه بايد در لايه مياني پوست يا درم تزريق شود. اگر خيلي سطحي تزريق شود يا عمقي دوام و اثر آن خيلي كه خواهد شد و بالعكس.

به طور خلاصه مدت زمان اثر انواع ژل هاي تزريقي با مارك هاي معتبر ساخته شده در دنيا از ۶ ماه تا ۲ سال متغير است. البته زماني كه گفته مي شود تاثير فلان ژل تزريق شده يك سال است به اين معني نيست كه اثر پركنندگي آن در طول يك سال كامل است بلكه معمولا در شش ماه اول تزريق پركنندگي آن خوب و مثل ماه اول است ولي از ماه ششم و هفتم و به بعد تاثير آن كمتر مي شود و تا پايان يك سال كاملا اثر آن از بين مي رود.

هر آنچه بايد در مورد تزريق ژل بدانيد

مراقبت هاي پس از تزريق

پس از انجام عمل تزريق ژل بيمار بايد مصرف نمك خود را بسيار كاهش دهد زيرا خوردن نمك باعث ايجاد ورم هايي مي شود. هنگامي كه ژل به صورت انسان تزريق مي پانسمان زخم شود فرد نبايد سر خود را پايين نگه دارد و چند روز نخست بايد از كمپرس سرد استفاده كند و پس از آن از كمپرس گرم.

براي تزريق ژل خط خنده ، محدوديتي وجود ندارد و شما مي‌توانيد به راحتي هر سال اين تزريق را انجام دهيد.

قرمزي و تورم در ناحيه درمان تزريق شايع است و در طي چند روز از بين مي رود.

نواحي تزريق به صورت را ماساژ ندهيد.

از گرم كردن محل تزريق براي برطرف كردن خط خنده تا از بين رفتن كامل تورم يا كبودي خوداري كنيد. دوش گرفتن يا شستشوي معمولي اشكالي ندارد.

از فعاليت هايي كه باعث سرخ شدن صورت مي شوند مثل مصرف الكل، ورژش يا برنزه كردن براي بهره بري از مزاياي تزريق در روز درمان خود داري كنيد.

براي كاهش تورم يا كبودي تا چند روز هر چند ساعت به مدت ۱۵ دقيقه از كمپرس سرد استفاده كنيد.كبودي ايجاد شده در اثر تزريق ژل خط خنده معمولا” در عرض ۷-۱۰ روز از بين مي رود.

در صورت نياز مي توانيد ۲-۴ هفته بعد از درمان رفع خط خنده براي روتوش مراجعه نماييد.



منبع

تظرات ارسال شده