همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
ارتباط شامپو با ريزش مو و شوره

سر و مو است بعد از شستشو ̜ موها خشن و حالت دادن به انها مشكل مي شود. بنابراين مواد ديگري بايد در شامپو بكار گرفته شود تا براي مصرف كننده مطلوب تر باشد .

به گزارش : بطور طبيعي پوست سر و موها با سبوم ترشح شده از غدد سباسه˛ نرم نگه داشته مي شود. اين ترشح چرب˛ مو و پوست را در برابر از دست دادن آب حفظ كرده و ظاهري درخشان به آن مي دهد.

شامپوها براي جايگزيني صابون معمولي ساخته شده اند و تركيب اصلي آنها "سورفاكتانت" است. سورفاكتانت هاي موجود در شامپو قطرات كوچك چربي را كه حاوي آلودگيها هستند احاطه مي كنند در نتيجه حين آب كشيدن از پوست سر جدا مي شوند.

طريقه شامپوزدن صحيح موها :

گره گشايي از مو :

موي خودرابا يك شانه دندانه درشت شانه كنيد تا هيچگونه گره اي روي آن باقي نماند. هرگز موي خود را درحالت خيس شانه نكنيد ٬ زيرا در اين حالت نيروي بيشتري براي شانه كردن مصرف مي كنيد بنابراين موي شما ممكن است شكسته شود.

آبكشي اوليه با آب ولرم :

درمرحله بعدي موهاي خودرا با آب ولرم و نيمه گرم آبكشي نماييد. به اين مرحله آبكشي اوليه و يا پيش از شستشو " Pre-Washing " گفته مي شود كه براي ژل هيدروسرب زدودن گردوغبار و بطوركلي آلودگيهاي قابل حل درآب انجام مي گيرد. هرگز از آب داغ استفاده نكنيد زيرا باعث تردي و شكنندگي موهاي شما خواهد شد.

پخش كردن شامپو دركف دست :

مقداري شامپو دركف دست خود بريزيد و دستهاي خودرا روي هم مالش دهيد تا شامپو روي دستهايتان پخش شود(حرارت دستهاي شما به عملكردبهترشامپو كمك مي كند). درواقع كف شامپو بايدروي دست شما تشكيل گردد. مقدار شامپو توسط خودتان تعيين مي شود وبايد به اندازه اي باشد كه كف آن تمام موهاي شما را بپوشاند.

ماساژ دادن شامپو برروي پوست سر با نوك انگشتان :

شامپو راروي همه قسمتهاي سرپخش نموده و با نوك انگشتانتان به آرامي روي پوست سروموهايتان ماساژ دهيد (دقت نمائيد كه از ناخن ها استفاده نكنيد) براي جلوگيري از گره خوردن و شكسته شدن مو اين كاررا به آرامي و بصورت دوراني انجام دهيد.

آب كشي نهايي :

دراين مرحله موي خود را به خوبي آبكشي نماييد تا هر گونه بقاياي شامپو از لابلاي موهاي شما زدوده شود.

مزاياي شامپو نسبت به صابون :

ماده فعال موجود در صابون نمك اسيدهاي چرب مختلف است. اين اسيدهاي چرب از منابع حيواني يا گياهي بدست مي آيند. صابون معمولي دو ضرر دارد:

صابون معمولي PH بالايي دارد كه به پوست و مو صدمه مي زند. PH صابون معمولي بين ۹ و ۱۰ است (گاهي حتي بالاتر از ۱۰) كه پماد مدي هاني بسيار بيش تر از PH پوست نرمال (معمولا بين ۴ تا ۵/۶) است . در نتيجه وقتي صابون معمولي در تماس با پوست قرار مي گيردPH پوست را بالا مي برد كه ممكن است ايجاد آزار پوستي بكند.

استفاده از صابون معمولي به همراه آبهاي سنگين، نمك هاي كلسيم و منيزيوم توليد مي كند كه به مو مي چسبند و اين موجب شكنندگي و كدري مو و به هم چسبيدن و اشكال در شانه كردن آن مي شود.

مواد تشكيل دهنده شامپو

اگر شامپوها فقط حاوي مواد پاك كننده اي باشند كه كارشان پاك كردن لايه چربي از روي پوست سر و مو است بعد از شستشو ̜ موها خشن و حالت دادن به انها مشكل مي شود. بنابراين مواد ديگري بايد در شامپو بكار گرفته شود تا براي مصرف كننده مطلوب تر باشد . از جمله اين مواد عبارتند از:

۱- مخلوطي از چند سورفاكتانت چون معمولا يك سورفاكتانت به تنهايي متضمن نتيجه مورد نظر نيست.

۲- مواد مرطوب كننده به خصوص براي موها ي خشك

۳- حالت دهنده ها

۴- مواد كف كننده

۵- موادي كه سختي آب را مي گيرند

۶- غليظ كننده ها

۷- موادي كه شفافيت و درخشاني به شامپو مي دهند (حالت صدفي)

۸- موادرنگي

۹- عطرها

۱۰- مواد نگه دارنده

۱۱- مواد خاص

شامپو ها و شوره سر

شوره سر (Dandruff ) مشكل عذاب آور و شايعي است كه شيوعي حدود ۵% در كل جامعه دارد. شوره اترومن غالبا پس از سن بلوغ (بين ۲۰ تا ۳۰ سال) رخ مي دهد و آقايان بيشتر از خانم ها به آن مبتلا مي شوند. شوره سر با پوسته هاي پوست سر تشخيص داده مي شود و در اغلب اوقات با سبوره مرتبط است. سبوره پيش درآمد ايجاد "درماتيت سبورئيك” است. "درماتيت سبورئيك” در بزرگسالان و افراد بالغ معمولا با پوسته هاي چرب خفيف در پوست سر به همراه اريتم و پوسته پوسته شدن ناحيه چين نازولبيال يا پوست پشت گوش آغاز مي شود. پوسته‎ريزي معمولا با يك تركيب پوستي چرب همراه است و در مناطقي كه غدد سباسه فعالترند ظاهر مي شود.

"پيتروسپوريوم اوال” مخمري است كه يكي از دلايل ايجاد شوره سر بشمار مي رود. "پيتروسپوريوم اوال” از ليپيدها و پروتئين هاي پوست تغذيه و فعاليت ليپاز را تسهيل مي كند، به دنبال فعاليت اين انزيم اسيدهاي چرب آزاد پيش‎التهابي ساخته مي شوند كه موجب التهاب در درم و در پي آن، تخريب بافتي مي شوند .

فعاليت آنزيم ليپاز نشان مي دهد كه علاوه بر حساسيت بيش از حد، "پيتروسپوريوم اوال” مواد شيميايي سمي را آزاد مي كند كه منجر به تشديد التهاب مي شود.

درمانهاي موثر درماتيت سبورئيك شامل عوامل ضد التهابي، عوامل كراتوليتيك و ضد قارچ ها است. يكي از ساده ترين راههاي رفع اين مشكل استفاده از شامپوهاي ضد شوره است.

شامپوها و موهاي چرب

سبوم (sebum )، چربي طبيعي پوست كه از غدد سباسه ترشح مي شود، در قيمت تندروت پلاس حفظ رطوبت طبيعي پوست و مو نقش دارد و مانع از خشك شدن و شكنندگي آنها مي شود. غدد سباسه به فوليكولهاي مو متصل هستند و محتويات آنها از طريق يك مجراي باريك به سمت فوليكول مو ترشح مي شود. گاهي مكانيسم ترشح سبوم از اين غدد سريع تر از حد معمول مي شود و سبوم، پوست سر و موها را كاملاً چرب مي كند.

تسريع ترشح، دلايل متعددي دارد كه از مهمترين آنها مي توان به اختلالات هورموني در دوران بارداري، بلوغ، بيماري، كوفتگي و خستگي بيش از حد، اضطراب و استرس اشاره كرد. از جمله مشكلاتي كه ترشح بيش از حد سبوم ايجاد مي كند، مستعد كردن فرد به ابتلا به درماتيت سبورئيك است. همچنين مخمرهاي موجود در سطح پوست سر با تجزيه سبوم، شرايط نامساعدي را براي مو ايجاد مي كنند، كه مي تواند سلامت فوليكولهاي مو را تحت تاثير قرار دهد.

در موارد خيلي شديد، ترشح بيش از حد سبوم موجب عوارض ناخوشايند خارش و التهاب پوست سر مي گردد. در نتيجه كنترل و تنظيم ترشح سبوم در پوست سر، براي اين افراد ضروري مي باشد. يكي از روشهاي دستيابي به اين هدف، بهره گيري از شامپوهاي كاهش دهنده و تنظيم كننده‎ي سبوم سر است.

شامپوها و ريزش مو

ريزش و نازك شدن موي سر علاوه بر عوامل هورموني و ارثي، تحت تاثير شرايط محيطي نامساعد و مواد شيميايي تشديد مي شود. يكي از روشهاي موثر در كاهش ريزش مو و تقويت فوليكولها تندروت پلاس و استحكام تارهاي مو استفاده از يك شامپوي تقويتي مناسب است. چنين شامپويي با بهره گيري از مواد موثر مناسب، ضمن تغذيه فوليكولهاي مو با مواد و ويتامينهاي ضروري براي رشد مو، به تارهاي مو نيز شادابي، استحكام و درخشندگي بخشيده و از ريزش بيش از حد موها جلوگيري مي كند.

منبع: برترين ها



منبع

تظرات ارسال شده