همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

يكي از موارد موثر در سلامتي كودك، خواب كودك است. نوزاد تازه متولد شده يا بزرگتر، زمان زيادي از روز را در خواب مي‌ گذراند. همان طور كه كودك رشد مي‌ كند، ساختار خواب نيز تغيير مي ‌كند. بعضي از كودكان، دچار اختلال خواب شده و به خوبي نمي خوابند. آيا مي دانيد چگونه ميتوان آنها را خواباند و چرخه خواب آنها را تنظيم كرد. در اين مقاله از بخش سلامت كودك، كليه اطلاعات لازم درباره الگوهاي خواب كودك 4 تا 6 ماهه فراهم شده است. همچنين در ادامه به بررسي ميزان خواب مورد نياز در سنين مختلف كودكان و نوجوانان مي پردازيم.

ساختار خواب كودك بين 4 تا 6 ماهگي چيست؟

ساعاتي را كه كودكان در خواب مي ‌گذرانند در سنين مختلف بسيار متفاوت است. در زير ساختار معمول خواب روز و شب براي كودك 4 تا 6 ماهه آورده شده است:

خواب كودك

  • ميانگين زمان خواب: 14 ساعت
  • ميانگين ساعت خواب شبانه: 10 ساعت
  • ميانگين ساعت خواب روزانه: 4 ساعت

در اين سن ساعات خواب روزانه كودك ممكن است يك ساعت افزايش يا كاهش داشته باشد. بنابراين در 4 ماهگي يك كودك ممكن است براي  10 ساعت در شب بخوابد كه اين در سن 6 ماهگي به 11 ساعت افزايش مي‌يابد.

از سبك خواب كودك 4 تا 6 ماهه چه انتظاري مي‌توان داشت؟

چند ديدگاه جالب در مورد نحوه ‌اي كه كودك 4 تا 6 ماهه مي‌ خوابد وجود دارد:

افزايش زمان خواب شبانه: كودك در سن 4 ماهگي تمايل بيشتري براي خوابيدن در طول شب پيدا مي كند.

چرت‌ ها در طول روز: ساعات خواب روزانه بين طول روز در قالب 2 يا 4 چرت تقسيم مي‌ شوند.

خوابيدن در طول شب: در زماني كه كودك شما 6 ماهه است، مي ‌تواند 5-6 ساعت در طول شب بدون غذا بخوابد.

زود بيدار شدن: ممكن است كودكان در اين گروه سني صبح زود بيدار شده و با گريه، غر غر يا زمزمه غذا بخواهند.

برخي كودكان ممكن است به تعداد دفعات بيش از انتظار شما، از خواب بيدار شوند كه اين خواب شبانه كافي براي شما را مختل مي ‌كند.

خواب كودك

چرا پماد آلفا براي جاي جوش كودكان در طول خواب بيدار مي‌ شوند؟

كودك مي ‌تواند نيمه شب يا در طول چرت ‌هاي روزانه بيدار شود؛ اگر درد دندان داشته باشد، پوشكش كثيف شده باشد، يا احساس گرسنگي كند. اگر هيچ يك از اين دلايل وجود نداشت مي‌توانيد كارهاي زير را انجام دهيد:

اجازه دهيد كودك زماني را نق نق كند:

اگر كودك شما بدخلق است اجازه دهيد خود به خود آرام شود. اين خود تسكين دهي را آموزش مي ‌دهد كه مهارتي بنيادي براي كودك است.

مداخله ‌گرها در خواب كودك را شناسايي كنيد:

اگر كودك نيمه شب بيدار مي ‌شود سعي كنيد چيزهايي كه باعث ناراحتي‌ اش مي‌ شوند را شناسايي كنيد. ممكن است اتاق سرد يا خيلي تاريك باشد يا بيش از حد روشن باشد. تمام مسايل اين چنيني را پيدا كرده و بر طرف كنيد.

خواب كودك

به كودك خود اطمينان دهيد:

تعدادي كلمات آرامش دهنده به كودك بگوييد و دست خود را در دست او قرار دهيد تا كمك كند بخوابد. متخصصان كودك مي‌ گويند بيدار شدن در طول خواب براي كودكان 6 ماهه عادي است. دليل عمده آن اضطراب جدايي است، كه در اين سن معمول است. همچنين كودك در سن 6 ماهگي تحت يك جنبش رشدي قرار دارد كه اين منجر به كاهش خواب و بيدار شدن مكرر براي غذا خوردن مي ‌گردد. به هر حال اين مرحله رشد به زودي مي‌ گذرد. اما ممكن است دلايل ديگري وجود داشته باشد كه مانع خواب كودك در اين سن شود.

