همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

محبوب ترين نژادهاي همستر كدامند؟ همسترها موجوداتي دوست داشتني و حيوانات خانگي جذابي هستند. آنها جزو پستانداران هستند، اما در گروه جوندگان طبقه بندي مي شوند. واژه “جونده” از كلمه فرانسوي “rodere” گرفته شده كه به معني جويدن است. همسترها نيز به عنوان جانوراني جونده شناخته مي شوند، زيرا هميشه بايد در حال جويدن چيزي باشند تا بتوانند اندازه دندان هاي پيشين خود را در حد مناسب و كارآمدي حفظ كنند. آيا با نژادهاي همستر آشنايي داريد؟ در اين مقاله از بخش حيوانات خانگي دكتر سلام، به بررسي نژاد هاي همستر خواهيم پرداخت.

بررسي نژادهاي همستر

اين موجودات جذاب و جالب، داراي حس بينايي ضعيفي هستند ولي حس شنوايي و حس بويايي خيلي خوبي دارند. در جنگل، همستر بيشتر از غلات، ميوه ها، گياهان، دانه ها و حشرات تغذيه مي كند. اگر آنها را به عنوان حيوان خانگي نگهداري مي كنيد، غلات، دانه ها، سبزيجات و ميوه ها را خرد كرده و به شكل گلوله در آوريد و به همستر بدهيد.

نژادهاي همستر

بيشترين فعاليت همسترها در شب مي باشد. اكثريت گونه هاي تغيير يافته، در نواحي نيمه بياباني زندگي مي كنند و با كندن تونل هايي در زير زمين، مواد غذايي را در اين تونل ها ذخيره مي كنند و درون همين تونل ها نيز مي خوابند.

اين نوع از همسترها، داراي گونه هاي بزرگتري نيز هستند كه مي توانند مواد غذايي و مواد ديگر را در تونل هاي زيرزميني كه با مهارت خاصي كنده اند، ذخيره كنند. در واقع واژه همستر از لغت آلماني “hording” گرفته شده است. شش نوع از مهمترين گونه هاي همستر را در اين مقاله، از نزديك مورد بررسي قرار مي دهيم.

نژادهاي همستر – همستر روبرووفسكي

اين همسترهاي 4 تا 9 سانتي متري، كوچكترين گونه از نژاد هاي همستر مي باشند. آنها از فعال ترين و پر انرژي ترين همستر هايي هستند كه به عنوان يك حيوان خانگي ميتوان نگهداري كرد. براي كساني كه دوست دارند بازي ها و فعاليت هاي  همسترها را ببينند، خيلي خوب هستند و بهتر است آنها را در قفس هاي بزرگ و يا مخازني كه پر از لوازم بازي مي باشد، نگهداري كنيد تا بدون هيچ مانع و سدي، بتوانند به فعاليت و بازي بپردازند. همستر روبرووفسكي، به عنوان يك حيوان خانگي، براي كودكاني كه به نگهداري و پرورش همسترها تمايل نشان مي دهند، مناسب نيست.

نژادهاي همستر

زادگاه همستر روبرووفسكي، مغولستان و شمال چين مي باشد. پوشش خز اين نژادهاي همستر به رنگ قهوه اي مايل به زرد است و لكه هاي سفيد رنگي را فقط در بالاي چشم ها دارند و داراي شكم سفيدي مي باشند. با اين حال، ده نوع از همسترهاي روبو وجود دارند كه همه آنها، كمي با يكديگر تفاوت دارند.

روي بدن آنها طلايي رنگ و شكم هايي سفيد رنگ دارند. در جنگل، به صورت گروه هاي متوالي زندگي مي كنند.

بيشترين فعاليت آنها در شب اتفاق مي افتد و مي توانند با تكيه بر حس قوي شنوايي و بويايي خود، مي توانند حيوانات درنده و ديگر عوامل خطر را تشخيص دهند. متوسط طول عمر همستر روبرووفسكي بين 3 تا 4 سال مي باشد. اين همسترها به طور متوسط شش توله به دنيا مي آورند.

همستر كوتوله سفيد زمستاني روسي

زادگاه اين همستر، قزاقستان و جنوب غرب سيبري مي باشد كه به عنوان همسترهاي سيبري نيز شناخته مي شوند. آنها نسبت به ديگر گونه هاي خود مانند همستر كوتوله روسي كمپبل، كوچكتر هستند و تقريبا 8 تا 10سانتيمتر طول دارند. ستون فقرات همستر سفيد زمستاني، داراي انحنايي است كه به سمت عقب متمايل مي باشد و ظاهري تخم مرغي شكل و گلوله اي به اين حيوان مي دهد و مانند هم نسل هاي خودش، نوارهاي تيره واضح و روشني بر پشت خود دارد.

با وجود اينكه رنگ اين همستر معمولا خاكستري روشن و تيره مي باشد، اما اگر در محيط بيرون نگه داشته شود، رنگ پوستش روشن قيمت پانسمان هارتمن تر شده و خيلي اوقات مخصوصا در فصل زمستان، كاملا سفيد مي شود. زيستگاه طبيعي اين همستر، هميشه از برف پوشيده مي باشد، به همين دليل براي محافظت از خودش در فصل زمستان، تغيير رنگ داده و مانند برف، سفيد مي شود.

همستر كوتوله سفيد زمستاني روسي، همسترهايي اجتماعي هستند و به صورت گروهي مي توانند زندگي كنند. آنها ويژگي هاي اجتماعي مشابهي با همستر كوتوله روسي كمپبل دارند، اما ذاتا خوب و آرام هستند و كمتر احتمال دارد كه به صاحب خود حمله كرده و گاز بگيرند. همستر كوتوله سفيد زمستاني روسي، معمولا طول عمري در حدود 5/1 تا 2 سال دارد.

نژادهاي همستر – همستر دورگه

از بين همسترهايي كه ميتوان به عنوان حيوان خانگي از آنها نگهداري كرد، فقط ميتوان نژادهاي همستر كوتوله روسي كمپبل را با همستر كوتوله سفيد زمستاني روسي، پيوند داد.

نژادهاي همستر

اين همسترهاي دورگه، از هر دو نوع همستر، ويژگي هايي مانند تغييرات وابسته به قدرت ژن را كسب مي كنند. اصلاح نژاد در همسترها، زياد مورد تشويق قرار نمي گيرد، زيرا معمولا براي مادر، تولد همستر دورگه، بسيار سخت است.

همستر چيني

اين موش ها شبيه همسترهاي آسيايي هستند كه معمولا قهوه اي رنگ با نوار هاي قهوه اي تيره تر در  طول ستون فقرات مي باشند. همستر چيني، بلند و باريك با قدي حدود 10 تا 12 سانتيمتر است و دم بلندي هم دارد كه باعث مي شود ظاهري شبيه به موش داشته باشد.

همستر چيني، بدني كشيده تر و لاغرتر و همچنين دمي بلندتر نسبت به پنج نوع ديگر نژادهاي همستر كه به عنوان حيوانات خانگي نگهداري مي شوند، دارد. رنگ قهوه اي با راه راه هاي سياه، از شايع ترين رنگ ها در بين اين همسترها مي باشد، اگر چه دو نوع مختلف ديگر هم وجود دارند.

همسترهاي چيني خيلي ترسو و خيلي تند و فرز هستند و گرفتن و يا نگه داشتن آنها خيلي دشوار است و به همين دليل معمولا به عنوان يك حيوان خانگي نگهداري نمي شوند. همسترهاي چيني هم مانند همسترهاي روبرووفسكي بهتر است كه در يك فضاي بزرگ پر از لوازم بازي نگهداري شوند.

همستر هاي چيني نيز مانند ديگر همسترها، در شب فعال هستند. در جنگل، هنگام غروب خورشيد بيدار مي شوند و بيشتر وقت خود را به جمع كردن، حمل كردن و ذخيره كردن غذا و مواد ديگر مي گذرانند.

گفته شده است كه همسترها، مواد غذايي و لوازم خواب خود را تا 8 مايل دورتر از مناطقي كه در زير زمين تونل زده اند، مي توانند جابجا كنند. همسترهاي چيني خيلي فرز و چابك هستند به طوري كه تا ارتفاع زيادي مي توانند بالا بروند و  بپرند و براي حفظ تعادل و محكم نگه داشتن خود، از دم خود استفاده مي كنند.

