همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
پروتئين عامل متاستاز مغزي,اخبار پزشكي,خبرهاي پزشكي,تازه هاي پزشكي
محققان

آمريكايي در بررسي تازه خود توانستند پروتئيني را كشف كنند كه ميتواند امكان متاستاز مغزي را افزايش دهد.

به گزارش ايسنا و به نقل از ساينس ديلي، محققان" واحد پزشكي وايل كرنل"( Weill Cornell Medicine) مري انسان و" بيمارستان نيويورك- پرسبيترين"( NewYork–Presbyterian Hospital) در بررسي تازه خود، پروتئيني را شناسايي كرده اند كه به متاستاز سرطان هايي مانند سينه و ريه و رسيدن آن ها به مغز منجر مي شود. اين پروتئين موسوم به" CEMIP" در حال حاضر به نقطه تمركز پژوهش هايي تبديل شده كه با هدف پيش بيني، پيش‌گيري و درمان متاستاز مغزي انجام ميشوند و از دلايل متداول مرگ و مير ناشي از سرطان هستند.

اين پژوهش نشان داد كه CEMIP ميتواند رگ خوني و سلول هاي ايمني مغز را تقويت كند تا به توليد مولكول هاي التهابي كرم رژودرم براي گوشت اضافه بپردازند كه در گسترش سلول هاي سرطاني و تشكيل تومور در مغز نقش دارند. حذف CEMIP در ظروف آزمايشگاهي و آزمايش مدل هاي حيواني نشان داد كه نبود اين پروتئين ميتواند مانعي براي فرآيند متاستاز مغزي باشد. محققان در آزمايش بيماران مبتلا به تومورهاي سينه و ريه توانستند به ارتباط افزايش سطح CEMIP با بالا رفتن خطر متاستاز مغزي پي ببرند.

دكتر" ديويد ليدن" (David Lyden)، از پژوهشگران اين پروژه گفت: يافته هاي ما نشان مي‌دهند درمان تاول سوختگي با آب جوش كه شايد حذف CEMIP بتواند راهبرد خوبي براي پيش‌گيري يا درمان متاستاز مغزي باشد و بررسي سطح اين پروتئين در تومورهاي ابتدايي نيز بتواند به پيش بيني متاستاز مغزي كمك كند.

پروتئين عامل متاستاز مغزي,اخبار پزشكي,خبرهاي پزشكي,تازه هاي پزشكي

بيشتر مرگ و ميرهاي ناشي از سرطان، بيش از اينكه چسب زخم بستر در اثر وجود تومورهاي ابتدايي رخ دهند، از تومورهاي ثانويه اي ناشي ميشوند كه در فرآيند متاستاز شكل گرفته اند. متاستاز مغزي، يكي از كشنده ترين و متداول ترين دلايل مرگ و مير در بيماران سرطاني است كه سالانه جان افراد بسياري را مي گيرد. در حال حاضر، هيچ روش خوبي براي پيش بيني متاستاز، پيش‌گيري و يا درمان آن وجود ندارد.

محققان در اين بررسي متوجه شدند سلول هاي سرطان سينه و ريه كه به متاستاز مغزي مي انجامند، CEMIP را در سطوح بالا توليد مي كنند و تراكم اين پروتئين پماد زخم بستر در چنين سلول هايي، بسيار بالا است اما سلول هاي سرطاني كه به استخوان ها و اندام هاي ديگر متاستاز مي كنند، سطح پايين تري از CEMIP را در خود جاي داده اند.

يافته هاي اين پژوهش نشان مي‌دهند كه اين پروتئين، تغييراتي از جمله افزايش توليد مولكول هاي التهابي را در سلول هاي ايمني پديد مي آورد كه با متاستاز در ارتباط هستند.

اين پژوهش، در مجله" Nature Cell Biology" به چاپ رسيد.



منبع

تظرات ارسال شده