همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

وي ادامه داد: با گذشت زمان، ميكروب‌هاي موجود در اين لايه، مواد قندي موجود در غذاها را به اسيد تبديل كرده و اين اسيد ميناي دندان را به مرور حل كرده و پوسيدگي ايجاد مي‌شود.

وي با اشاره به مراحل پيشرفت پوسيدگي، تاكيد كرد: شروع پوسيدگي از ميناي دندان بوده كه معمولا با يك لكه سفيد و در محل‌هاي شايع پوسيدگي آغاز مي‌شود. در مراحل اوليه، لكه سفيد فقط در صورت خشك كردن دندان قابل ديدن است، اما پس از مدتي روي دندان مرطوب نيز قابل مشاهده شده كه اين لكه سفيد با گذشت زمان به رنگ قهوه‌اي يا سياه تغيير مي‌كند.

احمدي‌پيما، با اشاره به محل‌هاي شايع پوسيدگي‌، بيان كرد: در سنين اوليه رويش دندان‌هاي آسياي دائمي كه داراي شيارهاي عميق بوده، به دليل تجمع مواد غذايي در اين نواحي احتمال ايجاد پوسيدگي خيلي زياد است.

منبع: ايسنا

 علل لكه‌هاي سفيد دنداني چيست؟اسپري linovera
رئيس گروه بهداشت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكي بيرجند، گفت: كمبود مقاومت شخص و دندان مي‌تواند به يكي از سه علل ارثي، مادر‌زادي يا اكتسابي باشد و مي‌توان با استفاده از فلورايد دندان‌ها را نسبت به پوسيدگي مقاوم كرد.

به گزارش : ويدا احمدي‌پيما با اشاره به علل پوسيدگي دندان، گفت: در صورت رعايت نكردن بهداشت دهان و دندان لايه‌اي ميكروبي بر روي سطوح دندان‌ها تشكيل مي‌شود.

وي با بيان اين‌كه پس از خوردن غذا و رسيدن مواد قندي به ميكروب‌ها‌ي پلاك ميكروبي‌، تقريبا دو تا پنج دقيقه بعد اسيد توليد مي‌شود،‌ افزود: طي ۱۰ دقيقه ميزان اين اسيد به حداكثر مقدار رسيده و تا حدود يك ساعت محيط دهان در حالت اسيدي بي براوون باقي مانده تا به حالت عادي بازگردد. بنابراين در مواردي كه مسواك همراه نداريد لازم است حداقل دهان خود را پس از مصرف مواد غذايي با آب شستشو دهيد.

رئيس گروه بهداشت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكي بيرجند با بيان اينكه لكه سفيد دندان انواع مختلف دارد، خاطرنشان كرد: نوعي از آن نشانه پوسيدگي دندان است كه معمولا در محل‌هاي شايع پوسيدگي بوجود مي‌آيد.

رئيس گروه بهداشت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكي بيرجند، با اشاره به اينكه مصرف مواد قندي و عدم رعايت بهداشت دهان و دندان يكي از عوامل بروز پوسيدگي در دندان‌ها است، اظهار كرد: كمبود مقاومت شخص و دندان مي‌تواند به يكي از سه علل ارثي، مادر‌زادي يا اكتسابي مربوط باشد و مي‌توان با استفاده از فلورايد دندان‌ها را نسبت به پوسيدگي مقاوم كرد.

رئيس گروه بهداشت دهان و دندان ژل زخم پرونتوسان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكي بيرجند تصريح كرد: چنانچه پس از مصرف مواد غذايي، سطح دندان‌ها تميز نشود، ميكروب‌هاي داخل دهان به همراه خرده‌هاي مواد غذايي و مواد قندي، لايه‌اي را روي دندان‌ها تشكيل مي‌دهند كه به آن پلاك ميكروبي مي‌گويند. پلاك ميكروبي، نرم بي‌رنگ‌ و چسبنده بوده كه به تنهايي با آب شسته نشده و براي پاك كردن آن از سطوح دندان‌ها بايد ابتدا از نخ دندان استفاده و سپس دندان‌ها را به دقت مسواك زد.

وي ادامه داد: از آنجايي كه موهاي مسواك به اين نواحي دسترسي كافي ندارند و همچنين به دليل عدم استفاده از نخ دندان، مواد غذايي در محل تجمع يافته و در نهايت احتمال پوسيدگي در اين سطوح بالا مي‌رود. اين مناطق را تنها با استفاده از نخ دندان مي‌توان تميز كرد.

احمدي‌پيما افزود: گاهي ممكن است به دنبال آبسه دنداني، نمايندگي b braun درد شديد دندان ايجاد و به طور ناگهاني نيز اين درد ساكت شود؛ اين علايم نشانه مرگ كامل مغز دندان است. چنين دنداني به عنوان كانون عفوني براي بدن محسوب شده كه هر لحظه ممكن است باعث بروز مجدد عفونت شديد تورم و آبسه حاد شود. زماني‌ كه پوسيدگي به صورت لكه سفيد باشد، امكان پيشگيري از تبديل آن به حفره هنوز وجود دارد و با استفاده منظم از مسواك و نخ دندان مي‌توان روند آن را معكوس كرد.

احمدي‌پيما با اشاره به علائم پوسيدگي دندان، اظهار كرد: تغيير رنگ ميناي دندان ابتدا به رنگ سفيد گچي و سپس به قهوه‌اي يا سياه، سوراخ شدن دندان، بوي بد دهان، حساس بودن يا درد گرفتن دندان هنگام خوردن غذاهاي سرد، ترش يا شيرين و گير كردن مواد غذايي بين دندان‌ها وپاره شدن نخ دندان هنگام استفاده از آن بر اثر پوسيدگي بين دنداني از علائم پوسيدگي دندان‌ها است.

رئيس گروه ژل ايكس بهداشت دهان ودندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكي بيرجند، با بيان اينكه معمولا پلاك ميكروبي در ناحيه طوق دندان تجمع مي‌يابند، عنوان كرد: اگر در هنگام مسواك زدن دقت كافي براي تميز كردن اين ناحيه صورت نگيرد، پوسيدگي طوق دندان ايجاد مي‌شود و تجمع پلاك ميكروبي در ناحيه طوق دندان باعث بروزبيماري‌هاي لثه نيز مي‌شود.



منبع

تظرات ارسال شده