همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
خبر خوش ، مسير كرونا به سمت مهار و كنترل است

روز در حال كاهش است، گفت: مسير كرونا به سمت مهار و كنترل است. با همراهي مردم از خرداد به بعد روزهاي بهتري خواهيم داشت.

به گزارش : دكتر نمكي وزير بهداشت در ارتباط زنده اينستاگرامي خود از دفتر كارش در وزارت بهداشت با احسان عليخاني؛ مجري تلويزيون گفت: در اين مدت شب و روز نداريم و تمام مدت خود را در وزارتخانه مي‌گذرانيم. تمام موارد به صورت لحظه‌اي در وزارتخانه رصد مي‌شود.

سعي كردم به مردم اميدواري دهم

وزير بهداشت در خصوص رفتار آينده ويروس كرونا در كشور، گفت: بنده به عنواني معلمي با سابقه‌ي بيش از ۳۰ ساله در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي مي‌گويم كه نه من و نه هيچ كس در دنيا نمي‌تواند پاسخ دهد كه اين ويروس چه خواهد كرد. ما هر روز شرايط جديدي را از اين ويروس مشاهده مي‌كنيم و نمي‌دانيم ويروس به چه سمت و سويي حركت مي‌كند. مردم بايد مراقب باشند ولي نه با شرايطي كه در آنها ايجاد هراس و وحشت كنيم؛ همواره سعي كرده‌ام ضمن در خواست رعايت نكات بهداشتي، به مردم اميدواري دهم.

خوزستان در پيك كرونا / بايد ۶ ماه ديگر صبر كنيم

وي با اشاره به اينكه اين ويروس رفتار اجدادي خود را ندارد، بيان كرد: دو نوع از پيشينيان اين ويروس با نام‌هاي sars و mers را مي‌شناسيم كه هر دوي اينها در گرماي هوا ضعيف شدند. در حالي كه اكنون درباره كرونا مي‌بينيم كه در استان گرمسيري همچون خوزستان پيك بيماري را مشاهده مي‌كنيم. در حال حاضر هنوز زود است كه بتوانيم بگوييم ويروس به چه سمت و سويي خواهد رفت. در جلسه‌اي كه امروز با معاونينم داشتم گفتم عاقلانه‌ترين حرف اين است كه بگوييم بايد ۴ تا ۶ ماه ديگر صبر كرد تا رفتار ويروس را يك مقدار واقع بينانه‌تر ببينيم. كوويد ۱۹ ويروس چموشي است كه با ساير ويروس‌ها تفاوت دارد تا جايي كه حتي اگر از آقاي تدروس_ دبيركل سازمان بهداشت جهاني هم در اين مورد سوال كنيد از آينده آن بي‌اطلاع خواهد بود.

كرونا هنوز دارو و واكسن محصولات زخم بستر اختصاصي ندارد

دكتر نمكي تاكيد كرد: اين ويروس نه واكسن و نه داروي اختصاصي دارد و بهترين راه مقابله با آن كاري است كه ما داريم انجام مي‌دهيم، يعني فاصله‌گذاري، رعايت اصول بهداشتي و از طرف مسئولان نظام سلامت پيدا كردن هرچه زودتر بيماران، جداكردن آنها از سايرين، پيدا كردن افراد آلوده فاقد علامت و ايزولاسيون آنها كه تا كنون نيز با همين روش عمل كرديم.

وزير بهداشت در خصوص صحت آمار ابتلا و مرگ‌ و مير ناشي از كرونا در ايران، اظهار كرد: من با جرأت اعلام مي‌كنم آماري كه ما اعلام مي‌كنيم دقيق‌ترين، منظم‌ترين و عالمانه‌ترين نوع آماري است كه در دنيا ارائه شده. هفته گذشته انجمن آمار انگليس اعلام كرد آمار تلفات كرونا در اين كشور حداقل ۵۴ درصد بيش از چيزي است كه اعلام شده. در آمريكا نيز تنها در يك روز در چند خانه سالمندان ۷۵۰۰ نفر به علت كرونا جان باخته بودند كه اصلا در آمارشان قيد نشده بود. برخي كشورها حتي سيستم ثبت اطلاعات دقيق ندارند و برخي از آنها حتي در همسايگي ما هستند و به دليل روابط بين‌الملل نمي‌توان از آن‌ها اسم برد.

وي تاكيد كرد: آماري كه ما ارائه مي‌كنيم دقيق‌ترين آمارها است. ما روزهاي اول شيوع بيماري تنها دو آزمايشگاه تشخيصي ويروس كرونا داشتيم و نمونه‌هاي تمام استان‌ها به اين آزمايشگاه‌ها ارسال مي‌شد از اين رو گاهي ممكن بود اعلام‌ جواب آزمايش سه يا چهار روز طول بكشد و در اين مدت نيز صاحبان عزا اصرار داشتند ميت خود را همان روز براي خاكسپاري ببرند، در برگه درج مي‌شد فرد فوت شده مشكوك به كرونا است؛ چراكه كرونا با آنفلوآنزاي فصلي و مرگ‌ومير بر اثر عفونت حاد تنفسي همزمان شده بود. علت اين كار اين بود كه غسال و تشييع كنندگان به نحوي با ميت برخورد كنند كه اگر پس از خاكسپاري جواب آزمايش فرد متوفي مثبت شد، جان كسي به خطر نيفتاده باشد. حتي اگر ميت به دليل آنفلوآنزا و عفونت حاد تنفسي هم فوت كرده بود مشكوك به كرونا تلقي مي‌شد كه بر اساس پروتكل‌هاي مخصوص اين افراد دفن شود.

