همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
زنگ خطر آرتروز لگن با اين نشانه‌ها به صدا در مي‌آيد

چاقي و سالمندان نسبت به بقيه افراد بيشتر در معرض ابتلا به آرتروز لگن هستند.

به گزارش : فرناز المعي‌نژاد متخصص فيزيوتراپي درباره مفصل لگن اظهار كرد: مفصل لگن در بخش بالايي استخوان ران است. در اين مفصل سر استخوان ران در داخل حفره استخوان لگن قرار گرفته است. مفصل لگن وزن تنه و دست‌ها را تحمل و به حركت پا‌ها كمك مي‌كند.

او بيان كرد: آرتروز لگن مشكلي شايع بين مردان و زنان در هر گروه سني است، در اين عارضه غضروفي كه سر استخوان را پوشانده است، تخريب مي‌شود، بنابراين حركات يكنواخت مفصل از بين مي‌رود.

اين متخصص فيزيوتراپي افزود: احتمال ابتلا به آرتروز لگن با افزايش سن بيشتر مي‌شود. مبتلايان سوپرازورب سي به چاقي هم به علت اينكه فشاري بيشتر به مفصل آنها وارد مي‌شود، در معرض تخريب غضروف و ابتلا به آرتروز لگن هستند.

مهم‌ترين علائم آرتروز لگن

المعي‌نژاد تاكيد كرد: خشكي و كم شدن دامنه حركات مفصل و دشواري حركت لگن از علائم آرتروز لگن هستند، در برخي روز‌هاي هفته يا برخي ساعات شبانه روز اين خشكي و سختي حركت بيشتر است، درد ناشي از آرتروز لگن در كمر، قسمت نشيمنگاه و كشاله ران و در برخي موارد در زانو و ساق پا هم احساس مي‌شود.

او تصريح كرد: خشكي مفصل لگن موجب مي‌شود كه افراد فعاليت‌هايي مانند راه رفتن، نشستن و برخاستن، پوشيدن جوراب و كفش و پياده و سوار شدن از ماشين را به سختي انجام دهند، در موارد شديد‌تر آرتروز لگن، درد هنگام تغيير وضعيت در حالت خواب، فرد را بيدار مي‌كند؛ درد و سختي حركت نقش موثري در تحليل رفتن و ضعف عضلات اطراف مفصل لگن دارد.

راه پانسمان هيدروكلوئيد كامفيل تشخيص آرتروز لگن

اين متخصص فيزيوتراپي گفت: با انجام راديوگرافي ساده از مفصل لگن مي‌توان تخريب غضروف مفصلي و آرتروز در اين مفصل را تشخيص داد.

مهم‌ترين اقدامات درماني براي رفع آرتروز لگن

المعي‎‌نژاد اظهار كرد: در اغلب موارد پزشك معالج افراد براي كاهش درد و التهاب مفصل داروي مسكن براي آنها تجويز مي‌كند، همچنين جهت كاهش درد و خشكي مفصل و حركت بهتر آن، فيزيوتراپي پيشنهاد مي‌شود؛ آب درماني كمك مي‌كند كه با انجام حركات ساده در آب فشار كمتري به مفصل وارد شود، آب درماني از تحليل عضلات جلوگيري مي‌كند و در بهبود حركات مفصل و نحوه راه رفتن هم موثر است.

اقدامات درماني خانگي براي رفع آرتروز لگن

او بيان كرد: مبتلايان به آرتروز لگن مي‌تواند براي تسكين درد خود از دارو‌هاي مسكن استفاده كنند، گذاشتن كيسه يخ يا كيسه گرم لوهمن روشه روي مفصل هم در كاهش التهاب و درد آن موثر است؛ پوشيدن كفش با كفي مناسب هم فشاري كمتر به مفصل پا وارد مي‌كند؛ در آرتروز لگن شديد در صورت صلاحديد فيزيوتراپيست بايد براي كاهش فشار از روي مفصل از عصا استفاده شود و عصا بايد در دست مخالف پاي درگير گرفته شود.

اين متخصص فيزيوتراپي افزود: مبتلايان به آرتروز لگن بايد از نشستن و برخاستن روي صندلي‌هاي كوتاه يا مبل‌هايي كه خيلي نرم هستند، پرهيز كنند؛ اين اشخاص بايد رژيم غذايي مناسب داشته باشند تا ضمن كاهش وزن اضافي، كلسيم، ويتامين D و ساير مواد معدني و مغذي لازم به بدنشان برسد، انجام تمرين‌هاي كششي سبك براي كاهش خشكي مفصل، تمرين‌هاي تقويتي براي عضلات اطراف مفصل لگن و تمرين‌هاي تعادلي براي بهبود الگوي راه رفتن پيشنهاد مي‌شود.

تمرين‌هاي ورزشي براي رفع آرتروز لگن

المعي‌نژاد تاكيد كرد: در تمرين نخست فرد بايد روي زمين سوپرازورب پي دراز بكشد و پاي دردناك را از پاشنه به آرامي به سمت خود بكشد به طوري كه زانو خم شود، پنج ثانيه پا را در اين وضعيت نگه دارد سپس زانو را صاف كند، اين حركت بايد ۱۰ بار تكرار شود.

او تصريح كرد: در تمرين دوم فرد بايد در حالت ايستاده از يك صندلي براي تكيه‌گاه خود استفاده كند سپس با زانوي صاف، پا را از مفصل لگن به سمت عقب ببرد و پنج ثانيه در اين وضعيت نگه دارد، اين حركت بايد ۱۰ بار تكرار شود.

اين متخصص فيزيوتراپي گفت: در تمرين سوم شخص بايد روي پهلوي سالم بخوابد سپس به آرامي پاي دردناك را با زانوي صاف از لگن بلند كند و پنج ثانيه پا را در اين وضعيت نگه دارد، اين حركت بايد ۱۰ بار تكرار شود.

المعي نژاد اظهار كرد: در تمرين چهارم فرد بايد در حالت ايستاده پاي دردناك را كمي عقب‌تر از بدن قرار دهد سپس به آرامي بدن را به سمت جلو بكشد، به طوري كه زانوي پاي سالم (جلويي) پانسمان زخم حفره اي خم شود و ۱۵ ثانيه بدن را در اين وضعيت نگه دارد، اين حركت بايد پنج بار تكرار شود.

او يادآوري كرد: در تمرين پنجم فرد بايد كنار ديوار بايستد سپس پاي دردناك را با زانوي صاف از لگن به پهلو بلند كند و پنج ثانيه پا را در اين وضعيت قرار دهد، اين حركت بايد ۱۰ بايد تكرار شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده