همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 فوايد علمي و  شگفت انگيز گريه براي سلامتي

گريه كردن نسبت به آنچه فكر مي‌كنيم، مزاياي بيشتري براي سلامتي دارد.

افكار عمومي جامعه همواره به گونه اي است كه اغلب مردم، گريه را نشانه ضعف مي‌دانند. اما مطالعات محققان نشان مي‌دهد كه گريه كردن نسبت به آنچه فكر مي‌كنيم، مزاياي بيشتري براي سلامتي دارد. در ادامه به برخي از فوايد اين حالت روحي بر سلامتي اشاره مي‌كنيم.

كاهش استرس

ييك مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد كه گريه كردن مي‌تواند به آرامش افراد در زمان استرس كمك كند. تاثير گريه بر سلامتي به صورت مدي هاني 405 آني و فوري نيست و ممكن است شروع ايجاد حالت آرامش در بدن چند دقيقه به طول بينجامد. به گفته محققان، گريه كردن سيستم عصبي پاراسمپاتيك (PNS) را فعال مي‌كند و فعال شدن آن موجب آرامش مغز مي‌شود.


تنظيم فشارخون

فشار خون بالا مي‌تواند منجر به چندين مشكل جدي براي سلامتي مانند سكته مغزي و قلبي، نارسايي قلبي، زوال عقل و حتي نارسايي كليه شود. اما بر طبق چندين مطالعه، گريه نه تنها فشار خون را پايين مي‌آورد و آن را كنترل مي‌كند، بلكه همچنين يك گريه شديد مي‌تواند نبض را هم تنظيم كند.

جلوگيري از تجمع سموم

اشك‌هايي عسل پزشكي كه هنگام گريه از چشمان شما جاري مي‌شوند، مي‌توانند زوائد و سمومي مانند دود و گرد و غبار را از چشم‌ها پاك كنند. اين دفع سموم به كاهش سطح كورتيزول در بدن كمك مي‌كند و در نتيجه حالت خفيف تري از التهاب و استرس را ايجاد مي‌كند؛ بنابراين چندان تعجب آور نيست كه ما اغلب احساس مي‌كنيم كه بعد از كريه كردن اندكي سبك تر شده ايم.

افزايش تمركز

به گزارش به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اگر اخيراً احساس اضطراب و تحريك پذيري مي‌كنيد، بايد بدانيد كه پاسخ قطعي براي دليل بروز اين حالت در شما وجود ندارد. نوسانات روحي مي‌تواند به دلايل مختلفي رخ دهند. يكي از اين دلايل تجمع منگنز در بدن است.

وقتي گريه مي‌كنيم، منگنز ژل مدي هاني اضافي به همراه اشك‌ها از بدن خارج مي‌شوند. اين امر تجمع اين ماده را در بدن كاهش مي‌دهد و در نتيجه باعث مي‌شود احساس آرامش و تمركز بيشتري كنيد.

كاهش احساس درد

وقتي دچار درد جسمي مي‌شويم، اين درد اغلب به طور غير ارادي با چند قطره اشك از بين مي‌روند. در واقع اشك ريختن به نوعي يك راهكار بدن براي كاهش احساس درد است. تحقيقات نشان داده است كه علاوه بر تسكين دهنده بودن، اشك ريختن‌هاي عاطفي، موجب آزادشدن هورمون هاي اكسي توسين و اندورفين مي شود. اين مواد شيميايي باعث مي‌شوند افراد احساس خوبي داشته باشند و همچنين درد جسمي و عاطفي را كمتر احساس كنند.

كمك به خواب آسوده تر

يافته‌هاي پماد عسل خارجي محققان نشان داده است كه گريه مي تواند به نوزادان براي داشتن خواب بهتر كمك كند. اينكه گريه همين اثر را بر بزرگسالان دارد يا خير در دست تحقيق است اما آنچه بديهي است، اثرات مفيد آن در بهبود شرايط روحي، تسكين درد و ايجاد آرامش براي داشتن خوابي بهتر و راحت‌تر است.

كمك به خواب آسوده تر

يافته‌هاي محققان نشان داده است كه گريه مي تواند به نوزادان براي داشتن خواب بهتر كمك كند. اينكه گريه همين اثر را بر بزرگسالان دارد يا خير در دست تحقيق است اما آنچه بديهي است، اثرات مفيد آن در بهبود شرايط روحي، تسكين درد و ايجاد آرامش براي داشتن خوابي بهتر و راحت‌تر است.

مبارزه با باكتري ها

گريه به از بين بردن مدي هاني باكتري ها كمك مي كند و چشمها را تميز نگه مي دارد. اشك حاوي ماده اي به نام ليزوزيم است. اين آنزيم در آب دهان هم وجود دارد و مي تواند با شكستن ديواره برخي باكتري ها آنها را نابود كند. طبق نتايج تحقيقات محققان مشخص شده است كه ليزوزيم خواص آنتي ميكروبي قوي دارد و مي تواند در كاهش ريسك ابتلا به سياه زخم هم موثر باشد.



منبع

تظرات ارسال شده