نژادهاي همستر – همستر كوتوله روسي كمپبل

همسترهاي كوتوله روسي كمپبل، در نواحي نيمه بياباني آسياي مركزي، مغولستان، كوه هاي آلتايي و شمال شرقي چين زندگي مي كنند كه در زير تپه هاي شن و ماسه نقب مي زنند. نام علمي آنها Phodopus cambelli است و قدي بين 8 تا 11 سانتي متر دارند و معمولا از همستر سوري كوچكتر هستند.

نژادهاي همستر

آنها قهوه اي رنگ هستند و بر روي ستون فقراتشان، راه هايي خرمايي رنگ ديده مي شود. همسترهاي كمپبل، بدن هايي چاق و گرد و پاهايي پر از خز دارند و در فروشگاه هاي حيوانات خانگي به طور گسترده اي در دسترس هستند.

اين همسترها، حيوانات خانگي خيلي خوبي هستند، زيرا علاوه بر اينكه خيلي اجتماعي هستند، در سنين پايين، مي توانند به صورت گروهي نيز زندگي كنند و در گروه هاي مختلط جنسي، مي توانند جفت گيري كنند. همستر كوتوله روسي كمپبل نيز، فعاليت شبانه دارد، اما مدت كوتاهي هم در طول روز ميتواند به فعاليت خود ادامه دهد.

يك نمايندگي محصولات هارتمن جفت همستر كمپبل يا گروهي از همسترهاي كمپبل كه به عنوان حيوانات خانگي با يكديگر زندگي مي كنند، يك سلسله قوانين و مقرراتي را وضع مي كنند و موقعي كه يك همستر بر ديگران، حاكم مي شود، در صورت نقض مقررات، همسترها، پاهاي عقبي خود را به نشانه تسليم بيرون آورده و به گوشه قفس مي روند.

همستر روسي كمپبل بالغ، به ورود همستر جديد، روي خوشي نشان نمي دهد و حتي ممكن است كار به جنگ و مبارزه هم بكشد. همچنين در صورت اينكه عصباني شوند، ممكن است صاحب خود را گاز بگيرد.

متوسط عمر آنها 1 تا 2.5 سال است كه به نوع رژيم غذايي و فصلي كه در آن متولد شده اند، بستگي دارد. به نظر مي رسد، آنهايي كه در فصل تابستان متولد شده اند، زندگي طولاني تري دارند.

اين مدل همستر، زماني كه به عنوان يك حيوان خانگي نگهداري مي شود، مي تواند در هر بار زايمان، 4 تا 6 توله به دنيا بياورد و در صورت زندگي در جنگل، به طور متوسط، 8 توله به دنيا مي آورد.

همستر سوري/ طلايي

اين نوع از نژادهاي همستر، غالبا به عنوان حيوانات خانگي، نگهداري مي شوند و گاهي به علت اينكه داراي رنگ طلايي خيلي روشني هستند، به همستر طلايي نيز شناخته مي شوند، اما همسترها همواره از لحاظ رنگ و اندازه مو، تغيير مي كنند. اين همستر مو بلند سوري، به همستر خرسي عروسكي نيز شناخته  مي شود و مدل مو بلند مشكي، همستر خرسي سياه اروپايي ناميده مي شود.

نژادهاي همستر

علت محبوبيت زياد اين نژاد چيست؟ ميتوان علت محبوبيت اين نژاد را، اندازه بسيار مناسب آن عنوان كرد زيرا خيلي كوچك نيست و دلايل ديگر عبارتند از زيبايي، اجتماعي بودن و اينكه از انواع ديگر همستر ها، كمياب تر مي باشد.

همسترهاي طلايي معمولا قدي در حدود 12 تا 16سانتيمتر دارند و در حدود 2 تا 4 سال هم  عمر مي كنند و گاهي هم  با اسامي مانند  همسترهاي فانتزي يا همسترهاي استاندارد شناخته مي شوند. اين همستر، پاهاي بدون مويي دارد كه از 4 پنجه در جلو و 5 پنجه در عقب تشكيل شده است.

