همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

طرز تهيه سركه سفيد و خواص آن

سركه سفيد از تقطير سركه

مالت (مالت كردن جو) به دست مي‌آيد، ولي در صنعت تنها با مخلوط كردن اسيد استيك با آب براي تهيه سركه سفيد استفاده مي‌شود. سركه سفيد براي چاشني غذا، استفاده دارويي و پاك كننده طبيعي سطوح كاربرد دارد.

طرز تهيه سركه سفيد و خواص آن
دكتر زخم| سرويس آشپزي - سركه يكي از مهمترين كشفيات مردم باستان است و قدمتي بيش از ده هزار سال دارد. اين ماده كه در ادامه فرايند عمل‌آوري خمر به وجود مي‌آيد، در واقع نتيجه طبيعي تماس نوشيدني‌هاي الكلي با هواست. سركه يك چاشني مهم در پخت غذا‌هاي مختلف است و كاربردهاي دارويي نيز دارد.
انواع مختلفي از سركه در سراسر جهان وجود دارد كه از ميوه‌هايي نظير سيب، انگور، خرما، انار و ... به روش‌هاي خانگي و صنعتي تهيه مي‌شود. يكي از انواع سركه، سركه سفيد است كه اغلب از نوع صنعتي آن در غذا‌ها استفاده نمي‌شود، مگر براي تهيه ترشي. اين سركه بهترين انتخاب براي تميز كردن سطوح مختلف، مثلا تميز كردن كابينت‌ها، پنجره‌ها و… است. در اين مقاله شما را با روش تهيه سركه سفيد و كاربرد‌هاي آن آشنا مي‌كنيم.
در پانسمان زخم حفره اي اين مطلب مي‌خوانيد:
  • طرز تهيه سركه سفيد
  • كاربرد‌هاي سركه سفيد
    • مصارف دارويي
    • مصارف خانگي
  • نكات پاياني

طرز تهيه سركه سفيد

سركه سفيد از اسيد استيك و اتانول گياهي ساخته شده و با آب رقيق مي‌شود و در روش صنعتي به طور مستقيم از مخلوط كردن اسيد استيك با آب به دست مي‌آيد.
روش طبيعي تهيه سركه سفيد، تقطير سركه مالت است. سركه مالت را با مالت كردن جو درست مي‌كنند. منظور از مالت، دانه‌هاي جوانه زده جو است كه در طي يك روند مشخص خشك شده‌اند. در اين فرايند، نشاسته موجود در دانه جو به قند تبديل و سپس از اين قند، آب جو پديد مي‌آيد كه با گذشت زمان، اين ماده تبديل به سركه سفيد مي‌شود.

كاربرد‌هاي سركه سفيد

سركه سفيد بيشتر به عنوان يك ماده پاك كننده و ضدعفوني كننده طبيعي كاربرد دارد و هيچ خطري براي انسان و محيط زيست ندارد. از سركه سفيد چندان در تهيه غذا استفاده نمي‌شود و تنها كاربرد خوراكي آن تهيه ترشي و سس كچاب است. مهمترين كاربرد‌هاي سركه سفيد شامل موارد زير مي‌شود:

۱) مصارف دارويي

بسياري از متخصصان طب سنتي كه به تهيه سركه سفيد مشغولند، از اين ماده در درمان بيماري‌ها استفاده مي‌كنند. مهمترين كاربرد‌هاي درماني سركه سفيد عبارتند از:
۱. كمك به درمان زخم‌ها
از سركه سفيد در گذشته جراحي پوست براي التيام زخم‌هاي جزئي و ضدعفوني كردن محل جراحت استفاده مي‌شده است.

۲. پيشگيري از عفونت و درمان قارچ
در طب سنتي از سركه براي پيشگيري از عفونت استفاده مي‌شود. همچنين اين ماده براي درمان بسياري از قارچ‌هاي پوستي و قارچ ناخن مفيد است. به عنوان مثال براي از بين بردن قارچ بين انگشتان پا مي‌توانيد كمي سركه را در يك تشت آب گرم بريزيد و به مدت يك ربع پا‌ها را در آن قرار دهيد.

۳. درمان خارش رحم
يكي از خواص سركه سفيد كمك به رفع عفونت و درمان خارش رحم است. به اين منظور توصيه مي‌شود خانم‌ها مقداري سركه را با آب جوشيده سرد تركيب و هر روز به جاي آب معمولي، با آن آب خود را بشويند.

خواص سركه سفيد
۴. داروي گياهي دختردار شدن
يكي از راه‌هاي دختردار شدن، شستشوي رحم با سركه است. به اين منظور بايستي خانم‌ها قبل از نزديكي، دو قاشق غذاخوري سركه را در يك استكان آب مخلوط كنند و داخل رحم را با آن به‌وسيله سرنگ شستشو دهند.

۵. تسكين خارش ناشي از نيش حشرات
استفاده از سركه به كاهش خارش ناشي از نيش پشه كمك مي‌كند.

۶. سفيد كردن دندان‌ها و رفع بوي بد دهان
سركه خاصيت ضدعفوني كننده و جلا دهنده دارد. براي سفيد كردن دندان‌هاي خود مي‌توانيد مسواك خود را با سركه آغشته و دندان‌ها را مسواك كنيد. اين كار باعث از بين رفتن باكتري‌هاي مضر دهان نيز شده و به رفع بوي بد دهان سوپرازورب پي نيز كمك مي‌كند. توجه داشته باشيد در استفاده از سركه سفيد براي دندان‌ها زياده روي نكنيد، زيرا استفاده طولاني مدت از سركه باعث آسيب به ميناي دندان مي شود.

سفيد كردن دندانها با سركه

۷. درمان شوره سر و درمان خانگي شپش
يكي از درمان‌هاي خانگي براي رفع شوره سر و پيشگيري و از بين بردن شپش سر، استفاده از مخلوط سركه و آب است. مو‌هاي خود را با تركيب نصف ليوان سركه و نصف ليوان آب بشوييد و اجازه دهيد اين تركيب مدت ۱۰ دقيقه روي مو‌ها بماند و سپس آبكشي كنيد.

۸. رفع ناراحتي‌هاي گلو
سركه سفيد براي رفع ناراحتي‌هاي گلو نيز مفيد است. براي درمان مشكلات گلو مي‌توانيد مقداري آب ولرم را با يك قاشق سوپ خوري سركه تركيب و قرقره كنيد تا درد گلو تسكين يابد. همچنين مي‌توانيد از آن در دستگاه بخور استفاده كنيد تا گرفتگي گلو باز شود.


۲) مصارف خانگي سركه سفيد

۱. پاك كننده سطوح
سركه سفيد يك ماده پاك كننده طبيعي و كاملا بي ضرر براي شستشوي سطوح كابينت، تميز كردن كاشي‌ها و ضدعفوني كردن محيط حمام و دستشويي است.

۲. تميز و ضدعفوني كردن وسايل آشپزخانه
از سركه سفيد مي‌توانيد براي تميز كردن ماشين لباسشويي، ماشين ظرفشويي، مايكروويو، دستگاه قهوه‎ساز و مخلوط كن استفاده كنيد. سركه بدون آسيب به اين دستگاه‌ها، باعث تميزي سوپرازورب سي و ضدعفوني شدن اين وسايل مي‌شود.
بيشتر بدانيد: تميز كردن ماشين ظرفشويي با سركه و جوش شيرين
۳. شستن ميوه و سبزيجات
اضافه كردن دو قاشق غذاخوري سركه سفيد به يك پيمانه آب محلولي موثر براي شستن ميوه و سبزي است و باعث مي‌شود بقاياي سموم و آفت از روي ميوه و سبزي پاك شود.

۴. تميز كردن لباس‌ها
شما مي‌توانيد با اضافه كردن سركه به محلول شستشوي لباس‌ها، باعث سفيدتر و تميزتر شدن لباس‌ها و ملحفه‌ها شويد بدون اينكه نگراني خرابي بافت پارچه باشيد.

نكات پاياني

درست است كه سركه سفيد كاربردهاي مختلف و خواص زيادي دارد، اما با اين حال در برخي موارد مي‌تواند آسيب‌رسان هم باشد. موارد احتياطي درباره مصرف سركه به شرح زير است:
  • سركه سرشار از سولفيت‌ها است. اين تركيبات به خودي خود خطرناك نيستند، اما براي بسياري افراد آلرژي‌زا هستند.
  • اگرچه سركه سفيد معمولا ايمن است، اما زياده روي در استفاده و كاربرد مقادير بالاي آن، مي‌تواند خطرناك باشد. مصرف بيش از حد سركه علائمي مانند التهاب در دستگاه گوارش، تپش قلب و يا سوء هاضمه را ايجاد مي‌كند.
  • سركه با برخي دارو‌هاي قلبي و انواعي از داروهاي قند خون تداخل دارويي دارد و لازم است قبل از مصرف با پزشك خود در رابطه با مصرف سركه مشورت كنيد.


شما چه كاربرد‌هاي ديگري براي سركه سفيد مي‌شناسيد. پرسش‌ها لوهمن روشه و نظرات خود را با ما و خوانندگان به اشتراك بگذاريد. پيشنهاد مي‌كنيم تفاوت سركه سفيد و سركه قرمز را نيز در دكتر زخمبخوانيد. همچنين مي‌توانيد طرز تهيه سركه انگور خانگي و طبيعي را در دكتر زخمآموزش ببينيد.

تظرات ارسال شده