واكنش وزير بهداشت به شُبهات آماريِ كرونا

نمكي همچنين گفت: معتقدم حتي ۱۰ درصد اختلاف آمار هم پانسمان اكتي كوت ميان آمار اعلامي وزارت بهداشت و واقعيت در زمينه فوتي‌هاي ناشي از كرونا وجود ندارد؛ چراكه تيم دقيق علمي در حال كار بر روي اين موضوع است. اكنون داريم تمام اعداد و ارقام را در كل كشور بازنگري مي‌كنيم و سيستم‌ها در حال چك شدن است. بنابراين معتقدم حتي ۱۰ درصد هم اختلاف ميان آمار اعلام شده از سوي ما و واقعيت وجود ندارد.

وزير بهداشت در واكنش به برخي اظهارات مبني بر نادرست بودن آمار اعلامي كرونا از سوي وزارت بهداشت در كشور، افزود: روزهاي اول شيوع بيماري عده‌اي شروع به جو سازي عليه ايران كردند. كساني كه بر مبناي آمار سينه چاك ملت ايران شدند، حداقل اكنون بر روي اين آمار به عنوان افتخار ملي كار كنند.

اقدام براي اختصاص ۳۰۰ هزار يورو از صندوق توسعه ملي به وزارت بهداشت

نمكي ادامه داد: بايد توجه كرد كه اخيرا قرار شد ۳۰۰ هزار يورو از آن يك ميليارد يورويي كه مقام معظم رهبري امر كردند تا از صندوق توسعه ملي براي مقابله با كرونا به وزارت بهداشت اختصاص يابد، به وزارت بهداشت ارائه شود. حال بايد پرسيد آيا مملكت ما با اين شرايط با مملكتي كه فقط براي نظام سلامتش نزديك ۱۱۴ ميليارد يورو هزينه كرده است، يكسان است؟

مديريت كرونا با جيب خالي

دكتر نمكي تاكيد كرد: انگليس چندين برابر ما براي مقابله با كرونا خرج كرده است با اين حال مرگ و مير و ابتلا به كرونا در اين كشور چندين برابر ايران است. اين در حالي است كه ما با وجود تحريم و با جيب خالي و البته با همت و غيرت مردم، كادر درمان و... توانستيم يك پنجم كشورهاي ياد شده ابتلا و مرگ و مير ناشي از كرونا داشته باشيم.

ارائه خدمت به همه بيماران در بحران كرونا؛ از كارتن خواب تا پيرزن ۱۰۳ ساله

وي با بيان اينكه در حال حاضر تعداد زيادي تخت خالي در بيمارستان‌ها است، تصريح كرد: به گونه‌اي شرايط را مديريت كرديم كه حتي يك مورد نداشتيم كه بيماري به بيمارستان‌هاي ما مراجعه كند و بدون سرويس، پزشك و تخت بماند. يك كارتن‌خواب نمي‌توان در كشور پيدا كرد كه بگويد ما او را نپذيرفته‌ايم. پيرزن ۱۰۳ ساله، تعداد قابل توجهي افراد بالاي هارتمن ۹۰ سال از بيمارستان‌هاي ما در بحران كرونا ترخيص شدند. هيچ گاه نگفتيم تخت براي افراد مسن نداريم. حتي اتباع افغان بدون كارت نيز در بيمارستان‌ها پذيزش شدند.

دكتر نمكي با اشاره به اينكه در مدت شيوع كرونا تعداد قابل توجهي از دانشجويان ايراني ساكن ساير كشورها به ايران بازگشتند، گفت: اين دانشجويان چرا بازگشتند؟. زيرا در آن كشورها سرويس و خدمات مناسب در خصوص كرونا دريافت نمي‌كردند و فهميدند باز هم دامان مادر و سرزمين مادري پذيراترين نقطه براي آنها است.

بايد دوران نسبتا طولاني را با كرونا سپري كنيم/ امكان همزماني كرونا و آنفلوانزا در پاييز

دكتر نمكي با تاكيد بر اينكه با همراهي مردم مي‌توانيم بيماري را كنترل كنيم، تصريح كرد: ما انتظار داريم همه به هم كمك كنيم. بايد بدانيم كه يك جنبه موضوع كرونا نظام سلامت است، نبايد فراموش كرد كرونا ابعاد و اثرات متفاوتي بر زندگي مردم خواهد داشت. بايد دوران نسبتا طولاني را با كرونا سپري كنيم و ممكن است همزماني كرونا و آنفلوآنزا در پاييز ما را غافلگير كند. افكار عمومي بايد به سمتي هدايت شود كه به سمت پريشاني نرود.