اين همستر دوست داشتني را به عنوان يك حيوان خانگي ميتوان نگهداري كرد. او ترجيح مي دهد به جاي اينكه در جنگل زندگي كند، به تنهايي در قفس خود باشد. اين همسترها اگر به صورت گروهي زندگي كنند، ممكن است با يكديگر مبارزه كنند و به يكديگر صدمه بزنند.

همستر سوري ماده، تمايل دارد خود را نسبت به همستر نر، بزرگتر و فعال تر نشان دهد، اما اين همستر نر است كه معمولا با موهاي بسيار بلند و آويز خود، زيباتر است.

در جنگل، همسترها بيشتر شب ها را به جمع آوري و ذخيره مواد غذايي و لوازم خواب خود، در زير زمين سپري مي كنند. آنها بسيار بومي هستند و خانه هايشان را با فاصله هاي زيادي از ديگر همسترها، مي سازند.

رنگ اصلي همسترهاي سوري، مخلوطي از رنگ هاي طلايي، قهوه اي و مشكي است، اما امروزه آنها را در تمام طرح ها و رنگ هاي مختلف، مي توانيد ببينيد.

يك همستر سوري بالغ، قفس خودش را با ديگران قسمت نمي كند، زيرا آنها به شدت تدافعي و جنگجو هستند. آنها خيلي با خشونت مبارزه مي كنند كه حتي ممكن است اين مبارزه منجر به مرگ شود. بنابراين از اينكه دوست كوچولوي شما در يك قفس كه براي همسترهاي سوري مناسب باشد و به تنهايي زندگي كند، مطمئن شويد.

نگاهي به 19 نوع همستر موجود در دنيا

19 نوع همستر در دنيا وجود دارد، هر چند اين رقم، بسته به نوع رده بندي آنها، تغيير مي كند. ليست كاملي از تمام اين 19 نژاد همستر و نام هاي مختلف آنها را در زير، مي آوريم:

عكس نام متداول نام هاي ديگر نام لاتين
همستر سوري همستر هارتمن طلايي

همستر فانتزي

Mesocricetus auratus
همستر چيني (موش خرما) Cricetulus griseus
همستر كوتوله كمپبل (كوتوله روسي) Phodopus campbelli
همستر كوتوله سفيد زمستاني روسي (همستر Djungarian ، همستر سيبري) Phodopus sungorus
همستر روبرووفسكي (همستر صحرايي ، روبو) Phodopus roborovskii
همستر مغولي Allocricetulus curtatus
همستر اورسمان (همستر قزاق) Allocricetulus eversmanni
همستر گانسو Cansumys canus
همستر كوتوله تبتي (همستر لاداك) Cricetulus alticola
همستر چيني راه راه( همستر كوتوله را راه) Cricetulus barabensis
همستر كوتوله كام (همستر تبتي) Cricetulus kamensis
همستر كوتوله دم بلند( همستر دم بلند كوچولو، همستر دم بلند) Cricetulus longicaudatus
همستر كوتوله خاكستري ( همستر ارمني،همستر خاكستري،همستر مهاجر، همستر مهاجر خاكستري) Cricetulus چسب هارتمن migratorius
همستر كوتوله سوكولوف Cricetulus sokolovi
همستر اروپايي (همستر اروپايي-آسيايي، همستر سياه باد كرده، همستر روستايي) Cricetus cricetus
همستر تركي ( همستر براندت، همستر آذربايجان، آوورتلاك) Mesocricetus brandti
همستر رومانيايي (همستر Dobrudja ) Mesocricetus newtoni
همستر Ciscaucasian ( همستر گرجي) Mesocricetus raddei
همستر دم بلند بزرگ ( همستر كره اي) Tscherskia triton

دكتر سلام پيشنهاد مي كند مقاله چگونه بيماري هاي مرتبط با افزايش سن در همستر را تشخيص دهيم را نيز مطالعه كنيد تا بهتر بتوانيد از اين حيوانات حانگي خود مراقبت كنيد.

منبع: دكتر سلام



منبع

تظرات ارسال شده