همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
چه كنيم تا فرزندمان قد بلند شود؟

مي‌توان از كوتاهي قد در كودكان جلوگيري كرد.

به گزارش علي محتشمي متخصص اطفال درباره جلوگيري از كوتاهي قد در كودكان، اظهار كرد: مهمترين عامل در رشد قدي نمايندگي اسميت اند نفيو كودكان تغذيه است؛ درشت مغذي‌ها مانند مواد قندي، چربي‌ها و پروتئين‌ها كه انرژي لازم براي سوخت و ساز بدن را تأمين مي‌كنند، عوامل ساختماني و ريزمغذي مانند انواع ويتامين‌ها و مواد معدني مانند كلسيم، روي و منيزيم از مواردي هستند كه در رشد قدي كودك بسيار تاثير دارد.

اين متخصص اطفال بيان كرد: مصرف سبزي‌ و ميوه‌، انواع ويتامين‌و مواد معدني به‌خصوص پيش ساز‌هاي ويتامين پانسمان suprasorb A در رژيم غذايي ضروري است و كمبود متوسط تا شديد ويتامين A مانع رشد مطلوب كودكان مي‌شود؛ منابع سرشار از ويتامين A عبارتند از اسفناج، زردآلو، طالبي و دريافت كافي كلسيم كه به ويژه در دوره رشد طولي استخوان‌ها بسيار حائز اهميت است.

روي؛ عنصري موثر در رشد قدي كودك

محتشمي با اشاره به اينكه عنصر روي در افزايش قد كودك بسيار موثر است، گفت: عنصر روي اساساً به پانسمان نقره براي سوختگي سوخت و ساز مرتبط است و بر اساس تحقيقات مكمل روي تأثيري مثبت بر رشد كودكان دچار كوتاه قدي داشته است، كمبود روي علاوه بر كاهش سرعت رشد در كودكان با تغييراتي در حس بويايي و چشايي همراه است و سبب بي‌اشتهايي و كاهش وزن مي‌شود.

وي تشريح كرد: نان و غلات از منابع با ارزش براي تامين انرژي، در برگيرنده‌ بخشي از پروتئين مورد نياز برخي ويتامين‌هاي ضروري و بعضي املاح مهم پانسمان كلاژن براي بدن است، سبزيجات و ميوه‌جات تامين‌كننده بسياري از املاح و ويتامين‌ها و از جمله پيش‌ساز‌هاي ويتامين A هستند.
لبنيات را در رشد قدي كودك فراموش نكنيد

اين متخصص اطفال با بيان اينكه مواد موجود در لبنيات در رشد قدي كودك بسيار موثر است، بيان كرد: شير و لبنيات، با فراهم كردن اسيد‌هاي چرب، پروتئين‌هاي مرغوب، برخي ويتامين‌هاي بسيار با ارزش و بسياري از املاح به خصوص كلسيم، نمايندگي شركت لوهمن روشه در تامين سلامت و رشد كودكان نقشي بسيار مهم را ايفا مي‌كنند.

وي يادآوري كرد: گوشت‌ها، حبوبات و تخم‌مرغ با تامين پروتئين‌ها، املاح (به‌ويژه آهن براي جلوگيري از كم خوني)، و برخي ويتامين‌ها از جمله ويتامين B۱۲ (كه براي خون‌سازي فوق‌العاده ضروري بوده و تنها در غذا‌هاي حيواني يافت مي‌شود)، براي بدن ضروري هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده