همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
سوسك ها آلرژي زا هستند

شايع است. بين 78 تا 98 درصد از خانه هاي شهري سوسك دارند و نزديك به 60 درصد از مبتلايان به آسم كه در شهرها زندگي مي كنند به سوسك آلرژي دارند.

به گزارش كافي است اسم سوسك را بياوريد تا حالتي از تنفر و تهوع در چهره ديگران مشاهده كنيد. موجوداتي كثيف كه كارشان انتشار چرك و آلودگي است، اما آيا مي دانستيد كه سوسك ها يكي از علل اصلي حساسيت و تحريك آسم هستند؟

آلرژي به سوسك ها بيشتر در شهرها شايع است. بين 78 تا 98 درصد از خانه هاي شهري سوسك دارند و نزديك به 60 درصد از مبتلايان به آسم كه در شهرها زندگي مي كنند لوزالمعده به سوسك آلرژي دارند.


به دليل اقليم گرم تر مناطق جنوبي، آلرژي به سوسك در اين مناطق به ويژه بين خانواده هاي كم در آمد، بيشتر مشاهده مي شود، با اين حال سوسك ها در هر خانه اي ممكن است ديده شوند.

حساسيت به سوسك بيشتر نسبت به بزاق دهان، مدفوع و بقاياي بدن سوسك ها است. از آنجا كه سوسك ها آزادانه به هرجا سرك مي كشند و در چاه دستشويي و مكان ‌هاي كثيف رفت ‌و آمد دارند، امكان انتقال تخم انگل و باكتري توسط آنها بسيار بالا است و گاهي حامل بيماري هايي مثل اسهال، اسهال خوني، طاعون، جذام، تب تيفوييد، وبا و بيماري هاي ويروسي مثل پلي آميليت هستند.

سوسك ها از آفات مهم محسوب مي شوند چون از خود آلودگي منتشر مي كنند و مواد غذايي، پارچه و كتاب را از بين مي برند. اين حشره شب ها فعال است و روي كف اطاق ها و جاهاي مختلف دنبال غذا مي ‌گردد. سوسك ها همه خريد قطره فروزومال چيزخوار و پُرخوار هستند و قسمتي از غذاي نيمه هضم شده خود را بالا مي آورند و مدفوع خود را هم روي سطوح باقي مي گذارند. همچنين ترشحات تهوع آوري را از دهان و غدد روي بدنشان رها مي كنند كه بويي ماندگار و آزار دهنده در محدوده اي كه حركت كرده اند ايجاد مي كند.


از كجا بفهميم به سوسك ها آلرژي داريم؟

شايد خودتان هم ندانيد كه به سوسك حساسيت داريد. حساسيت به سوسك علايمي مشابه ساير حساسيت ها دارد. اگر علايم زير را داريد و روش هاي كنترل حساسيت را در خانه دنبال كرده ايد و به نتيجه نرسيده ايد، بهتر است به سوسك ها و آلرژن بودن آنها هم فكر كنيد!

● گرفتگي مزمن طولاني مدت- بيني

● عفونت مكرر سينوس و گوش

● خارش چشم ها و بيني

● سرفه اي كه خوب نمي شود

● تنگي نفس

● خس خس سينه

پانسمان زخم تنگي و گرفتگي قفسه سينه

حساسيت به سوسك ها مي تواند باعث بروز راش هاي پوستي هم شود. براي اطمينان از اينكه شما به سوسك آلرژي داريد تست هاي پوستي وجود دارد كه به دستور پزشك انجام مي شود.

پيشگيري از آلرژي سوسك ها

سوسك ها استاد پنهان شدن در ديوارها و درزها هستند. حتي ممكن است ندانيد در نزديكي شما سوسكي زندگي مي كند. تحقيقات نشان داده اند ديدن تنها يك سوسك در خانه به معناي اين است كه در نزديكي شما و دور از چشمتان تقريبا 800 سوسك زندگي مي كند!

براي كاهش اثرات سوسك ها بر خودتان بايد تا حد امكان تماستان را با سوسك ها كم كنيد. و اين يعني قبل از سمپاشي بايد تغييراتي در خانه خود ايجاد كنيد:

1- غذاها و خوراكي ها را در ظروف پلاستيكي يا شيشه اي دربسته نگهداري كنيد. سوسك ها وقتي غذايي براي خوردن پيدا نكنند، به جاي پماد سوختگي ديگري مي روند.

2- آشپزخانه و اتاق غذاخوري را تميز نگه داريد. مرتب جاروبرقي بكشيد. ريخت و پاش ها و خرده هاي آنها را جمع كنيد.

3- در سطل زباله را ببنديد.

4- غذاي حيوان خانگي را در ظرفش رها نكنيد.

5- سوسك ها پشت انبوه روزنامه ها يا جعبه ها مخفي مي شوند. آنها حتي ممكن است كاغذ بخورند. بنابراين به جمع كردن اين وسايل اهميت بدهيد.

6- بررسي كنيد لوله هاي زير سينك ظرفشويي و دستشويي چكه نكنند. سوسك ها مكان هاي مرطوب را دوست دارند.

7- از طعمه هاي سوسك استفاده كنيد. اسيد بوريك طعمه خوبي است. البته مراقب باشيد كودكان به اشتباه اين طعمه ها را نخورند.

8- تا آن جايي كه مي ‌توانيد به‌ طور مستقيم به بدن سوسك‌ ها دست نزنيد يا آنها را با روش ‌هاي فيزيكي از بين نبريد چون اين كار باعث پراكنده شدن ترشحات بدن آنها به محيط كرم رژودرم اطراف و ايجاد آلرژي بيشتر مي‌ شود.

9- اگر به سوسك ها آلرژي داريد آنتي هيستامين ها و اسپري هاي كورتيكواستروئيدي بدون نسخه به تسكين علايم شما كمك مي كنند. اگر آسم داريد پزشك ممكن است قرص هاي ديگر يا اسپري هاي تنفسي تجويز كند./

منبع: وبمد| بهپو



منبع

تظرات ارسال شده