همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
موها به چه دليل مي‌ريزند؟

و دائمي هرگز باعث نازك شدن موها يا طاسي نمي‌شود؛ زيرا به صورت همزمان موهاي ديگري به جاي آن‌ها رشد مي‌كند؛ اما اگر موها به صورت ناگهاني شروع به ريزش كند، نشان مي‌دهد كه مسئله جدي است و بايد علت آن مشخص شده و درمان صورت پذيرد.

به گزارش : ممكن است اين نگراني براي هركسي در هر سني پيش بيايد كه چرا تعداد موهاي من كم شده؟ اين مسئله براي مردان در سنين بالاتر پيش مي‌آيد و ممكن است گاهي غيرعادي به نظر برسد. اما مسئله‌ي ريزش مو، مشكلي است كه براي زنان نيز پيش مي‌آيد. به طور كلي بيشترين دليل ريزش مو ريشه پانسمان هارتمن در موارد زير دارد:

* ژنتيك

* استرس

* و اضطراب، يا شرايط سلامت يا بيماري در بدن.

معمول‌ترين نوع ريزش مو، دليلش ريشه در ژنتيك دارد و ارثي است؛ به اين بيماري androgenetic alopecia يا آلوپسي آندروژنيك مي‌گويند.

هنگامي كه مسئله‌ي ريزش مو ريشه در ژنتيك داشته باشد، موها به تدريج مي‌ريزد و با افزايش سن، ريزش موها نيز افزايش مي‌يابد.

در برخي موارد، ساير عوامل ممكن است به ريزش مو منجر شود. اما به خصوص، زماني كه عامل غيرژنتيكي در ريزش مو اثرگذار باشد ممكن است موهاي ضخيم و سالم به طور ناگهاني بريزند.

بسياري از ما به صورت طبيعي، روزانه بين پنجاه تا صد تار مو از دست مي‌دهيم و اين ريزش طبيعي و دائمي هرگز باعث نازك شدن موها يا طاسي نمي‌شود؛ زيرا به صورت پانسمان هيدروتك همزمان موهاي ديگري به جاي آن‌ها رشد مي‌كند. اگر موها به صورت ناگهاني شروع به ريزش كند، نشان مي‌دهد كه مسئله جدي است و بايد علت آن مشخص شده و درمان صورت پذيرد. چنين ريزش مويي، زماني رخ مي‌دهد كه چرخه‌ي رشد مو و مرگ آن، دچار اختلال شده و فوليكول مو آسيب ديده و جاي آن را بافت معمولي گرفته باشد.

اختلالات و ناهنجاري‌هاي آلوپسي آندروژنيك (شامل نازك شدن ارثي موها يا طاسي) اصلي‌ترين دليل ريزش موهاست كه هشتاد ميليون نفر اعم از زنان و مردان را فقط در ايالات متحده‌ي آمريكا درگير كرده است. زناني كه به طور ارثي دچار ريزش مو مي‌شوند معمولاً متوجه نازك شدن موها در قسمت جلو و بالاي سرشان مي‌شوند در حالي كه مردان در قسمت‌هايي ديگر از سرشان دچار طاسي مي‌شوند. بيماري پوستي

به جز عوامل ژنتيكي كه در ريزش موها اثر مي‌گذارند، مي‌توان عوامل ديگري كه منجر به ريزش مو مي‌شود را به صورت زير بيان كرد:

* سن

* شرايط خاص سلامتي بدن مانند ديابت، اختلالات تيروئيد، و لوپوس (سل جلدي)

* برخي درمان‌ها و جراحي‌هاي بزرگ

* سوءتغذيه

* اضطراب و استرس

بيماري‌هاي خودايمني مانند آلوپسيا يا طاسي منطقه‌اي (alopecia areata) نيز منجر به ريزش ناگهاني موها مي‌شود. در اين بيماري، سيستم ايمني بدن به موها حمله مي‌كند. بيماري آلوپسيا در انسان‌هاي سالم بروز مي‌كند و مي‌تواند منجر به از دست دادن موها در بخشي‌هايي از سطح سر يا ساير نقاط بدن شود. البته جاي نگراني نيست، درمان‌هايي براي اين بيماري وجود دارد كه با مراجعه به پزشك متخصص پوست قيمت تندروت پلاس مي‌توان آن‌ها را دريافت كرد.

گاهي اوقات، شرايط خاص پزشكي مي‌تواند به ريزش موي ناگهاني بيانجامد. چيزي حدود سي بيماري مانند بيماري‌هاي تيروئيد، ديابت، لوپوس، كم‌خوني (آنمي) ريزش مو را باعث مي‌شوند. در صورتي كه با چنين مشكلي مواجه شديد به پزشك متخصص پوست مراجعه كنيد تا علاوه بر ممانعت از پيشروي ريزش موها، با دارو، رشد موها را افزايش دهيد.

شيمي درماني، اشعه درماني، و جراحي‌هاي بزرگ نيز ممكن است ريزش مو را در فرد ايجاد كند. اما حتي اگر ريزش موي ناگهاني تروماتيك بوده و وابسته به يك حادثه باشد، باز هم لازم است درمان براي بازگردان موها صورت پذيرد.

ريزش مو در زنان احتمالاً مربوط به هورمون‌ها است. افت استروژن در بدن منجر به ريزش موقتي موها پماد مدي هاني پس از زايمان مادر مي‌شود. ريزش مو در دوران يائسگي نيز ممكن است رخ دهد. استرس‌هاي بزرگ مانند طلاق يا شكست عاطفي، مي‌تواند ريزش مو را باعث شود. به علاوه، داشتن رژيم غذايي نه چندان مناسب، دريافت ناكافي پروتئين و اختلال در تغذيه مانند بي اشتهايي نيز ريزش مو را سبب مي‌شود.

منبع: تبيان



منبع

تظرات ارسال شده