آخرين وضعيت توليد واكسن كرونا / توصيه وزير بهداشت درباره استفاده‌ از ماسك در مكان‌هاي شلوغ

وزير بهداشت در خصوص توليد واكسن و داروي كرونا، گفت: در خصوص واكسن براي امسال هر كس ادعايي كند ادعاي گزافي است در حالي كه داريم بر روي آن كار مي‌كنيم، در خصوص دارو نيز تيم‌هاي بزرگي در دنيا و ايران در حال كار هستند، اما تا اين لحظه داروي اثربخشي براي آن گزارش نشده است. بهترين عامل تسلط بر ويروس رعايت اصول بهداشتي، استفاده از ماسك در مكان‌هاي شلوغ و... است.

خودم و نزديكانم به كرونا مبتلا نشديم زيرا...

وي در پاسخ به سوالي درباره اينكه آيا در نزديكان و خانواده شخص وزير كسي به كرونا مبتلا شده است يا خير، گفت: خوشبختانه خير چرا كه سعي كرديم از روز اول موارد بهداشتي را رعايت كنيم. بنده نيز جدي‌تر از سايرين توجه به اين نكات را جدي گرفتم. زيرا اصلا خوب نيست وزير بهداشت به كرونا مبتلا شود، اما اين به معناي آن نيست كه من آدم جان دوستي باشم.

از خدا خواسته‌ام خريد پانسمان قبل از كمك به مردم در بحران كرونا از دنيا نروم

وي افزود: البته برخي معاونين بنده، روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي، دكتر كوليوند و.‌.. به كرونا مبتلا شدند؛ چراكه روزهاي اول كه روزهاي سختي بود و گرفتار ماسك و تجهيزات بوديم، فرماندهان من دلشان نمي‌آمد خودشان ماسك بزنند در حالي كه پزشك ديگر ماسك نزده است. اين فداكاري‌ها همانند روزهاي دفاع مقدس بود. من براي هدايت اين تيم گاهي اوقات يك‌تنه عمل كردم. از خدا خواسته‌ام تا پيش از ارائه خدمت به مردم در اين مشكل، مرا از دنيا نبرد.

وضعيت تامين داروي بيماران خاص

وي در خصوص تامين داروي بيماران خاص بيان كرد: سال گذشته حدود ۷۰۰ ميليون يورو كمتر ارز براي واردات دارو خرج كرديم، اما هيچ نسخه‌اي نبود كه داروي آن در داروخانه وجود نداشته باشد. برخي داروها نيز داروي تك نسخه‌اي است كه داروي مشابه توليد داخلي دارد. خودم و خانواده‌ام هنوز يك داروي خارجي تهيه و مصرف نكرده‌ايم چون اعتقاد دارم كه اگر داروي توليد داخل كيفيت دارد و مردم مصرف مي‌كنند من و خانواده‌ام نيز بايد آن را مصرف كنيم. داروهاي داخلي با كيفيتي بالا و قيمتي معادل يك پنجم تا يك دهم داروهاي خارجي در كشور تهيه مي‌شود. از روزي كه به وزارت بهداشت آمدم ديگر اجازه ندادم دارويي كه توليد داخلي دارد را وارد كنند. ما كمبود دارويي قابل توجه نداريم. براي بيماران خاص سيستم به گونه‌اي طراحي شده كه همه آنها در سامانه ثبت شوند و قصد داريم داروهاي آنها را درب منزل به آنها تحويل دهيم.

كاهش روزانه مرگ ناشي از كرونا در كشور / از خرداد روزهاي بهتري خواهيم داشت

وزير بهداشت با بيان اينكه آمار مرگ‌ و مير كرونا روز به روز در حال كاهش است، گفت: مسير كرونا به سمت مهار و كنترل است. با همراهي مردم از خرداد به بعد روزهاي بهتري خواهيم داشت.

وضعيت بازگشايي اماكن مذهبي و مساجد

وي در خاتمه در خصوص روند بازگشايي اماكن مذهبي و مساجد گفت: اكنون مساجد در نقاطي كه از نظر ما وضعيت سفيد دارند با رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي باز شده است و قصد داريم پس از اتمام ماه مبارك رمضان صحن‌ها و نه داخل حرم‌هاي آستان‌هاي عفونت بدن مقدس را با پروتكل‌هاي خاصي بازگشايي كنيم به صورتي كه مردم سلامي داده و گذر كنند. در خصوص آغاز اجراهاي برنامه‌هاي تلوزيوني با حضور مردم نيز فكر مي‌كنم با روندي كه از بيماري داريم مشاهده مي‌كنيم بتوانيم گشايش‌هاي بيشتري را در اين خصوص نويد دهيم.

منبع: وبدا



منبع

برچسب ها

تظرات ارسال شده