همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
درمان 80بيماري فقط با يك زباله

و نگهداري آن مي توان بيش از ۸۰ نوع بيماري از جمله سرطان خون، تالاسمي، كم خوني‌هاي مادرزادي و يا نقص سيستم ايمني را درمان كرد.

به گزارش : جواد پرويزي نژاد در نشست آموزشي معرفي و مزاياي مركز خون بندناف با حضور مسئولان مراكز خدمات جامع سلامت و واحدهاي ستادي شبكه بهداشت و درمان دشتستان عنوان كرد: پس از تولد نوزاد خون باقي‌مانده در بند ناف و جفت -كه غني از سلول‌هاي بنيادي پماد عسل خارجي است- به عنوان يك زباله بيولوژيك دور ريخته مي‌شود در حالي كه اين خون حاوي سلول‌هاي بنيادي و سلول‌هاي خون‌ساز است كه مي‌تواند براي درمان بيماري‌ها استفاده شود.

وي تصريح كرد: بيش از ۱۳ سال است كه ذخيره سازي خون بند ناف نوزاد در ايران و در بانك سلول‌هاي بنيادي خون بند ناف رويان انجام مي شود و تاكنون ۹۵ هزار نمونه خون بند ناف در اين بانك ذخيره سازي شده است.

مسئول مركز خون بندناف موسسه رويان بوشهر گفت: والدين قبل از تولد نوزاد و از هفته ۳۶ بارداري مادر اقدام به ثبت نام در اين بانك كرده و بلافاصله پس از زايمان عسل پزشكي نيز بند ناف از نوزاد جدا و توسط يك سوزن خون از بندناف و جفت جمع‌آوري و به كيسه‌هاي خون منتقل مي‌شود.

پرويزي نژاد اضافه كرد: سپس خون بند ناف نوزاد منجمد و در بانك نگهداري مي‌شود تا چنانچه نوزادان در بزرگسالي مبتلا به بيماري‌هايي نظير سرطان خون، تالاسمي، كم خوني‌هاي مادرزادي و يا نقص سيستم ايمني شوند با استفاده از سلول‌هاي بنيادي خون بندناف درمان شوند.

اين مسئول خاطرنشان كرد: با استفاده از سلول‌هاي بنيادي خون بندناف، پتانسيل درمان بيش از ۸۰ نوع بيماري وجود دارد.

وي بيان كرد: مراقبين سلامت و ماماهاي شاغل در مراكز خدمات جامع مدي هاني سلامت مي‌توانند با آموزش و ارتقا آگاهي مادران باردار در اين زمينه تاثيرگذار بوده و با توجه به فرهنگ غلط تك فرزندي، آنها را با مزاياي بانك خون بند ناف نوزادان در درمان بيماري‌ها آشنا كنند.

جواد پرويزي نژاد در خصوص مزاياي ذخيره سازي خون بند ناف گفت: سلول‌هاي بنيادي كه از بند ناف گرفته مي‌شوند بسيار پر توان بوده و در اثر تكثيرهاي پي در پي دچار پيري نمي‌شوند، به‌طوري‌كه با تزريق يا جايگزيني آن‌ها در بافت‌هايي كه آسيب جدي ديده‌اند مي‌توانيم به بهبودي و تشكيل سلول‌هاي جديد بافت كمك كنيم.

مسئول مركز خون بندناف موسسه رويان بوشهر عنوان كرد: مدي هاني 405 در بيمارستان شهيد گنجي برازجان سه نفر ماما دوره‌هاي كامل نحوه خون‌گيري از بند ناف نوزاد را آموزش ديده‌اند و در بيمارستان مهر برازجان نيز سه نفر به دفتر نمايندگي معرفي شده كه در حال گذراندن دوره‌هاي آموزشي هستند، همچنين تفاهم نامه‌اي با رييس دانشگاه علوم پزشكي بوشهر جهت همكاري پزشكان متخصص زنان در اين زمينه منعقد شده است.

وي اظهار كرد: در حال حاضر مدت قرارداد ذخيره‌سازي خون بند ناف در بانك خون بند ناف رويان ۲۸ سال بوده و در آينده اين مدت‌ زمان بيشتر خواهد شد و استان بوشهر نهمين استاني است كه از اين فرايند استقبال ژل مدي هاني كرده است.

پرويزي نژاد تاكيد كرد: به همت جهاد دانشگاهي استان بوشهر، دفتر نمايندگي بانك خون بند ناف رويان از فروردين ماه سال ۹۷ با همكاري دانشگاه علوم پزشكي در استان بوشهر راه اندازي شده و تاكنون ۵۰۰ خانواده نمونه خون بند ناف نوزاد خود را در اين موسسه ذخيره كرده‌اند.

منبع: ايسنا



منبع

تظرات ارسال شده