همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
براي افزايش قد از اين تركيب استفاده كنيد

استفاده كنيد.

به گزارش : پماد هارتمن در حوزه طب سنتي ايران، گياهاني داريم كه خواصي دوگانه دارند يعني در شرايطي خاص مي‌توانند به‌عناوين مختلف‌، خواص درماني متفاوتي را از خود نشان دهند از جمله اين گياهان دارويي مي‌توان به گياه مريم‌گلي، گياه باباآدم، تخم گياه خاكشير، پوست درخت توت‌، هوفاريقون و خيلي از گياهان دارويي ديگر اشاره داشت.
به‌عنوان مثال برگ گياه مريم‌گلي‌ در تركيب با گياهاني از جمله نعناع، فلفل و زعفران، تركيبي لاغر‌كننده است اما در تركيب با كتيراي گون و فلوس و حتي عسل‌، به تركيبي هارتمن چاق‌كننده تبديل مي‌شود.
چنانچه يك قاشق غذاخوري تخم گياه خاكشير را در يك ليوان آب جوش مخلوط كرده و با عسل شيرين كنيد و مصرف كنيد خاصيت مليّن دارد اما مصرف آن با آب سرد يا مصرف آن به‌صورت بوداده از اسهال پيشگيري مي‌كند؛ نكته جالب در اين است كه خاكشير مي‌تواند در دو شرايط عكس يكديگر (يبوست و اسهال) مفيد باشد.
در كتب سنگي از حكماي قديم طب سنتي ايران آمده است كه اگر پوست درخت توت سفيد را برش دهيد و آن را به‌طرف بالا بكشيد و از چسب هارتمن درخت جدا كنيد، جوشانده‌اش خاصيت قي‌آور دارد اما اگر به‌طرف پايين بكشيد و از درخت جدا كنيد، جوشانده‌اش خاصيت مسهلي دارد.
برگ گياه كاسني در تركيب با سركه و دارچين درمان‌كننده بسيار خوب اسهال است اما اگر همين گياه را با گل‌سرخ + گل نيلوفر + برگ سنا + عناب + گل‌گاوزبان مخلوط كنيم و به‌صورت دمنوش تجويز كنيم، تركيبي مليّن و مسهل به‌شمار مي‌آيد.
نوشيدن دمنوش ريشه و برگ گياه باباآدم‌، كاهنده هورمون رشد است اما "عرق گياه قيمت پانسمان هارتمن باباآدم" افزاينده هورمون رشد است، بنابراين كساني كه در سنين رشد قرار دارند و مايل به افزايش قد هستند‌، بهتر است از شكل تقطيرشده آن استفاده كنند.
گياه رازيانه يك فيتواستروژن است يعني ذاتاً حاوي استروژن است؛ تخم اين گياه اثر چنداني در تنظيم قاعدگي ندارد اما عرق رازيانه يكي از مؤثرترين داروها در درمان بيماريهاي زنان محسوب مي‌شود.
لذا توصيه مي‌شود از مصرف خودسرانه داروها و گياهان دارويي چه به‌صورت عفونت بدن تكي يا مفرده و چه به‌صورت تركيبي و مركب خودداري كرد و در هر حال براي مقاصد درماني خاص، با طبيب حاذق طب ايراني هماهنگ باشيد.
تسنيم


منبع

تظرات ارسال شده