مشكلات خواب كودك

خواباندن كودك 4 تا 6 ماهه راحت نيست. مسايل زير نشان مي ‌دهند كودك مشكلات جدي در زمينه خواب دارد:

  • كاهش خواب شديد و چندين بار بيدار شدن در طول شب حتي اگر قبل از آن با آرامش به خواب رفته باشند.
  • نخوابيدن در صورتي كه والد نزديكش نباشد.
  • گريه و زاري شديد زماني كه والد اتاق را ترك مي ‌كند.
  • خوابيدن فقط در صورتي كه والد او را بغل كند.

اگر مطمئن پماد زخم نيستيد چه چيزي عامل بيدار شدن يا بيدار ماندن كودك شماست مشورت با پزشك مي ‌تواند در شناسايي مسائل زيربنايي كمك كننده باشد يا پيشنهاد برخي روش‌هاي آموزشي براي كمك به خواباندن كودك مفيد باشد.

خواب كودك

چگونه به كودك كمك كنيم بخوابد؟

مي ‌توانيد تكنيك‌ هاي زير را براي كمك به راحت خوابيدن كودك در طول شب يا روز انجام دهيد:

هر روز زمان چرت‌ ها و خواب شبانه يكسان باشد:

اطمينان حاصل كنيد كه كودك هر روز در زماني مشخص چرت مي ‌زند اين كار يك روتين ايجاد مي‌ كند. گذاشتن كودك در تخت در زماني مشخص، به اين معني است كه هر شب در زماني خاص، احساس خواب ‌آلودگي كرده كه اين امر خوابيدن را براي او راحت ‌تر مي‌ كند.

وقتي كودك خواب آلود است او را در بستر قرار دهيد:

به جاي اينكه منتظر بمانيد كودك از خستگي زياد خوابش ببرد، زماني كه علايم خواب ‌آلودگي مانند خميازه، چرت و ماليدن چشم‌ ها را نشان مي‌ دهد در بستر قرار دهيد. كودكي كه كاملا خسته است مي ‌تواند گريه زاري كند و دچار اختلالات خواب شود.

زماني كه كودك گريه مي ‌كند به او اطمينان دهيد و بلندش نكنيد:

وقتي كودك وسط خواب بيدار مي ‌شود با كلمات خوشايند او را آرام كنيد اما او را از تخت بيرون نياورده و بغل نكنيد. اگر چنين كاري انجام دهيد كودك بين گريه كردن و توجه شما ارتباط برقرار مي‌ كند و ممكن است ياد بگيرد فقط گريه كند تا شما او را از تخت بيرون آوريد و بغل كنيد. اين به عادتي سخت براي ترك كردن تخت، تبديل خواهد شد و ممكن است تا زماني كه او را بغل كنيد، كودك به گريه كردن ادامه دهد.

خواب كودك

كودكان به چه ميزان خواب نياز دارند؟

مقدار خوابي كه كودك به آن نياز دارد، با توجه به عوامل فردي و خاص، از جمله سن كودك متفاوت است. در زير برخي از دستورالعمل هاي پانسمان زخم كلي درباره اين موضوع آورده شده است:

خواب كودك 1 تا 4 هفتگي: 15 تا 16 ساعت در روز

نوزادان به طور معمول حدود 15 تا 18 ساعت در روز، اما در بازه هاي كوتاه مدت دو تا چهار ساعته، مي خوابند. نوزادان نارس ممكن است بيشتر بخوابند. از آنجايي كه نوزادان هنوز ساعت بيولوژيكي داخلي يا ريتم شبانه روزي ندارند، الگوهاي خوابشان با چرخه روز و شب هماهنگ نيست. در حقيقت، آنها تمايل زيادي به داشتن الگوي خاصي ندارند.

1 تا 4 ماهگي: 14 تا 15 ساعت در روز

در هفته ششم كودك كمي درك مي كند و ممكن است متوجه الگوهاي منظم خواب خود شود. طولاني ترين دوره خواب از چهار تا شش ساعت متغير است و اكنون تمايل دارد كه بيشتر به طور منظم در شب بخوابد. در اين سن سردرگمي روز و شب به پايان مي رسد.

خواب كودك 4 تا 12 ماهگي: 14 تا 15 ساعت در روز

در حالي كه تا 15 ساعت خواب، ايده آل است، اما اكثر نوزادان تا 11 ماهگي، فقط 12 ساعت در شبانه روز مي خوابند. ايجاد عادات سالم خواب، يكي از اهداف اصلي در اين دوره است، زيرا كودك شما در حال حاضر خيلي بيشتر اجتماعي شده است و الگوهاي خواب او بيشتر شبيه بزرگسالان است.

نوزادان به طور معمول داراي سه دوره ي چرت روزانه هستند و اين ميزان در حدود 6 ماهگي، به دو بار در روز مي رسد، در آن زمان (يا قبل از آن) آنها از لحاظ جسمي قادر به خوابيدن در شب هستند. شكل گيري الگوهاي چرت زدن منظم، كه به عنوان ريتم هاي زيستي بالغ شناخته مي شود، معمولا در بخش دوم اين فرايند زماني، رخ مي دهد. چرت صبحگاهي معمولا ساعت 9 صبح شروع مي شود و حدود يك ساعت طول مي كشد. چرت بعد از ظهر نيز معمولا بين 12 تا 2 ظهر شروع مي شود و يك يا دو ساعت به طول مي انجامد و چرت عصرگاهي نيز بين 3 تا 5 بعد از ظهر شروع شده و مدت زمان آن متغير است.

خواب كودك

خواب كودك 1 تا 3 سالگي: 12 تا 14 ساعت در روز

همانطور كه فرزند شما به سن 18 تا 21 ماهگي مي رسد، احتمالا چرت صبحگاهي و عصرگاهي او از بين مي رود و فقط يكبار در روز چرت مي زند. در حالي كه كودكان نوپا به 14 ساعت خواب در طي روز نياز دارند، اما به طور معمول فقط حدود 10 ساعت مي خوابند. اكثر كودكان حدود 21 تا 36 ماهگي به يك نوبت چرت روزانه نياز دارند كه ممكن است از يك تا سه و نيم ساعت پماد آلفا براي آفتاب سوختگي به طول بيانجامد. آنها معمولا بين 7 تا 9 شب به خواب مي روند و بين ساعت 6 تا 8 صبح  از خواب بيدار مي شوند.

3 تا 6 سالگي: 10 تا 12 ساعت در روز

كودكان در اين سن معمولا بين 7 تا 9 شب به خواب مي روند و بين 6 تا 8 صبح از خواب بيدار مي شوند، درست مانند الگويي كه در سنين پايين تر وجود دارد. در 3 سالگي، اكثر كودكان هنوز هم چرت مي زنند، در حالي كه در سن 5 سالگي بيشترشان ديگر اين كار را انجام نمي دهند. چرت هاي روزانه به تدريج كوتاه تر مي شوند، همچنين مشكلات ناشي از خواب جديد معمولا بعد از 3 سالگي ايجاد نمي شود.

7 تا 12 سالگي: 10 تا 11 ساعت در روز

در اين سن، با فعاليت هاي اجتماعي، مدرسه اي و خانوادگي، ساعت به تخت خواب رفتن كودك به تدريج به تعويق مي ­افتد، در حالي كه اكثر كودكان 12 ساله در حدود ساعت 9 شب به رختخواب مي روند. همچنين بازه وسيعي براي خواب، كه بين 7:30 تا 10 شب را شامل مي شود، وجود دارد و همچنين كل زمان خواب، از 9 تا 12 ساعت متغير است، اگرچه ميانگين فقط 9 ساعت است.

12 تا 18 سالگي: 8 تا 9 ساعت در روز

نياز به خواب كافي همان گونه كه براي سلامتي و راحتي كودكان حياتي است، براي نوجوانان نيز به همين صورت است. در واقع به نظر مي رسد كه بسياري از نوجوانان ممكن است به خواب بيشتري نسبت به سال هاي قبل نياز داشته باشند. با اين حال، در بسياري از نوجوانان، فشارهاي اجتماعي بر روي ميزان و كيفيت مناسب خواب آنها تاثير مي گذارد.

مانند خوردن و بازي كردن خواب نيز براي رشد كودك ضروري است. در طول سال اول عادات خواب كودك تغيير مي‌كنند. تا 6 ماهگي زماني كه كودك ياد مي ‌گيرد بيشتر در شب بخوابد، شما بايد به او كمك كنيد الگوي خوابيدن را تنظيم كند. اگر كودك به دليل نامعلومي مشكل خواب دارد با يك پزشك صحبت كنيد.

منبع: دكتر سلام


بيشتر بخوانيد: 

  • آبله مرغان در كودكان : علل، پيشگيري و راه هاي درمان
  • تعريق شبانه و عرق كردن كودكان و نوزادان در خواب
  • تبخال در نوزادان و كودكان + راهنمايي كامل
  • تربيت كودك و راه حل مشكلات رفتاري در كودكان نوپا


منبع

تظرات ارسال شده