همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
توصيه‌هايي درباره ام اس كه بايد جدي گرفته شوند

و افرادي كه به اين بيماري مبتلا مي شوند، با مصرف به موقع و كامل داروهاي تجويزشده، تغذيه سالم و ورزش مي توانند از خود در مقابل بيماري مراقبت كنند.

به گزارش : برخي مبتلايان به ام اس ممكن است به دليل قادر نبودن به انجام برخي كارهاي روزانه خود، احساس خستگي و ضعف عضلاني، دچار تشويش و نگراني و حتي افسردگي شوند؛ اين درحالي است كه بايد بدانند ابتلا به بيماري ام اس به معني ناتواني نيست و مي توانند با مراقبت از سلامت روان خود و پيگيري برنامه هاي درماني و مصرف منظم داروها، نتايج مثبتي به دست آورند.

علت دقيق انواع پانسمان نقره بيماري ام اس درحال حاضر معلوم نيست اما برخي از عوامل مانند موقعيت جغرافيايي، سن، محيط، عوامل ژنتيكي، خودخوري و نگراني بيش از حد در بروز اين بيماري تاثير دارند.

ضعف و خستگي، بي حسي و كرختي به خصوص در اندام تحتاني، تاري ديد و دوبيني، اشكال در تعادل، تغيير خلق مانند افسردگي، اشكال در صحبت كردن، لرزيدن يا رعشه، درد يا گرفتگي عضلاني، اشكال در حافظه، مشكلات جنسي از جمله علائم اين بيماري است.

تشخيص نهايي بيماري با ام آر آي مغز و گاهي نمونه گيري از مايع مغزي نخاعي انجام مي شود و پس از آن بيمار تحت درمان قرار مي گيرد.

توصيه هايي براي مراقبت در بيماري

* انجام كارهاي روزانه به اندازه توان خود

كارهاي ساده و اوليه خانه مانند آماده كردن غذا، پماد مديكال هاني نگهداري از گياهان و مرتب كردن لباس ها سبب احساس مفيد بودن مي شود و به فرد بيمار كمك مي كند كه در مكاني راحت و دوست داشتني مانند خانه اعتماد به نفس خود را باز يابند و با روحيه بهتري براي غلبه بر بيماري تلاش كند.

اما انجام اين كارها نبايد سبب خستگي بيمار شود و بيمار بايد به اندازه توان خود اين امور را انجام دهد.

* مصرف كامل و به موقع داروها

داروهايي كه پزشك براي بيمار تجويز مي كند، نقش مهمي در بهبود وضعيت جسماني بيمار دارد بنابراين داروها بايد به طور كامل و در ساعات معين مصرف شود.

برخي داروها ممكن است عوارضي مانند تهوع، استفراغ، چاقي و ريزش موي سر به دنبال داشته باشند بنابراين اگر بيماران دچار اين مشكلات شدند، نبايد دارو را به صورت درمان خانگي سوختگي با آب جوش خودسرانه قطع يا كم و زياد كنند و بايد به پزشك معالج خود اطلاع دهند.

* ورزش كردن

ورزش علاوه بر بهبود وضعيت جسمي، روحيه اي شاداب به بيماران مي بخشد و آنها را فعال و پرانرژي مي كند و اضطراب آنها را كاهش مي دهد بنابراين بيماران قبل از شروع ورزش بايد با پزشك مشورت و براي ورزش خود برنامه ريزي كنند.

قبل از ورزش بايد بدن گرم شود و زمان آن به تدريج افزايش يابد، در فضاي امن و بي خطر كه امكان لغزندگي ندارد بايد ورزش كرد و هر وقت احساس ناراحتي شد، ورزش بايد متوقف شود. ورزش هاي نشاط آور، پياده روي، يوگا و شنا مفيد هستند.

* مصرف غذاهاي سالم

مبتلايان بايد از موادغذايي حاوي ميوه ها و سبزيجات تازه با برگ سبز تيره در رژيم غذايي قيمت پماد زخم بستر خود استفاده كنند، انواع ماهي حاوي اسيدهاي چرب امگا ۳ و امگا۶ را در برنامه غذايي خود قرار دهند و آب و آب ميوه تازه را به ميزان كافي مصرف كنند.

مصرف موادغذايي حاوي مواد نگهدارنده مانند كنسروها، مواد غذايي حساسيت زا مانند تخم مرغ، گوجه فرنگي و بادمجان را كاهش دهند.

مصرف غذاهاي پرچربي مانند گوشت هاي چرب، لبنيات پرچرب، انواع سس هاي چرب و غذاهاي شيرين و پرنمك به خصوص در صورتي كه بيمار با داروي كورتون درمان مي شود، بايد از رژيم غذايي حذف شود.

به طور كلي ؛

- ام اس باعث اختلال در باروري و حاملگي مي شود بنابراين پيش از بارداري بايد بيماري به پزشك اطلاع داده شود.

- از محيط هاي پر استرس و اضطراب آور بايد دوري شود.

- سيگار ترك شود زيرا سيگار كشيدن پزشكي كودكان سبب پيشرفت بيماري ام اس مي شود.

- در هنگام احساس خستگي، بايد استراحت كرد.

- گاهي لازم است از وسايل كمكي مانند عصا، واكر و ويلچر براي حفظ تعادل و وسايل توانبخشي براي كمك به حس بينايي و شنوايي استفاده كرد.

- براي جلوگيري از احساس گرماي زياد بايد از لباس هاي خنك و رنگ هاي روشن استفاده شود و نبايد در معرض نور شديد خورشيد قرار گرفت.

منبع: ايرنا



منبع

تظرات ارسال شده